Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: transformator lading

Startet av olehenrikfjeld, torsdag 12. november 2015, klokken 17:50

« forrige - neste »

Rio


Sønnen til en venninne fikk akkurat "ny" bil. Han er student. Bilen (en gammel fossilbil, med 2 år EU) kostet 15 000 kr. Det er ikke slik at "alle" kjøper ny bil til 400 000 kr.

I dag er listeprisen på en ny Leaf 200 000 kr. Igjen, en brøkdel av selv en brukt Tesla, og tilgjengelig til en langt større del av befolkningen.

Selvsagt er det bedre med en bil som kjører 400 km på en lading enn 150 km, men så lenge man må betale 3 ganger så mye, så vil langt flere velge Leaf. Sånn er det bare.

Tesla har bare 1/6 (?) av markedet - en av årsakene er selvsagt prisen.

====

Du skriver: "Nå er det også slik at tesla har frigitt sine patenter og det er fritt til å bruk tesla sitt ladesystem, i det ligger også pluggen. "

Her forstår du nok ikke forskjellen.

Det er fremdeles Teslas patenter, og inntil de overgir dem til IEC (slik Mennekes gjorde for Type 2) så står Tesla fritt til å endre dem fra en dag til en annen. Det sier seg selv at ingen andre firma vil akseptere noe slikt.

====

Som sagt, jeg har aldri sagt at "superchargers" er ego. For de fleste er det irrelevant, ettersom de ikke har råd til en bil som har en batteristørrelse som kan lade med slik effekt.

Det er ikke noe å hause opp. Når det kommer billigere biler med stor batteripakker, så kommer det også kraftigere ladere til dem. Enkelt og greit.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Høna og egget.
Tesla sørger for både høne og egg. Å stole på god CCS/CHAdeMO dekning har allerede vist seg å være vanskelig, selv i elbil-landet Norge.
Jeg ville med andre ord ikke tatt det for gitt at 150kW CCS ladere står klare der man trenger det de første årene etter lansering av eksempelvis en tysk bil som kan nyttiggjøre seg av effekten.
Pt. bygges det ut 50kW i snegletempo, med dårlig redundans osv. Prøv å få aktørene til å sette opp dobbel effekt med tilhørende trafo-behov, effektavgift osv. når de sliter med å regne inn 50kW.... Det blir fort samme årelange venting på høyere effekt som vi i dag ser for etableringen av enkle hurtigladere rundt omkring. Dvs. kjøper du en 800V Audi Q6 i 2018 er sikkert 150kW nettverket klart rundt 2022 eller senere.
Høna og egget. Det forstod Tesla tidlig og fjernet problemstillingen.
Det tipper jeg. Men jeg forstår at vi nok er uenige :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

zbk

Ladenettverket til Tesla er et av de beste salgsargumentene de har om andre produsenter noen gang får somlet seg til å bli reelle konkurrenter.

Personlig hadde jeg gladelig betalt minst 15-20K for tilgangen til et slikt nettverk også for min kortrekkeviddebil (men da hadde selvfølgelig behovet for tettere stasjoner vært til stede).

Redundans kombinert med effektdistribusjon er tingen og så lenge man har forhåndsbetalt for tilgangen er det ikke krise om man ikke får full effekt fra start om det er mange andre til stede. Fordelingsprinsippet til Tesla der førstemann på laderparet får full spiker og nestemann får det som er til overs er enkelt, forståelig og virker til å fungere aldeles utmerket.

Hadde de implementert muligheten til å vise hvilken effekt man kan forvente fra hver plugg før man kom til stasjonen hadde de gjort det enda enklere og man slapp å manuelt finne ut hvilgen plugg man skulle velge for raskest mulig lading.

Egotripp? Nei!
Genialt salgsargument? Ja!!
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

kos

En lang diskusjon over hva biler koster har liten hensikt da alle biler på et tidspunkt er nye - at man har et marked for biler fra noen tusenlapper til millioner er også et faktum. Men samtidig så er bilhold langt mer enn bare kjøpesummen.

Når det gjelder patenter så er det slik at det må til langt mer enn hva du beskriver med frigjøring av patenter - noen må faktisk ønske å bruke de. Og type to er genial - er vel derfor tesla bruker " type 2 løsninger"
Men etter å snoke litt så er ikke løsningen patentert. Den er bare en forbedret type 2. Så da så.

Derifra til å undervurdere tesla sine lade stasjoner SC er å ikke forstå hvordan en bil som kan kjøre langt og har et stort batteri fungerer. Halve bilen er faktisk ladesystemet - hjelper ikke med andre løsninger om du ønsker at bilen skal erstatte en fossil.  - da blir du stående der å lade i timesvis.

Andre lade muligheter en SC på langtur er lite hensiktsmessig og er kun nød lading for å snike deg frem de siste meteren - og dette faktum vil nok andre produsenter oppdage når de bygger bilen - for ikke å snakke om de som har kjøpt bilen.

Tenk deg på en SC stasjon - som også har combo - der står det en tesla eller to og fyller opp i løpet av 40 minutter og han med super golfen står der i 3 timer - tenker det blir kø - etter golfen og der kommer muligens en med en golf som tror at dette er gjort på 40 minutter - han vil stå der leeeenge. Og den dagen kommer om ikke Hurtigladere med større kapasitet kommer før bilene.

For øvrig er det bare en drøm - da det er kun en bil som kan kjøre over 25 mil og som kan lade bilen på en SC og det er tesla. - Og det har alle konkurrentene kjent til i snart 4 år. tesla bilene vil i beste fall være gamle biler før de ser en konkurrent. - så inntil videre har du kun et valg - lav rekkevidde og et stadig mas om ladin - eller tesla med SC.

På gammalt norsk hete det seg at du kan drite i den ene neven, og ønske i den andre, og så kan du se hva du har mest av.

goggo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. oktober 2015, klokken 08:25
Dvs. kjøper du en 800V Audi Q6 i 2018 er sikkert 150kW nettverket klart rundt 2022 eller senere.
Høna og egget. Det forstod Tesla tidlig og fjernet problemstillingen.
Det tipper jeg. Men jeg forstår at vi nok er uenige :)

Kunne ikke sagt det bedre selv Øyvind :)

Når det gjelder VW konsernet og deres nye strategi for elektrifisering så skal jeg tro på dem den dagen de begynner å sponse eller bygge ut hurtigladere i stor skala i alle de områder de selger dieselbiler i dag. 
Inntil det skjer  så tar jeg det strategi utspillet som et desperat PR framstøt for å forsøke å dempe følgene av "dieselgate".

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Porsgrunn

Sitat fra: Rio på onsdag 14. oktober 2015, klokken 03:52
Her forstår du nok ikke forskjellen.

Det er fremdeles Teslas patenter, og inntil de overgir dem til IEC (slik Mennekes gjorde for Type 2) så står Tesla fritt til å endre dem fra en dag til en annen. Det sier seg selv at ingen andre firma vil akseptere noe slikt.
Dersom dette er det store problemet er det muligens større grunn til å kritisere Chademo

SitatArticle 9    (Intellectual Property Rights)
1. Any invention, utility model, design and works which are conceived by, and any patent, utility model right, design right, copyright and any other intellectual property right resulting from the foregoing which are acquired by a Member prior to and after the admission to this Association shall be solely owned by and remain the property of the conceiving or acquiring Member.

http://www.chademo.com/pdf/CHAdeMO_Bylaw20120522.pdf

Kanskje dette også forklarer litt av problemene Chademo har hatt med biler som ikke alltid er kompatible med laderne. De skal samarbeide men alle sitter fortsatt å holder på egne patenter.

Rio

CHAdeMO er jo en allianse av flere, og ikke bare ett selskap.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: goggo på onsdag 14. oktober 2015, klokken 10:30
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. oktober 2015, klokken 08:25
Dvs. kjøper du en 800V Audi Q6 i 2018 er sikkert 150kW nettverket klart rundt 2022 eller senere.
Høna og egget. Det forstod Tesla tidlig og fjernet problemstillingen.
Det tipper jeg. Men jeg forstår at vi nok er uenige :)

Kunne ikke sagt det bedre selv Øyvind :)

Når det gjelder VW konsernet og deres nye strategi for elektrifisering så skal jeg tro på dem den dagen de begynner å sponse eller bygge ut hurtigladere i stor skala i alle de områder de selger dieselbiler i dag. 
Inntil det skjer  så tar jeg det strategi utspillet som et desperat PR framstøt for å forsøke å dempe følgene av "dieselgate".

Hugo

Hvorfor skal en elbilfabrikant bygge ut et HL-nettverk? Det blir jo som en bensinbilfabrikant skal bygge ut bensinstasjoner?

Det gjør det langt dyrere dersom man skal ha egne HLere for hvert merke. Og det gjør det umulig for små fabrikanter.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. oktober 2015, klokken 08:25
Høna og egget.
Tesla sørger for både høne og egg. Å stole på god CCS/CHAdeMO dekning har allerede vist seg å være vanskelig, selv i elbil-landet Norge.
Jeg ville med andre ord ikke tatt det for gitt at 150kW CCS ladere står klare der man trenger det de første årene etter lansering av eksempelvis en tysk bil som kan nyttiggjøre seg av effekten.
Pt. bygges det ut 50kW i snegletempo, med dårlig redundans osv. Prøv å få aktørene til å sette opp dobbel effekt med tilhørende trafo-behov, effektavgift osv. når de sliter med å regne inn 50kW…. Det blir fort samme årelange venting på høyere effekt som vi i dag ser for etableringen av enkle hurtigladere rundt omkring. Dvs. kjøper du en 800V Audi Q6 i 2018 er sikkert 150kW nettverket klart rundt 2022 eller senere.
Høna og egget. Det forstod Tesla tidlig og fjernet problemstillingen.
Det tipper jeg. Men jeg forstår at vi nok er uenige :)


Men frem til 2022 kan du lade med 50 kW.

Dvs. har du kjørt 400 km, og skal 200 km til (for å ta en realistisk dagstur), så vil du da trenge kanskje 30 kWh ekstra (15 kWh/100 km). Med 50 kW blir det 40 minutter lading.

Jeg tror de fleste synes 40 minutter pause er OK for å spise, etter å ha kjørt 400 km.

Man trenger ikke gjøre problemene større enn de er. Det er flott med 200 kW lading, men det går veldig fint med 50 kW også.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Som tesla eier så ser jeg at du ikke helt forstår lade problematikken med store batterier. - jeg skal love deg at det er ikke mange biler med store batterier som ønsker å stå å lade ved siden av  en SC og selv stå med en hurtiglader på 50 kw - Jeg har adapter for 50 kw og i den køen står jeg ikke med teslaen før jeg må. Og om det skjer så håper jeg at du får erfart hva det betyr for nestemann - da skal jeg love deg at du kommer til å skrive på sosiale medier. Kanskje jeg skal ta en test - så kan du få en fersk oppdatering fra en som kommer bak meg i køen - etter å ha ventet i 2 - 2.5 timer når jeg har tatt en lengre middag med varsel over mobilen når den er ferdig ladet og en eller annen står bak med unger og greier og skal en tur på hytta. - dette mener du ikke vel.
Det er denne virkeligheten du egentlig beskriver - som en helt grei lade dag. 

Rio

Sitat fra: kos på torsdag 15. oktober 2015, klokken 01:29
Som tesla eier så ser jeg at du ikke helt forstår lade problematikken med store batterier. - jeg skal love deg at det er ikke mange biler med store batterier som ønsker å stå å lade ved siden av  en SC og selv stå med en hurtiglader på 50 kw - Jeg har adapter for 50 kw og i den køen står jeg ikke med teslaen før jeg må. Og om det skjer så håper jeg at du får erfart hva det betyr for nestemann - da skal jeg love deg at du kommer til å skrive på sosiale medier. Kanskje jeg skal ta en test - så kan du få en fersk oppdatering fra en som kommer bak meg i køen - etter å ha ventet i 2 - 2.5 timer når jeg har tatt en lengre middag med varsel over mobilen når den er ferdig ladet og en eller annen står bak med unger og greier og skal en tur på hytta. - dette mener du ikke vel.
Det er denne virkeligheten du egentlig beskriver - som en helt grei lade dag. 

Hvorfor skulle du lade i 2,5 timer? Med 50 kW blir det 125 kWh.
Dersom du har 125 kWh batterier i bilen din har du allerede kjørt kanskje 800 km den dagen. Skal du kjøre 800 km til, og er dette noe som skjer såpass ofte at det er reelt?

Du dikter opp problemer, Kos.

I den virkelige verden så kjører folk i gjennomsnitt 33 km per dag. Joda, noen ganger kjører vi 600 km, og dersom bilen har en rekkevidde på 400 km, betyr det altså to ladestopp på 20 minutter.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Skulle så gjerne vært enig med deg - men dette er kun en draum og har ingenting med virkeligheten å gjøre.

Jeg kjører den bilen du beskriver - noe flere på sidene her gjør og så er det et enkelt spørsmål - tror du tesla eiere vil ha noe annet en SC å lade på ved langkjøring ? Svaret skal jeg gi deg Nei det vil man ikke.

Og så tror du at neste produsent av biler med store batterier bare kan glemme lade nettverket for langkjøring og tro at de er en konkurrent til tesla? svaret er fortsatt nei - og der står du med 50 kw laderen din og kladde ladingen som er praksis blant biler med kort rekkevidde som svaret. Nei det blir ikke slik for slik er faktisk verden i dag  - ingen med store batterier vil ha noe dårligere enn SC på langkjøring - for det er det stort sett bare tesla biler som driver - om man ikke kaller det en ekspedisjon -og så må du som alle andre ekspedisjoner ha god tid.

Rio

Sitat fra: kos på torsdag 15. oktober 2015, klokken 01:51
Skulle så gjerne vært enig med deg - men dette er kun en draum og har ingenting med virkeligheten å gjøre.

Jeg kjører den bilen du beskriver - noe flere på sidene her gjør og så er det et enkelt spørsmål - tror du tesla eiere vil ha noe annet en SC å lade på ved langkjøring ? Svaret skal jeg gi deg Nei det vil man ikke.

Og så tror du at neste produsent av biler med store batterier bare kan glemme lade nettverket for langkjøring og tro at de er en konkurrent til tesla? svaret er fortsatt nei - og der står du med 50 kw laderen din og kladde ladingen som er praksis blant biler med kort rekkevidde som svaret. Nei det blir ikke slik for slik er faktisk verden i dag  - ingen med store batterier vil ha noe dårligere enn SC på langkjøring - for det er det stort sett bare tesla biler som driver - om man ikke kaller det en ekspedisjon -og så må du som alle andre ekspedisjoner ha god tid.

Beklager, Kos, men du dikter opp problemer.

Selvsagt ønsker alle 120 kW over 50 kW. Og dersom man hadde 200 kW tilgjengelig så ville man ønsket det. Eller 300 kW.

Og tilsvarende for batteristørrelser - 50 kWh, 100 kWh - jeg foretrekker 500 kWh, så kan jeg lade en gang i måneden, eller noe.

Men i den virkelige verden - altså, blant normale mennesker som ikke bruker 700 000 kr på en bil (selv om det selvsagt er en veldig fin bil), så er dette bare ikke relevante problemstillinger.

Dersom det du påstår var sant, ville jo Tesla ha nær 100% av markedet, i stedet for rundt 15% (eller hva det er).

Hvorfor tror du at Tesla, på tross av batteripakke på 85 kWh og SC-nettverk, bare selger en brøkdel av Leaf og e-GOLF?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Det svare er enkelt - prisen på tesla og behovet til den enkelte - selv har jeg stående tre elbiler utenfor huset og det er ikke tesla alle tre. Men de har forskjellige bruksområder. Tesla brukes til langkjøring og er kjøpt til formålet -. den kjører jeg langt med. De andre funger utmerket til sitt bruk - daglig pendling og små æren som til treningssenter , jobb , besøke familie og er flittig brukt av resten av familien som lånebil ved små turer rundt om i lokal miljøet - kort og greit en urban bil.

Tesla derimot er en bil som fungerer som en fossilbil  - fult ut. Lader den og kjører langt - om man ikke har langkjøring, så lades den stort sett 2 ganger i uken.

Men mitt poeng i denne diskusjonen har vært at når man passerer den magiske grensen at bilen fungerer som en fossil så krever det at bilen har et ladesystem som SC eller tilsvarende. Og det er ikke å ønske seg - det er her nå. Og mitt poeng er at ingen andre produsenter av elbiler kan la være å ta det innover seg. Og så har tesla invitert andre til konseptet, at de kan betale seg inn i det på lik måte som tesla. Noe som betyr at man betaler en fast pris ved kjøp av bilen og siden er systemet uten kostnader for bileier. - ja og så går innbetalingen til ytterlig utbygging av nettverket. Forstår ikke hva som er galt med et slikt system - prinsippet er at det skal gå i null og ikke tjene penger på det men utvikle lade systemet.

Men ingen av de andre bilprodusentene vil være med på det til nå - men jeg tror det snur når de starter å produsere biler med batteri på over 70 kwh. eller noe sånt.  Da er hurtigladerne på 50 kw som det offentlige stort sett har satt opp ikke en god løsning og vil virke i disfavør for en eventuelt konkurrent til Tesla.

Så vil tesla komme med model 3 - og om ikke så mange mnd. Så kommer den i produksjon og skal koste etter sigende under 300 000 kroner - og hvem kan konkurrere mot tesla da om de ikke har et SC nettverk å tilby. Og det som gjør dette helt tullete er at selv golf - leaf osv om de ønsker seg en konkurrent så må tesla med sitt SC nettverk være et mareritt. Spesielt når model 3 kommer mitt i deres prisnivå.

Og dette trenger man ikke spå om - det eksisterer - det eneste tesla mangler er model 3 som er på vei.
de andre planlegger biler med 30 kwh batteri - tesla har nettopp oppgradert sitt batteri til 90kwh. Så om de andre ikke våkner og forstår at biler som har store batterier trenger nettverk av store ladere - Så er jeg redd at tesla blir alene på markedet - med biler som kan kjøre langt og lade hurtig - og være et alternativ som konkurrerer ut fossilbilene.

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på torsdag 15. oktober 2015, klokken 01:11
Sitat fra: goggo på onsdag 14. oktober 2015, klokken 10:30
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. oktober 2015, klokken 08:25
Dvs. kjøper du en 800V Audi Q6 i 2018 er sikkert 150kW nettverket klart rundt 2022 eller senere.
Høna og egget. Det forstod Tesla tidlig og fjernet problemstillingen.
Det tipper jeg. Men jeg forstår at vi nok er uenige :)

Kunne ikke sagt det bedre selv Øyvind :)

Når det gjelder VW konsernet og deres nye strategi for elektrifisering så skal jeg tro på dem den dagen de begynner å sponse eller bygge ut hurtigladere i stor skala i alle de områder de selger dieselbiler i dag. 
Inntil det skjer  så tar jeg det strategi utspillet som et desperat PR framstøt for å forsøke å dempe følgene av "dieselgate".

Hugo

Hvorfor skal en elbilfabrikant bygge ut et HL-nettverk? Det blir jo som en bensinbilfabrikant skal bygge ut bensinstasjoner?

Det gjør det langt dyrere dersom man skal ha egne HLere for hvert merke. Og det gjør det umulig for små fabrikanter.
Jeg blir litt usikker på om du ikke ser eller vil se realitetene av hvordan markedet fungerer. I utgangspunktet er jeg enig med deg. Det er tullete at hver bilprodusent skal bygge sitt eget nettverk. I praksis har det derimot vist seg å være helt nødvendig.
Bilprodusenten er nødt til å bygge sitt eget nettverk når nettverket ikke eksisterer eller ikke fungerer.

Og umulig for små fabrikanter? Her skriver du mot bedre vitende. Myggen Tesla har bygger nettverket helt alene! Nettverket har stikk i strid med hva du hevder gjort det mulig for en mygg å bli en stor aktør. Og andre mygger (eks Aston Martin) kan kjøpe seg inn. Dette er genialt for de små, ikke en katastrofal barriere....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA