Frustrerende med alle disse forskjellige "standardene"....

Startet av trykkertor, søndag 04. oktober 2015, klokken 12:51

« forrige - neste »

trykkertor

Har over de siste månedene vurdert skifte fra bensin til Elbil.
Det svinger mellom alt fra Model S, til Leaf og Soul.
Men jeg forstår ikke at vi i 2015 kan styre på med så vannvittig mange standarder, stikk, kabler, typer, ampere, kw og WHAT NOT.

For en som står utenfor-elbilverden er dette for meg en syk jungle.
Type 1 og type 2. Shcucko og CEE-kontakter. Røde og blå. 2-fase og 3-fase. 220 og 400Volt. Forskjellige ladestolper. ChaDeMo og SuperChargers.
Forskjellige tilbydere, ladekort, apper til forskjellige firma.

Det er jo så jeg vurderer å skippe hele prosjektet inntil bransjen kan bli enig om en standard. Og da mener jeg ordet STANDARD som i likt for alle. For å kalle det for lade"standard" i dag blir jo litt meningsløst med hensyn til alle de forskjellige variablene.

OlavEmil

Du gjer det nok litt verre enn det er i praksis. Det er i praksis to standardar, europeisk standard og asiatisk standard. Europeiske bilar brukar Combo til hurtiglading, asiatiske bilar brukar CHAdeMO. Direkte samanliknbart med bensin og diesel. Til standardlading / saktelading brukar eurobilar type 2, og asiabilar type 1.

Det finst nokre få unntak, gamle Renaultar som hurtigladar på AC / type 2, og Tesla, som har sitt eige system. Kan samanliknast med blybensin, eller 98 oktan, dei som må ha det, veit om det. Fordelen for oss med elbil er at feil kontakt ikkje passar, slik at ein ikkje kan "fylle feil drivstoff" og øydeleggje for titusener, slik ein gjorde om ein fylte feil før i tida.

At det finst ulike tilkoplingsmoglegheiter for saktelading (vanleg stikkontakt, ulike variantar av CEE), er berre ein bonus for å kunne utnytte dei moglegheitene som finst i elektroverda.

Det er alt etablert eit "standard" uttak til bruk for elbilar, type 2. Heldigvis er det likevel ikkje slik at elbilar blir laga så sære at dei ikkje kan brukast på andre kontaktar. I så fall ville vi KUN hatt moglegheit til å lade på dei dedikerte elbiluttaka, type 2. No kan vi lade kvar som helst der det er straum tilgjengeleg, om ein har kabel til det.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

arnkl

Det er mange standardar for lading, men du får trøste deg med at når du først har kjøpt ein elbil så er det temmeleg enkelt å orientere seg.

Kort sagt:
Alle kan lade på Schuko (hushaldningskontakt) men helst ikkje med meir enn 10A.

Alle moderne elbilar kan lade frå Type 2 uttak. Enten med ein Type2-Type2 kabel, eller ein Type2-Type1 kabel. Alle untatt japanske elbilar kan lade frå Type2 stasjonar med fast kabel.

Viss elbilen du kjøper kan hurtigladast (og det bør den etter min meining kunne) vil den kunne bruke så godt som alle hurtigladestasjonene som dukkar opp, med unntak av Teslas Superladestasjoner. Hurtigladestasjonane har uttak for både CHAdeMO og CSS som alle elbilar med moglegheit for DC-lading kan bruke. Tesla kan lade frå CHAdeMO via eit adapter til ca. 3500 kr.

Teslas Superladestasjonar kan kun Tesla lade frå.

Dette er eigentleg alt som trengs. Men så kan ein i tilleg få eit uttal ulike adaptere for alt frå industrikontakter til komfyrstikk, men dette er ikkje eit "elbilstandarproblem" men skuldast mange ulike standardar for eluttak.

Så kan ein jo samanlikne med situasjonen for eksosbilane. Viss ein kjøpte eksosbil uten noko kunnskap på førehand vill ein nok klø seg i hovudet når ein kom til ein bensinstasjon og såg 5 ulike slangar på pumpa. Det er jo diesel med og uten luriumtilsettingar, bensin 95 og 98 oktan pluss bensin med lurium. Ikkje så mykje enklare der synes no eg.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

e-curious

Hører kanskje med å si at en må registrere seg på forhånd hos de ulike leverandørene, for at RFID-brikken skal kunne brukes.  Syntes at det var litt omstendelig, men da det først var gjort var det greit. Tok ikke så lang tid.

trykkertor

Takker for noen oppklaringer.
Men hva er det jeg vil elektrikeren skal gjøre klart utenfor huset?
Duger det med 2-fase, eller vil jeg har 3-fase?
Vil jeg har 16amp, 32amp, eller enda høyere? (Hvor høyt kan en gå)
Vil jeg ha 400Volt, eller er 230 tilstrekkelig?
Kan de nevnte Leaf, Soul og Tesla alle bruke 400volt 3-fase?

jkirkebo

Sitat fra: trykkertor på søndag 04. oktober 2015, klokken 16:55

400V legger du opp om du har 400V inn til huset. Har du bare 230V inn kreves det en trafo på et tresifret antall kilo for å konvertere til 400V, så da skal du evt. ha litt spesielle behov.

Har du 230V er det 1-fase som gjelder, ingen elbiler kan utnytte 230V 3-fase.

Alle elbiler kan lade på 400V 3-fase, de tar bare det de trenger (230V er også tilgjengelig i et 400V uttak).

Hvis du ikke vet ha du har inn, legg inn et skarpt bilde av innmaten i sikringsskapet her, samt kursfortegnelsen.

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Rio

Sitat fra: trykkertor på søndag 04. oktober 2015, klokken 16:55

Med mindre du har "spesielle behov" så holder det lenge med 230 Volt, 16 Ampere (dvs. 3,6 kW) til hjemmelading. I praksis betyr det at selv om bilen er tom når du kommer om kvelden er den full neste morgen, etter en god natts søvn.

230 V 16 A kan du installere på en av to måter:

1) Få en elektriker til å montere en blå industrikontakt (CEE 16 A), og kjøp en "ladekladd" med blå industrikontakt, som du henger på veggen. Dette har den fordelen at du kan ta den med hvis du skal på tur, og er gjerne billigst.

2) Få en elektriker til å montere et "hjemmeuttak" - dvs. en fastmontert versjon av det overstående. (Dette kalles ofte feilaktig for en "hjemmelader" - et er ingen lader i de boksene, for den sitter i bilen.) Dette er gjerne litt penere, og enklere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

RaBalder

Sitat fra: trykkertor på søndag 04. oktober 2015, klokken 12:51
:
Det er jo så jeg vurderer å skippe hele prosjektet inntil bransjen kan bli enig om en standard. Og da mener jeg ordet STANDARD som i likt for alle. For å kalle det for lade"standard" i dag blir jo litt meningsløst med hensyn til alle de forskjellige variablene.
Det er jo ikke så veldig mye enklere i bensin eller dieselverden heller.

• Bør man fylle på Statoil eller Shell
  • eller Esso
  • .....eller kanskje Stl eller noen andre

• 98 oktan eller 98 oktan super, eller må vi ha den med bly
  • 95 oktan eller 95 oktan superfuelsaver
  • eller kanskje var det egentlig diesel som skulle fylles

Og da har vi ikke begynt på motorolje og kjøleveske.
Har dere sett hvor mange ulike produsenter med motorolje som finnes i hyllene på en større bensinstasjon. Og tro nå ikke at en bensinstasjon har det beste utvalget.
Og hver produsent har 3-4 utgaver. Og alle kan brukes på din bil.
Hvilken skal man ta/kjøpe?

I denne sammenhengen så synes jeg faktisk elektrisk bil var en kjempeforenkling. Det er bare to ting som man må passe på for å "fylle tanken" og ha suksess

• Man må få koblet til en ladekabel
  • Og bilen må begynne å lade

pudderjagar

Sitat fra: Rio på søndag 04. oktober 2015, klokken 19:08

Med mindre du har "spesielle behov" så holder det lenge med 230 Volt, 16 Ampere (dvs. 3,6 kW) til hjemmelading. I praksis betyr det at selv om bilen er tom når du kommer om kvelden er den full neste morgen, etter en god natts søvn.

Vær forsiktig med å tenke at 3,6 kw er nok. Har du tenkt å bruke bilen om kvelden etter at du kjem frå jobb så treng du hurtigare lading. Husk også på at elbilar har ei rivande utvikling med større og større batteripakker. Hvis du skulle bytte ut bilen eller kjøpe ein til så treng du meira straum enn da ein 16A kurs kan levera. Dette er den mest klassiske nybegynnerfella for dei som kjøper elbil for første gang. Mange har lyst til å bruka bilen når dei skal kjøre om ettermiddagen og etter at dei har hatt den ei stund.

Har du mulighet så kostar da lite i mellomlegg å leggja ut ein 32A kurs enn 16A kurs. Då har du straum til framtidig bruk. Vil du seinare ha 3 fase 400V så må du iallfall leggja ut ein 3fase 230v 32A.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rio

Sitat fra: pudderjagar på søndag 04. oktober 2015, klokken 19:29
Sitat fra: Rio på søndag 04. oktober 2015, klokken 19:08

Vær forsiktig med å tenke at 3,6 kw er nok. Har du tenkt å bruke bilen om kvelden etter at du kjem frå jobb så treng du hurtigare lading. Husk også på at elbilar har ei rivande utvikling med større og større batteripakker. Hvis du skulle bytte ut bilen eller kjøpe ein til så treng du meira straum enn da ein 16A kurs kan levera. Dette er den mest klassiske nybegynnerfella for dei som kjøper elbil for første gang. Mange har lyst til å bruka bilen når dei skal kjøre om ettermiddagen og etter at dei har hatt den ei stund.

Har du mulighet så kostar da lite i mellomlegg å leggja ut ein 32A kurs enn 16A kurs. Då har du straum til framtidig bruk. Vil du seinare ha 3 fase 400V så må du iallfall leggja ut ein 3fase 230v 32A.

Man trenger ikke gjøre det mer komplisert enn det er. Gjennomsnittet i Norge er 33 km/dag. Det er 2 timer lading, rundt regnet.

Når det kommer biler med større batteripakker så vil jo ladebehovet gå NED, fordi man ikke får så mange "akutte" ladebehov, men tanken fylles i løpet av natten. Spiser man middag, sover og spiser frokost (10 timer), så gir 3,6 kW nesten 35 kWh, som er mer enn de fleste bruker på mange dager.

Ja, det finnes de som kjører 100 km hjem fra jobb, og så må kjøre 50 km hver vei til trening etter en halvtimes middag, men de fleste har ikke slike behov. Eller, de har det såpass sjeldent at den ene dagen i måneden hurtiglader de.

Men klart, noen få trenger 7 kW. Ingen er uenig i det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

trykkertor

Takker jkirkebo, Rio og Pudderjager.
Da ble det litt enklere for meg allerede.
Har 400V rett inn i skapet og overbelastningsvern, huset ble bygget etter TEK10 i 2013 i et helt nytt byggefelt.
Så er det 32Amp 400V jeg bør gå for da?
Og med blå kontakt?
(Eller rød. Hva er forskjellen på blå og rød??)

Som det blir skissert vil jeg ønske mulighet for litt "hurtiglading" en gang i blant.
En del av familien bor 100km borte, og når vi kommer hjem fra jobb og skole, så kan det være aktuelt å kun hive i oss middag, pakke sekken og reise på helgeovernatting hos familien. Dette skjer jevnlig, så det er fint hvis vi kan få tilbake jobbkjøringen på batteriet mens vi spiser middag.

Rabaldar. Jeg ser poenget ditt, delvis.
Men er ikke helt enig. På alle bensinstasjonene kan jeg betale med det ene visakortet jeg har.
Om jeg fyller 92, 95 eller 98 er helt likegyldig, og lommeboken er den som merker det.
(Finnes det blybensin på pumper lenger?? Tror ikke det).
Kjølevekse og olje tar servicegutta seg av, så det er ikke en problemstilling for meg.

E_S

Sitat fra: trykkertor på søndag 04. oktober 2015, klokken 20:06

Har 400V rett inn i skapet og overbelastningsvern, huset ble bygget etter TEK10 i 2013 i et helt nytt byggefelt.
Og med blå kontakt?

Det er spenningen som avgjør fargen på kontakten. Blå = 230V, rød = 400V.

Må du få lagt opp en ny kurs uansett og allerede har 3-fas inn i skapet hadde jeg helt klart gått for 32A 400V. Jobben er den samme uansett hva du velger og delene koster bare marginalt mer.
:)

pudderjagar

Som det blir skissert vil jeg ønske mulighet for litt "hurtiglading" en gang i blant.
En del av familien bor 100km borte, og når vi kommer hjem fra jobb og skole, så kan det være aktuelt å kun hive i oss middag, pakke sekken og reise på helgeovernatting hos familien. Dette skjer jevnlig, så det er fint hvis vi kan få tilbake jobbkjøringen på batteriet mens vi spiser middag.

Her hadde eg definitivt valgt 3fase 32A. Helst med veggboks for type2 kontakt. Nå veit eg ikkje kva bil du har tenkt på men da høyrest ut til at du har same situasjon som eg har med 60 km t/r til jobb. 130 km til Bergen sentrum samt familie og masse aktiviteter på ettermiddag.

Hvis du vil ha hurtiglading hjemme så må du velge bil med omhu. Da er ikkje alle som kan lada med 3fase 400v. Sjøl var valget veldig enkelt fordi Zoe var den einaste som kunne lade hurtig med straum direkte frå kontakten heima. Då kan eg ete middag og lade bilen nok til kveldens utflukter. Andre bilar som eg veit har rask AC lading er BMW i3, Tesla og Mercedes. Men husk: sjekk grundig kva hurtiglading og AC lading bilane har.

7,3 kw er eit alternativ men da bruker du bare 1 fase og får ein ganske stor skjevbelastning i strømnettet noko som kraftlaget er lite glad i og dei kan finne på å nekte deg hurtiglading. Går du for ein bil som kan lade 3fase 400v er dette ikkje noko problem.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

asgeirn

Jeg støtter forslaget om å trekke kabel til 32A.  Men jeg hadde kanskje vurdert å sette opp en rød industrikontakt i første omgang, enten 16A eller 32A.

Det er to årsaker til dette:

For det første, model S kan bruke dette direkte (evt med en overgang til 16A).  Dersom du velger japansk kan du skaffe type 1 ladekladd.  Elbilhjelpen selger slike fra 5000-6500 og setter på riktig plugg for deg.

Den andre årsaken er at type 2 ladestasjoner er i stor utvikling for tiden, slik at uansett hva du kjøper, vil du oppdage en penere / billigere / smartere utgave rett etterpå.

Akkurat nå ser Zaptec sin ut som den kjekkeste -- der kan flere ladestasjoner samarbeide om effektdeling, basert på hvilken bil som trenger strømmen mest.

Med effektbasert strømpris i horisonten er det kjekt om ladestasjonen er smart nok til å planlegge effektuttak i forhold til andre forbrukere og evt produsenter.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

OlavEmil

Takker jkirkebo, Rio og Pudderjager.
Da ble det litt enklere for meg allerede.
Og med blå kontakt?

Om det er Kia du går for, bør du få elektrikaren til å leggje ut 32A CEE-kontakt (3-fase 400V er sikkert fint mtp framtida, om det er like billig og enkelt som noko anna). Deretter kjøper du ein 32A ladeboks med støpsel som passar i kontakten du får lagt ut. Då er det berre å plugge i og lade.

Med 32A ladeboks ladar du ca. 20% i timen på Kia. Stort sett ingen problem å kome heim frå jobb, plugge i ladaren medan du lagar og et middag og sjekkar nettavisene, for så å køyre til Voss på kvelden.

32A ladeboks får du frå elbilhjelpen.no (http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_hjemme_med_32A) eller frå jkirkebo (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html). Sistnemnte blir no levert ferdig montert og med justerbar straumstyrke til 4200,-. Litt dårleg oppdatert førsteinnlegg i tråden hans.

Uansett kven du vel å kjøpe frå, sender du dei ein epost og skriv kva bil du har og kva kontakt du har på veggen (evt med bilete), så ordnar dei det du treng for deg.

Personleg ville eg heller gått for boks med fast kabel enn type 2-uttak. Desse er vesentleg billigare, og kabelen heng klar, berre å plugge rett i bilen kvar gong.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA