Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av TMDF80, mandag 30. november 2015, klokken 15:44

« forrige - neste »

kodalse

Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

PingPing

Takk for godt svar. Nå er kabelen bestilt  :D

bob-bob

Sitat fra: BobbyBrown på søndag 13. mars 2016, klokken 00:32
Idag var jeg å sjekket ladestolpene rundt i byen. Alle sammen var rundstift (CEE). Jeg kan alltids lage meg en overgang fra schuko til cee, men det støpselet på orginalkabelen har ledningen ut i 90 graders vinkel. Har ikke så veldig lyst å bryke en slik overgang da jeg føler elektronikkboksen ( eller kladden som dere kaller den her på forumet) da vil dra ekstra mye i ledningen. Hvordan har folk her på forumet løst det problemet?

Hvilken by er dette  ? Og - du er sikker på at det var CEE kontakter og ikke Mennekes (den nye ladestandarden )?
Er litt nysgjerrig bare....  ;D

Tesla-man

Hvordan kan man vite/sjekke om en Leaf har varmepumpe og batterivarmer?
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

leafnor

#94
Sitat fra: Tesla-man på søndag 10. april 2016, klokken 19:46
Hvordan kan man vite/sjekke om en Leaf har varmepumpe og batterivarmer?
De med varmepumpe har separat HEAT og AC knapp:


De med "vannkoker" ser slik ut, med AC knapp til høyre.

Og ligner det ikke på noe av bildene, er det en VISIA model, som ikke har varmepumpe.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Tesla-man

Supert leafnor. Takk for svar  :)
Er det sånn at de med varmepumpe også har batterivarmer?
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

leafnor

Sitat fra: Tesla-man på søndag 10. april 2016, klokken 20:51
Supert leafnor. Takk for svar  :)
Er det sånn at de med varmepumpe også har batterivarmer?
Med batterivarmer tolker jeg deg som at du tenker på at det er "direktedrevet" varme, og ja, det er varmeelement i tillegg til varmepumpen. I mange blå varmer ikke varmepumpen, og da er det kun ren elektrisk fyring som skjer. Mener å sett på LEafSpy at det er ca 3kW.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Mag

Sitat fra: kuben på mandag 04. april 2016, klokken 15:53
Testet hurtiglading igår for første gang, ladet fra 20 til 80%, laderen brukte 1 timme på dette, er det normalt i været vi har nå?

Ladet på grøn kontakt i Lillestrøm.
Dette er langt ifra normalt. Jeg ladet en gang fra 10 til 90 i 30 min. Fra 30 til 80 tar de ca 15 min.
Frekhaug
Svart Nissan Leaf 30 kWh januar 2016

Spiro

Har 2 spørsmål.

Er det veldig hardt for batteriet å lade til 100% hver natt? Bruker ikke 100 men synes det er greit og ha buffer visst noe skulle skje. Eller burde jeg stiller den på 80% lading. Noen erfaringer?

Når klimaanlegget er forhånsinstillt men jeg drar Før bilen er ferdig med oppvarmingen. Tar det skade av å dra ut lader mens bilen varmes eller burde jeg slå av klima så dra ut lader?
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

bob-bob

#99
Sitat fra: Spiro på mandag 13. juni 2016, klokken 18:10
Har 2 spørsmål.

Er det veldig hardt for batteriet å lade til 100% hver natt? Bruker ikke 100 men synes det er greit og ha buffer visst noe skulle skje. Eller burde jeg stiller den på 80% lading. Noen erfaringer?

Når klimaanlegget er forhånsinstillt men jeg drar Før bilen er ferdig med oppvarmingen. Tar det skade av å dra ut lader mens bilen varmes eller burde jeg slå av klima så dra ut lader?

Svar på begge spørsmål er vel NEI sett fra mitt ståsted. Nissan har jo da også fjernet 80% innstillingen på 2016 modellene , og økt batterigarantien med 3 år til totalt 8 år på det største batteriet.  Konkluderer med at 80% innstillingen ikke har mye for seg , bortsett fra når du skal langtidsparkere. ( flere uker). På nye biler avbryter man evnt ladingen selv.

Når det gjelder avbrytingen av lading om klima/varme står på: det gjør ingenting - har gjort det i flere år. 8)   ( Dette er vår 3. leaf , kona har sin fortsatt og min gamle er solgt, ettersom jeg har kjøpt ny selv.)

Borger___

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 20:13
Gratulerer.
Du finner mye info hvis du leter rundt i forumet.

1. Her blir nok litt prøv og feil. Bruk minst mulig bremser, minst mulig varme/AC. Ikke overdreven fart, vil tro ca 50-60 km/t er optimalt, men alt over 80-90 km/t tipper jeg spiser mye (bor i Trondheim, her har vi svært få 90-soner, og det er max her i området..)

2. Elbil er deilig i kø, ingen motordur og ingen eksos, ingen girskift ;)
Så lenge du ikke bruker noe varme/AC er nok køkjøring det som er mest økonomisk. Men ja, varme/AC spiser noe ekstra, tipper du kan regne ca 1-2 kw konstant på de kaldere dagene. Så bruker du 1 time ekstra spiser du 1-2 kwh ekstra..

3. Det sies at batteriet taper seg fortere hvis det til stadig lades til 100%. Dette gjelder vel spesielt når det er varmt. Hvis man lader til 100% bør man kjøre "så fort som mulig" etter den er fulladet..

4. Ja, begge deler. Og USB og 3,5mm jack (tror jeg, bruker den aldri..)

Original lader gir deg ca 2,2kwh eller ca 10% SOC (state of charge) pr time.
100km uten lading går nok greit sommers tid, men:
Elbil spiser mye ekstra når det er vått, snø/slaps på vegen, kaldt, glovarmt osv osv.

Unngå bremsebruk (?) Genererer ikke bremsebruk strøm (når du har den på "B"?) Hva med kjøring i ECO mode?
TS presiserer jo ikke om han har bestilt 24kwh eller 30kwh, burde jo ha vesentlig å si på lengde på vinterstid?

Rio

Forutsatt at batteriet ikke allerede er nesten fullt, eller at man trør så hardt på bremsen at det er mekanisk bremsing, så vil all bremsing (enten ved pedaler eller "Eco", "B" og hva det nå heter, generere litt strøm som lader batteriet. Alt dette er den samme regenereringen, uansett årsak.

Grunnen til at man sier man skal unngå regenerering ("bremsing") er at man får relativt lite strøm inn i batteriet, sammenlignet med det man må bruke for å få tilbake hastigheten man hadde. Det er altså ikke så veldig effektivt, sammenlignet med dersom man klarer å bare rulle.

Det sagt, siden de mekaniske bremsene brukes så lite er det påkrevd at man tar noen harde oppbremsninger fra tid til annen for å fjerne rustbelegget fra bremsene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

AppleKnocker

Sitat fra: Spiro på mandag 13. juni 2016, klokken 18:10

Er det veldig hardt for batteriet å lade til 100% hver natt? Bruker ikke 100 men synes det er greit og ha buffer visst noe skulle skje. Eller burde jeg stiller den på 80% lading. Noen erfaringer?

Jeg har kjørt 50 000 med Leafen og ladet til 100% 70% av dagene bilen er brukt. Mitt batteri er tipp topp 100% i henhold til Leafspy.
Jeg sørger imidlertid for å bruke timer på lading slik at bilen ikke står med 100%, men er ferdigladet rett før bruk. De dagene bilen ikke brukes lader jeg til 50%. Vet ikke om det har noe for seg, men jeg registrer at jeg har bedre batteri enn mange andre som har kjørt like langt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

downlow

Bare en ting jeg lurte på; Kan man sitte i bilen med motoren på mens man lader om vinteren? Gjelder hurtigladning. Blir jo kaldt å stå ute i mange minus grader....
2017 Leaf Tekna 30 kWh

AppleKnocker

Du må starte varmer via appen når du lader. Hvis du forsøker å sette på tenningen kommer det bare kald luft.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA