Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av Torpedo Ted, mandag 07. desember 2015, klokken 10:23

« forrige - neste »

Porsgrunn

Sitat fra: Olatho på lørdag 07. november 2015, klokken 14:15
Nå har jo også Tesla vært rimelig klar på at dersom _andre_ leverandører ønsker å benytte seg av Teslas superladere, så må de også ha  den samme betalings-modellen.

Har du noen kilde på det?

Har aldri fått med meg dette, det jeg har sett mange ganger er;

  • Batteripakker som kan utnytte Superladerne

  • Må være med å betale sin del av investeringer og kostnader


Det er vell heller aldri lovet at Tesla selv skal ha samme betalingsmodellen på alle fremtidige bilmodeller.

For den saks skyld kan de på fremtidige bilmodeller ha flere betalingsmodeller å velge mellom

Amoss

Sitat fra: Porsgrunn på lørdag 07. november 2015, klokken 15:07

Har du noen kilde på det?


Sitter ikke med kilden til dette, og er uenig i at de har vært så veldig klare på det (hva de evnt. har sagt i fortrolige samtaler med evnt. partnere vet vel ingen utenfor disse firmaene). Men kan bekrefte at jeg også har sett Elon si dette en gang. Mener det var under ett møte i Europa (Tyskland?) som svar på spørsmål fra salen.

Sitat fra: Porsgrunn på lørdag 07. november 2015, klokken 15:07

Det er vell heller aldri lovet at Tesla selv skal ha samme betalingsmodellen på alle fremtidige bilmodeller.


Elon sa i ett intervju i USA at det ville gjelde alle Tesla biler uansett modell også i fremtiden. Men på den annen side har JB antydet noe annet, så hva som skjer er vel ikke godt å si :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

NegativeElectrode

Tesla Norge fikk vel beskjed fra sentralt hold om å redusere kostnadene ved utbygging av SCer, også går det tregt med tomtebyråkratiet noen steder (Lom). Dermed har det vel penger til overs som det nok er smartere å bruke enn å ha dem på konto.

Men: nå som Tesla er etablert på Brumunddal tror jeg mange på indre østland er mer enn klar for å kjøpe en elbil de kan pendle med til Oslo. Det som bremser er rekkeviddeangst tur-retur Oslo. Bruker man bilen i jobben er det ikke sikkert at man har tid til å lade på semi-hurtiglader. En TMS med 85kWt batteri holder tur-retur for de fleste, men om man kun har 16A kurs å lade på hjemme biir 2 dager pendling på rad antageligvis problematisk.

Selv om de måtte ha bygget en/to SC-lokasjoner (f.eks. ala Lier på begge sider av veien) tror jeg effekten i økt salg ville være verdt det.

Når jeg kjører tur-retur Elverum-Oslo samme dag så må jeg i dag planlegge litt. For mange er det en terskel tror jeg.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

kjellsve

Sitat fra: El-boy på lørdag 07. november 2015, klokken 10:19
Sitat fra: weld77 på fredag 06. november 2015, klokken 13:56



I framtiden vil det nok bli muligheter for dei som vil krysse Finnmaksvidda også (hvis den da ikke allerede finnes?) ved hjelp av ladeløsninger a.la. Fortum/Ishavsveien/Grønn kontakt etc...

Det finnes allerede type2-ladere på flere plasser nordover, men lading på alt annet enn superlader betyr at reisen krever overnatting (for noen blir det to overnattinger), og det er en så stor ulempe at folk velger det bort, og heller kjører eksosbil.

TMS85D - juni 2015

Olatho

Sitat fra: Porsgrunn på lørdag 07. november 2015, klokken 15:07
Sitat fra: Olatho på lørdag 07. november 2015, klokken 14:15
Nå har jo også Tesla vært rimelig klar på at dersom _andre_ leverandører ønsker å benytte seg av Teslas superladere, så må de også ha  den samme betalings-modellen.

Har du noen kilde på det?

Har aldri fått med meg dette, det jeg har sett mange ganger er;

  • Batteripakker som kan utnytte Superladerne

  • Må være med å betale sin del av investeringer og kostnader


Det er vell heller aldri lovet at Tesla selv skal ha samme betalingsmodellen på alle fremtidige bilmodeller.

For den saks skyld kan de på fremtidige bilmodeller ha flere betalingsmodeller å velge mellom

Blant annet her bekreftes at det Model III vil ha gratis superlading.
- http://thecontrarianinvestor.com/index.php/news/85-elon-musk-confirms-free-supercharging-for-tesla-gen-3-vehicle-owners

Og her er en av rapportene om at superlading SKAL tilbys på samme vilkår som Tesla gjør i dag:
- http://www.engadget.com/2014/06/09/tesla-to-share-supercharger-patents/?ncid=rss_truncated

SitatMusk: That was already said. Actually we've already said that. The intent of the Supercharger network is not to create a walled garden. Any other manufacturer that's interested in using them, we'd be happy to accommodate. It's just that they need to be able to accept the power level of the Superchargers, which is currently 135kW and rising, so any car needs to meet the Supercharger standard. And they'd also need to agree with the business model, which is we don't charge people on a per-charge basis. They'd need to contribute to the capital costs proportional to their fleet's usage of the network. So we think that's pretty fair.
(Min utheving)

Det kan vel ikke sies så mye klarere enn det...

dosmont

Fra nyttår og fremover skal det hvis bli fart på utbyggingen :)
Tesla har prioritet utbygging i Tyskland, pga nye regler der etter nyttår.
Enhver utbygger må vist når det skal settes opp Ladestasjon, tilrettelegge for alle bilmerker, når lader settes opp.
Dvs. at det blir flere superladere i Tyskland, men de blir satt opp av andre :D
Lurer på om Tyskland har planer om å eksportere de nye reglene, til resten av europa?
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

fredag

Sitat fra: dosmont på søndag 13. desember 2015, klokken 01:28
Fra nyttår og fremover skal det hvis bli fart på utbyggingen :)
Tesla har prioritet utbygging i Tyskland, pga nye regler der etter nyttår.
Enhver utbygger må vist når det skal settes opp Ladestasjon, tilrettelegge for alle bilmerker, når lader settes opp.
Dvs. at det blir flere superladere i Tyskland, men de blir satt opp av andre :D
Lurer på om Tyskland har planer om å eksportere de nye reglene, til resten av europa?

Den tyske loven er bare den tyske tilpasningen av EU direktiv 2014/94/EU av 22. oktober 2014 som krever at alle nye/oppgraderte offentlige DC-ladestasjoner senest fra og med 18. november 2017 MÅ tilby CSS Combo2.

Dette gjelder altså ikke bare Tyskland, men hele EU/EØS.

Se article 4 paragraf 4, og annex II punkt 1.1 og 1.2:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014L0094&from=EN
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Amoss

Sitat fra: dosmont på søndag 13. desember 2015, klokken 01:28
Tesla har prioritet utbygging i Tyskland, pga nye regler der etter nyttår.

Denne loven ble IKKE vedtatt likevel, så blir vel nå finpusset for å bli vedtatt i en modifisert form en eller annen gang over nyttår, så når denne loven blir gjeldende er fortsatt litt uvisst. Men dette kunne jo ikke Tesla vite eller planlegge for...

Loven basert på dette EU-direktivet er alt vedtatt og i virksomhet i Spania, men de har nå gitt Tesla ett unntak ut 2017 (eller var det til november 2017?) om jeg ikke husker feil. Så Spania blir garantert prioritert neste år. Hvordan "ståa" er i de øvrige EU/EØS landene er jeg usikker på...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

dosmont

Mulig du vet bedre enn Tesla, som er min kilde.
Men den intensiverte utbyggingen i Tyskland, stemmer i hverfall med på påstandene fra Tesla ansatte jeg snakket med.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Amoss

Sitat fra: dosmont på søndag 13. desember 2015, klokken 14:13
Mulig du vet bedre enn Tesla, som er min kilde.
Men den intensiverte utbyggingen i Tyskland, stemmer i hverfall med på påstandene fra Tesla ansatte jeg snakket med.

Påstår da ikke at jeg vet mer enn Tesla?  Men kan være jeg er mer oppdatert enn en hvilken som helst frontline Tesla ansatt? Sa da heller ikke at det du kom med var feil, kun at status var blitt noe oppdatert vedr. at loven ikke ble vedtatt da den skulle hatt vært vedtatt.

Min kilde:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/41141-German-bill-requires-CCS-and-L2-plugs-at-every-new-fast-charge-point/page25?p=1266395&viewfull=1#post1266395
Sitat
    Update:

    The bill didn't pass the Federal Council unchanged. Hamburg, Mecklenburg-Vorpommern und Berlin requested to postpone the decision for two days. The reson for the delay were concerns about the scope of the consequences. Hessen und Niedersachsen proposed many amendments. For instance, the bill is now expected to come into law in 2017 instead of in 3 months.

    electrive.net Ladesäulenverordnung, Berlin, Clever, Regensburg, Norwegen.


SitatThanks for the Update! It was delayed by two sessions though, meaning they will make changes and the vote will be in February.

SitatDer Verkehrsausschuss der Länderkammer hat gestern die Beratungen zur aktuellen Vorlage auf Antrag von Hamburg, Mecklenburg-Vorpommern und Berlin um zwei Sitzungen vertagt, um der Bundesregierung die Gelegenheit zu geben, einen optimierten Entwurf vorzulegen.

Når det gjelder Spania, sjekk tråden "SC i Spania"
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

dosmont

#70
Samme det ;)
Dessuten så krever det å sette opp x antall Superlader, endel tid og resurser. Så om da noen muligens har ombestemt seg eller ikke, så vil jeg tro at de i fare for eventualiteter, automatisk mobilisere tiltak for å unngå ubehagligheter.

Men som Teslaansatt sa til meg, så trengs ikke chademo adapter lengre, da de nye ladestasjonene etter de nye reglene kom til å bli nødt til å tilby Teslas modifiserte type2 plugg, sammen med alle de andre standarene.

Hovedpoenget mitt var uansett at utbygging blant annet her hjemme, kommer til å komme igang igjen på nyåret.
Som er direkte relatert til tittel på denne tråden.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

turfsurf

Sitat fra: dosmont på mandag 14. desember 2015, klokken 02:02
Men som Teslaansatt sa til meg, så trengs ikke chademo adapter lengre, da de nye ladestasjonene etter de nye reglene kom til å bli nødt til å tilby Teslas modifiserte type2 plugg, sammen med alle de andre standarene.

Den skjønte jeg ikke. Hvorfor skulle de være nødt til det?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Espen Hugaas Andersen

Tror kanskje det er krav om Type 2 ved hurtigladerne. Men det er tullete å tro at dette gjør CHAdeMO adapteret overflødig. 45 kW er betydelig bedre enn 11 kW.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

krl

Hvor mye effekt kan det leveres over Type 2 DC (hvis noen har tilgang til standarden..)?

sigurdi

Sitat fra: dosmont på mandag 14. desember 2015, klokken 02:02
Samme det ;)
Dessuten så krever det å sette opp x antall Superlader, endel tid og resurser. Så om da noen muligens har ombestemt seg eller ikke, så vil jeg tro at de i fare for eventualiteter, automatisk mobilisere tiltak for å unngå ubehagligheter.

Men som Teslaansatt sa til meg, så trengs ikke chademo adapter lengre, da de nye ladestasjonene etter de nye reglene kom til å bli nødt til å tilby Teslas modifiserte type2 plugg, sammen med alle de andre standarene.

Hovedpoenget mitt var uansett at utbygging blant annet her hjemme, kommer til å komme igang igjen på nyåret.
Som er direkte relatert til tittel på denne tråden.

Tror den Tesla annsatte ikke helt har forstått hva det står i direktivet.
Det blir ikke noe støtte for Tesla sin modifiserte Type2 kontakt, som takler 150kW+ DC lading.

Alle DC ladepunkt i Europa skal ha en CCS kontakt og en standard Type2 AC i backup om DC er ute av drift.
Type2 AC er da 11kW eller 22kW.
De fleste nye Tesla i dag selges uten dobbelt lader så da får en 11kW mens med Chademo 40kW+

Dette er pga det har vært mye problem med DC ladingen til de andre og folk har blitt stående uten å kunne lade.

Dette EU direktivet bærer stor preg av å fronte egne merkers "Standard" og prøve å presse ut konkurenter som da er Tesla og alle med Chademo lading.
Det vil nok mer hindre og hemme utgygging en å fremme den.

Men kan være litt enig med han, Chademo i Europa blir nok ikke en prioritert utbygging, så et CCS adapter for Tesla hadde nok vært kjekkere i årene som kommer en et Chademo.

Men samtidig er ikk 3500kr så veldig mye penger om en er på tur i Europa litt utenfor SC nettverket.

Tyskland ble priortert i år pga dette lovverket var planlagt å haste inføres i sommer, men er jo blitt utsatt noen ganger.

Pratet med Marcus i vår (Sjef for SC utbygging i Europa) og han var klar på dette at mye av budsjettet ble brukt her og at vi i Norge fikk litt utviding i år og så følger de med på belasting osv.

Lader i kløfta området kommer IKKE det var han veldig sikker på.
Som han sa det kan settes ut 20 SC stolper og alle vil være opptatt 24/7.
(Noen som da ser sitt snitt til å tjene en formue med å kjøre fra Gardemoen uten drivstoff kostnader)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA