Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: e-Golf i maskinvask - uten underspyling

Startet av ElRune, tirsdag 24. november 2015, klokken 12:42

« forrige - neste »

LMOR

Men, han sier også:

So, while energy density in batteries may double in ten years, BMW is unlikely to double the range on its i3 EV designed for the city environment.

For an EV in the city, it is better to first reduce the cost and weight, instead of having more and more range, states Fröhlich.


Han sier også at for biler som skal ha lengre rekkevidde er fuel cell er godt alternativ...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

evole

http://pushevs.com/2015/09/21/bmw-i3-possible-battery-upgrade-soon/

At the 2015 Frankfurt Motor Show Samsung SDI showed a 94 Ah cell that seems to be the same size of the 60 Ah that is now used in the BMW i3.

The new 30 kWh battery for the MY2016 Nissan Leaf can make BMW introduce this upgrade sooner than it was planed. It could mean an EPA range increase from 81 miles to 127 miles (208 km).


Lov å håpe  :)

Olemann

Og håp versjon 2.0 er at dette kan oppgradere også dagens i3.....når den tid kommer.  Det hele koker vel ned til hva BMW's blåruss mener gir best bunnlinje. 

Sitat fra: evole på lørdag 31. oktober 2015, klokken 00:29
http://pushevs.com/2015/09/21/bmw-i3-possible-battery-upgrade-soon/

At the 2015 Frankfurt Motor Show Samsung SDI showed a 94 Ah cell that seems to be the same size of the 60 Ah that is now used in the BMW i3.

The new 30 kWh battery for the MY2016 Nissan Leaf can make BMW introduce this upgrade sooner than it was planed. It could mean an EPA range increase from 81 miles to 127 miles (208 km).


Lov å håpe  :)

LMOR

Det er ikke tvil om at en kan bytte batteri i i3, det har de også sagt fra starten, og vi har vist til at BMW forbereder mottak og gjenbruk av de gamle batteriene.
Spørsmålet er derfor kun hva vi får i innbytte. Et nytt sett med 94Ah kommer til å koste ca 100 000.-, og ingen vil betale det i dag så lenge de batteriene vi har fungerer.
Sist vi tok en stemningsrapport så det ut til at vi i gjennomsnitt var villig til å betale ca 30 000.- for en oppgradering, og ut i fra det jeg forstår, kan det bli vanskelig å få det til så billig fordi det vil ca være prisen for et nytt sett med 60Ah.
Igjen leser jeg ut fra det han sier at de vil gjøre som Leaf, å selge både med dagens rekkevidde som er nok for 80% av oss, + den nye versjonen. (Sitat: Det er viktigere at prisen går ned enn å levere med lengre rekkevidde)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

#34
LMOR:
Spørsmålet blir hvordan de vil gjøre dette. Hele batteriet, eller på modul nivå. Batteriprisene raser og de er nå ca. 150 USD pr. kwt. Innbytte ?

http://pushevs.com/2015/09/22/battery-price-myth/

We are now approaching 2016 and at the battery pack level the price per kWh is around $150. The new Nissan's Leaf 30 kWh battery doesn't cost Nissan more than $4.500 (4.000 €).

Men, det er jo kanskje ikke bare batteriet som må byttes når kapasiteten øker, SW må oppgraderes, kanskje også noe FW og HW (kjølekapasitet osv.) Dette blir uansett propietært og da bestemmer egentlig BMW prisen uavhengig av kostnader. De ønsker sikkert at eiere kjøper nye biler, ikke bare nytt batteri.  Kanskje man må vente til uavhengige produsenter tar opp dette når tiden kommer. Bilen holder jo i laaaang tid.

moonbuggy

Mens, vi snakker om batterier, priser osv:
http://www.cam.ac.uk/research/news/new-design-points-a-path-to-the-ultimate-battery

Lithium air batteri har 10x mer energitetthet enn lithium ion, veier en 1/5 del av eksisterende batterier, og vil være langt billigere å produsere. Selv om man nå har et gjennombrudd og en working demonstrator med mer enn 2000 ladesykler gjenstår noen problemer. Estimert masseproduksjon 10 år unna.

TM

1500 USD pr. kwh blir vel fortsatt minst 45.000 for et  nytt batteri på 30 kwh. Hvis dette er produksjonskostnaden, så snakker vi vel om 100' til kunde ?
Selv med litt i innbytte for deg gamle, så vil det nok bli en pris som svært få er villige til å betale for å øke rekkevidden med 25-30 %. Men dette blir jo kun gjetting, og man kan jo håpe på en positiv overraskelse  ;)

LMOR

Som nevnt kan en allerede kjøpe nye batteri, og kostnaden er:

http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/61/61_3166/

Du trenger 8 slike. De nye får mer kapasitet, men blir ikke billigere.

Som nevnt i artikkelen utgjør batteriene i dag ca. 1/3 av kostnaden på i3.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

LMOR

Kan godt være økning i rekkevidde stemmer, men journalisten har ikke helt kontroll på det han skriver, fordi har sier at du får dette med samme 22kWh batteri  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Luftventil

Leser i AMS, som bruker å ha peiling, at i3 ikke skal oppdateres på noen år. Tror de nevnte 2017, om jeg husker riktig.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

JorgenM

2017-modell er det tror jeg, som kommer i 2016.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

haggen

124 miles er antagelig epa rekkevidde, dvs 53% opp cirka. Stemmer godt med ar de nye  cellene til Samsung er 94 Ah og de gamle er 60Ah. Se bilde fra Frankfurt MS i september.

Taffelman

SitatThe new battery is also rumored to be available as a retro-fit option for existing i3s.

Da er det bare å begynne å spare... ;D
X75D
TM3 LR AWD

Olemann

Om BMW selv ikke vil tilby slik oppgradering (for å ikke tape salg av nye biler) kan det jo hende at 3. part lev. vil gjøre dette - og etterhvert er jo bilene ute av fabrikkgarantien i alle fall.

Men; hvor komplisert er denne swappen av batteripakke, er det forberedt for det eller betyr det flere inngrep også med elektronikk, BMS etc?  Noen som har kvalifisert tipping om pris?

Sitat fra: Taffelman på tirsdag 24. november 2015, klokken 15:22
SitatThe new battery is also rumored to be available as a retro-fit option for existing i3s.

Da er det bare å begynne å spare... ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA