Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 12. bar påvei tilbake?

Startet av Ukkalizer, mandag 14. desember 2015, klokken 13:38

« forrige - neste »

Ukkalizer

Det har skjedd et eller annet med C-zeroen min over natten.
Den har gått fra å kjøre helt strålende, til å slå inn med full bråbrems bare jeg tråkker bremsen litt inn.
Vi har altså ikke noe pen "glidende" bremsing. Vi går fra litt nedbremsing til full bråstopp.
Et par ganger jeg måtte stoppe helt på vei til jobb idag, med da full pang bråbrems, så virket det som om hjulene "hang seg opp" og bilen sleit med å komme igang igjen.
Jeg måtte tråkke godt på gassen før det virket som hva enn som gjorde at hjulene "hang igjen" glapp, og bilen begynte å kjøre igjen.
Skjønner ikke hva det kan være for noe. Den kjørte som en drøm igår - men når jeg satt meg inn og skulle kjøre idag, så er det helt krise.

Noen som har opplevd noe lignende før?
Har testet bremsekraftforsterker og alt virker fint. Det er heller ingen lamper som lyser.


Lynvingen

Kjent problemstilling på disse (og antagelig andre) elbiler.
På grunn av mye regenerering og lite bremsing ruster skiver og trommler.
Dessverre er det slik at bremsene på disse bilene som regel byttes pga rust og ikke slitasje.

Hvis rust er problemet håndteres det dessverre svært ulikt blant forhandlerne om dette er en garantisak eller ikke. Bremser er jo normalt slitasje og ikke garanti, men i dette tilfellet kan man jo hevde det motsatte fordi problemene skyldes lite bruk. Ta en ringerunde og finn en forhandler som tar det på garantien.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Mr.Zero

Sitat fra: Ukkalizer på mandag 09. november 2015, klokken 08:53
Det har skjedd et eller annet med C-zeroen min over natten.
Den har gått fra å kjøre helt strålende, til å slå inn med full bråbrems bare jeg tråkker bremsen litt inn.
Vi har altså ikke noe pen "glidende" bremsing. Vi går fra litt nedbremsing til full bråstopp.
Et par ganger jeg måtte stoppe helt på vei til jobb idag, med da full pang bråbrems, så virket det som om hjulene "hang seg opp" og bilen sleit med å komme igang igjen.
Jeg måtte tråkke godt på gassen før det virket som hva enn som gjorde at hjulene "hang igjen" glapp, og bilen begynte å kjøre igjen.
Skjønner ikke hva det kan være for noe. Den kjørte som en drøm igår - men når jeg satt meg inn og skulle kjøre idag, så er det helt krise.

Noen som har opplevd noe lignende før?
Har testet bremsekraftforsterker og alt virker fint. Det er heller ingen lamper som lyser.

Bare å ta kontakt med merkeverksted snarest! Dette er skummelt og kan i verste fall ende med at bilen din snurrer rundt i veibanen. Problemet er kjent - det er bremseskoene bak som hugger til. Når det er reparert, er det lurt å bruke bremsene godt regelmessig - og gjerne med giret i N - for da vil kun de mekaniske bremsene virke. Videre kan du regelmessig dra litt forsiktig i håndbrekket i lav hastighet slik at bremsebåndene får "jobba litt".. Den årstiden vi nå er inne i - og den som venter - er "bremsedødaren". Fuktig vær, salting og lite mekanisk bremsing er årsaken. Derfor må du være litt bevisst på dette med bruk av bremsene nå fremover.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Ukkalizer

Sitat fra: Mr.Zero på fredag 13. november 2015, klokken 10:08
Sitat fra: Ukkalizer på mandag 09. november 2015, klokken 08:53
Det har skjedd et eller annet med C-zeroen min over natten.
Den har gått fra å kjøre helt strålende, til å slå inn med full bråbrems bare jeg tråkker bremsen litt inn.
Vi har altså ikke noe pen "glidende" bremsing. Vi går fra litt nedbremsing til full bråstopp.
Et par ganger jeg måtte stoppe helt på vei til jobb idag, med da full pang bråbrems, så virket det som om hjulene "hang seg opp" og bilen sleit med å komme igang igjen.
Jeg måtte tråkke godt på gassen før det virket som hva enn som gjorde at hjulene "hang igjen" glapp, og bilen begynte å kjøre igjen.
Skjønner ikke hva det kan være for noe. Den kjørte som en drøm igår - men når jeg satt meg inn og skulle kjøre idag, så er det helt krise.

Noen som har opplevd noe lignende før?
Har testet bremsekraftforsterker og alt virker fint. Det er heller ingen lamper som lyser.

Bare å ta kontakt med merkeverksted snarest! Dette er skummelt og kan i verste fall ende med at bilen din snurrer rundt i veibanen. Problemet er kjent - det er bremseskoene bak som hugger til. Når det er reparert, er det lurt å bruke bremsene godt regelmessig - og gjerne med giret i N - for da vil kun de mekaniske bremsene virke. Videre kan du regelmessig dra litt forsiktig i håndbrekket i lav hastighet slik at bremsebåndene får "jobba litt".. Den årstiden vi nå er inne i - og den som venter - er "bremsedødaren". Fuktig vær, salting og lite mekanisk bremsing er årsaken. Derfor må du være litt bevisst på dette med bruk av bremsene nå fremover.

Hei.

Det har gått fint veldig lenge nå, men jeg merker det kommer når det er fuktig og vått ute. Da skjer det med en gang.
Jeg tok en telefon til Buddy Electric hvor jeg kjøpte bilen nå, og de sa at dette ikke var noe å gjøre med.
Det eneste jeg kunne gjøre - og eneste som ville hjelpe - var å kjøre med håndbrekket på (1-2 hakk) i et par hundre meter hver dag. Da ville det gå over.
De hadde visst hatt noen biler inne med samme problemet og de hadde skiftet rubbel og bit av bremser og hjul - men problemet kom bare tilbake.

Er det virkelig ikke noe annet å gjøre med dette?
Det virker jo ikke bra å kjøre med håndbrekket på over lengre tid heller?
Og jeg skal definitivt være veldig bevisst på bruken av bremsene fremover!

erik e

Er det lenge siden service med rens og smøring av bremser ?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Beamer Screamer

Jeg ville ha reklamert på dette overfor forhandler og fått de til å smøre opp/skifte deler i bakbremsen.

Deretter ville jeg ha prøvd å holde bremsene friske ved å bremse kraftig med jevne mellomrom som beskrevet tidligere i tråden her, samt å kjøre korte strekninger med håndbrekket på.

Selv har jeg gjort dette siden vår iOn var ny (litt over et år siden) og ikke hatt problemer med bremsene. Jeg drar håndbrekket til med 3-4 knepp slik at den tar ordentlig og kjører kanskje 100 meter i 30-50 km/t, lar den hvile litt og gjentar øvelsen en gang eller to. Da blir tromlene relativt varme og jeg antar det som måtte være av vann/kondens forsvinner.

Dette er en løsning for å holde problemet unna. Men når problemet har oppstått er ikke dette måten å fikse det på - da må ting demonteres og smøres opp.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Stjerneglis

Bremser som blir ødelagt av varme? Så lenge man ikke kjører km etter km med håndbrekket på er det ingen fare. HOPP på bremsepedalen så fort forholdene tillater det, så unngår du slike problemer. Og nei, bremsene blir heller ikke ødelagte av ett par tre HARDE nedbremsninger, tvert imot...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Beamer Screamer

Alt med måte selvsagt. Det er ikke snakk om at de er rødglødende akkurat, men såpass at man svir seg litt på fingertuppene hvis man tar på trommelen.

Jeg antar at problemet nevnt ovenfor her forårsakes av fuktighet inni bremsetrommelen. Da hjelper det ikke å bare bremse av den rusten som er, for er det fuktig inni der så ruster det på nytt med en gang. Da gjelder det å få det såpass varmt at fuktigheten forsvinner.

Alle store utgifter jeg har hatt med bil så langt i livet skyldes at de har blitt for lite eller for forsiktig brukt, jeg har aldri opplevd å ødelegge noe når jeg har kjørt hardt på bane eller Autobahn. Så jeg er ikke lenger redd for å tyne bilene mine litt!
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Mr.Zero

Blir litt som med elektriske vinduer. De som sjelden bruker dem, ja det er de som ofte må få de reparert... Konklusjonen blir at all teknikk må brukes! :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Stjerneglis

Sitat fra: Mr.Zero på fredag 11. desember 2015, klokken 09:30
Blir litt som med elektriske vinduer. De som sjelden bruker dem, ja det er de som ofte må få de reparert... Konklusjonen blir at all teknikk må brukes! :)

Samme med viskeren på bakruta - bruk med måte :)
Noen glemmer å skru den av, mens andre vet ikke at de finnes. Og plutselig en dag så virker den ikke lenger pga slitasje/fastrusting...
Jeg spyler skikkelig og visker bakruta etter hver tur på vått føre og før parkering av bilen, og det er akkurat passe bruk :)
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

psyfoon

Synes det er for enkelt svar fra forhandler at de har prøvd å bytte rubbel og bit av bremser på en annen bil uten at det blir bra.. Hvorfor er det da bra når bilene er nye? Regner med dette problemet hovedsakelig oppstår på biler som er 2-3 år eller eldre?
Dette høres jo direkte livsfarlig ut, hvis du f.eks må ha en hard nedbremsning i 80-90km/t på glatt føre, og bakbremsene låser seg, ja da kan du eller andre i værste fall bli drept eller skadet for livet!
Jeg hadde aldri akseptert et slikt svar iallefall..
Få de til å bytte rubbel og bit og bruk bremsene mer slik at problemet forhåpentligvis ikke oppstår igjen.

Og når det gjelder garanti på dette problemet, så står det så vidt jeg kan se ingenting i instruksjonsboken at man skal bruke bremsene ekstra eller kjøre med håndbremsen på osv for at slikt ikke skal oppstå, ergo er det en konstruksjonsfeil og ikke en brukerfeil, dermed skal forhandler ordne opp og gi kune veiledning om riktig bruk av bremsene. Trillingeiere bør sånn sett ha en god sak, ellers er det bare å kontakte NAF-advokat hvis man er medlem.

Lykke til, håper det ordner seg :-)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

erik e

Stopp!  Det er vel ikke snakk om låsing i høy fart . Det er ved lav fart ,like før stopp.  Det er fuktighet i bremsebånd og støv. Greit og " tømme" bremsetommel for støv vår og høst ved hjulskift. Tar ca 3 min. ekstra .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Mr.Zero

Sitat fra: Stjerneglis på fredag 11. desember 2015, klokken 11:46
Sitat fra: Mr.Zero på fredag 11. desember 2015, klokken 09:30
Blir litt som med elektriske vinduer. De som sjelden bruker dem, ja det er de som ofte må få de reparert... Konklusjonen blir at all teknikk må brukes! :)

Samme med viskeren på bakruta - bruk med måte :)
Noen glemmer å skru den av, mens andre vet ikke at de finnes. Og plutselig en dag så virker den ikke lenger pga slitasje/fastrusting...
Jeg spyler skikkelig og visker bakruta etter hver tur på vått føre og før parkering av bilen, og det er akkurat passe bruk :)

Hehe, min bakrutevisker har ALDRI sveipet over bakruta da jeg er allergisk mot riper. Dog vipper jeg ut viskerarmen i ny og ne og lar den få kjørt seg litt da. De gæærne har det godt! ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Stjerneglis

#14
Opplevde dette på i-Mieven for første gang idag. Jeg merket at bremsene hogde litt ved nedbremsing foran lyskryss osv, og ifm krypkjøring og parkering foran matbutikken låste bakbremsene skikkelig... Bremsene hang skikkelig slik at jeg ikke kunne ta igang igjen. Dro da skikkelig i håndbrekket og ned igjen, og da løsnet bakbremsene...

Jeg kjørte etter dette med håndbrekk litt på og av, og bremsene fungerte normalt igjen etterhvert. Mye tyder på at siste dagers ekstremt fuktige vær er årsaken, så man må være obs på dette,

Forøvrig har bilen nylig fått bremseservice, så støv i tromlene er utlukket...
Må nok ut og trimme bremsene så fort veiene blir tomme...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA