Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S90D og degradering/rekkeviddetap

Startet av Mippen, onsdag 09. desember 2015, klokken 23:00

« forrige - neste »

HoeggenEL

Sitat fra: OlavEmil på mandag 16. november 2015, klokken 11:34
[...]
Nettopp på grunn av dette, meiner eg at det KUN er hybridbilar der elmotoren er einaste framdriftsmotor, og bensinmotoren berre fungerar som straumaggregat, som bør få nokon som helst form for fordelar frå det offentlege.
[...]

Fullstendig enig med deg her...  8)
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

Mippen

Sitat fra: OlavEmil på mandag 16. november 2015, klokken 11:34
Ja, det er jo nettopp det som er problemet med PHEV som brukar bensinmotoren som drivmotor, noko som gjeld alle PHEV utanom BMW i3 REX. Då startar bensinmotoren automatisk når du gir meir enn litt gass, uansett kva modus bilen står i.

Nettopp på grunn av dette, meiner eg at det KUN er hybridbilar der elmotoren er einaste framdriftsmotor, og bensinmotoren berre fungerar som straumaggregat, som bør få nokon som helst form for fordelar frå det offentlege. På desse bilane vil ikkje bensinmotoren starte før driftsbatteriet er nede på eit nivå der det treng lading for å kome vidare. Sånn må det vere.

Helt enig
Fremtiden er elektrisk.

Taffelman

Nja, nå har vel alle BMW sine plug-in hybrider en ren EV mode.

SitatLike the BMW i8, the BMW X5 xDrive40e, BMW 330e and BMW 740e can all – at the touch of a button in MAX eDRIVE mode – run on purely electric power up to 120 km/h (75 mph), the BMW 225xe up to 125 km/h (78 mph). Here, the combustion engine only comes into play when the accelerator's kickdown threshold is passed

Riktignok, kan den overstyres med fullt gasspådrag ("kickdown"), men det det er ikke store forskjellen på det, og det å bruke knappen.

Nå er det jo slik at hvis man klarer seg med hybridens EV rekkevidde i det daglige, så har man i praksis en elbil. Systemet kan videreutvikles til å linkes mot GPS / navigasjon for å minimere fosilbruk i byområder, men til syvende og sist kan hybridens modus overstyres hvis sjåføren vil, og da er vi prinsippet over på om vi stoler på eierne, eller ikke.

Jeg forstår argumentet om å begrense fordeler til systemer som ikke kan overstyres, eller "jukses" med. Men jeg tror de aller fleste velger seg en bil som passer ens behov, innenfor sitt budsjett, så de aller fleste hybrideierne har en bil som reduserer deres totalforbruk i forhold til hva de hadde eid hvis de ikke kjøpte hybrid.

Mao. Hybridbilen gir en total gevinst i form av mindre forbruk og utslipp, spesielt i nær og byområder, da de fleste går på bensin/el istedet for diesel. Utgjør ikke dette en fordel for samfunnet, og spesielt byområder, som det bør oppfordres til iform av f.eks halv bomavgift?
X75D
TM3 LR AWD

Electrix

Hybrider har jo allerede store avgiftslettelser og i tillegg kan man spare mye drivstoff. F.eks koster en passat GTE med 218hk 441k, det er mer enn de rimeligste modellene, men mye rimeligere enn sammenlignbare modeller. De har ingen modeller som er akkurat like, men de nærmeste, en 190hk TDI og 240hk TDI koster 539k og 603k. Altså kan man si at hvis du får hele hybrid-delen gratis og i tillegg over 100k i lomma. Og så sparer du mye drivstoff hvis du plugger i kabelen ofte.

Det som burde gjøres med avgiftene er å skille ladbare hybrider og ikke-ladbare hybrider i avgiftsystemet. Sånn det er nå får en del "Wannabe-hybrider" en uforholsmessig stor avgiftslettelse.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

OlavEmil

Taffelmann: Du har i utgangspunktet rett i det, heilt til hybridbilane får avgiftslette og andre fordelar. Då kjøper folk bilen for å sleppe å sponse staten med sine surt opptente midlar, ikkje fordi den passar til deira bruk. Dei vil aldri trykke aktivt på ein EV-knapp, og mange av dei trur ikkje bilen funkar skikkeleg før dei høyrer at motoren går under akselerasjon. Berre å sjå på dei statane i USA som har opna for at hybridbilar kan køyre i kollektivfeltet / pool lane. Masse Priusar som nyttar seg av fordelen, utan noko som helst miljøeffekt.

Poenget med å innføre fordelar, er jo nettopp å gje eit insentiv til folk om å kjøpe ein bil dei i utgangspunktet ikkje hadde kjøpt (for så å oppdage at det gjekk heilt fint, og kjøpe det same igjen neste gong). Då er det enorm forskjell på om dei kjøper ein bil der motoren startar kvar gong ein gir (nemneverdig) gass, og ein som går som ein elbil fram til batteriet er utlada.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS


stefse

Håper regjeringen får med noe om dette i revisjonen av hybridbilavgiftene.
Tradisjonelle gearkasser må vekk fra samlebåndene og lette generatorer må inn. Men jeg har nå mast om dette i 15 år snart...
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA