Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vedlikeholdslading

Startet av El rayo, fredag 16. april 2010, klokken 16:18

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 05. mars 2010, klokken 21:45
For de som fortsatt er i tvil om 2-fase og 1-fase kan du gjøre følgende:
Ta en strikkepinne inn i nærmeste stikkontakt.
Får du en "karamell" i begge hullene har du 2-fas.
Kjenner du ingenting i det ene hullet, og får en større "karamell" i den andre har du 1-fas.

HA HA HA!!!  :D  Det enkle er som vanlig det beste! Men kan det samme gjøres ved å måle hvert enkelt hull mot jord, og få 0V på det ene og ~230V på det andre?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Sånne tester gjør ekte mannfolk. Strikkepinner er litt "femme" da. Dart piler er tingen.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

#17
Sitat fra: cra på fredag 05. mars 2010, klokken 23:24
Men kan det samme gjøres ved å måle hvert enkelt hull mot jord, og få 0V på det ene og ~230V på det andre?
Om måling viser det du her sier så har du - eller noen i nabolaget - kortsluttning mellom den ene fasen og jord. Der er ikke helt uvanlig i Norge. Ikke helt sunt heller, kan skade både folk og elektriske apparater.
Et sted jeg leide i ungdommen fikk vi støt mellom kran og avløp på kjøkken og bad (målte 40volt!) og det viste seg at årsaken var slik kortsluttning i varmtvannsberederen til naboen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

#18
Sitat fra: Elmo på onsdag 03. mars 2010, klokken 08:20

Så jeg vet at det er 1-fas, men jeg syns alle andre kaller det 2-fas så jeg tenderer til å kalle det for det jeg og :(


Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 03. mars 2010, klokken 12:02
Dersom vi holder et antikvarisk 2-fase system unna, og forholder oss til 3 fase systemet er følgende terminologi i bruk i dag.

1 fas = tilkobling mellom NULL leder og en fase L1, L2 eller L3.  Gir 230 volt i et TN nett (400v).
2 fas = tilkobling mellom L1 og L2, L2 og L3 eller L1 og L3.        Gir 230 volt i et IT nett (230v).

En 2 fas tilkobling i et TN nett gir 400 volt.

AM

Når en feil gjentas ofte nok blir det tilslutt riktig. Det ser ut til at det kan være iferd med å skje når det gjelder begrepet en-fas og to-fas.

I NEK 400 som definerer terminologien står det (ennå) riktig. En-fas enten spenningen er tatt mellom 0 og L eller mellom L1 og L2.
Dessverre har det i montørhåndboken som refererer til NEK, blitt feil, og riktige eksamensbesvarelser har fått feil av sensor. NEK prøver å få rettet opp i dette. En god venn og kollega, som sitter i NEK fortalt meg dette da jeg nevnte om feilen i montørhåndboka.

Jeg skjønner samtidig at der er greit å bruke begrepene slik det står i montørhånboka, da blir 1 sikring i en kurs 1 fas, 2 sikringer 2 fas og 3 sikringer 3 fas og det blir enkler å skille systemene for de som jobber med både IT TN nett, med tanke på hvilke forskrifter som gjelder. Vi må nok akseptere at noen kaller det for enfas og andre for tofas. (Men tofas betyr da ikke at det er to faser)

En enfas transformator er og blir en enfas transformator enten den kobles mellom L og 0 eller L1 og L2.

En enfas motor er egentlig en tofasmotor hvor det internt i motoren lages en fase som er forskjøvet i forhold til den som kommer fra nettet, slik at en får et roterende magnetfelt. Men det kalles enfas motor enten den kobles mellom L og 0 eller L1 og L2. Men det går å koble den ene vikingen mellom L1 og 0 og den andre mellom L2 og 0. Da får vi 2 faser forskjøvet og et roterende magnetfelt.

De første flerfasesystemene var tofasesystemer hvor de to fasene lå 90 grader forskjøvet, slik at en fikk et roterende magnetfelt. Altså L1, 0 og L2.
(ofte 4 leder, 2 ledere for hver fase og fasene forskjøvet)

Det finnes transformatorer som kan gjøre 2-fas om til 3-fas og omvendt, 2-fas og 3-fas systemer ble koblet samme og levde side om side i en årrekke men nå 2 fasesystemet praktisk talt «faset ut» ;D.
Men jeg har sett noen amerikanske kontrollsystemer hvor to-fas benyttes (arv fra Edison) for styring av kontrollventiler. Servomotorene blir litt enklere.

Når behovet for elmotorer i bil blir så stort nok kan det hende at vi får se 2-fasdrifter og 2 fasmotorer. Motoren og driften blir enklere enn 3-fasmotorer, og 3-fas fordelen ved overføring av kraft over lange avstander er uten betydning. Ved stor produksjon har det større betydning for bilfabrikkene og få prisen ned og en 2 fasdrif får kanskje 30% ferre effekt komponenter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

alagerqv

Hei,

Jeg kom over denne gamle tråden nå. Jeg har fått montert en 3-fas (blå CEE) stikkontakt i garasjen som jeg tenkte jeg skulle dedikere til elbilen, Nissan Leaf og den nye 16A ladekabelen jeg har kjøpt.

Når jeg måler i overgangsadapteret som elektrikeren laget/hadde med seg ser jeg at det tar ut 1-fas fra L1 og L2 til den normale jordede kontakten. Når jeg måler mot jord er det imildertid forskjellig spenning mellom de mot jord. Den ene var ca 115V mens den andre var ca. 160V. Er det normalt? Jeg vil ikke risikere å skade den relativt dyre kablen eller bilen. Mellom L1 og L2 er det 230V.

-Anders

Griffel

#20
Sitat fra: alagerqv på mandag 10. desember 2012, klokken 09:10


Når jeg måler i overgangsadapteret som elektrikeren laget/hadde med seg ser jeg at det tar ut 1-fas fra L1 og L2 til den normale jordede kontakten. Når jeg måler mot jord er det imildertid forskjellig spenning mellom de mot jord. Den ene var ca 115V mens den andre var ca. 160V. Er det normalt? Jeg vil ikke risikere å skade den relativt dyre kablen eller bilen. Mellom L1 og L2 er det 230V.
Helt normal situasjon i el-nettet og vil ikke skade ladekablen. Om du måler i den blå  3fas kontakten vil du finne det samme og også at spenningen L3 og jord aviker.
Enkelte typer av kablene som kjøpes fra USA vil muligens signalisere feil eller ikke virke, men de blir ikke ødelagt og trolig vil alt virke normalt når forskjellen ikke er større enn dette.

Dette henger direkte sammen med vårt IT nett (Insulated Terra).
I et stort nett vil kapasiteter mellom L1,L2,L3 og jord jevne ut 0 punktet. I et lite nett vil den flyte mer avhengig av belastning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

#21
Allting har en ende, men enfas har to!         o ---//////////---o
Enfase kan være mellom to faseledere i et 230volt trefassystem
Matematisk formulert: Mellom to ledere er det et mellomrom, en fase, 
ved 3 ledere er det tre mellomrom, eller tre faser.

Men så begynner det:
Ved 4- og 5-ledersystemer har en fire strømsførende ledere, hvor senterlederen gir mulighet for å ta ut tre nye "enfaser" med redusert spenning. Hovedfasene har da 380-400 volt, og "enfasene" inn mot senterleder 220-240 volt.   Ved fireleder systemer  er senterleder også jord, 5 leder har separat jord.

Bare så det er sagt...     Norge og Albania er eneste land som har trefas 230volt system, blå kontakter.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA