Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S90D og degradering/rekkeviddetap

Startet av Mippen, onsdag 09. desember 2015, klokken 23:00

« forrige - neste »

bosonic

Takk TKL

Det kan til tider være slitsomt å lese gjennom alle "toskete" innleggene i ellers interessante tråder.
Herlig når noen skriver innlegg på en saklig og innsiktsfull måte.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

NegativeElectrode

Sitat fra: bosonic på lørdag 07. november 2015, klokken 15:59
Takk TKL

Det kan til tider være slitsomt å lese gjennom alle "toskete" innleggene i ellers interessante tråder.
Herlig når noen skriver innlegg på en saklig og innsiktsfull måte.

TKLs innlegg er veldig bra, og det behøver ikke sies mye mer uten at man får flere fakta på bordet.

En ting til om JELs innsikt: Jeg hadde forventet at han visste at hydrogenbilen har batteri, og ikke minst at han vet drivstoff ikke kommer magisk ut av pumpene uten at det der sluppet ut noe CO2. Det gir ingen innsikt å sammeligne kun den del av bilenes livsløp som favoriserer ens eget syn.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

timingbeltkiller

Sitat fra: stefse på fredag 06. november 2015, klokken 17:34
He he, dere må ikke glemme det fiskale perspektivet. Hvis alle bare kan ta energi fra kontakten hjemme blir det vanskelig å ta inn avgifter.
Enkelt å beskatte elbiler dersom/når staten ønsker det.
Det gjøres enklest med km-avgift som kontrolleres lett med et av flere enkle tiltak:
- Bygge på km-tallet allerede oppgitt til forsikringselskapet.
- Obligatorisk  plombert mekanisk km-teller lik den dieselbilene hadde da dieselen var avgiftsfri på pumpene.
- Påbudt plombert elektronisk km-teller basert på GPS
- ......
- ......
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

arthur

Sitat fra: TKL på lørdag 07. november 2015, klokken 12:36
Det er en del myter ute å går her.

I denne artikkelen vises det til analyse, ikke test, og håper derfor at denne kan gi en viss indikasjon på utslipp ved produksjon av elbil kontra fossilbil?

http://www.elbil.no/nyheter/elbiler/3453-elbil-banker-bensinbil-i-livslopsanalyse
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

TKL

Tyske TÜV som analyserte Mercedes B-modellene har også analysert Kia Soul. Denne finnes jo i to utgaver, elektrisk og med forbrenningsmotor. Jeg kan ikke i farten finne den korte omtalen som sto i Teknisk Ukeblad tidligere i år. Men jeg husker at TÜV i den analysen konkluderte med at den totale miljøbelastningen, med CO2-utslipp og alt annet, var lavest ved produksjon av den elektrike varianten. I begge tilfeller har vel TÜV måttet basere seg på data fra fabrikanten angående både produksjonsmåte, materialbruk og kilder for materialer og energi. Jeg synes disse to eksemplene på analyser understreker mitt poeng i forrige innlegg godt. Det er ikke innlysende at produksjon av el-bil er vesentlig mer forurensende enn produksjon av forbrenningsmotorbiler.
S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017

Mippen

#20
Sitat fra: TKL på søndag 08. november 2015, klokken 10:29
Tyske TÜV som analyserte Mercedes B-modellene har også analysert Kia Soul. Denne finnes jo i to utgaver, elektrisk og med forbrenningsmotor. Jeg kan ikke i farten finne den korte omtalen som sto i Teknisk Ukeblad tidligere i år. Men jeg husker at TÜV i den analysen konkluderte med at den totale miljøbelastningen, med CO2-utslipp og alt annet, var lavest ved produksjon av den elektrike varianten. I begge tilfeller har vel TÜV måttet basere seg på data fra fabrikanten angående både produksjonsmåte, materialbruk og kilder for materialer og energi. Jeg synes disse to eksemplene på analyser understreker mitt poeng i forrige innlegg godt. Det er ikke innlysende at produksjon av el-bil er vesentlig mer forurensende enn produksjon av forbrenningsmotorbiler.


For å si det du tenker på en annen måte. Hva er det som er mer co2 krevende å produsere på en elbil i forhold til en helt lik bil av samme merke og modell - bare fossil? Det er naturligvis batteriet. Det er gjort uavhengige målinger på hvor mye energi og av der co2 utslipp som går med til å produsere store batterier. Her er en slik vitenskapelig undersøkelse (Link nederst).

75kg med co2 går det med til å produsere 1 kw med elbil batterier. Det tilsvarer et utslipp på rett under 6.4 tonn med co2 for en Tesla Model S (85kw). En vanlig bil slipper ut i snitt ut 2 tonn co2 i året. Det er tatt ut i fra fabrikken sine oppgitte tall og gjennomsnitt for nasjonale utslipp. Da har man ikke regnet med hvor mye co2 som går med til å bearbeide og transportere drivstoffet til pumpen. Hvis man ser på reelle forbruk (ref bla vw skandalen) og tar med utslippet fram til pumpen kan man sikkert doble utslippene til bensin/diesel bilen.

Hvis man lager batteriene med fornybar kraft vil co2 utslippene under produksjon gå kraftig ned. Tesla sin nye fabrikk skal lage batterier og biler med utelukkende vind og solkraft. Undersøkelsen her er gjort i Kina. Ikke det mest miljøvennlige landet i forhold til kraftproduksjon.

Batteriene på en e-golf til sammenligning tilsvarer ca 2 tonn med co2 utslipp, like mye som en vanlig bil er oppgitt med i utslipp på et år (reelt tall er mye høyere).

http://www.electrochem.org/dl/ma/202/pdfs/0068.PDF
Fremtiden er elektrisk.

stefse

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 07. november 2015, klokken 19:03
Sitat fra: stefse på fredag 06. november 2015, klokken 17:34
He he, dere må ikke glemme det fiskale perspektivet. Hvis alle bare kan ta energi fra kontakten hjemme blir det vanskelig å ta inn avgifter.
Enkelt å beskatte elbiler dersom/når staten ønsker det.
Det gjøres enklest med km-avgift som kontrolleres lett med et av flere enkle tiltak:
- Bygge på km-tallet allerede oppgitt til forsikringselskapet.
- Obligatorisk  plombert mekanisk km-teller lik den dieselbilene hadde da dieselen var avgiftsfri på pumpene.
- Påbudt plombert elektronisk km-teller basert på GPS
- ......
- ......

Skattlegging av bilbruken er bare en del av det. Hvis/når oljeinntektene forsvinner, og oljen opphører som drivstoff, kan en infrastruktur basert på Hydrogen erstatte noe av verdiskapningen. Billig strøm har vi, men å levere den ut  til folket u-raffinert er for "enkelt".
Dessuten kan man frakte hydrogen over lengre avstander, og den veier også mindre enn batterier.

Men som jeg har vært inne på i andre fora, i effektiviseringssammenheng må man se på samlet tap fra rotoren i (vann)kraftverket, frem til rotoren i bilen, og da er elbil suveren. Iallefall til innenriks bruk, og sannsynligvis til alle land innenfor Nordpool.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

arthur

Vil bare for ordens skyld minne om at vi også har gass, massevis av gass!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

TS

#23
BREV FRA TESLA OWNERS CLUB NORWAY TIL SKANDIABANKEN OM VILLEDENDE BILTIPS

Skandiabanken engasjert tidligere programleder Jan Erik Larssen fra Autofil og Broom i en markedskampanje hvor han også på bankens side kommer med biltips.

Elbil har der et eget kapittel, men utelukkes som alternativ i de andre kategoriene. Han nevner også stort verditap på Model S og mener den tilhører den lite populære "Sedanklassen".


Når vi legger dette sammen med hva han nylig uttalte negativt om elbil og sin store tro på hydrogen på NRK FBI (samtidig som han poserte med sin nye dieseldrevne Jeep), så mener vi at noe mer enn uvitenhet som ligger til grunn. Spesielt i disse "Dieselgate" tider.

Kort oppsummert tolket vi tipsene slik at han anbefaler å kjøpe nye biler, men ikke Tesla model S. 

Og ladbare biler er ikke et alternativ i de andre klassene. (Ikke engang PHEV i SUV klassen eller Leaf mot "miljøbilen " Yaris i samme prisklasse)   

Styret i TOCN mente dette samt mer blant biltipsene er så villedende at det ikke kunne stå uimotsagt.                 Vi valgte derfor å sende et brev til hele ledelsen i Skandiabanken stilert til hun som er ansvarlig for samfunnsansvar og hun er i dialog med oss. 
http://skandiabanken.no/lan/billan/biltips-med-jan-erik/
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

TS

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 06. november 2015, klokken 07:41

Men det blir håpløst snevert å se kun på produksjon. Man må se på livsløpet samt fordeler ved fravær av lokale utslipp. Når elbilen er dokumentert å kunne være 50-60% mindre forurensende enn lik fossilbil blir det svært misvisende å kun påpeke noe mer forurensende (per i dag) produksjon.
Jan Erik vet nok at påstandene er villedende. Jeg tror virkelig ikke han er så dum som han forsøker å fremstå.

Når det gjelder hybrider vil disse passe enkelte bedre enn rene elbiler de nærmeste 2-3 årene. Man skal riktignok ha et spesielt bruksmønster, og være manisk på å plugge i ledningen alle plasser man stopper. Men entusiaster kan klare å nå fabrikkens tall i snitt over året om de jobber hardt. Man må derimot påregne at hybrider ikke får lade på hverken offentlige eller private ladeplasser og ta det med i beregningen når man kjøper den. Men flere jeg kjenner som vurderer hybrid har ikke tenkt til å lade, noe som dessverre virker utbredt og som også forklarer hvorfor folk er langt unna å oppnå fabrikkens tall i praksis.
Jeg klarer å kjøre PHEV på kun strøm "internt i Oslo" dersom jeg ikke akselerer for raskt, men da må jeg forvarme bilen og ikke slå på klimaanlegget for da starter bensinmotoren opp når det er under 10*C   :-[      Heldigvis har jeg setevarme, dunjakke og stillongs....   Bruker heller Leafen til kona..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

stefse

Sitat fra: TS på fredag 13. november 2015, klokken 22:43
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 06. november 2015, klokken 07:41

Men det blir håpløst snevert å se kun på produksjon. Man må se på livsløpet samt fordeler ved fravær av lokale utslipp. Når elbilen er dokumentert å kunne være 50-60% mindre forurensende enn lik fossilbil blir det svært misvisende å kun påpeke noe mer forurensende (per i dag) produksjon.
Jan Erik vet nok at påstandene er villedende. Jeg tror virkelig ikke han er så dum som han forsøker å fremstå.

Når det gjelder hybrider vil disse passe enkelte bedre enn rene elbiler de nærmeste 2-3 årene. Man skal riktignok ha et spesielt bruksmønster, og være manisk på å plugge i ledningen alle plasser man stopper. Men entusiaster kan klare å nå fabrikkens tall i snitt over året om de jobber hardt. Man må derimot påregne at hybrider ikke får lade på hverken offentlige eller private ladeplasser og ta det med i beregningen når man kjøper den. Men flere jeg kjenner som vurderer hybrid har ikke tenkt til å lade, noe som dessverre virker utbredt og som også forklarer hvorfor folk er langt unna å oppnå fabrikkens tall i praksis.
Jeg klarer å kjøre PHEV på kun strøm "internt i Oslo" dersom jeg ikke akselerer for raskt, men da må jeg forvarme bilen og ikke slå på klimaanlegget for da starter bensinmotoren opp når det er under 10*C   :-[      Heldigvis har jeg setevarme, dunjakke og stillongs....   Bruker heller Leafen til kona..

Så den PHEV'en kan man ikke velge selv i hvilken mode man kjører i?
Hvor stort er forresten batteriet, og hvor lang tid tar det å lade det fra en vanlig stikkontakt?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

TS

Nei, ingen EV mode : (
Det er 12kwh batteri og lades på 10a , ca 5 timer  (maks 16a)
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Speeder

Sitat fra: TS på søndag 15. november 2015, klokken 18:55
Nei, ingen EV mode : (
Det er 12kwh batteri og lades på 10a , ca 5 timer  (maks 16a)
Det er jo helt merkelig. Med andre ord ikke mulig å kjøre kun elektrisk 5-6 måneder i året. Er det fler plug-in med samme 'mangelen'?
Zoe 43kW

OlavEmil

Ja, det er jo nettopp det som er problemet med PHEV som brukar bensinmotoren som drivmotor, noko som gjeld alle PHEV utanom BMW i3 REX. Då startar bensinmotoren automatisk når du gir meir enn litt gass, uansett kva modus bilen står i.

Nettopp på grunn av dette, meiner eg at det KUN er hybridbilar der elmotoren er einaste framdriftsmotor, og bensinmotoren berre fungerar som straumaggregat, som bør få nokon som helst form for fordelar frå det offentlege. På desse bilane vil ikkje bensinmotoren starte før driftsbatteriet er nede på eit nivå der det treng lading for å kome vidare. Sånn må det vere.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

diax

Sitat fra: TS på fredag 13. november 2015, klokken 22:43
Jeg klarer å kjøre PHEV på kun strøm "internt i Oslo" dersom jeg ikke akselerer for raskt, men da må jeg forvarme bilen og ikke slå på klimaanlegget for da starter bensinmotoren opp når det er under 10*C   :-[      Heldigvis har jeg setevarme, dunjakke og stillongs....   Bruker heller Leafen til kona..

Du kan fint kjøre på kun elektrisitet selv ved lave temperaturer. Men det er avhengig av at du har forvarmet tilstrekkelig. Videre må du sjekke effekten som går til varmeapparatet. Etter 30 min forvarming ved -10 grader starter jeg med 19,5 grader. Ved tilført effekt <4kW kan du øke 0,5 grad. Slik kan du fortsette opp til du når den temperaturen du ønsker. Hvis du har innstilt 24 grader kan det hende varmebehovet er såpass stort at bensinmotoren starter for å oppnå denne tidligere. Dette av komforthensyn.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA