Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av TMDF80, mandag 30. november 2015, klokken 15:44

« forrige - neste »

ottcom

Hvorfor er det så mange Leaf' er på veien i tunneler,  skumring og mørke med to gule stearinlys foran (langt nede) og uten baklys. Skremmende farlig og ubehagelig å ligge bak eller møte. Hele tre i kveld på en kort kjøretur. "Alltid" en Leaf.
Er ikke bilen utstyrt med automatisk lysbryter?

EL57XXX

sylwester

Jeg fant den bryteren etter noen dager og har ikke slått den av siden. Den slår på nærlyset når jeg kjører inn i garasjen, men jeg er så lat at jeg ikke bryr meg.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

TonyJ

Jeg har laget en liten film som viser hvor kjapt bilen varmer opp en nedfrosset rute. Bilen har varmepumpe:


mole

Enda en dummy her som ser seg etter ny (brukt) bil...

Hvor mange varianter har Leaf kommet med og hva er forskjellen? Jeg tenker spesielt på batterikapasitet.


sylwester

#124
1. generasjon fra 2010-2013 har 177km NEDC, 117km EPA
2. generasjon fra 2013-d.d har 200km NEDC, 121km EPA.*
2. generasjon med 30kWh-batteri fra 2015-d.d. og har 250km NEDC, 172km EPA*

EPA og NEDC er baner med forskjellige hastigheter og EPA er vel mer reelt enn NEDC, men ingen av de stemmer for alle scenarier siden forbruket er forskjellig i forskjellig føre og hastigheter. NEDC/2 pleier somregel å gi et inntrykk av vinterrekkevidde.

*Legg merke til at det finnes både 1gen og 2gen 2013-modell. De solgte vel 2gen fra sommeren, men det kan godt være det var overlapp der fra forskjellige forhandlere så for å skille bør du se om det er en HEAT-knapp på klimaanlegget. Da er det 2.gen. Du må også sørge for at den har varmepumpe for lengst rekkevidde siden alle 2gen kunne leveres med samme varmeløsnisg som 1gen i den rimeligste utstyrsklassen Visia. Visia her heller ikke app-støtte slik at du kan ad-hoc forvarme bilen uten strømtilkobling.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Håkon77

Hei. Jeg har hittil ladet kun med kabelen som fulgte med bilen, den med kladd, og vært fornøyd med det. Men en tur i Strømstad nå så jeg at det var kommet ett par nye ladepunkter med ett metallokk over. Jeg trodde ikke jeg kunne lade på de med Leaf, men så kom det en hyggelig kar i Leaf og plugget seg på med kabel uten kladd. Han visste ikke hva kontakten het, men den var visst blitt standard i Oslo bla. Hva slags kabel/kontakt er dette?
Fredrikstad.
2000 Lupo 3L
2014 Leaf

Lars C. Krogenæs

#126
Du trenger en Type2 til Type1 kabel. Selges fra 1300,- og oppover. Da lader du med 16 amp.
Har du Leaf med 6.6kW-lader, så bør du kjøpe en kabel som tar 6.6kW (32A).

Det bør alle med Leaf ha, i tillegg til ladekabelen med kladd.

Les mer om dette her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32637.0.html

og her:

http://elbil.no/her-kan-du-kjope-ny-ladekabel/

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Håkon77

Jeg har ikke 32A lader. Kan jeg da bruke en 16A kabel på alle disse kontaktene eller må kabel være dimensjonert for det ladepunktet kan gi?
Fredrikstad.
2000 Lupo 3L
2014 Leaf

Larsj84

Sitat fra: Håkon77 på mandag 27. mars 2017, klokken 11:57
Jeg har ikke 32A lader. Kan jeg da bruke en 16A kabel på alle disse kontaktene eller må kabel være dimensjonert for det ladepunktet kan gi?

Hei det er rapportert at folk med 16A kabler kan ha problemer med å lade på noen stolper.

Kjøp 32A - det er ikke store forskjeller i pris.

Håkon77

Så det går greit med ett ladepunkt som kan gi 32A, en kabel for 32A og en bil som m
ax kan dra 16A?  Mode3, type 2 til 1 ,32A it is then
Fredrikstad.
2000 Lupo 3L
2014 Leaf

kodalse

Selv har jeg en mode3 type 2 til type 1 16A kabel.
Den har aldri gitt meg trøbbel, men den er kun brukt tre plasser også.
Nå står den fast tilkoblet ladestasjonen i garasjen og leverer 10A (det holder i massevis for min bruk gjennom døgnet)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

jkirkebo

Sitat fra: Håkon77 på mandag 27. mars 2017, klokken 12:40
Så det går greit med ett ladepunkt som kan gi 32A, en kabel for 32A og en bil som m
ax kan dra 16A?  Mode3, type 2 til 1 ,32A it is then
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Håkon77

Takk for hjelp. En dag nå så skal jeg teste hurtiglading også så da dukker det vel opp noen fler spørsmål. Var nær ved å prøve på Nordby på fredagen, men fruen brukte så lang tid på shopping at det ikke trengtes. Fikk nok med vanlig ladekabel.

Fredrikstad.
2000 Lupo 3L
2014 Leaf

Erland

Hei. Har kjøpt en 2013 1.gen Leaf. God bil som fungerer utmerket til mitt bruk. Har imidlertid et par "dummies" spørsmål:

Hva skjer hvis noen trykker på Park knappen når bilen er i drift forover eller bakover?

Hvordan vet jeg om jeg har 3,3- eller. 6,6kw lader i bilen?

Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

kaiat

Har du gen.1, har du definitivt ikke 6,6kW-lader i bilen. Det kom først på gen.2.  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA