Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: transformator lading

Startet av olehenrikfjeld, torsdag 12. november 2015, klokken 17:50

« forrige - neste »

kos

Avtalen med Tesla er i bilens levetid og da er det ikke medregnet at du flytter lade avtalen over på annen bil.

Samtidig er modifiseringen av type 2 kontakten ikke noen form for forandring av betydning for type 2 - den virker også på alle andre kontakter enn tesla. Jeg bruker om kontakten fra Renault til tesla for AC lading. Det er kun DC lading som er forandret for tesla SC  - og om andre ønsker å bruke type to med tesla lange pinner er det ingenting som tilsier at det ikke er mulig. Og den eneste grunnen for det er at man ønsker å bruke tesla sine ladere - det går helt sikkert med et adapter også om man vil - men det er ikke opp til tesla men opp til den som måtte ønske å bruke lade nettverket til tesla ( se nettverket som tesla har bygget) og da er vi tilbake til hvem som måtte ønske det - og det har tesla sakt at andre kan kjøpe seg inn i. Slik som vi har kjøpt oss inn i det - men da må de ha en type 2 plugg med lange pinner - i bilen eller adapter til dette. Så enkelt er det.

Og for oss som eier tesla så får vi i pose og sekk uansett utfall - så kan andre stille seg i offentlig lade kø siden det er det de ber om. Tesla eiere er sikkert ikke lei seg for at tesla har valgt sin egen MULTI løsning. 

Warlock

Vi kan godt være enige om å være uenige.
Tesla har rett og slett ikke tilgang til å vite hvilke biler som er vraket i Norge, eller hvem som eier hvilke biler dersom eieren ikke har lyst å oppgi dette til dem...

kos

Jeg tror at vi er enige - men det er slik at det i min kontrakt så omhandler fri lading bilens levetid og i Norge så har vi kontrakts frihet, og i denne sammenheng så er det brudd på den kontrakten, og da er det sivil rettslig et brudd på kontrakten og bruke utstyret til å lade noe annet en hva kontrakten sier, og det kan få rettslige konsekvenser - hva som er teknisk mulig er noe annet. 

Warlock

Problemet ligger nok i at om du eier en gjenstand kan du bruke den som du vil (inklusive ødelegge den) uten at den som har solgt deg den kan kreve noe annet. Du har heller ikke noe tilbakeraporteringsplikt, så i værste fall kan man ta ut laderen av en helt ny bil, og lade en annen bil med den. Da vil heller aldri den bilen som ikke brukes nå sitt livsløp. Sist men ikke minst er det ikke lov å sette opp en kontrakt som begrenser en brukers forbrukerrettigheter. Skjer det gjelder ikke den delen av kontrakten.
Så ved neste bilkjøp kommer jeg til å prøve meg på en eller annen variant av dette og bruke Teslas ladere istedet for de som vil man betaler blodpris til en for noen skarve kWh...

Rio

Sitat fra: Warlock på søndag 18. oktober 2015, klokken 21:00
Problemet ligger nok i at om du eier en gjenstand kan du bruke den som du vil (inklusive ødelegge den) uten at den som har solgt deg den kan kreve noe annet. Du har heller ikke noe tilbakeraporteringsplikt, så i værste fall kan man ta ut laderen av en helt ny bil, og lade en annen bil med den. Da vil heller aldri den bilen som ikke brukes nå sitt livsløp. Sist men ikke minst er det ikke lov å sette opp en kontrakt som begrenser en brukers forbrukerrettigheter. Skjer det gjelder ikke den delen av kontrakten.
Så ved neste bilkjøp kommer jeg til å prøve meg på en eller annen variant av dette og bruke Teslas ladere istedet for de som vil man betaler blodpris til en for noen skarve kWh...

Om bilen er skrotet eller ei er offentlig informasjon. Det er bare å slå opp.

Det er nok "bilen" (altså, VIN-nummeret) du kan lade gratis, og ikke alt mulig annet. Og det er klart at det ikke står noe i forbrukerlovene som strider mot en slik kontrakt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Avh

Sitat fra: Warlock på søndag 18. oktober 2015, klokken 21:00
Så ved neste bilkjøp kommer jeg til å prøve meg på en eller annen variant av dette og bruke Teslas ladere istedet for de som vil man betaler blodpris til en for noen skarve kWh...
Spent på hva ditt neste bilkjøp blir ...
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Warlock

Sitat fra: Avh på søndag 18. oktober 2015, klokken 21:39
Sitat fra: Warlock på søndag 18. oktober 2015, klokken 21:00
Så ved neste bilkjøp kommer jeg til å prøve meg på en eller annen variant av dette og bruke Teslas ladere istedet for de som vil man betaler blodpris til en for noen skarve kWh...
Spent på hva ditt neste bilkjøp blir ...
Jeg også, men det blir i alle fall ikke Tesla slik den er nå, den er ikke nok "bang for buck" i forhold til hvordan jeg mener en bil bør og kan brukes til (hastighet og akselrasjon er ikke hovedkriteriene mine :)) Uansett blir det ikke med det første. Fosilmosteret mitt er bare 5år...

automat

Sitat fra: Warlock på søndag 18. oktober 2015, klokken 21:00
Problemet ligger nok i at om du eier en gjenstand kan du bruke den som du vil (inklusive ødelegge den) uten at den som har solgt deg den kan kreve noe annet. Du har heller ikke noe tilbakeraporteringsplikt, så i værste fall kan man ta ut laderen av en helt ny bil, og lade en annen bil med den. Da vil heller aldri den bilen som ikke brukes nå sitt livsløp. Sist men ikke minst er det ikke lov å sette opp en kontrakt som begrenser en brukers forbrukerrettigheter. Skjer det gjelder ikke den delen av kontrakten.
Så ved neste bilkjøp kommer jeg til å prøve meg på en eller annen variant av dette og bruke Teslas ladere istedet for de som vil man betaler blodpris til en for noen skarve kWh...

Kjøper du en Tesla og skroter den, for å rappe lade-ID'en til bruk på en annen bil, så tror jeg kWh-prisen blir relativt stiv. Tror drop-in prisen til Arctic Roads vil fremstå som et kupp til sammenligning.

Lade-ID ligger trolig også som en del av bilens "hjerne", ikke som en separat ID-brikke. Så tror du skal jobbe litt med å få dette til virke.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

Sitat fra: Warlock på søndag 18. oktober 2015, klokken 19:37
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 18. oktober 2015, klokken 19:14
Tesla sjekker id på bil før lading startes. Med andre ord hjelper det lite mer et adapter som sørger for fysisk rett kontakt :)

Men det er egnentlig ikke noe i veien med å rappe IDen fra en annen (gjerne vraket) bil...
Kult :) Flott om du kan legge ut video av at bilen rapporterer 20% SOC til laderen og laderen mater på med 120kW til bilen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Warlock

Sitat fra: automat på søndag 18. oktober 2015, klokken 21:59

Kjøper du en Tesla og skroter den, for å rappe lade-ID'en til bruk på en annen bil, så tror jeg kWh-prisen blir relativt stiv. Tror drop-in prisen til Arctic Roads vil fremstå som et kupp til sammenligning.

Lade-ID ligger trolig også som en del av bilens "hjerne", ikke som en separat ID-brikke. Så tror du skal jobbe litt med å få dette til virke.
Skroter den vel ikke, men kjøpe et vrak av en tesla om 5-10år, bruke batteripakka til solcellepanelet, drivverket til båten og laderen til billig tilgang til hurtigladning er da overhodet ikke en umulighet eller ulønnsomt...

Warlock

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 18. oktober 2015, klokken 22:02
Sitat fra: Warlock på søndag 18. oktober 2015, klokken 19:37
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 18. oktober 2015, klokken 19:14
Tesla sjekker id på bil før lading startes. Med andre ord hjelper det lite mer et adapter som sørger for fysisk rett kontakt :)

Men det er egnentlig ikke noe i veien med å rappe IDen fra en annen (gjerne vraket) bil...
Kult :) Flott om du kan legge ut video av at bilen rapporterer 20% SOC til laderen og laderen mater på med 120kW til bilen.
Åpenbart vet du ikke at en lader ikke mater noe som helst, det er tilkoplet utstyr som trekker akkurat så mange Ampere det vil ha. Selv om en hviss effekt er tilgjengelig trenger man ikke bruke det om man ikke har behov. Sikringene i sikrinsskapet ditt bestemmer ikke hvor sterkt lyspærene lyser, og lyspæra lyser ikke sterkere på en 16A kurs enn på en 10A kurs ;)

automat

Sitat fra: Warlock på søndag 18. oktober 2015, klokken 22:09
Sitat fra: automat på søndag 18. oktober 2015, klokken 21:59

Kjøper du en Tesla og skroter den, for å rappe lade-ID'en til bruk på en annen bil, så tror jeg kWh-prisen blir relativt stiv. Tror drop-in prisen til Arctic Roads vil fremstå som et kupp til sammenligning.

Lade-ID ligger trolig også som en del av bilens "hjerne", ikke som en separat ID-brikke. Så tror du skal jobbe litt med å få dette til virke.
Skroter den vel ikke, men kjøpe et vrak av en tesla om 5-10år, bruke batteripakka til solcellepanelet, drivverket til båten og laderen til billig tilgang til hurtigladning er da overhodet ikke en umulighet eller ulønnsomt...

Sett at du ved et mirakel får dette til å fungere, rent teknisk. Tror du ikke det hadde ringt et par bjeller hos Tesla?

De har jo full overvåking av alle biler, og her har de plutselig et eksemplar som aldri er ute å kjører, aldri saktelader, eller har annen normal oppførsel. Og så bare "popper" den opp på div Superchargers med ujevne mellomrom for å lade.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Warlock

Sitat fra: automat på søndag 18. oktober 2015, klokken 22:24

Sett at du ved et mirakel får dette til å fungere, rent teknisk. Tror du ikke det hadde ringt et par bjeller hos Tesla?

De har jo full overvåking av alle biler, og her har de plutselig et eksemplar som aldri er ute å kjører, aldri saktelader, eller har annen normal oppførsel. Og så bare "popper" den opp på div Superchargers med ujevne mellomrom for å lade.

Hvorfor skulle det det?
Jeg er ikke påkrevd å bruke merkeverksted.
Tesla kan ikke overvåke hvor ofte jeg lader hjemme, og det er heller ingenting i veien for at jeg også kan bruke andre mer sakteladende stasjoner, inklusive Type2 uttak (Mode 3)

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 18. oktober 2015, klokken 22:02
Sitat fra: Warlock på søndag 18. oktober 2015, klokken 19:37
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 18. oktober 2015, klokken 19:14
Tesla sjekker id på bil før lading startes. Med andre ord hjelper det lite mer et adapter som sørger for fysisk rett kontakt :)

Men det er egnentlig ikke noe i veien med å rappe IDen fra en annen (gjerne vraket) bil...
Kult :) Flott om du kan legge ut video av at bilen rapporterer 20% SOC til laderen og laderen mater på med 120kW til bilen.


Haha! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Warlock på søndag 18. oktober 2015, klokken 22:09
Sitat fra: automat på søndag 18. oktober 2015, klokken 21:59

Kjøper du en Tesla og skroter den, for å rappe lade-ID'en til bruk på en annen bil, så tror jeg kWh-prisen blir relativt stiv. Tror drop-in prisen til Arctic Roads vil fremstå som et kupp til sammenligning.

Lade-ID ligger trolig også som en del av bilens "hjerne", ikke som en separat ID-brikke. Så tror du skal jobbe litt med å få dette til virke.
Skroter den vel ikke, men kjøpe et vrak av en tesla om 5-10år, bruke batteripakka til solcellepanelet, drivverket til båten og laderen til billig tilgang til hurtigladning er da overhodet ikke en umulighet eller ulønnsomt...

Det er vel neppe laderen i en Tesla (om omformer AC til DC) som har spesielt mye med DC-lading (som går direkte til batteriet).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA