Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av Torpedo Ted, mandag 07. desember 2015, klokken 10:23

« forrige - neste »

Ellemelle

Sitat fra: weld77 på torsdag 05. november 2015, klokken 13:32
Ja, men jeg har vanskelig for å se at det skal være Teslas ansvar å sette opp disse ladestasjonene over alt. Tesla-eiere må nok belage seg på å lade andre steder og betale for det. Vanskelig å se at det i overskuelig fremtid kommer særlig mange flere SC i Norge selv om det sikkert kommer noen, ref utbyggingskartet.
Selvfølgelig kommer det mange flere SC i Norge. Målet er vel at uansett hvilken vei man kjører skal man være maks 250 km unna en SC. Alt annet blir bare tull.

weld77

Sitat fra: eltoro på torsdag 05. november 2015, klokken 13:45
Selvfølgelig kommer det mange flere SC i Norge. Målet er vel at uansett hvilken vei man kjører skal man være maks 250 km unna en SC. Alt annet blir bare tull.

Det avhenger av hvor mange biler som kommer i Norge. Man kan alltids diskutere hva som kommer først av høna og egget, men Tesla har nok en formening om forholdet mellom SCer og salg det genererer. Skal man komme seg frem og tilbake vinterstid kan man strengt tatt ikke være lengre unna enn 100km fra en SC eller så dersom Teslaer med mindre batteripakker også skal klare alle turer frem og tilbake. Jeg tror det er ganske utopisk gitt befolkningsmønsteret i Norge og topografien og årstidene. Hovedtrafikkårer er greit nok, men problemet oppstår fort når man skal bort fra disse.

Sjøhyene

Jeg tror flere restauranter og kjøpesentre etterhvert vil se verdien av å ha en superlader på utsiden. Så da trenger forhåpentligvis ikke Tesla ta en like stor del av kostnaden selv. Hvis Tesla åpner opp for andre merker samtidig som volumet med Teslaer og elbiler øker så er jeg sikker på at superladere vil blomstre opp mange steder, relativt raskt.
Og da blir det en sånn selvforsterkende effekt som gjør at enda flere ser på elbil som helt innafor.
Er jo akkurat en sånn dynamikk Tesla ønsker å trigge, så blir spennende å se hvor lang tid det tar før man er der.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

weld77

Å ha en superlader er veldig dyrt (pga effektavgiften). Og ganske basal køteori tilsier også at det fornuftige er å ha flere ladebåser på færre steder. Steder hvor folk naturlig oppholder seg lenge er uegnet så lenge ladingen er gratis, folk gidder ikke gå ut for å flytte bilen bare for å være snille.

Jeg er mer sikkert på at 22kW AC - lading blir mer utbredt på destinasjoner. Mye rimeligere å installere og dekker et veldig stort ladebehov på steder man uansett står en stund.


RaBalder

#34
Det kan være at jeg er "sær", men jeg er fornøyd om jeg stort sett kan kjøre langtur med å lade på superlader.


  • Om jeg må lade på noe annet (enn superlader) for å nå frem til hovedveien med superladere, så er det greit.
  • Og tar jeg avstikkere fra hovedveiene med superlader, så må jeg godta at jeg kanskje må lade på noe annet.

Jeg kan ikke skjønne hvordan noen kan forvente at det skal settes opp superladere av Tesla overalt  ???

Tesla har aldri lovet at enhver kjøretur man kan finne på å kjøre i Norge på mer enn 100-150km skal være dekket av en eller flere superladere.


Kanskje man bør vurdere om elbil og Tesla er den rette bilen dersom superladenettverket til Tesla ser helt håpløst ut.

Amoss

Sitat fra: weld77 på torsdag 05. november 2015, klokken 12:12
Kundegrunnlaget til Tesla i områder som er dekket av SC er mange, mange, mange ganger større enn antall biler de selger, ...

Nå svarte du overhode ikke på det jeg skrev. Det meste av det du skrev er så klart helt korrekt, men hadde lite relevans til hva jeg hadde skrevet først.

Joda joda, de fleste potensielle kundene bor i tettbygde strøk. Og jada, det viktigste for de potensielle kundene er jo at de rutene de ofte kjører er dekket. Ikke noe tvil om det heller. Heller ikke noen tvil om at om alle tettbygde strøk i Europa skal dekkes like godt så krever det MANGE ladestasjoner. Og det tar tid, og koster (som du helt korrekt har påpekt) mange penger.

Det jeg påpekte var at reklameeffekten (altså: overfor de som bor i tettbygde strøk nedover i sør-Norge og Europa forøvrig) av å kunne skryte av å ha dekket hele ruten opp til Nordkapp er mye større enn effekten av at det samme antall superladere blir satt opp på Østlandet. Ja, de vil selge flere biler på dette en det er biler som faktisk vil bruke disse laderne.

Dersom du husker litt tilbake i tid, så kanskje du husker hvordan de i USA prioriterte å sette opp ladere for å muliggjøre "Cost to Cost" kjøring på superladere alene? Dette var neppe fordi det var så fryktelig mange kunder som faktisk ville komme til å bruke denne ruten, og de kunne dekket mer "tettbygde strøk" med det samme antallet superladere plassert andre steder. Likevel prioriterte de denne ruten, nettopp for den reklameeffekten den hadde.

På samme måte mener jeg de burde prioritere her i Europa. Men kan se ut som om de heller har landet på "Lisboa til Istanbul"? Vel, den ruten går tross alt gjennom mer "tettbygde strøk" enn selv tjukkeste Østlandet :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

tonl

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 03. november 2015, klokken 16:19
Jeg synes Tesla kunne løst litt av problemene med å sette opp f.eks. 1-2 Supercharger stolper i alle byene også, som kan brukes maks 10 min. mot betaling. Hadde vært gull verdt å kunne få et lite påfyll i byer ved behov.

Jeg ladet vel til 80% på Solli, og måtte en tur innom Oslo sentrum før ferden gikk mot Gol. Når jeg var i Oslo gikk det opp for meg at jeg kanskje ikke ladet nok. Da stod jeg altså der og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Gamble på at det gikk? Eller kjøre kjempeomvei til Lier for å fylle på litt? Jeg valgte å gamble, fordi jeg kom på at navigasjonen ikke hadde fått med seg en ny vei. Kom vel til Gol med 3% igjen.

Oslo er det ganske mange Chademo og 22KW lader. Hadde ladet via enten Chademoen og 22KW (med dobbellader) hadde nok kommet deg videre til Gol uten angst.

weld77

Sitat fra: Amoss på torsdag 05. november 2015, klokken 17:11
Det jeg påpekte var at reklameeffekten (altså: overfor de som bor i tettbygde strøk nedover i sør-Norge og Europa forøvrig) av å kunne skryte av å ha dekket hele ruten opp til Nordkapp er mye større enn effekten av at det samme antall superladere blir satt opp på Østlandet. Ja, de vil selge flere biler på dette en det er biler som faktisk vil bruke disse laderne.

Mulig, men jeg tror ikke det. Det må generere ganske mange salg for at noe slikt skal lønne seg siden det faktisk koster ganske mye å ha slike stasjoner "over alt". "Coast to coast" i USA er en fin måte å si at store motorveistsrekninger i USA er dekket, dvs at man faktisk kan kjøre langtur på SC fra svært mange steder i landet. Mer sentralt enn om man kan kjøre til Nordkapp eller ikke skulle jeg tro.

Igjen: Det er ikke manglende SC som er problemet for Tesla og salg. Det er prisen på bilen. Model S har aldri vært tenkt som en storselger - til det koster den for mye. Det største markedet som er "lukket" er folk som bor i blokk uten egen parkering med lademulighet nårsomhelst. Og SC i bysentrum er en dårlig ide på så mange måter at det blir nok en stund til vi ser mye av.

fredag

Sitat fra: Sven-E på torsdag 05. november 2015, klokken 17:26
Sitat fra: Andrewas på tirsdag 03. november 2015, klokken 00:10
Norge har nå straks 9.500 model S på veiene i Norge. Dette tilsvarer ca 55 biler pr. ladeuttak på superladerne. Belgia, Nederland og Sveits er i tilsvarende situasjon som oss når det gjelder antall biler VS ladeuttak.

Mange andre land har mye bedre ladeinfrastruktur i forhold til sitt antall model S:
- Danmark: Snart 1500 biler og 55 ladeuttak - 26 biler pr. uttak
- Sverige: Snart 1000 biler og 98 ladeuttak - 10 biler pr. uttak
Finland: 212 Model S, 2 ladeuttak - 106 biler pr. uttak

Finland har 2 stk lokasjoner med 4 uttak på hver lokasjon, totalt 8 ladeuttak. 26 biler pr uttak
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

weld77

Hvorfor skal Tesla bygge SC over Finnmarksvidda? Jeg klarer ikke å se en eneste god grunn til st det skal være et prioritert område.

Kristian O

Sitat fra: weld77 på torsdag 05. november 2015, klokken 20:11
Hvorfor skal Tesla bygge SC over Finnmarksvidda? Jeg klarer ikke å se en eneste god grunn til st det skal være et prioritert område.
Reklameeffekten av at Bjørn kjører fra Nordkapp til sydspissen av Europa kan jo være verdt en del. 2 uttak pr SC- lokasjon burde vel holde på dei mest øde strekningene.
Når det er sagt så har eg full forståelse for at Tesla ikkje prioriterer dette.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

sturle

Sitat fra: weld77 på torsdag 05. november 2015, klokken 11:13
Det er du som har misforstått poenget med superladere. Tesla setter opp SC for å selge biler, ikke for å være snille med folk (eksempelvis deg og din tur til hytta) eller fordi hvemsomhelst skal kunne kjøre hvorsomhelst med en Tesla.
Eg ser ikkje motsetninga.  Dei får ikkje selt bilar dersom folk ikkje kan bruke bilen til hytta eller på ferie.  Dei som har tenkt å basere seg på superlading til dagleg er ikkje målgruppa.  Tesla sender til og med e-post til folk som stadig ladar på same superladar nær heimen og minnar om det.

Sitat
Se på kartet over skandinavia eller Europa for den saks skyld. Et lass av steder det ikke er mulig å kjøre ved å lade på SC. Superladere koster mye penger å installere og drifte og i energi. Det blir en avveiing mellom hvor mye salg det genererer kontra hva det koster. Ellers kunne de jo bare smellt opp ladere over alt.
Superladarane kostar mykje meir i energi om du plasserer dei der folk bur, i stadenfor der folk køyrer forbi av og til.  Det er eit faktum.  Skal folk kjøpe bilar, må dei vite at dei kjem seg fram.  Dei som har hytte på stader der ein ikkje kjem fram med bilen, kjem ikkje til å kjøpe bilen.

Sitat
Det er mye mer trafikerte ruter i Sør-Norge som ikke er dekket / er dårlig dekket. Særlig om man har en av de mindre batteripakkene om vinteren. At Tesla prioriterer disse først er for meg ganske opplagt.
Eigentleg ikkje.  Dei som har kjøpt ein bil med mindre batteripakke, må ha rekna ut at dei klarar seg med den.  Elles er det vel berre E16 og Lom som står att før alle dei trafikkerte rutene i Sør-Noreg er dekka.  Dei to vil gjere det mogeleg for fleire å køyre til hytta, og aust-vest i dårleg vêr, samt at den på E16 vil avlaste Gol for reisande aust-vest.  Då skulle Nord-Noreg stå for tur.

Sitat
Jeg tipper for øvrig at svekkelsen av den norske krona har ganske mye med saken å gjøre. Marginene til Tesla i Norge har blitt svært mye dårligere målt i USD og de er åpenbart opptatt av å få solgt så mange biler som mulig siden det er noe markedet er opptatt av.
Men samstundes ynskjer du ikkje at Tesla skal gjere det som trengst for å selje fleire bilar, og det tykkjer eg er rart.  So lenge store delar av landet er "utilgjengeleg" (ja, eg veit, du kan saktelade andre stader), er bilen ubrukeleg for veldig mange.  Kundegrunnlaget er ikkje berre naboane til superladarane.  Dei er alle som kan tenkje seg å køre den vegen ein dag, og det er mange fleire enn dei som bur i nabolaget.  Det kjem over 200000 turistar berre til Nordkapp kvart år.  200000 som må bruke ein dag ekstra på reisa med ein Tesla fram til superladarane vert utbygd nordover.  Mange av dei som har tenkt seg til Nordkapp dei neste tre åra, som er 600000 personar, kjem til å utsetje kjøpet av ein Tesla til det vert praktisk mogeleg å køyre heile vegen.

sturle

Sitat fra: Andrewas på tirsdag 03. november 2015, klokken 00:10
Norge har nå straks 9.500 model S på veiene i Norge. Dette tilsvarer ca 55 biler pr. ladeuttak på superladerne.
Kor sikker er du på det talet?  Det er nyregistrert snart 9500 Tesla til saman i Noreg, men ein del av dei er skifta ut og selt vidare i utlandet.  Mange brukte norske Tesla går til Danmark om dagen.  Det er sikkert nokon som har vorte totalvraka òg.

hgs

Sitat fra: sturle på fredag 06. november 2015, klokken 08:52
Mange av dei som har tenkt seg til Nordkapp dei neste tre åra, som er 600000 personar, kjem til å utsetje kjøpet av ein Tesla til det vert praktisk mogeleg å køyre heile vegen.

Akkurat denne må du nesten dokumentere :-) Jeg er ikke motstander av å bygge ut en og annen superlader i grisgrendte strøk, men at noen dropper å kjøpe Tesla fordi de ikke har tid til å vente et par timer ekstra på lading den ene gangen i sitt liv (mest sannsynlig) de drar på ferie til Nordkapp har jeg vanskelig for å tro. Det er mange langt mer turistifiserte plasser som Tesla burde bygge ut før det.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Tønsberg

Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA