Hovedmeny

Åssen 3-fas "virker"

Startet av El rayo, onsdag 03. mars 2010, klokken 01:16

« forrige - neste »

El rayo

Sitat fra: Elmo på tirsdag 02. mars 2010, klokken 20:01
2-fas (eller 1-fas? - blir aldri klok på det)
Ikke tenk på antall ledninger. 2-fas er det vel ingen som bruker selv om det teoretisk er mulig. Man trenger 3 ledninger da også, som til 3-fas.

Tegn én sinuskurve (rød), det er 1-fas. Så tegner du én sinuskurve til (grønn) som er 120 grader faseforskjøvet (derav navnet) i forhold til den første. Så enda en sinuskurve (blå) som er enda 120 grader faseforskjøvet. Forresten, fant et bilde:


Ved 1-fas går spenningen gjennom null (den horisontale, sorte streken) to ganger pr svingning - ved 50 Hz (svingninger/sekund) får vi altså ingen energi ut 100 ganger i sekundet. En glødelampe og TV-skjermen blinker, men for raskt til at øyet oppfatter det. En elektrisk motor på 1-fas gjør heller ingen jobb idet spenningen går gjennom nullpunktet. Men se på alle 3 fasene sammen; alltid er det to av fasene som jobber. Med 2-fas vil kurvene være 180 grader faseforskjøvet og de to fasene har nullpunkt samtidig.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

#1
Takk for oppdateringen, men jeg er fullt klar over dette. Har jo elektoingeniør-utdannelsen dypt begravet i bunnen her ;)

Så jeg vet at det er 1-fas, men jeg syns alle andre kaller det 2-fas så jeg tenderer til å kalle det for det jeg og :(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Rav4_EV

Dersom vi holder et antikvarisk 2-fase system unna, og forholder oss til 3 fase systemet er følgende terminologi i bruk i dag.

1 fas = tilkobling mellom NULL leder og en fase L1, L2 eller L3.  Gir 230 volt i et TN nett (400v).
2 fas = tilkobling mellom L1 og L2, L2 og L3 eller L1 og L3.        Gir 230 volt i et IT nett (230v).

En 2 fas tilkobling i et TN nett gir 400 volt.

AM
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Der har vi endelig en forklaring selv jeg kan forstå. Skulle ønske læreren på skipselektrikker skolen kunne forklart dette like enkelt.

Hele mysteriet er egentlig hvor mange av fasene en kobler seg til.

Det betyr også at jeg har 2 fase og 3 fase i alle mine stikkontakter, og ikke 1 fase slik jeg har trodd helt til nå.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 03. mars 2010, klokken 12:07
Det betyr også at jeg har 2 fase og 3 fase i alle mine stikkontakter, og ikke 1 fase slik jeg har trodd helt til nå.
Ja da må jeg stille meg bak deg å være helt enig :-[
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

hens

#5
Dette begynner å bli festlig:
Hvis en tar ut 2 faser fra en trefas får en enfas fra de 2 fasene.  
(Matematisk: 3 faser minus 2 faser er 1 fase? :o)
Dette blir omtrent som forskjellen på høyspenning og høy spenning.
500 volt er høy spenning, men det er ikke høyspenning. ;D

Forskjellen ligger vel i skrivemåten, om det skrives i et ord eller to.
En enfasmotor drives fra 2 faser, en trefasmotor drives fra tre faser.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lynet

En enfasmotor kan drives av både enfas og tofas, se inlegget til Rav4_EV. Men i dagligtale sier vi alltid enfas.

Det er verre at hele Norge ikke vet forskjell på spenning, strøm, og energi.
eks klippet fra diverse media:
Norges STRØMforbruk er høyt
Det er 230V strøm

Når jeg måler strømmen inn og ut av ei pære er den nøyaktig lik, ergo har pæra IKKE brukt strøm.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Sitat fra: hens på onsdag 03. mars 2010, klokken 21:01
Hvis en tar ut 2 faser fra en trefas får en enfas fra de 2 fasene.  

Dette stemmer bra med hva ossiloskopet viser når jeg ser på de 2 fasene mine.

Men hvordan ser jeg på 3 faser?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Det står i sikringskapet at antall tilkoblet fas er lik en. Man vet at to er tilkoblet i virkelighet. Forrige gang jeg målte de fasene mot jord fikk jeg ikke de forventet verdier av 120 volt. Belastning er litt skeiv i huset fordi jeg har to målere og en av de fasene brukes to ganger. Mellom fasene leser man 230 volt som vanlig.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#9
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 03. mars 2010, klokken 12:02
Dersom vi holder et antikvarisk 2-fase system unna, og forholder oss til 3 fase systemet er følgende terminologi i bruk i dag.

1 fas = tilkobling mellom NULL leder og en fase L1, L2 eller L3.  Gir 230 volt i et TN nett (400v).
2 fas = tilkobling mellom L1 og L2, L2 og L3 eller L1 og L3.        Gir 230 volt i et IT nett (230v).

En 2 fas tilkobling i et TN nett gir 400 volt.

AM
Takk for presiseringen, Arne Magnus. Nå er de fleste helt forvirrete.  ;) De som ikke har klart å løse Rubiks Kube klarer sannsynligvis ikke å følge med her heller; man må kunne tenke tredimensjonalt.

De forvirrede bes lese det som jeg har uthevet i Rav4_EV sitt sitat. Dette er en elektrikers forklaring (terminologi/fagspråk) på hvordan det er koblet når han tar én fase ut fra et 3 fase anlegg.

Ut av to ledninger (+ 1 jordledning, men den holder vi utenfor) får man elektrisk sett énfaset strøm uansett.

Konklusjonen er dermed at begge deler er riktig, det kommer an på hvilket språk (fagerminologi eller teknisk) man snakker.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. mars 2010, klokken 10:26
Med andre ord tilbake til steg en. :-\
Ja, eller sagt på en annen måte: jeg er enig med meg selv. ;D
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Sitat fra: elektrolux på onsdag 03. mars 2010, klokken 22:09
Sitat fra: hens på onsdag 03. mars 2010, klokken 21:01
Hvis en tar ut 2 faser fra en trefas får en enfas fra de 2 fasene.  

Dette stemmer bra med hva ossiloskopet viser når jeg ser på de 2 fasene mine.

Men hvordan ser jeg på 3 faser?

Har du prøvd å skjele litt? :D
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Rav4_EV

For de som fortsatt er i tvil om 2-fase og 1-fase kan du gjøre følgende:

Ta en strikkepinne inn i nærmeste stikkontakt.

Får du en "karamell" i begge hullene har du 2-fas.

Kjenner du ingenting i det ene hullet, og får en større "karamell" i den andre har du 1-fas.


AM
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA