Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøre med tre hjulbolter

Startet av jazzwheel, fredag 23. oktober 2015, klokken 18:20

« forrige - neste »

HåkonE

Sitat fra: ELLP på tirsdag 22. september 2015, klokken 22:38
De har av en eller annen grunn fjernet et avsnitt i blogg innlegget, lurer på hvorfor det. Leste det tidligere i dag og følte noe manglet når jeg skulle lese det på nytt for å prøve og forstå hva de formidler.

"When developing the 85D and the 70D dual motor vehicles, we maintained a consistent strategy of specifying the motor power using front + back methodology. In both of these vehicle variants the rear motor is of a very similar design to the front motor. The 70D motors deliver roughly 165 horsepower each, the 85D motors roughly 211 horsepower each and the front motor on the P85D delivers 221 horsepower. Although these motors are in the same family, their power electronics and control software are tuned differently."

Kilde: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:KEIKZlnca1YJ:www.teslamotors.com/blog/tesla-all-wheel-drive-dual-motor-power-and-torque-specifications+&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no

1. JB skriver frontmotoren på P85D yter 221 hk. Hjemmesiden sier 262 hk. De andre modellene han nevner stemmer.

2. JB bekrefter her at Tesla bevisst valgte en annen strategi for å oppgi effekt på de andre modellene, enn de gjorde på P85D.

Sikkert skrevet i beste mening, men tipper at noen (muligens med juridisk bakgrunn) har påpekt at dette ikke var heldig å ha på trykk.

Jeg kan ikke unngå å undre på strategien til Tesla:
  • Fjerner viktig spesifikasjonene på hjemmesiden etter salg (700hk, målemetoder)
  • Legger til viktig presiseringer etter salg (rollout)
  • Oppgir 0-100 km/t, når det i realiteten er 5-100 km/t
  • Benytter testmetoden(som har måtte tåle mye kritikk) til et bilmagasin (!) som "bevis" på at de gjør alt etter boken.
  • Bruker ulike metoder for å oppgi effekt og ytelser på mellom de forskjellige utgavene av Model S, slik at verdien opp til Performance-modellen skal virke større enn den er - uten å informere kundene.
  • Fjerner uten varsel Performance-understell på Performance-pakken uten å tydeliggjøre ednringen ovenfor kundene, eller å senke prisen.
  • Lover kundene en internett-oppgradering som aldri kommer, og som skulle gi høyere ytelser i høy fart.
  • Fjerner bestilt fargevalg på biler etter kontrakt er signert, og krever at kunde føyer seg til det
  • Sletter utspill i egne blogger etter de har kommet på trykk.
  • Besvarer ikke på høflige henvendelser fra kunder. Venter over 6 måneder til saken havner i media, og bruker media til å skylde på kundene for at spørsmålene havner i media.
  • Tåkelegger kundenes tekniske spørsmål med at bilen har garanti, kommer bra ut i test og elbiler er "annerledes"
  • Reduserer saken i media til at dette bare er noen få eiere som prøver å få noe gratis som de ikke har rett på, og at kunder flest er enige med Tesla i denne saken. Dette til tross for omfattende tråder på en rekke forum, og spørreundersøkelser som viser at 75-80% av kundene ikke hadde kjøpt P85D om riktig informasjon hadde foreligget på kjøpstidspunktet.
Tesla har et ellers unikt produkt som står helt fint på egne ben.

Hvorfor ødelegger de så mye ved å holde på slik?

Sjøhyene

Nå i disse dieselgate tider kan man jo begynne å lure på om hel bilbransjen er gjennomsyret av juks og fanteri. Sånn at av en eller annen grunn har Tesla sett seg nødt til å bli med på den karusellen for å tiltrekke kunder.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Griffel

Sitat fra: HåkonN på onsdag 23. september 2015, klokken 10:04
Dette til tross for omfattende tråder på en rekke forum, og spørreundersøkelser som viser at 75-80% av kundene ikke hadde kjøpt P85D om riktig informasjon hadde foreligget på kjøpstidspunktet.

Tesla har et ellers unikt produkt som står helt fint på egne ben.
Jeg har liten tro på objektiviteten i en slik spørreundersøkelse.

Det er utenklig at ikke flertallet av de som velger P85D framfor P85 gjør det på grunn av firehjuls trekk.

At akselerasjon er målt med 30,84cm rolloff har så stor betydning for 80% av kundene at de ikke ville kjøpt bilen om de var klar over det er ikke til å tro.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Hodetelefoner

Sitat fra: Griffel på onsdag 23. september 2015, klokken 11:05
Sitat fra: HåkonN på onsdag 23. september 2015, klokken 10:04
Dette til tross for omfattende tråder på en rekke forum, og spørreundersøkelser som viser at 75-80% av kundene ikke hadde kjøpt P85D om riktig informasjon hadde foreligget på kjøpstidspunktet.

Tesla har et ellers unikt produkt som står helt fint på egne ben.
Jeg har liten tro på objektiviteten i en slik spørreundersøkelse.

Det er utenklig at ikke flertallet av de som velger P85D framfor P85 gjør det på grunn av firehjuls trekk.

At akselerasjon er målt med 30,84cm rolloff har så stor betydning for 80% av kundene at de ikke ville kjøpt bilen om de var klar over det er ikke til å tro.
Kan ikke få sagt det bedre selv. Er latterlig å lese alle de idiotiske facebook innleggene til folk..  De kan jo bare selge bilen på finn.no  kjøpe en 85D og bruke resterende penger på et nytt liv. Men.....

OleJA

Sitat fra: Griffel på onsdag 23. september 2015, klokken 11:05
...Det er utenklig at ikke flertallet av de som velger P85D framfor P85 gjør det på grunn av firehjuls trekk...

Nå er det vel først og fremst P85D vs 85D som er den reelle situasjonen. Her leverer Tesla bare 50% av det de har (over-)solgt til en 100% pris.

Om man virkelig trenger denne ekstra ytelsen kan diskuteres opp og ned, men det er ikke det som er poenget heller. Tesla har tatt 100% betalt og bare levert 50% av 'varen'.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

cowboyroy

Jeg syns de driter seg så hinsides ut når de begynner å sammenligne med fossilbiler og meter over havet for å bortforklare. Jeg kommenterte på bloggen også.

Jeg hadde Tesla P85+ med 416 horsepower og ble villedet til å kjøpe P85D med 691 horsepower.
Her går det rett å slett ikke å prøve på noen bortforklaring da begge bilene er fra Tesla.

At den drar no helt villt i begynnelsen skyldes jo for en stor del oppgraderinga til 4x4.

Å betale over 100.000kr ekstra for P når den ikke leverer det som er lova og når de fjerner understellet som var en del av oppgraderinga så er det lov å lure på hva man har betalt ekstra for. Og alle tullinger som sier bilen er bra og vi bør være fornøyd.... Ja bilen er RÅÅÅ! P pakka suger og gir ikke 66% mer hverken i målt effekt eller aks i fart.

Som en kommentar til understellet som er forandra også. Jeg tør ikke (kan hende det forandrer seg) å ha mere enn 80% av farta jeg hadde i enkelte svinger med P85+ med den nye P85Den. Farta kan være likegyldig :P

Så skjerp dere og skjønn at klaginga er IKKE på Tesla Model S som bil. MEN på P pakka OG Teslas latterlige måte og håndtere denna saken på.

At de i ettertid kommer med ENDA en oppgradering som de skal ha oss til å betale for, men som fortsatt ikke gir helt det de lovet i første omgang med P85D er jo både Insane og Ludirous på en gang!

Jeg vil gjerne ha bilen min nedgradert til S85D og få tilbake penga jeg gav ekstra.

HåkonE

Sitat fra: Griffel på onsdag 23. september 2015, klokken 11:05
Sitat fra: HåkonN på onsdag 23. september 2015, klokken 10:04
Dette til tross for omfattende tråder på en rekke forum, og spørreundersøkelser som viser at 75-80% av kundene ikke hadde kjøpt P85D om riktig informasjon hadde foreligget på kjøpstidspunktet.

Tesla har et ellers unikt produkt som står helt fint på egne ben.
Jeg har liten tro på objektiviteten i en slik spørreundersøkelse.

Det er utenklig at ikke flertallet av de som velger P85D framfor P85 gjør det på grunn av firehjuls trekk.

At akselerasjon er målt med 30,84cm rolloff har så stor betydning for 80% av kundene at de ikke ville kjøpt bilen om de var klar over det er ikke til å tro.

Her roter du vel mye. Valget stod ikke mellom P85 og P85D, men P85D og 85D. Begge har AWD. P85 er en utgått model.

Dette er ikke snakk om bare noen cm. Det er mellom 100-200 hk avvik fra det som er solgt og det som er levert. Bilen yter følgelig tilsvarende dårligere.

I forsøk på å kamuflere dette, har Tesla valgt å oppgi med rollout (men kun på P85D, og uten å informere kunden). Men aller viktigst, tapet kunden opplever som følge av mangelen på effekt er selvsagt aller størst over 80-100 km/t, da akselerasjon fra 0 (eller fra 5km/t som Tesla bruker), begrenser seg aller mest til grep og moment.

At noen prøver å få denne saken til å fortsatt handle om tiendeler/centimeter etter all informasjonen som har kommet frem, får meg til å undre på motivene.

Men motivene erkjennes av enkelte, de vil ikke at produsenten av egen bil skal få et dårlig rykte (selv om det er fortjent). Andre er aktive i aksjetråden. 

HåkonE

Sitat fra: KristofferH på onsdag 23. september 2015, klokken 11:13
Kan ikke få sagt det bedre selv. Er latterlig å lese alle de idiotiske facebook innleggene til folk..  De kan jo bare selge bilen på finn.no  kjøpe en 85D og bruke resterende penger på et nytt liv. Men.....

Fortell meg hvorfor jeg skal selge en bil (jeg har brukt penger og tid på) med tap fordi produsenten ikke har levert det de solgte, for at jeg så skal bruke enda mer penger på å kjøpe en enda dårligere utstyrt bil fra samme produsent?

Kan vi ikke bare legge ned forbrukerrådet samtidig, så kan folk heller bare selge produktet billig på Finn om de ikke er fornøyd med "livet sitt"?

Liker du ikke at noen diskuterer tekniske spesifikasjoner på FB, så kan du jo bare selge PC``en, kjøpe en kalkulator og bruk resterende penger på et "nytt liv".  :)

jazzwheel

Sitat fra: HåkonN på onsdag 23. september 2015, klokken 11:40
I forsøk på å kamuflere dette, har Tesla valgt å oppgi med rollout (men kun på P85D, og uten å informere kunden). Men aller viktigst, tapet kunden opplever som følge av mangelen på effekt er selvsagt aller størst over 80-100 km/t, da akselerasjon fra 0 (eller fra 5km/t som Tesla bruker), begrenser seg aller mest til grep og moment.

Tesla sammenlignet den vel selv med P85 som var den forrige Performancemodellen. Du gjør det her til et problem at Tesla selger 85D. Jeg spør igjen, som jeg har gjort flere ganger. Hva hadde du klaget på hvis Tesla ikke hadde solgt 85D?

Akselerasjon over 80km/t handler om giring, ikke hk. Du kunne hatt 700hk ved 65km/t og så 300hk ved 80km/t for alt du visste om bilen og elmotorer. Jeg ser det blir skrevet flere steder at bilen MÅ ha flere hk for å kunne kjøre raskere fra 0-100km/t, men det kan også løses ved annen giring - det er enkel fysikk.

691

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 23. september 2015, klokken 12:42
Sitat fra: HåkonN på onsdag 23. september 2015, klokken 11:40
I forsøk på å kamuflere dette, har Tesla valgt å oppgi med rollout (men kun på P85D, og uten å informere kunden). Men aller viktigst, tapet kunden opplever som følge av mangelen på effekt er selvsagt aller størst over 80-100 km/t, da akselerasjon fra 0 (eller fra 5km/t som Tesla bruker), begrenser seg aller mest til grep og moment.

Tesla sammenlignet den vel selv med P85 som var den forrige Performancemodellen. Du gjør det her til et problem at Tesla selger 85D. Jeg spør igjen, som jeg har gjort flere ganger. Hva hadde du klaget på hvis Tesla ikke hadde solgt 85D?

Akselerasjon over 80km/t handler om giring, ikke hk. Du kunne hatt 700hk ved 65km/t og så 300hk ved 80km/t for alt du visste om bilen og elmotorer. Jeg ser det blir skrevet flere steder at bilen MÅ ha flere hk for å kunne kjøre raskere fra 0-100km/t, men det kan også løses ved annen giring - det er enkel fysikk.

Baggrunden for at sammenligne 85D og P85D skyldes at det er de to modeller man valgte imellem. 85D er markedsført med tal man kan stole på, mens P85D er markedsført med falske tal, men de er sat op så kunden tror de er direkte sammenlignelige. Det er vildledning ligegyldigt hvordan du vender det.

Derfor er det relevant at sammenligne 85D og P85D, hvilket Tesla også ved og sikkert derfor pynter (pumper skinken fuld af vand) på tallene for P85D så folk vil bruge de ekstra mange penge.

jazzwheel

P85D vs P90D (ludicrous)



Kan ikke si jeg syns det er stor forskjell...

Øyvind.h

Det handler ikke om at 85D leverer mer enn forventet. Å dra inn redusert differanse kan potensielt skade egen sak da dette ikke handler om at noen fikk mer, men at noen har fått mindre enn de skal.

I den grad andre modeller skal trekkes inn så er det for å vise til at P85D måles på en annen måte enn de andre modellene. At noen får bedre ytelser enn forventet er irrelevant for P85D kjøpere som har fått mindre enn forventet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sjøhyene

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 23. september 2015, klokken 12:52
P85D vs P90D (ludicrous)



Kan ikke si jeg syns det er stor forskjell...

P90D får da helt tydelig en bedre start her eller? Du ser rykket fra stillestående kommer et tiendel eller to før for P90D.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Cookie Monster

#28
Sitat fra: jazzwheel på onsdag 23. september 2015, klokken 12:42
Sitat fra: HåkonN på onsdag 23. september 2015, klokken 11:40
I forsøk på å kamuflere dette, har Tesla valgt å oppgi med rollout (men kun på P85D, og uten å informere kunden). Men aller viktigst, tapet kunden opplever som følge av mangelen på effekt er selvsagt aller størst over 80-100 km/t, da akselerasjon fra 0 (eller fra 5km/t som Tesla bruker), begrenser seg aller mest til grep og moment.

Tesla sammenlignet den vel selv med P85 som var den forrige Performancemodellen. Du gjør det her til et problem at Tesla selger 85D. Jeg spør igjen, som jeg har gjort flere ganger. Hva hadde du klaget på hvis Tesla ikke hadde solgt 85D?

Akselerasjon over 80km/t handler om giring, ikke hk. Du kunne hatt 700hk ved 65km/t og så 300hk ved 80km/t for alt du visste om bilen og elmotorer. Jeg ser det blir skrevet flere steder at bilen MÅ ha flere hk for å kunne kjøre raskere fra 0-100km/t, men det kan også løses ved annen giring - det er enkel fysikk.

Lavere gir vil gi høyere dreiemoment ja, men er ikke det beste for ytelse i hastighet. Fordi lavere gir vil også kreve mer turtall for å produsere den samme utgangshastigheten (hvor fort dekkene går rundt) Høyere gir vil gi lavere dreiemoment på hjula, men vil kreve mindre inngangshastighet for å levere samme utgangshastighet.

Blir som å dra rundt en mutter som sitter fast. Ved å bruke en lang fastnøkkel og holde ytterst får man mere kraft(moment) til å dra den rundt, men armen ytterst vil måtte gjøre mye mer arbeid for å dra den rundt og videre ut enn hvis man brukte en liten kort en.

Så jo man vil måtte ha en motor som kan gi mer effekt for å få bedre ytelse hvis man ikke ønsker å ødelegge hele draget i bånn eller i hastighet. Og her sammenligner vi nå samme bil med samme utveksling i tilfelle P85, 85D mot P85D.
2015 P85D

691

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 23. september 2015, klokken 12:52
P85D vs P90D (ludicrous)



Kan ikke si jeg syns det er stor forskjell...

Nej, men det er lige præcis den forskel som P85D mangler. Denne video viser hvad en P85D skulle kunne fra 0-100 km/t. En P90D er nemlig 0-100 km/t på 3,3s uden rollout.

Du kan så synes at det er lidt at klage over, men her er forskellen.

Hvis de laver en acceleration fra 100 km/t til 200 km/t, så vil du se en endnu større forskel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA