Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: transformator lading

Startet av olehenrikfjeld, torsdag 12. november 2015, klokken 17:50

« forrige - neste »

Øyvind.h

#60
Sitat fra: Rio på torsdag 15. oktober 2015, klokken 01:15
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. oktober 2015, klokken 08:25
Høna og egget.
Tesla sørger for både høne og egg. Å stole på god CCS/CHAdeMO dekning har allerede vist seg å være vanskelig, selv i elbil-landet Norge.
Jeg ville med andre ord ikke tatt det for gitt at 150kW CCS ladere står klare der man trenger det de første årene etter lansering av eksempelvis en tysk bil som kan nyttiggjøre seg av effekten.
Pt. bygges det ut 50kW i snegletempo, med dårlig redundans osv. Prøv å få aktørene til å sette opp dobbel effekt med tilhørende trafo-behov, effektavgift osv. når de sliter med å regne inn 50kW.... Det blir fort samme årelange venting på høyere effekt som vi i dag ser for etableringen av enkle hurtigladere rundt omkring. Dvs. kjøper du en 800V Audi Q6 i 2018 er sikkert 150kW nettverket klart rundt 2022 eller senere.
Høna og egget. Det forstod Tesla tidlig og fjernet problemstillingen.
Det tipper jeg. Men jeg forstår at vi nok er uenige :)


Men frem til 2022 kan du lade med 50 kW.

Dvs. har du kjørt 400 km, og skal 200 km til (for å ta en realistisk dagstur), så vil du da trenge kanskje 30 kWh ekstra (15 kWh/100 km). Med 50 kW blir det 40 minutter lading.

Jeg tror de fleste synes 40 minutter pause er OK for å spise, etter å ha kjørt 400 km.

Man trenger ikke gjøre problemene større enn de er. Det er flott med 200 kW lading, men det går veldig fint med 50 kW også.
Beklager, men her mener jeg du tenker som en elbil-entusiast uten erfaring med Tesla. Folk flest er ikke entusiaster. De vil ha en bil som tar dem fra A til B uten lang unødvendig venting og med ladere som virker – alltid.

Jeg vet godt hvordan det er å kjøre kortrekkevidde-elbil på langtur med kommersielle ladere, og jeg vet hvordan det er å kjøre langtur med Tesla i Teslas nettverk. Opplevelsen er som natt og dag. Batteristørrelse er selvfølgelig en viktig faktor, men ladeopplevelsen er også rivende forskjellig. Det er ikke uten grunn selv folk som jobber med standardisering klart foretrekker Teslas løsning.

En Audi Q6 med 90kWh batteri vil sommerstid bruke oppunder 100kWh på strekningen Oslo-Trondheim. Vinterstid fort 130-140.
Ettersom man må ha litt buffer i topp og bunn samt marginer kan du påregne å kunne hente ut 80kWh av batteriet, og folk flest lader garantert lenge før batteriet er tomt, så kanskje 70kWh er reelt å hente ut før man ideelt sett lader.  Da må man altså lade 30kWh for å komme seg til Trondheim. Ladingen tar ca 37 minutter, noe som er levelig på en slik tur. Og man har en grei buffer ift å komme frem.

På vinteren må man påregne å lade minst 60-70kWh. Da tar ladingen snaut halvannen time. Om hver eneste 90kWh bil på tur mellom Oslo og Trondheim skulle bruke halvannen time på lading vil vi få et spennende lademarked fremover.

Du kan jo bare tenke deg hva som skjer dersom vi endrer dette regnestykket til en mer realistisk batteristørrelse for middelklasse elbiler (50-70kWh) istedenfor Q6 sitt 90kWh batteri. Tips: ladetiden eskalerer kraftig og blir fort et par timer på turen Oslo-Trondheim vinterstid.

Mitt poeng er: Det er bare entusiaster som ser lyst og fint på 50kW lading på 50 mils turer i et kommersielt nettverk. For det store marked kan du glemme de effektene på langtur.
Jeg skal hjelpe bestemoren min med å kjøpe bil snart og har anbefalt Leaf. Antakelig ender det med at jeg kjøper en her i Oslo og kjører den til henne på Lundamo (ved Trondheim). Det blir gøy å kjøre Leaf fra Oslo til Lundamo (ca 500km)! Men jeg tar det som en utfordring og er elbil-entusiast, selv om jeg kaldsvetter litt når jeg tenker på oppetid, betalingsløsninger osv. Folk flest rister på hodet...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Avh

Sitat fra: kos på torsdag 15. oktober 2015, klokken 02:41
Det svare er enkelt - prisen på tesla og behovet til den enkelte - selv har jeg stående tre elbiler utenfor huset og det er ikke tesla alle tre. Men de har forskjellige bruksområder. Tesla brukes til langkjøring og er kjøpt til formålet -. den kjører jeg langt med. De andre funger utmerket til sitt bruk - daglig pendling og små æren som til treningssenter , jobb , besøke familie og er flittig brukt av resten av familien som lånebil ved små turer rundt om i lokal miljøet - kort og greit en urban bil.

Tesla derimot er en bil som fungerer som en fossilbil  - fult ut. Lader den og kjører langt - om man ikke har langkjøring, så lades den stort sett 2 ganger i uken.

Men mitt poeng i denne diskusjonen har vært at når man passerer den magiske grensen at bilen fungerer som en fossil så krever det at bilen har et ladesystem som SC eller tilsvarende. Og det er ikke å ønske seg - det er her nå. Og mitt poeng er at ingen andre produsenter av elbiler kan la være å ta det innover seg. Og så har tesla invitert andre til konseptet, at de kan betale seg inn i det på lik måte som tesla. Noe som betyr at man betaler en fast pris ved kjøp av bilen og siden er systemet uten kostnader for bileier. - ja og så går innbetalingen til ytterlig utbygging av nettverket. Forstår ikke hva som er galt med et slikt system - prinsippet er at det skal gå i null og ikke tjene penger på det men utvikle lade systemet.

Men ingen av de andre bilprodusentene vil være med på det til nå - men jeg tror det snur når de starter å produsere biler med batteri på over 70 kwh. eller noe sånt.  Da er hurtigladerne på 50 kw som det offentlige stort sett har satt opp ikke en god løsning og vil virke i disfavør for en eventuelt konkurrent til Tesla.

Så vil tesla komme med model 3 - og om ikke så mange mnd. Så kommer den i produksjon og skal koste etter sigende under 300 000 kroner - og hvem kan konkurrere mot tesla da om de ikke har et SC nettverk å tilby. Og det som gjør dette helt tullete er at selv golf - leaf osv om de ønsker seg en konkurrent så må tesla med sitt SC nettverk være et mareritt. Spesielt når model 3 kommer mitt i deres prisnivå.

Og dette trenger man ikke spå om - det eksisterer - det eneste tesla mangler er model 3 som er på vei.
de andre planlegger biler med 30 kwh batteri - tesla har nettopp oppgradert sitt batteri til 90kwh. Så om de andre ikke våkner og forstår at biler som har store batterier trenger nettverk av store ladere - Så er jeg redd at tesla blir alene på markedet - med biler som kan kjøre langt og lade hurtig - og være et alternativ som konkurrerer ut fossilbiler
+1
Trådens beste så langt
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Rio

Hvorfor tror du/dere at Tesla, på tross av batteripakke på 85 kWh og SC-nettverk, bare selger en brøkdel av Leaf og e-GOLF?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Rio - det svaret har flere gitt deg - pris og behov. Hvorfor tror du at jeg har fler elbiler - fordi behovet er der - hadde aldri kjøpt tesla om behovet for en langtrekkende elbil var tilstede. Av samme årsak står det to kortrekkende elbiler til på tunet. Av en enkel årsak - tesla er ikke en urban bil i Vestlandets hovedstad - som var bygget for hest og kjerre. Pris er ikke alltid det avgjørende - faktisk bruk også betyr noe. Men det frister ikke å ta Zoen eller golfen på tur over til Oslo i november - da blir det tesla.

Rio

Sitat fra: kos på fredag 16. oktober 2015, klokken 00:59
Rio - det svaret har flere gitt deg - pris og behov. Hvorfor tror du at jeg har fler elbiler - fordi behovet er der - hadde aldri kjøpt tesla om behovet for en langtrekkende elbil var tilstede. Av samme årsak står det to kortrekkende elbiler til på tunet. Av en enkel årsak - tesla er ikke en urban bil i Vestlandets hovedstad - som var bygget for hest og kjerre. Pris er ikke alltid det avgjørende - faktisk bruk også betyr noe. Men det frister ikke å ta Zoen eller golfen på tur over til Oslo i november - da blir det tesla.

Du illustrerer, dog ufrivillig, problemet.

Du har tre biler - en av dem til trekvart million. Det blir (litt overdrevet) som noen som har en Ferrari, og ikke forstår hvorfor ikke alle har det.

Du sier det jo selv - pris. En Tesla ligger utenfor det folk flest ønsker å bruke på en bil. Selv med 85 kWh og et eget hurtigladenettverk er det ikke aktuelt for det store flertallet av elbilister.

Det betyr ikke at det er en dårlig bil, men det er en dyr bil. Og folk aksepterer 50kW ladere, fordi en Tesla koster gjerne det samme som 3 vanlige elbiler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Nei - det er her du sporer av. Tesla er den første bilen som er elektrisk som kan konkurrere med en fossil.

Det i seg selv vil medføre høy pris - de er sjelden.

Når batteriene blir beder og ikke minst model 3 kommer er tesla ikke lenger bare en dyr bil.

Samtidig er det slik at ikke alle har råd til en bil i det hele tatt. Og noen har råd til en bil til 2 mill. Slik har det alltid vært også før elbilene så dagens lys.

Og ny teknologi har alltid kostet. Min første datamaskin som i dag er mindre enn en minnepenn kostet 40 000.
Var ikke for alle det heller, i dag er det allemannseie.

Samme med mobiltelefoner  - og det samme vil skje med elbiler - faktisk er det billigere å masseprodusere elbiler enn bensinbiler - en elbil er svært enkel kontra en bensinbil.

Så ja jeg tillater meg å konkludere med at Vi får billigere elbiler som vil trenge SC eller tilsvarende for i det hele å kunne konkurrere med fossilbiler. Og den verden er her selv om bilen er dyr, og en av grunnene er at det er mer å tjene på tesla i den klassen enn småbiler - når man ikke kan produsere volum , noe de jobber med å klare.


Avh

Rio nå slår du inn åpne dører. Hva er det du vil si med at Tesla selger mindre? Selvsagt gjør den det pga pris. Men uansett: langkjøring ( jeg mener laaangt) så duger kun Tesla S. Om tre år duger det en bil til: Tesla modell lll. Og de andre står fortsatt og stamper enten med sine korte rekkevidder eller sine mangelfulle lade-systemer.
En skam at de store aktørene tror at ladenettverk skal bygges av andre. VW er  dytta rumpa full av milliarder av Euro i forsknings-støtte. Jeg gremmes over hvordan det er skuslet bort på diesel-gate. Tenk hvilken start på ladenettverk det kunne blitt ...
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

goggo

Sitat fra: Avh på fredag 16. oktober 2015, klokken 01:40
En skam at de store aktørene tror at ladenettverk skal bygges av andre. VW er  dytta rumpa full av milliarder av Euro i forsknings-støtte. Jeg gremmes over hvordan det er skuslet bort på diesel-gate. Tenk hvilken start på ladenettverk det kunne blitt ...

Ja så enkelt er det. Hvis de store aktørene virkelig skal få oss til å tro at de satser på hel-elektriske biler, og ikke bare på plugin biler, så MÅ de bruke penger på å finansiere ladenettverk.  Pr idag så er det kun Renault/Nissan og Tesla som har vist noen vilje til dette, i alle fall her i Norge.

Som Øyvind.h så treffende har sagt tidligere i denne tråden; Dette er et "høna og egget problem", som Tesla elegant løste ved å bygge BÅDE høna og egget samtidig :)

Hugo 
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

kos

Om vi venter i noen mnd kommer model 3 til tesla og da får vi se at høna og egget faktisk er det eneste som duger om du skal bytte ut en fossil med elektrisk.

Og da vil man se at uten egg ingen høne. Og der vil salget av disse bilene stå - lar man tesla ha dette markedet fram til 2020 før det kommer realistiske alternativer og ikke bare jippo biler som ikke er brukende til noe annet enn fart og vise seg fram så er jeg redd at tesla glir fra resten av bilbransjen og vi vil få en skjerpet tone mellom de andre produsentene siden toget er forlot stasjonen med det SC nettet til tesla - og da hadde jeg aldri delt nettet med noen før de la seg paddeflate - eller for å si det enkelt hvem ville gitt de SC nettet da?

Rio

Kos: Det er klart at du skryter, men de kalde harde fakta er at over 8 ut av 10 elbilkjøpere har valgt en annen bil enn Tesla. De mener ikke at ikke at Tesla har løsningen, men at noen andre har det.

Det er fakta.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Avh på fredag 16. oktober 2015, klokken 01:40
Rio nå slår du inn åpne dører. Hva er det du vil si med at Tesla selger mindre? Selvsagt gjør den det pga pris. Men uansett: langkjøring ( jeg mener laaangt) så duger kun Tesla S. Om tre år duger det en bil til: Tesla modell lll. Og de andre står fortsatt og stamper enten med sine korte rekkevidder eller sine mangelfulle lade-systemer.
En skam at de store aktørene tror at ladenettverk skal bygges av andre. VW er  dytta rumpa full av milliarder av Euro i forsknings-støtte. Jeg gremmes over hvordan det er skuslet bort på diesel-gate. Tenk hvilken start på ladenettverk det kunne blitt ...

Hva jeg vil si med det? At ca 6 ganger så mange elbilkjøpere synes tydeligvis at det er bedre å kjøpe Leaf, e-Golf eller en av de andre. De er uenig med analysen her at "bare Tesla duger".

Videre, joda, Tesla er er best på langkjøring, men det er tydeligvis at de fleste elbilkjøperne tenker at andre er gode nok til deres bruk.

For "best" betyr vanligvis "dyrest", og selv om 120 kW er bedre enn 50 kW, så er 50 kW tydeligvis godt nok for de fleste. Sånn er det bare.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

#71
Sitat fra: goggo på fredag 16. oktober 2015, klokken 08:47
Sitat fra: Avh på fredag 16. oktober 2015, klokken 01:40
En skam at de store aktørene tror at ladenettverk skal bygges av andre. VW er  dytta rumpa full av milliarder av Euro i forsknings-støtte. Jeg gremmes over hvordan det er skuslet bort på diesel-gate. Tenk hvilken start på ladenettverk det kunne blitt ...

Ja så enkelt er det. Hvis de store aktørene virkelig skal få oss til å tro at de satser på hel-elektriske biler, og ikke bare på plugin biler, så MÅ de bruke penger på å finansiere ladenettverk.  Pr idag så er det kun Renault/Nissan og Tesla som har vist noen vilje til dette, i alle fall her i Norge.

Som Øyvind.h så treffende har sagt tidligere i denne tråden; Dette er et "høna og egget problem", som Tesla elegant løste ved å bygge BÅDE høna og egget samtidig :)

Hugo 

Hvorfor "må" de det?

Det er flott at Nissan gjør det (det er snart 2500 CHAdeMO-ladere), men det er ingen som forventer at eksosbilfabrikanter skal selge bensin.

Det er ingen grunn til ta en bilfabrikant skal drifte et ladenettverk heller. Det er langt mer naturlig at en strømleverandør gjør det.

Skulle bilfabrikanter gjør det, ville de jo (som Tesla) kun støtte sin egen standard - det ville vært idioti med ørten hurtigladestandarder når en egentlig er mer enn nok.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Avh

#72
Ikke mer idioti enn å velge en dårligere standard.
EL-bilisme er nytt.
Det betyr at vi ikke behøver å fastne i gamle forretningsmodeller; alså fullt mulig å la Tesla drifte SC. Har du hørt noen som har kommet dit og ikke fått lade?  Har du hørt om ladeproblemer hos Fortum Ishavsveien etc?
Tesla leverer hele pakka. Bil og lading. Alle andre ( bil og strøm-leverandør/produsent) leverer kun halve pakka. Strømleverandørene vil tjene på at du lader; tesla trenger bare gå i null på strømbiten.
Derfor "må" de det ...
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Rav4_EV

Halvparten av moroa med Tesla er supercharging.

De virker alltid.
De er plassert på fornuftige plasser slik at man kan kjøre mellom dem.

To viktige argumenter som andre ladekatører ikke får til.

Grunnen til at ikke flere kjøper Tesla er muligens regneferdighetene. En familiebil koster 450.000. Legger du inn besparelse på parkering, bom, servicekostnader og bensin kan du fint finansiere en Tesla til 600.000.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rio

Sitat fra: Avh på søndag 18. oktober 2015, klokken 11:58
Ikke mer idioti enn å velge en dårligere standard.
EL-bilisme er nytt.
Det betyr at vi ikke behøver å fastne i gamle forretningsmodeller; alså fullt mulig å la Tesla drifte SC. Har du hørt noen som har kommet dit og ikke fått lade?  Har du hørt om ladeproblemer hos Fortum Ishavsveien etc?
Tesla leverer hele pakka. Bil og lading. Alle andre ( bil og strøm-leverandør/produsent) leverer kun halve pakka. Strømleverandørene vil tjene på at du lader; tesla trenger bare gå i null på strømbiten.
Derfor "må" de det ...

Beklager, men det der er bare tull. Både teknisk og for forbrukerne. Det vil resultere i en serie med vertikaler, hvor bileierne er "fanget" i ladenettverk hvor produsenten bestemmer betingelser og pris.

Og desto latterligere blir dette når man i fremtiden kan tenke seg 10-20 forskjellige elbilfabrikanter. Skal alle ha egne nettverk, eller skal de "samarbeide"? Eller skal noen samarbeide, men til forskjellige priser, avhengig av bil og tilbud?

Dette handler om å kjøpe strøm. Energi. Det er egentlig helt parallelt til å kjøpe bensin. Det er helt, helt enkelt.

Det er ikke noen grunn til å ha ikke-standard ladenettverk. Like lite som man skal ha noen strømleverandører som har 200V, og andre som har 230V, og noen som har 290V split-fase i samme nabolag. Eller at man skal ha GSM og ikke-GSM telefoner, med folk som ikke kan ringe hverandre.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA