Frustrerende med alle disse forskjellige "standardene"....

Startet av trykkertor, søndag 04. oktober 2015, klokken 12:51

« forrige - neste »

fredag

Sitat fra: trykkertor på søndag 04. oktober 2015, klokken 16:55
Men hva er det jeg vil elektrikeren skal gjøre klart utenfor huset?

Vanligvis bestemmer du deg for en bil du vil kjøpe først.

Duger det med 2-fase, eller vil jeg har 3-fase?
Vil jeg har 16amp, 32amp, eller enda høyere? (Hvor høyt kan en gå)
Vil jeg ha 400Volt, eller er 230 tilstrekkelig?

Sjekk hva bilen din har mulighet for, hva sikringsskapet ditt har mulighet for, hvor mye penger du ønsker å legge i ladeløsningen, hvor stor ladefart du MÅ ha for å kunne bruke bilen din.

Mange nye elbilister overdriver sine egne behov for ladefart voldsomt. Sannsynligvis trenger du ikke 22kW ladefart, med mindre du kjører VELDIG mye. Hvis både bil og sikringsskap støtter 400V trefas, så er det lurt å legge opp til trefas. Type2-ladeboks er bedre/tryggere enn jordet stikkontakt, og gir også litt raskere ladefart, men er dyrere.

Kan de nevnte Leaf, Soul og Tesla alle bruke 400volt 3-fase?

Sjekk linken under for en oversikt over hvilke typer lading forskjellige elbiler på det norske markedet støtter:

http://ladeguiden.enmira.no/ladetabell/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

OlavEmil

Nja, du har nokre poeng i det du skriv, men når ein først skal ha elektrikar på staden, kostar det truleg akkurat det same om ein legg ut einfase, trefase, 16A eller 32A.

Alle bilane kan bruke ein 32A 400V trefas CEE-kontakt, det er berre snakk om å kople til ein ladeboks. At bilane kan utnytte potensialet i ein slik kontakt i varierande grad er ein annan sak, men når prisen er (så godt som) det same om ein set opp den eine eller den andre CEE-kontakten, bør ein absolutt gå for beste løysing.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

automat

Sitat fra: OlavEmil på søndag 04. oktober 2015, klokken 22:06
Nja, du har nokre poeng i det du skriv, men når ein først skal ha elektrikar på staden, kostar det truleg akkurat det same om ein legg ut einfase, trefase, 16A eller 32A.

Alle bilane kan bruke ein 32A 400V trefas CEE-kontakt, det er berre snakk om å kople til ein ladeboks. At bilane kan utnytte potensialet i ein slik kontakt i varierande grad er ein annan sak, men når prisen er (så godt som) det same om ein set opp den eine eller den andre CEE-kontakten, bør ein absolutt gå for beste løysing.

Selv om 32A 400V er det optimale, så skal det litt til at man har så mye ledig kapasitet i sikringsskapet. 22kW er tross alt nok strøm til en hel enebolig. (Jeg har 25kW inn.) Skal man oppgradere inntaket kan det fort koste mer enn det smaker.

Problemet er at biler med 32A enfas ikke har noe glede av 16A trefas (utover en av fasene), og ikke alle trefasebiler vil ha glede av 32A enfas (utover 16A ).

Så man bør bestemme seg for bil først.

Men sørger man for at kabelen er dimensjonert for 32A trefas, så kan man endre mellom 16A trefas og 32A enfas uten altfor stor kostnad senere, når man bytter bil.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

trykkertor

Sitat fra: automat på søndag 04. oktober 2015, klokken 22:52
Så man bør bestemme seg for bil først.

Men sørger man for at kabelen er dimensjonert for 32A trefas, så kan man endre mellom 16A trefas og 32A enfas uten altfor stor kostnad senere, når man bytter bil.

Jeg hadde håpet å gå for elektrikerbesøk bare én gang. Og ikke låse ladeuttaket til én biltype.
Regner jo med på sikt at flere venner og familie skifter til EL-bil. Er jo litt flott å kunne tilby dem lademuligheter hos meg, selv om de ikke har samme bil.

Og så ser jeg for meg at hvis vi går for en Leaf eller Soul i denne omgang, så blir det kanskje en Model 3 om noen år. Greit å da allerede være kablet for fremtidige EL-biler også.

OlavEmil

Får berre høyre med elektrikaren om det er mogleg å leggje ut trefase 32A CEE. Eg er langt frå noko elektrikar, og veit ikkje kva som er mogleg og ikkje. Men når ein først har 400V inn i huset, må jo det ha sine fordelar?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016

Mikrobil AS

Ingeniøren

Kommer vel litt an på hva som er i garasjen allerede / der hvor bilen står og hvor sikringsskapet er. Selv har jeg skapet i underetasjen og felles dobbelgarasje med nabo'n. Hos meg ble det oppgradering av skjult anlegg 16A, blå industri kontakt og semiportabel ladeboks på veggen i garasjen. Tanken på en grå ledning langs lister gjennom hele huset fristet ikke, og ville kostet mer enn det smakte og mitt behov.

Og så er det vel slik at man bør lade så sakte som mulig for best levetid på batteriet - 10A bedre enn 32A ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Ferry

Sitat fra: automat på søndag 04. oktober 2015, klokken 22:52
Selv om 32A 400V er det optimale, så skal det litt til at man har så mye ledig kapasitet i sikringsskapet. 22kW er tross alt nok strøm til en hel enebolig.

Høres kjent ut  :-[ Jeg har 40 A hovedsikringer og kunne derfor ikke få 32 A trefas på veggen. Elektrikeren strakk det så langt han kunne, og det ble 32 A "rødstikk" sikra med 25 A. Litt frustrerende å ikke kunne lade bilen med 7,4 kW når jeg har 27 kW tilgjengelig. Jeg er temmelig langt unna å bruke 20 kW til andre ting. På den annen side så fungerer det helt fint å lade på 6 A til hverdags.
-Bilen står stille 10-12 timer hver natt
-jeg trenger kun 25-30% neste hverdag

OlavEmil

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 05. oktober 2015, klokken 06:48
Og så er det vel slik at man bør lade så sakte som mulig for best levetid på batteriet - 10A bedre enn 32A ?

Det har eg inga tru på, når Kia omtalar 6,6kW som normallading, og stikkontaktlading (10A) som nødlading. No viser jo erfaringane frå Nissan at sjølv hurtiglading er ufarleg for levetida til batteriet, då kan iallefall ikkje 6,6kW vere noko problem.

Meir usikker på kor sunt det er for batteria å stå og smålade 10 timar i døgnet (for dei av oss som brukar bilen litt), i forhold til å normallade i 2-3 timar.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016

Mikrobil AS

bkv

Saktelading har vel to standarder hvis jeg har forstått det riktig. I imieven bør jeg vel ha to  kabler liggende. Den originale med shuko for gamle ladestolper og private kontakter, og en type 2 kabel for nye ladestolper.  Det blir en kabel for mye for meg.
Mitsubishi i-Miev 2017

TB

Sitat fra: bkv på mandag 05. oktober 2015, klokken 18:37
Saktelading har vel to standarder hvis jeg har forstått det riktig. I imieven bør jeg vel ha to  kabler liggende. Den originale med shuko for gamle ladestolper og private kontakter, og en type 2 kabel for nye ladestolper.  Det blir en kabel for mye for meg.
Bør ha to kabler for å være "skodd" for alle typar ladestolpar ja.
Fordelen med type 2 til type 1 kabel (for Asiatiske bilar) er at prisen har blitt meir akseptabel.
Framover vil det bli meir aktuelt med type 2, og mindre schuko lading.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Rio

For batteriet er det nok ikke noen forskjell om det er 2,3 kW eller 7 kW. Det er jo en dråpe i havet sammenlignet med 50 kW.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Sitat fra: trykkertor på søndag 04. oktober 2015, klokken 12:51
Har over de siste månedene vurdert skifte fra bensin til Elbil. Det svinger mellom alt fra Model S, til Leaf og Soul.

Etter mitt bruk så ser jeg at jo større batteri bilen vil få, jo tregere lading trenger jeg. Om du "plutselig etter jobb skal kjøre 100km til familie" betyr det veldig lite om du har en Tesla. Med LEAF må jeg av og til hurtiglade etter jobb om vi skal en litt lengre tur ut. Hadde jeg hatt Tesla, ville 3.6kW vært mer-enn-nok til alt annet enn SIKKELIGE langturer.

Men jeg synes veldig mange tar alt for mye i med hva man trenger av effekt når man skal ha seg elbil. Med 26.000km på ett år i elbil har jeg kun 8A lading hjemme.

torjen6

Leste på amerikanske nyheter om eit firma som kjem med universal lader som passer til alle elbiler som været laga i dag. Systemet her basert på induksjon, dei er allerede start å selga til privat personer.
Pris på lader å koblingsplate i bilen, koster ca 13.000,- NOK.
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

hstad

Sitat fra: torjen6 på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 03:57
Leste på amerikanske nyheter om eit firma som kjem med universal lader som passer til alle elbiler som været laga i dag. Systemet her basert på induksjon, dei er allerede start å selga til privat personer.

Denne? https://www.pluglesspower.com/
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

Panduck

Sitat fra: torjen6 på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 03:57

Noe info om hvordan denne "koblingsplata" kobles i f.eks en LEAF/eGolf? Med induksjon får du jo liklestrøm (korriger meg om jeg tar feil, jeg har null peil på dette), vil den settes på slik at den mater likestrøm rett mot batteriet, og dermed kan lade en LEAF/eGolf med høyere effekt enn det likeretteren i bilen har (f.eks lade en 3.6kW eGolf med 7kW).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA