Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av Torpedo Ted, mandag 07. desember 2015, klokken 10:23

« forrige - neste »

weld77

Selv om konseptet "free forever" er bra og enkelt skulle jeg nesten ønske at Tesla ikke var så bastante på det. Jeg er rimelig sikker på at mange superladerstopp er "unødvendige" i betydningen "ikke nødvendig for å komme seg dit man skal" og at det omtrent er en naturlov at noe som er gratis i bruk blir overforbrukt. Selv har jeg stoppet flere ganger på SC uten at jeg strengt tatt trenger det - jeg har aldri og ville aldri stå i kø for noe slikt, men jeg har ladet på vei hjem for å slippe å parkere med kun noen få mil igjen i tilfelle jeg plutselig skal noe - enn så usannsynlig det er.

Telsa kunne sannsynligvis enkelt og rimelig og robust hatt en betalingsløsning der de tok betalt sånn ca hva det kostet å lade hjemme, evt noe mer, og så bare sendt regningen direkte til bilen hvor man har lagt inn kredittkortdetaljer og godkjenner betalingen bare ved å trykke ok eller noe slikt.

Jeg synest selvsagt det er fint å kunne lade gratis, men det er mye viktigere for meg at det ikke er kø enn at det ikke koster noe å lade. Jeg tror noe betaling ville være en effektiv måte å få ned forbruket på, samt muligens hjelpe litt på at biler står lengre enn de må. Enn så lenge har jeg ikke hatt problemer med å få ladeplass når jeg trenger det, men jeg ser for meg at problemet kan oppstå med flere biler på veiene og dersom jeg skulle ta en tur i typiske storutfartsperioder.

Dette ville muligens gjøre det lettere å bygge ut flere steder ved at noe av de variable kostandene dekkes av kundene.

kjellsve

[quote Jeg synest selvsagt det er fint å kunne lade gratis [/quote]

Det er ingen som lader gratis på Tesla Superladere. En del av prisen du betaler for bilen er for å dekke bruk av Superlader i bilens levetid. Dette er en viktig klargjøring da det er en vanlig misoppfatning at teslaeiere får gratis strøm.

Mest sannsynlig er dette ganske dyr strøm; Du skal kjøre mye på langtur og lade rimelig heftig for å få ut strøm tilsvarende det du betalte når bilen ble kjøpt.
TMS85D - juni 2015

weld77

Sitat fra: kjellsve på fredag 06. november 2015, klokken 13:46

Det er ingen som lader gratis på Tesla Superladere. En del av prisen du betaler for bilen er for å dekke bruk av Superlader i bilens levetid. Dette er en viktig klargjøring da det er en vanlig misoppfatning at teslaeiere får gratis strøm.

Mest sannsynlig er dette ganske dyr strøm; Du skal kjøre mye på langtur og lade rimelig heftig for å få ut strøm tilsvarende det du betalte når bilen ble kjøpt.

Tja, jeg ser det som at jeg har betalt for tilgangen til nettverket, deretter er bruken gratis. Men det blir jo litt hva man kaller det. Det er omtrent ingen som i bilens levetid vil superlade for mer enn hva Tesla priser muligheten til (rundt 18.000 kroner var det vel da det var en opsjon). Sånn sett er det den dyreste strømmen man noensinne lader med, men jeg ser på den innbakte prisen mer som en inngangsbillett til nettverket.

Bruken i seg selv er jo gratis, dvs at det påløper ingen marginalkostnad ved et ladestopp.

Det er uansett irrelevant hva man betrakter det som - når bilen først er kjøpt så er det en "sunk cost" og det koster ingen ting å ta noen ladestopp ekstra selv om man ikke trenger de.

sturle

Sitat fra: hgs på fredag 06. november 2015, klokken 13:02
Sitat fra: sturle på fredag 06. november 2015, klokken 08:52
Mange av dei som har tenkt seg til Nordkapp dei neste tre åra, som er 600000 personar, kjem til å utsetje kjøpet av ein Tesla til det vert praktisk mogeleg å køyre heile vegen.
Akkuart denne må du nesten dokumentere :-) Jeg er ikke motstander av å bygge ut en og annen superlader i grisgrendte strøk, men at noen dropper å kjøpe Tesla fordi de ikke har tid til å vente et par timer ekstra på lading den ene gangen i sitt liv (mest sannsynlig) de drar på ferie til Nordkapp har jeg vanskelig for å tro. Det er mange langt mer turistifiserte plasser som Tesla burde bygge ut før det.
Det er snakk om veldig mange timar, i praksis dagar med overnatting.  Vi har sjølv utsett ein tur til Kirkenes, der kona vart fødd, til det kjem superladarar heile vegen.  Eg har ikkje tenkt å overnatte midt på Finnmarksvidda fordi vi må lade.  Det er store avstandar der oppe.  Om vi hadde planlagt ein tur nordover den sommaren vi kjøpte Teslaen, hadde det ikkje vorte Tesla.

Eit anna poeng: Det er mange i Sør-Noreg med slekt i nord.  Oslo er den kommunen i Noreg med flest samar, og har til og med ein eigen studentheim berre for studentar frå Nord-Noreg.  Det verkar om mange i avkroken Oslo berre tenkjer på seg sjølv, og at det som gjeld for dei gjeld for alle andre i Oslo-området og alle andre i landet.  No om dagen er det vel i Rogaland elbilsalet er størst.  Der er det og mange innflyttarar pga oljeindustrien.  For kvar som vel ein fossilbil i staden, fordi ein Tesla tyder ein dags ekstra reiseveg til slekta i nord, er det eit tapt sal for Tesla.

NegativeElectrode

Stikkordet er mobilitet. Der det er superladerdekning vil det være like enkelt å bruke en Tesla som hvilken som helst annen bil. Tesla får garantert solgt flere biler både ved bilene kjører til spektakulære reisemål men også til rent nyttekjøring. Begge deler vil generer mer salg av biler. Salget går nok tregere til distrikter uten superlader i nærheten enn der hvor det er superlader.

Det er mulig Tesla vurderer potensialet i antall solgte biler som større på kontinentet enn i Norge, men Norge er det beste utstillingsvinduet.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

RaBalder

Jeg ser på de 18000 som en investering i problemfri lading mer enn forhåndsbetaling for strømmen.
Er ganske mye verd disse andre momentene også...


  • Kjapp lading slik at langtur lar seg gjøre
  • Såpass med "ladebåser" at nedetid på alle skal være mer eller mindre fraværende
  • Mer eller mindre det samme i forhold til kø. Så mange "båser" at man ikke skal trenge å stå i kø
  • Og ikke minst, slippe å dille og dalle med betalingsløsninger.

Til nå har tesla-lading levd opp til forventningene.

Amoss

Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 02. november 2015, klokken 23:03
Hva skjedde med Supercharger utbyggingen?

Det begynner nå å tegne seg ett bilde av hva som har skjedd. I følge andre tråder her så utvider de vist flere av de eksisterende superlade-stasjonene. Kan kanskje være at de har valgt å prioritere problemfri og kø-fri bruk av de som finnes før de utvider med flere stasjoner?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sturle

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 06. november 2015, klokken 16:12
Salget går nok tregere til distrikter uten superlader i nærheten enn der hvor det er superlader.

Det er mulig Tesla vurderer potensialet i antall solgte biler som større på kontinentet enn i Norge, men Norge er det beste utstillingsvinduet.
Dei byggjer nok superladarar på kontinentet òg fordi dei ser potensialet i Noreg.  Berre les her på forumet om alle som ser seg om etter ladeløysingar i utland der dei må køyre langt frå superladarane, eller gå attende til før superladaren i Hamburg kom og les om alle som valde ein annan bil i staden.  Eg har sjølv superlada desidert meir på kontinentet enn i Noreg.  Det er ingen tvil om at mange i Noreg, sjølv i ein utkant som Oslo, hadde sett på Tesla som ueigna til sin bruk dersom ikkje superladarnettverket hadde vore utbygd på kontinentet.

El-boy

Sitat fra: weld77 på fredag 06. november 2015, klokken 13:56

Tja, jeg ser det som at jeg har betalt for tilgangen til nettverket, deretter er bruken gratis. Men det blir jo litt hva man kaller det. Det er omtrent ingen som i bilens levetid vil superlade for mer enn hva Tesla priser muligheten til (rundt 18.000 kroner var det vel da det var en opsjon). Sånn sett er det den dyreste strømmen man noensinne lader med, men jeg ser på den innbakte prisen mer som en inngangsbillett til nettverket.

Bruken i seg selv er jo gratis, dvs at det påløper ingen marginalkostnad ved et ladestopp.

Det er uansett irrelevant hva man betrakter det som - når bilen først er kjøpt så er det en "sunk cost" og det koster ingen ting å ta noen ladestopp ekstra selv om man ikke trenger de.
Det var kr.12.750,- det kostet tilbake til 27/8-2013 for superlading på en 60kWh.

Jeg er ikke nabo ved superlader og på den tiden har jeg hatt bilen har vel  superlading blitt brukt 12-15 ganger. Siste halvåret har vel Chademo adapteret blitt brukt 3-4 ganger som betinger superlader software og betalingsløsning. Sier seg selv at superlading faller "dyrt" for enkelte brukere i så måte, når de ikke får tilgang på superladere.

Det har blitt diskutert tidligere i tråden at superlading er dyrt for Tesla pga effektavgiften og lignende. Jeg er av den oppfatning at gratis superlading ikke er bærekraftig på sikt. Det innbyr til misbruk ved at enkelte bruker den som sin "hjemmelader" og både de og andre brukere står lenger enn nødvendig når først oppkoblet, og blokkerer for andre brukere.
Min mening er at Tesla heller skulle lagt seg på en betalingsløsning (f.eks 3.50,- kr/min med ladeffekt over 60kW og 2.50,- kr/min når under 60kW ladeeffekt uansett hvor lenge bilen står oppkoblet også etter ladingen er avsluttet) dette vil da redusere for at brukerene opptar laderene unødvendig lenge.
For å få til dette juridisk, når bilen er solgt med gratis superlading i bilens levetid, må Tesla foreta tilbakekjøp av Superlader rettighetene ifra bileierne. Dette vil være mitt forsalg til Tesla.

I framtiden vil det nok bli muligheter for dei som vil krysse Finnmaksvidda også (hvis den da ikke allerede finnes?) ved hjelp av ladeløsninger a.la. Fortum/Ishavsveien/Grønn kontakt etc...

sturle

Sitat fra: El-boy på lørdag 07. november 2015, klokken 10:19
Det var kr.12.750,- det kostet tilbake til 27/8-2013 for superlading på en 60kWh.

[...]

Min mening er at Tesla heller skulle lagt seg på en betalingsløsning (f.eks 3.50,- kr/min med ladeffekt over 60kW og 2.50,- kr/min når under 60kW ladeeffekt uansett hvor lenge bilen står oppkoblet også etter ladingen er avsluttet) dette vil da redusere for at brukerene opptar laderene unødvendig lenge.
For å få til dette juridisk, når bilen er solgt med gratis superlading i bilens levetid, må Tesla foreta tilbakekjøp av Superlader rettighetene ifra bileierne. Dette vil være mitt forsalg til Tesla.
Kor grundig har du rekna på dette?  Trur du det vil vere mogeleg for Tesla å tene attende 12500 per bil på den måten?  Det tvilar eg sterkt på.  Då må kvar bil superlade på over 60 kW i 3571 timar + nokre tusen timar til for å dekkje inn straumkostnadane.  Sjølv om prisen er 100 kroner minuttet, må kvar bil superlade i 125 timar berre for å dekkje inn dei 12500 per bil.

El-boy

Sitat fra: sturle på lørdag 07. november 2015, klokken 10:51
Sitat fra: El-boy på lørdag 07. november 2015, klokken 10:19
Det var kr.12.750,- det kostet tilbake til 27/8-2013 for superlading på en 60kWh.

[...]

Min mening er at Tesla heller skulle lagt seg på en betalingsløsning (f.eks 3.50,- kr/min med ladeffekt over 60kW og 2.50,- kr/min når under 60kW ladeeffekt uansett hvor lenge bilen står oppkoblet også etter ladingen er avsluttet) dette vil da redusere for at brukerene opptar laderene unødvendig lenge.
For å få til dette juridisk, når bilen er solgt med gratis superlading i bilens levetid, må Tesla foreta tilbakekjøp av Superlader rettighetene ifra bileierne. Dette vil være mitt forsalg til Tesla.
Kor grundig har du rekna på dette?  Trur du det vil vere mogeleg for Tesla å tene attende 12500 per bil på den måten?  Det tvilar eg sterkt på.  Då må kvar bil superlade på over 60 kW i 3571 timar + nokre tusen timar til for å dekkje inn straumkostnadane.  Sjølv om prisen er 100 kroner minuttet, må kvar bil superlade i 125 timar berre for å dekkje inn dei 12500 per bil.
Skal vi se....:

12750 kr/(3.50kr/min) = 3643 minutt
3643 min/(60 min/time) = ca. 61 timer

dvs. ca 60-150 oppkoblinger på superlader pr. bil. (avhengig av ladetilstand før lading og andre forhold...)

Antar enkelte (Taxi f.eks.) kan bruke superlading så mye pr. år.

Edit:
problemet jeg ser med gratis superladere er att enkelte bruker de som "hjemmeladere" og blokkerer for dei som er på langtur og trenger lading for å komme seg videre. Det var jo også ett tilfelle i Bergen der en lokal helt jaget en annen Telsa eier for å få lade, "måtte dele" sa han.

Slike episoder mener jeg vi kan unngå om det blir innført en egenandel på lading:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=20440.0

inverter

Dersom misbruk av superlading blir et problem tror jeg at Tesla har muligheter til å løse dette på en langt smidigere måte enn å kjøpe tilbake superlade rettighetene.

Først og fremst så tror jeg de prøver å påvirke eiernes holdninger til bruk av superlading gjennom kommunikasjon (web, e-post)

Dersom dette ikke løser problemet kan en se for seg bruk av sterkere virkemidler slik som forskjellige typer begrensninger i superladenettverket for de som misbruker.

Er så langt fornøyd med superlade nettverket i Norge, men forventer at de bygger ut slik at en kan kjøre helt til Nordkapp i løpet av 2016.

RaBalder

Sitat fra: El-boy på lørdag 07. november 2015, klokken 11:01
Sitat fra: sturle på lørdag 07. november 2015, klokken 10:51
Sitat fra: El-boy på lørdag 07. november 2015, klokken 10:19
Det var kr.12.750,- det kostet tilbake til 27/8-2013 for superlading på en 60kWh.

[...]

Min mening er at Tesla heller skulle lagt seg på en betalingsløsning (f.eks 3.50,- kr/min med ladeffekt over 60kW og 2.50,- kr/min når under 60kW ladeeffekt uansett hvor lenge bilen står oppkoblet også etter ladingen er avsluttet) dette vil da redusere for at brukerene opptar laderene unødvendig lenge.
For å få til dette juridisk, når bilen er solgt med gratis superlading i bilens levetid, må Tesla foreta tilbakekjøp av Superlader rettighetene ifra bileierne. Dette vil være mitt forsalg til Tesla.
Kor grundig har du rekna på dette?  Trur du det vil vere mogeleg for Tesla å tene attende 12500 per bil på den måten?  Det tvilar eg sterkt på.  Då må kvar bil superlade på over 60 kW i 3571 timar + nokre tusen timar til for å dekkje inn straumkostnadane.  Sjølv om prisen er 100 kroner minuttet, må kvar bil superlade i 125 timar berre for å dekkje inn dei 12500 per bil.
Skal vi se....:

12750 kr/(3.50kr/min) = 3643 minutt
3643 min/(60 min/time) = ca. 61 timer

dvs. ca 60-150 oppkoblinger på superlader pr. bil. (avhengig av ladetilstand før lading og andre forhold...)

Antar enkelte (Taxi f.eks.) kan bruke superlading så mye pr. år.

Edit:
problemet jeg ser med gratis superladere er att enkelte bruker de som "hjemmeladere" og blokkerer for dei som er på langtur og trenger lading for å komme seg videre. Det var jo også ett tilfelle i Bergen der en lokal helt jaget en annen Telsa eier for å få lade "måtte dele" sa han.
Nå må dere ikke begynne å forlange at Tesla opererer slik som skattemyndighetene gjør.

  • Så snart noen finner et smutthull og utnytter det, så må man lage en lov som gjelder alle som forhindrer det.


At noen få misbruker superlader i forhold til intensjonen, så er superladerne mislykket.



  • Ja, det finnes noen som bruker superladere som sin hjemmelader.
  • Ja, det finnes noen som står lengre enn nødvendig på superlader.
  • Men disse kan man gjøre noe med, i software. Det må bare bli et så stort og innlysende problem for Tesla at dem sette iverk noe.

Amoss

Sitat fra: El-boy på lørdag 07. november 2015, klokken 11:01
Antar enkelte (Taxi f.eks.) kan bruke superlading så mye pr. år.

Dersom det innføres betaling slik du foreslår vil "enkelte" (inkludert Taxi) finne ut at de klarer seg normalt greit med annen type lading - dersom de altså ikke er på langtur, eller på annet vis har fått brukt unormalt mye av batterikapasiteten sin. Altså vil de heller ikke komme til å bruke laderne så mye at man får dekket inn omkostningene. Men joda, man får løst "problemet" du tar opp...

Er rimelig sikker på at Tesla regnet en god del på dette før de igangsatte prosjektet "superladere", og fant ut at dette var den eneste fornuftige og bærekraftige måten å gjennomføre dette på.

Klart, forutsettingene kan bli en annen når det er tilstrekkelig med biler på veiene enn den var da Tesla var helt i startfasen, og det meste av nettet har blitt bygget ut. JB har også snakket om en mulighet for en endring når man har en million++ biler på veiene. Men det blir da så klart ikke noe snakk om å "kjøpe tilbake" tilgangen. Dersom det skjer en endring, så vil den gjelde for nye biler fra og med det tidspunktet. Er heller ikke usannsynlig at Tesla velger å forskjellsbehandle bilene ut i fra modellsegment, slik at "premium bilene" Model S/X vil fortsette dagens ordning, mens "folkemodellene" Model 3/Y vil få en annen form for tilgang (men akkurat dette håper jeg ikke skjer).

Når det gjelder brukere som har fri tilgang til superladerne og som missbruker denne i forhold til hva intensjonen, så er jeg helt enig med RaBalder om at dette er noe Tesla lett kan håndtere OTA til de angjeldende brukerne.

Når det gjelder biler som blir stående for lenge etter lading og oppta ladeplass, så er jo flere av plassene skiltet med begrenset parkeringstid. Ingen problem å bøtelegge/ilegge straffe-tariff for de som har opptatt ladeplassen/kabelen i mer enn X minutter etter endt lading der dette er skiltet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Olatho

Nå har jo også Tesla vært rimelig klar på at dersom _andre_ leverandører ønsker å benytte seg av Teslas superladere, så må de også ha  den samme betalings-modellen.  Så jeg tror det er rimelig liten sjanse for at de velger å gjøre noe med den.  Heldigvis.
"Gratis" superlading tror jeg er et viktig salgsargument, og det var en viktig grunn til at vi valgte den bilen (selv om vi sikkert aldri i verden kommer til å lade for like mange kroner som vi har lagt inn i potten). 
Det er null problem for Tesla å henvende seg direkte til de (få) det gjelder, som lader "for ofte" på superladere.  Så kan de bli enige om hvordan de løser dette seg imellom.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA