Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: e-Golf i maskinvask - uten underspyling

Startet av ElRune, tirsdag 24. november 2015, klokken 12:42

« forrige - neste »

moonbuggy

Sitat fra: ifarta på fredag 23. oktober 2015, klokken 20:51
Dette blir som med hardisken. Fra fantastiske 256 mb på midten av 90 tallet til tb i dag.
Vi vil nok le oss snakket av dagens batteriteknologi 10-20 år frem i tid.
Lev i nuet.
Dessverre, det sa man for 10-15 år siden også. Til tross for mange fantastiske vyer, har det gått ganske langsomt. Å tro på en utvikling hvor batteriteknologi tar kvantesprang på samme måte som digital lagringsteknologi, skjer bare ikke. Batterier på 100 kg, yter ikke 10.000 kwt/h i 2030. Det kan man si med 99,99% sikkerhet.

Det man kan håpe på er at man får en 3-5 dobling av kapasitet pr. vektenhet innen den tid. Det skjer også utvikling med holbarhet og anvendbarhet i lave temperaturer. Får vi en femdobling med eksempelvis 100kwt/h på et 200kilos batteri, med stor temperaturtoleranse og holdbarhet, så er vi der. Ingenting kan konkurrere med fleksibiliteten man da oppnår, særlig når dette kombineres med lading hjemme med f.eks. effektive solceller.

Et slikt batteri ville gitt 750km pluss rekkevidde for BMW I3.

JorgenM

Sikkert pen forsikring på en atomdrevet bil :)

Forøvrig er jeg rimelig sikker på at BMW vil tillate oppgradering. For min egen del er det uaktuelt, da økningen trolig vil være minimal (25-35% ?) og vi ikke har behov for mer enn 10 mil rekkevide på #2-bilen vår :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Olemann

Nettopp. Husker enda jeg fikk besøk på døra hjemme, jeg solgte en harddisk på 10 Mb. Ja Mb.  Brukt.  Fikk kr. 500.- for den.  Tiden går. Alle elbiler blir gammeldags og slitt etterhvert, slik våre knær og rygger også blir.  Rart dette overasker noen fortsatt.  Men kr. 500.- for 10 Mb løs harddisk var noen år siden.

At avskrivning koster kroner om man kjøper ny elbil blir man ikke berømt spåmann for å forutse.

Sitat fra: ifarta på fredag 23. oktober 2015, klokken 20:51
Dette blir som med hardisken. Fra fantastiske 256 mb på midten av 90 tallet til tb i dag.
Vi vil nok le oss snakket av dagens batteriteknologi 10-20 år frem i tid.
Lev i nuet.

ifarta

I mellomtiden kan man sikre seg med denne.  ;D

http://o.aolcdn.com/dims-shared/dims3/GLOB/crop/800x462+0+0/resize/628x363!/format/jpg/quality/85/http://o.aolcdn.com/hss/storage/midas/68f3e3d19bbe028fad7f63e75385d3c7/200747593/charge+bmw+i3+with+honda+generator.png
Venter på BMW i3 i hvit med loft interiør.

haggen

Det har tidligere gått rykter om 50% større batteri. Jeg håper på det er det som kommer. 33 kWh brutto, 30 netto? Det gir med vestlandsvinter 20 mil vinter og 25+ Sommer!

TM

Det er nok lite sannsynlig av BMW vil kompromisse med kjøreegenskaper og øke vekten på batteriet. Tror vi skal være veldig fornøyd om de klarer å få 6 kwh (30 %) mer kapasitet. Og det ligger nok uansett 1 år fram i tid. De har akkurat startet opp produksjonen av 2016 modeller med nye lakkvarianter (prod. start 1.11.2015).  Det er det som er problemet med å vente på neste modell....når den nærmer seg så dukker det opp en ny "neste modell".

Hansi

Forhåpentligvis vil man fremover tilby flere alternative batteripakkestørrelser som opsjoner.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Jalla

Sitat fra: TM på søndag 25. oktober 2015, klokken 13:02
Det er nok lite sannsynlig av BMW vil kompromisse med kjøreegenskaper og øke vekten på batteriet. Tror vi skal være veldig fornøyd om de klarer å få 6 kwh (30 %) mer kapasitet. Og det ligger nok uansett 1 år fram i tid.

Hva med å lese tidligere innlegg i tråden?
"Battery cell technology continues to evolve," Krueger said. "The range of the i3 will be increased in 2016. A further technological improvement is to be expected in three or four years: Then you'll be able to go twice as far on a single charge without any further increase in the weight of the battery."

TM

Det var forventningene om 50 % økning i 2016 jeg kommenterte. Hva som skjer om 3-4 år er det ingen som vet. Heller ikke ledelsen i BMW.

haggen

Hvor har du 30% i fra da? Eller tipper du også?

TM

#25
Sitat fra: haggen på mandag 26. oktober 2015, klokken 00:05
Hvor har du 30% i fra da? Eller tipper du også?
Leaf får 25 % økt batterikapasitet med en moderat økning i batteriets vekt. Det ville være overraskende hvis BMW kunne øke kapasiteten mer, innenfor de begrensninger i plass og vekt. Det jeg mente å si at med dagens kjente batterikjemi (og med dagens mener jeg det BMW eventuelt kan levere til kunder i 2016) så er det urealistisk å regne med mer enn 30 % økning. Kall det gjerne gjettiing, men det har jo en forankring i virkelighetens verden. Det går forøvrig tydelig fram av innlegget mitt at det ikke er fakta..."tror vi skal være veldig fornøyd om de klarer å få 6 kwh (30 %) mer kapasitet. Det må da være tillatt å uttrykk en hva man tror i dette forum...Det er jo heller ingen andre som vet hva BMW vil / kan gjøre i nær eller fjern framtid. Det har kommet mange uttallelser (festtaler) fra folk i bilindustrien om batteriets og elbilens utvikling. Fortsatt er det desverre slik at hvis man vil kjøre mer enn 10 mil en vinterdag, så må man være utstyrt med ullteppe og kjøre med boblejakke på. Det gjelder riktig ikke Tesla, men det er jo mer som tungtransport å regne   ;)

haggen

Klart det må være greit med kvalifisert gjetning!
Jeg har i dag forbruk på sommer 1,2 og vinter 1,54, henholdsvis 16,5 og 13 mil. 21 grader hele året og som oftest med AC på. Ingen boblejakke eller ullpledd her i alle fall. Med 30kwh netto vil jeg ha 20 og 25 mil under samme forhold.
Det gikk konkrete rykter for 1.5 år siden at bmw hadde pakker med 50% større kapasitet, men som var 40 kg tyngre. Dagens batteri er vel ikke markedsledende når det gjelder w/kg forhold, så jeg mener det er ikke utenkelig, basert på allerede kommersialiserte batteri teknologi, at de kan øke med 50%.
Men det er vel like mye ett håp som noe annet, så jeg setter ingen penger på mine gjetninger!

haggen

Klippet litt fra en side jeg fant: http://batteryuniversity.com/learn/article/battery_breakthroughs_myth_or_fact

"The Tesla Model S uses lithium nickel cobalt aluminum oxide (NCA) that delivers an ultra-high specific energy of 248Wh/kg......
The BMW i3, in comparison, uses the more conservative LMO that produces only 120Wh/kg.....

Bare for å illustrere at dagens batteri ikke er optimalisert for maks kapasitet pr kg, men det skal vist være svært robust. Så håper fortsatt på 50% økning jeg da..

bromm

Sitat fra: haggen på mandag 26. oktober 2015, klokken 16:27
"The Tesla Model S uses lithium nickel cobalt aluminum oxide (NCA) that delivers an ultra-high specific energy of 248Wh/kg......
The BMW i3, in comparison, uses the more conservative LMO that produces only 120Wh/kg.....
BMW i3 benytter vel typen som heter "nickel-cobalt-manganese" som forkortes NCM. Her er en veldig bra artikkel som forteller litt om utvikling av batteriteknologi, og spesielt vedrørende BMW/Samsung SDI:
http://www.bmwblog.com/2015/03/20/battery-technology-the-future-of-electric-cars/
SitatThe source for most of these values did not have a rating for BMW's i3 battery.  I found another reference that listed the energy density for the i3 as 95 Wh/kg.  (not sure if this is for the cell or the pack)  Samsung says the nickel-cobalt-manganese cells used in the i3 have the industry's highest volumetric energy density (Wh/per liter).  In other words, heavy, but they don't take up much space.

og det fortsetter:
SitatAccording to Samsung SDI's technology roadmap, they expect to produce an advanced cell having an energy density of about 250 Wh/kg, sometime around 2019.   Until that time, their roadmap shows a battery chemistry with just 130 Wh/kg. (!)

Så slik det ser ut nå, så er det forventninger om å nå 4 ganger (400 Wh/kg) en gang godt over 20-tallet, og inntil da er 2 mellom-step realistiske: først 130 Wh/kg (+35%) i 2016 og så 250 Wh/kg (+260%) i 2019. Tja, blir spennede å se...

bromm


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA