Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av Torpedo Ted, mandag 07. desember 2015, klokken 10:23

« forrige - neste »

Torpedo Ted

SC-nettverket i Norge er ganske enkelt for dårlig. Det så veldig lovende ut for 1 år siden, men så sa det mer eller mindre stopp. Hva som er årsaken er usikkert. Vet ikke om SC-utbyggingen har blitt trappet ned på verdensbasis, eller om det bare er Norge som også på dette området blir nedprioritert  >:(

Har bare kjørt 2 langturer, begge Bergen-Oslo-Svineund, og har endt med rekkeviddeganst uten sidestykke begge gangene. Dette var i sommer (2015) -  hadde sikkert ikke kommet frem på vinterstid... Er for få SC mellom Oslo (Solli) og Bergen. Slik det er nå må en lade minimum 80% for å være på den sikre siden, og det tar jo evigheter. Disse 120KW ser en jo aldri noe til utenom når batteriet er så og si helt tomt.

For at langtur med Tesla skal fungere optimalt*** bør det være SC hver 150 km ca. Da kan en velge å gjøre et 10 min. stopp på alle SC på veien (min preferanse, greit med en kort strekk på beina), eller om en har tid, fylle fullt opp (f.eks om en skal spise) så kan en hoppe over én eller kanskje til og med to SC.

Det blir nok slik i fremtiden, men per i dag ser det dessverre ut til at dette blir litt lenger frem i tid enn jeg hadde håpet. :(

***: Med optimalt menes det at Ola Nordmann skal kunne sette seg i bilen og kjøre av gårde. Folk på dette forumet, planlegger turene, kan plasseringen av alle Superchargers i hodet,  vet hvor lenge en må lade, vet nøyaktig hvor mange watt/km de forventer at bilen bruker osv. Det kan ikke forventes at folk skal trenge noe av dette

Andrewas

Nå skal ikke jeg påstå hvem som har eller ikke har reell erfaring med å kjøre model S omkring i Norge. Jeg har selv kjørt lange turer både i Norge og utlandet - både før det kom superchargers på strekningene og etterpå.

Jeg må si meg enig i påstanden om at utbyggingen virker å ha gått i dvale for Norge etter sommeren 2015. Jeg vet ikke hvorfor og skulle ønske Tesla selv kunne gitt litt mer info om hva som skjer. Er det vanskeligheter med kommunene? Eller er det Tesla selv som har valgt å avvente litt?

Det er ihvertfall sikkert at det antall nye superchargers som er forespeilet på Teslas eget kart for 2015 ikke er mulig å nå med i underkant av 2 måneder igjen av året og snarlig tele i bakken.

Norge har nå straks 9.500 model S på veiene i Norge. Dette tilsvarer ca 55 biler pr. ladeuttak på superladerne. Belgia, Nederland og Sveits er i tilsvarende situasjon som oss når det gjelder antall biler VS ladeuttak.

Mange andre land har mye bedre ladeinfrastruktur i forhold til sitt antall model S:
- Danmark: Snart 1500 biler og 55 ladeuttak - 26 biler pr. uttak
- Sverige: Snart 1000 biler og 98 ladeuttak - 10 biler pr. uttak

Den andre faktoren som er vel så viktig er hvor mye av landets veinett som er dekket. Det mangler en del både i Norge og mange andre land før det er blitt så tett med superladere at man ikke trenger å tenke seg om før man kjører - og kan velge å hoppe over en SC og heller lade på neste.

Før nevnte Nederland, Belgia og Sveits har imidlertid fått dekket det meste av sitt veinett med dagens superladere. Her er problemet heller kø enn at det ikke finnes en superlader der du trenger en.

Tyskland har begynt å nærme seg virkelig god dekning med 52 (snart 53) superladere. Tesla må håpe på veldig store salgstall i Tyskland for å forsvare en slik mengde superladere. Det er nå ca 2200 model S i Tyskland - noe som tilsvarer ca 7 biler pr ladeuttak. Og selv om Tyskland er "Europas veikryss" så trengs det nå et løft i resten av Europa - inkludert Norge.
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

weld77

Superladere er dyre å sette opp og de koster en hel del i effektavgift. For Teslas del er nok nytteverdien i forhold til å generere salg av biler sterkt avtagende nå. Siden sør-norge er ganske godt dekket (dog men noen unntak). Noen plasseringer er merkelige - hvorfor det er en like sør for og like nord for Trondheim begriper jeg ikke. At det ikke er en mellom Oslo og Gardermoen er ganske opplagt. Har man 60 eller 70kWh er det skummelt stor avstand mellom en del av de - eksempelvis Solli-Lillehammer vinterstid.

Tror nok man må satse på andre enn Tesla og ha et ChDeMo-adapter for en del strekninger.

Fra det ikke veldig pålitelige kartet på nettsidene til Tesla er det planlagt en del flere i sør-Norge i 2015. Siden det er 2 måneder igjen av 2015 tviler jeg på at så skjer, men vi får se hva som kommer i 2016. Jeg er strengt tatt mer bekymret for kø på de eksisterende enn jeg er for at det ikke kommer flere. Har klart meg fint så langt på snart 12000 kilometer.

Rekkeviddeangst på Bergen-Oslo-Svinesund burde vel være unødvendig?

Hodetelefoner

SC nettverk for dårlig? Vanskelig å kjøre Bergen Oslo Svinesund og tilbake? har du prøvd å ligge i normal hastighet? Under 140 150?

NegativeElectrode

De har vel ikke klart å komme i mål med den planlagte utbyggingen i 2015 (ennå). Lom f.eks. er ikke på plass. Når det begynner å komme Model X med campingvogn er god dekning av SC et must.

E6 mangler 2 ladere nå: Gardermoen-området og Oppdal. Oppdal burde ha SC da det som Dombås er på en viktg ferdelsåre samt er et knutepunkt for nord/sør/øst/vest. Kommer man fra vest skal man opp Gråura og skal enten over Dovre eller til Østerdalen, så ha rman kun Arctic Roads på Oppdalsporten per i dag.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

sturle

Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 02. november 2015, klokken 23:03
Har bare kjørt 2 langturer, begge Bergen-Oslo-Svineund, og har endt med rekkeviddeganst uten sidestykke begge gangene. Dette var i sommer (2015) -  hadde sikkert ikke kommet frem på vinterstid... Er for få SC mellom Oslo (Solli) og Bergen. Slik det er nå må en lade minimum 80% for å være på den sikre siden, og det tar jo evigheter. Disse 120KW ser en jo aldri noe til utenom når batteriet er så og si helt tomt.
Korleis er det du har køyrt då?  Eg har køyrt Florø-Oslo og vidare mange gongar utan nokon form for angst eller lang ventetid.  Då har eg lada opp til minst 90% før eg har køyrt og køyrt direkte til Gol (31 mil) i første etappe.  Det går med god margin og utan nokon form for angst, sjølv midt på vinteren, og ete på Gol på returen for ikkje å komme heim med nesten tomt batteri.

Sitat
For at langtur med Tesla skal fungere optimalt*** bør det være SC hver 150 km ca. Da kan en velge å gjøre et 10 min. stopp på alle SC på veien (min preferanse, greit med en kort strekk på beina), eller om en har tid, fylle fullt opp (f.eks om en skal spise) så kan en hoppe over én eller kanskje til og med to SC.
Det finst mange ruter Bergen-Oslo-Svinesund.  På den kortaste kan du hoppe over minst ein superladar, og det lengste strekket du har mellom superladarar er Haukås-Vinje på 256 km.  Då klarar du deg lenge med 70% i ein S85.  Er det ein S60 du har?

RaBalder

Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 02. november 2015, klokken 23:03
SC-nettverket i Norge er ganske enkelt for dårlig.
:

Dette er jeg helt uenig i.


  • Ladehastigheten er helt grei dersom man lærer seg å bruke batteriet i det "nedre" området. Da skal man kunne ha en ladeeffekt på 70-80 kW i snitt.
  • Og avstanden mellom laderne er akseptabel.

Jeg innfinner meg med at det ikke står en superlader på hvert nes og i hver fjordbotn. Jeg kommer meg fremdeles fra A til B.

sven erik

hele evropa har stått  stille siden someren  å en slppper kø når det er flere  for da lader en der man trenger det ikke der det er noen   

hgs

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

weld77

En SC-stasjon koster kjapt et par mill i anleggskostnader. I tillegg kommer verdien på selve utstyret som er ukjent siden det er Tesla selv som står for det aller meste. Deretter kommer effektavgiften som er ganske voksen siden en SC-lokasjon med 6-8-10 båser kan trekke temmelig mye effekt fra det lokale elnettet. Og på toppen av dette kommer strømmen som Tesla "gir bort" og service/vedlikeholdskostnader.

Nå er selvsagt dette en faktor i prisingen av selve bilen til kunden, men det må nok selges en ganske anstendig mengde Model S ekstra for at en ny SC-lokasjon skal lønne seg. Muligens har også Tesla feilkalkulert på hvor mye slike faktisk brukes slik at energikostnadene har blitt høyere enn forventet.

Jeg tipper de også ser an hvordan salget av Model X blir og så evt når Model 3 kommer. Salget av S har vel dabbet ganske bra av her i landet i det siste?

Den andre siden av dette er at ventetid pga kø har potensialet til å drastisk redusere attraktiviteten til bilene. En forutsetning for at Tesla funker på langturer er at SCen faktisk virker (der har de så langt jeg har regstrert vært flinke) og at det er liten til ingen ventetid (jeg har selv stått i kø en gang, da stod jeg 5-10 minutter).

Philip Marlowe

Jeg er også skuffet over SC-utbyggingen i Norge i år. Det er greit at de finnes på de mest brukte strekningene, men fortsatt er det betydelig mer bekymringsløst for fossilkjørerne enn for oss. Jeg tror at skal man få enda flere firmabilkunder f.eks må SC-tilbudet bli bedre også på de mindre trafikkerte strekningene. Jeg kjenner svært mange som velger fossilbiler i samme prisklasse som Tesla fordi de vil ha "friheten" til å dra når du vil og hvor de vil uten å bruke masse tid på planlegging.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Kavorka

#11
Får håpe andre bilprodusenter kjøper seg inn i superladenettverket, slik at man lett kan finansiere flere ladestasjoner. Ellers er jeg redd man må vente på model 3 før det blir betydelig økning i volum.

Effektavgift er en hemsko som politikere burde redusert eller fjernet med tanke på å bygge ut infrastrukturen for alle typer hurtig/superladere. For eksempelet Tesla kan en enkelt ladestasjon håndtere ca en bil i halvtimen (erstatte strøm siden forrige superlader) i stedet for å ha ti biler i fem timer som lader på 11 kW. Organisasjoner som elbilforening og Bellona kunne kanskje bidratt med å få dette på dagsorden?

Torpedo Ted

Jeg synes Tesla kunne løst litt av problemene med å sette opp f.eks. 1-2 Supercharger stolper i alle byene også, som kan brukes maks 10 min. mot betaling. Hadde vært gull verdt å kunne få et lite påfyll i byer ved behov.

Jeg ladet vel til 80% på Solli, og måtte en tur innom Oslo sentrum før ferden gikk mot Gol. Når jeg var i Oslo gikk det opp for meg at jeg kanskje ikke ladet nok. Da stod jeg altså der og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Gamble på at det gikk? Eller kjøre kjempeomvei til Lier for å fylle på litt? Jeg valgte å gamble, fordi jeg kom på at navigasjonen ikke hadde fått med seg en ny vei. Kom vel til Gol med 3% igjen.

sturle

Det må vere ganske frustrerande for Tesla at andre får millionar i støtte for å etablere hurtigladarar, medan Tesla må betale alt sjølv.  Det kan kanskje løne seg for Tesla å søkje om støtte til og installere eit par trippel-standard-ladarar ved sidan av, og få dekkja delar av anleggskostnadane på den måten.  Ta godt betalt frå dei som ladar der.  Effektavgift kan dei spare inn på ved å installere batteripakke, slik som i Køge, dersom avgifta er høg nok til at det løner seg.

fredag

Sitat fra: sturle på tirsdag 03. november 2015, klokken 16:26
Det må vere ganske frustrerande for Tesla at andre får millionar i støtte for å etablere hurtigladarar, medan Tesla må betale alt sjølv.  Det kan kanskje løne seg for Tesla å søkje om støtte til og installere eit par trippel-standard-ladarar ved sidan av, og få dekkja delar av anleggskostnadane på den måten.  Ta godt betalt frå dei som ladar der.  Effektavgift kan dei spare inn på ved å installere batteripakke, slik som i Køge, dersom avgifta er høg nok til at det løner seg.

Enova gir inntil 300 000 pr hurtiglader i siste utlysning.

Men ja, Enova har utlyst anbudsrunde for hurtigladere med 50km mellomrom langs en rekke hovedveier nå, og da kunne det jo vært synergieffekter dersom Tesla kunne samordnet utbygging med de som vinner anbudene på de forskjellige korridorene, og fått lagt opp 2-4 stk superchargeruttak sammen med hurtigladerne på en del av disse lokasjonene.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA