Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software 7.0

Startet av perdaniel, tirsdag 20. oktober 2015, klokken 12:18

« forrige - neste »

perdaniel

Jeg har prøvekjørt Leaf, som jeg ikke likte (sidestøtten i setene var mye dårligere og den krenget mye mer i rundkjøringer enn min snart 15 år gamle Toyota) og e-Golf, som jeg likte bedre, men som hadde noen ulemper (for brede seter, litt irriterende varmetråder i frontruten og veldig hardt ratt (de hevder det er skinn, men det føltes mer som papir for meg)). Jeg har hatt problemet med for brede seter tidligere i tyske biler ('00 A4, f.eks.), antageligvis er jeg smalere over korsryggen enn en gjennomsnitts tysker. Jeg beveger meg ihvertfall noen centimeter sidelengs før jeg treffer sidestøtten, det er litt irriterende. Jeg skal tilbake til Møller i dag for å prøvekjøre en e-Golf med skinninteriør, selv om jeg egentlig ikke liker skinninteriør, bare for å se om setene passer meg bedre. Er det noen andre biler i omtrent samme prisklasse jeg burde prøve?

Klykken

BMW i3, Mercedes B-electric, Kia Soul, Renault Zoe og VW E-UP er i samme gata mer eller mindre.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

automat

Sitat fra: Klykken på fredag 18. september 2015, klokken 14:50
BMW i3, Mercedes B-electric, Kia Soul, Renault Zoe og VW E-UP er i samme gata mer eller mindre.

i3 har kun 4 seter. B-electric mangler hurtiglading. Zoe har noen ladeutfordringer man må være klar over. E-up er mindre, har 4 seter og kortere rekkevidde.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

OlavEmil

Zoe har heller ikkje hurtiglading lengre.

Det er vel slik sett berre Kia Soul som er like mykje bil som Leaf og e-Golf, i same prisklasse (i tillegg til e-NV frå Nissan, men dette er jo ein kassebil, med dertil mindre rekkjevidde).

Om du kan klare deg med 4 seter, eller utan hurtiglading, er det fleire alternativ.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

perdaniel

Jeg føler ikke noe stort behov for hurtiglading, jeg kan saktelade både hjemme og på jobben. Soul og i3 er stygge, Zoe-forumet er fullt av ladeproblemer og leveringsproblemer, så da gjenstår e-Up og B-klasse. Krenger B-klasse mindre i svingene enn Leaf? Den er tross alt enda høyere enn Leaf. Er setene i Up smalere enn de i Golf? Siden jeg startet tråden har jeg prøvekjørt Golf med sportsseter i skinn og de passet meg mye bedre enn standardsetene, men jeg skulle egentlig ha testen den en varm sommerdag da det er da jeg har problemer med svette i ryggen.

hstad

Setene i E-UP! er nok litt smalere, men oppleves som veldig behagelige. Det beste er nok å prøvekjøre!
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015
Teknikkpakke og "panorama" soltak

CitB59EL

Har B klasse og ja den krenger den også men langt mindre enn vår forrige bil som var Citroen C4 Grand Picasso. Picasson var B klassen overlengen over fartshumper igjen... her er B klassen HARD synes jeg! Og til å være et høyhus kan den kjøres litt fort i svingene men en kjenner at den er TUNG! Andre som sitter på skjønner ikke hva jeg snakker om så den er tydeligvis ikke så ille...

Har ikke Kjørt E golf så den kan jeg ikke uttale meg om. Den utgikk pga for lite bagasje plass ilag med alle de over nevnte biler.   
Er meget fornøyd med B klassen. Mangel på hurtig lader er ikke et savn i hverdagen i vårt bruk. Lader uansett fult på maks 3 timer-normalen er ca 0,5-2 timer lade tid når vi kjører litt lengre turer (+18 mil) som vi legger inn naturlig spisepause på.

Luftventil

Sitat fra: perdaniel på lørdag 19. september 2015, klokken 16:26
Jeg føler ikke noe stort behov for hurtiglading, jeg kan saktelade både hjemme og på jobben. Soul og i3 er stygge, Zoe-forumet er fullt av ladeproblemer og leveringsproblemer, så da gjenstår e-Up og B-klasse. Krenger B-klasse mindre i svingene enn Leaf? Den er tross alt enda høyere enn Leaf. Er setene i Up smalere enn de i Golf? Siden jeg startet tråden har jeg prøvekjørt Golf med sportsseter i skinn og de passet meg mye bedre enn standardsetene, men jeg skulle egentlig ha testen den en varm sommerdag da det er da jeg har problemer med svette i ryggen.

Du må være verdens mest kresne bilkjøper.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

perdaniel

Sitat fra: Luftventil på søndag 20. september 2015, klokken 22:46
Du må være verdens mest kresne bilkjøper.

Hvis jeg hadde vært det ville jeg ikke sett på biler under 300.000 kroner.

Sele

Du blir svett i ryggen en varm sommerdag i skinnseter om kjøreturen er lang,Soul har kjøling i setene.
Er overrasket om valget står mellom E-up og Mercedes B..

kodalse

Sitat fra: perdaniel på lørdag 19. september 2015, klokken 16:26
Jeg føler ikke noe stort behov for hurtiglading, jeg kan saktelade både hjemme og på jobben.
Det samme var det for meg, inntil jeg skjønte at det gikk an å komme lenger enn til og fra jobb og handel.
Sitat fra: perdaniel på lørdag 19. september 2015, klokken 16:26
Soul og i3 er stygge
Andre mener de kan være kule, men smaken er som baken.
Jeg er såpass gal at jeg liker Leafen også  :D
Sitat fra: perdaniel på lørdag 19. september 2015, klokken 16:26
Zoe-forumet er fullt av ladeproblemer og leveringsproblemer
Kan forstå frustrasjonen her, men Zoe er vel en av de få som overrasker på faktisk rekkevidde...
Sitat fra: perdaniel på lørdag 19. september 2015, klokken 16:26
Krenger B-klasse mindre i svingene enn Leaf? Den er tross alt enda høyere enn Leaf.
Kan jeg aldri tenke meg. For egen del føles Leaf sportslig ut i svingene uten å krenge, men jeg sitter også veldig godt i setene.

Nå har du jo prøvd det som er på markedet (under Tesla nivå), ingen faller i smak. Kanskje du bør vente et par år på neste generasjon elbil? De som er på markedet nå passer deg jo ikke i det hele tatt.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

perdaniel

Sitat fra: kodalse på mandag 21. september 2015, klokken 08:26
Nå har du jo prøvd det som er på markedet (under Tesla nivå), ingen faller i smak. Kanskje du bør vente et par år på neste generasjon elbil? De som er på markedet nå passer deg jo ikke i det hele tatt.

Du må ha misforstått. Jeg har bare prøvekjørt Golf og Leaf. Jeg har ikke prøvekjørt Up, Soul, B-klasse, Zoe, i3, NV200, i.Miev/C-Zero/iOn, Kangoo, Twizy, Focus eller Connect.

PokerFjes

Sitat fra: Luftventil på søndag 20. september 2015, klokken 22:46
Sitat fra: perdaniel på lørdag 19. september 2015, klokken 16:26
Jeg føler ikke noe stort behov for hurtiglading, jeg kan saktelade både hjemme og på jobben. Soul og i3 er stygge, Zoe-forumet er fullt av ladeproblemer og leveringsproblemer, så da gjenstår e-Up og B-klasse. Krenger B-klasse mindre i svingene enn Leaf? Den er tross alt enda høyere enn Leaf. Er setene i Up smalere enn de i Golf? Siden jeg startet tråden har jeg prøvekjørt Golf med sportsseter i skinn og de passet meg mye bedre enn standardsetene, men jeg skulle egentlig ha testen den en varm sommerdag da det er da jeg har problemer med svette i ryggen.

Du må være verdens mest kresne bilkjøper.
Menneh, i all verden.. bare fordi mannen sier akkurat hva han vil ha, så er han kresen? Bedre å kalle en spade for en spade synes jeg, og det han beskriver er da helt normale momenter når man skal velge bil.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Panders

hmm. Jeg har hatt det meste av understell på mine biler, GTI, A3turbo, S6 osv med alt av bøttestive senkesett og polyforinger. Og da må jeg si at Leaf er ikke krengete, den er stiv i svinger. Den minner meg litt om en Peugot 307 jeg kjørte litt for noen år siden, den virket veldig sportslig og fin i styring og understell, helt til du begynte å nærme deg aktiv kjøring. Da mistet man all følelse i bilen og den ble så uforutsigbar og rar at man ikke hadde annet valg enn å gå av gassen. Denne følelsen får jeg også i min Leaf! Dette kombinert med noen dekker som er ubrukelig på regn degraderer bilen fort til det jeg kaller en grei konebil med tanke på kjøreegenskaper. Jeg har skinnseter i min bil og føler sidestøtten i setene er godt over snittet til japsebil å være, eneste jeg har å utsette på setene er lengde på sittepute og støtte ytterst på låret.

E-Golf her jeg kun lovord og si om hvis man ser bort ifra litt lite bagasjerom og en god del høyere pris enn Leaf. Golfen er en PEN bil, Leaf´n er best hvis man får somlet seg inn i setet før man åpner øya.

Lever Leaf´n opp til forventningene? Ja, deg gjør den og vel så det.
Prosjekt bil #1

Sort -14 Leaf Tekna 6,6kW
35000km
Kjøpt aug. 2015
32A Vegglader

Carl Anton Stenling

Mercedes B er en fin bil som du bør prøvekjøre hvis du kan greie deg uten hurtiglader. Fin drivlinje og gode kjøregenskaper. Romslig bagasjerom. Behagelig kjøremiljø.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA