Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Premium interiørpakke?

Startet av i3pendler, søndag 18. oktober 2015, klokken 23:48

« forrige - neste »

i3pendler

Heisann

Helt ny på forumet og forventer å bli el-bil eier i oktober/november. Bestilt meg en grå i3 med High Voltage edition pakke (for de som er kjent med ekstrautstyret). Ser frem til å parkere dieseldyret.  ;D

Det jeg har lurt litt på, er hvor mye øker strømregningen i kroner når man plutselig lader el-bil hver dag?

Har spurt flere om dette (ink. bilselger) og de fleste sier "lite", men syns det hadde vært interessant å vite hvor mye man faktisk betaler. Det varierer sikkert etter hva slags ladestasjon man har hjemme, men jeg går utifra lading med standardkable.

Jeg kommer til å kjøre 12 mil dagen, med minst 8 timer lading på jobb.

(søkte rundt på forumet før jeg opprettet emne. Kunne ikke finne andre tråder som omhandlet strømkostnader)

På forhånd takk for svar.





Førstegangseier bmw i3

tutti

Sitat fra: i3pendler på torsdag 17. september 2015, klokken 11:54
Heisann

Helt ny på forumet og forventer å bli el-bil eier i oktober/november. Bestilt meg en grå i3 med High Voltage edition pakke (for de som er kjent med ekstrautstyret). Ser frem til å parkere dieseldyret.  ;D

Det jeg har lurt litt på, er hvor mye øker strømregningen i kroner når man plutselig lader el-bil hver dag?

Har spurt flere om dette (ink. bilselger) og de fleste sier "lite", men syns det hadde vært interessant å vite hvor mye man faktisk betaler. Det varierer sikkert etter hva slags ladestasjon man har hjemme, men jeg går utifra lading med standardkable.

Jeg kommer til å kjøre 12 mil dagen, med minst 8 timer lading på jobb.

(søkte rundt på forumet før jeg opprettet emne. Kunne ikke finne andre tråder som omhandlet strømkostnader)

På forhånd takk for svar.

Dersom du lader omtrent full tank hver dag, f.eks. 15 kwh, så vil det koste deg omtrent 15 kr. dagen.
30 dager x 15 kr blir da 450 kr i økt strømregning, hver mnd. Det vil være ca. 1/5 av kostnaden med bensindrift på tilsvarende antall km med fossilbil.

i3pendler

Førstegangseier bmw i3

Klykken

Det er marginale økninger i forhold til forventet innsparing ved bruk av konvensjonelle biler. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

bromm

#4
Hei, i3pendler :) Jeg har egen måler på min veggbokskurs, og dette bildet ble tatt 10/9 i år. Da hadde bilen gått 31.201 km. Jeg har ikke eksakt km-stand da kursen ble lagt opp og måleren sto på "0" (hadde det i notater på mobilen, men notater er visst det eneste som ikke blir backet up på Android, så det er lost hrmfff). Men uansett så har jeg en avlesning fra 3/6-2014, og da sto måleren på 318 kWh når bilen hadde gått 4.312 km. Så jeg har derfor tilbakelagt 26.889 km på 4.540 noe som tilsvarer 0,169 kWh/km (inkludert ladetap). Jeg lader "alltid" hjemme, og jeg kjører ganske gjennomsnitlig (tror jeg ;) ). Men det er også litt "bortelading" (bl.a. en ferietur på 2300km) med i den kjørelengden, så det reelle tallet for kWh/km er vel i nærheten av 0,18, hvis du lader lite eller ingenting "borte".

Hva dette utgjør på strømregningen din avhenger jo selvfølgelig av strømpris, hvor mye du kjører og hvor mye du lader "borte". I det scenarioet som du skisserer (12 mil og 8 timer lading på jobb), så blir det jo hvertfall ikke mer enn 60 km hver dag - og det tilsvarer jo 10,8 kWh (altså under 10 kroner med dagens priser) pr. arbeidsdag ;)

i3pendler

Takk for utfyllende svar bromm. Kanskje jeg skal sette opp egen kurs på ladestasjonen i garasjen. Er jo litt artig å se hvor mye man bruker i løpet f.eks et år. Pr dags dato har jeg nesten 5000kr i drivstoffutgifter pr måned. Merkelig hvordan det er billigere å kjøpe seg el-bil som bil nr.2 enn å pendle med fossilbil.  ;D

Førstegangseier bmw i3

Klykken

Jeg også trodde elbilen skulle være bil nr. 2, før jeg fikk den. ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Bromm: betyr dette at du aldri forvarmer bilen?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

Interessant tråd!

Har ikke i3 enda, men har jo regnet litt og vi som kjører relativt lite (ca 20k/år fordelt på to biler) skal spare ca 6500,- i drivstoff-utgifter/år med strømbil vs vår nåværende #2-bil. Totalt ca 16k/år i utgifter.

Men det er nok som dere sier, at el-bilen også her fort blir #1-bil i stedet. Er ikke sååå ofte vi kjører med alle tre ungene uansett (vi bor 50 meter fra barnehagen, gangveg til skolen osv).

Vi har oppvarmet garasje med utlufting, det bør passe bra for en el-bil :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på fredag 18. september 2015, klokken 07:24
Bromm: betyr dette at du aldri forvarmer bilen?
Jo, jeg forvarmer stort sett hver ukedag på vinteren (dvs. når det er utrivelig kaldt å sette seg inn) - det er vel inkludert i det jeg definerer som "ladetap"... På vinterhelgene, når jeg aldri vet avreise, så tar jeg "app-løsningen" - dvs. "activate climate control" rett før jeg tar på skoene - da er bilen 23 grader før jeg rekker å komme meg inn i den ;)

LMOR

Sitat fra: bromm på fredag 18. september 2015, klokken 22:36
Sitat fra: LMOR på fredag 18. september 2015, klokken 07:24
Bromm: betyr dette at du aldri forvarmer bilen?
Jo, jeg forvarmer stort sett hver ukedag på vinteren (dvs. når det er utrivelig kaldt å sette seg inn) - det er vel inkludert i det jeg definerer som "ladetap"... På vinterhelgene, når jeg aldri vet avreise, så tar jeg "app-løsningen" - dvs. "activate climate control" rett før jeg tar på skoene - da er bilen 23 grader før jeg rekker å komme meg inn i den ;)
Det var bra å få bekreftet det. Du brukte tallet i en annen tråd også, greit å ikke blande sammen fakta.
Her er det absolutt relevant for å få en ide på hva det koster å holde en i3.
En precondition trekker mellom 2-4kWh, avhengig av årstid. For meg som har den på hver dag hele året, så utgjør det ca 40% av strømforbruket, men det består av 4 "perioder" om morgenen i løpet av 3 timer.
Det er verd hver krone.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3pendler

Sitat fra: Klykken på fredag 18. september 2015, klokken 06:27
Jeg også trodde elbilen skulle være bil nr. 2, før jeg fikk den. ;D

Håper på at i3 blir bil nr.1 etterhvert. Men har på forhånd klart å bygge opp rekkeviddeskrekk, dette håper jeg på å kurere når jeg får bilen og blir kjent med den  :D
Førstegangseier bmw i3

TM

Sitat fra: JorgenM på fredag 18. september 2015, klokken 10:25
Interessant tråd!

Har ikke i3 enda, men har jo regnet litt og vi som kjører relativt lite (ca 20k/år fordelt på to biler) skal spare ca 6500,- i drivstoff-utgifter/år med strømbil vs vår nåværende #2-bil. Totalt ca 16k/år i utgifter.

Men det er nok som dere sier, at el-bilen også her fort blir #1-bil i stedet. Er ikke sååå ofte vi kjører med alle tre ungene uansett (vi bor 50 meter fra barnehagen, gangveg til skolen osv).

Vi har oppvarmet garasje med utlufting, det bør passe bra for en el-bil :)
Ganske lik situasjon som jeg har. Etter at vi fikk i3, så viste deg seg at vi på 5 uker kjørte hele 2700 km med i3, og bare 25 km med en Mercedes C-klasse.  Da vi satte oss inn i Mercedes'en etter noen uker, så føltes det helt steinalder....det er tross alt en 2012 modell  ;)  Halvparten av kjørelengden kom fra "langturer" til hytta. 18,7 mil hver vei, med en kort hurtiglading underveis. Vintertid er det nok mindre aktuelt å bruke elbil på langtur; det er nok mer for spesielt interesserte.

Ingeniøren

Sitat fra: TM på søndag 20. september 2015, klokken 06:23
Sitat fra: JorgenM på fredag 18. september 2015, klokken 10:25
Interessant tråd!

Har ikke i3 enda, men har jo regnet litt og vi som kjører relativt lite (ca 20k/år fordelt på to biler) skal spare ca 6500,- i drivstoff-utgifter/år med strømbil vs vår nåværende #2-bil. Totalt ca 16k/år i utgifter.

Men det er nok som dere sier, at el-bilen også her fort blir #1-bil i stedet. Er ikke sååå ofte vi kjører med alle tre ungene uansett (vi bor 50 meter fra barnehagen, gangveg til skolen osv).

Vi har oppvarmet garasje med utlufting, det bør passe bra for en el-bil :)
Ganske lik situasjon som jeg har. Etter at vi fikk i3, så viste deg seg at vi på 5 uker kjørte hele 2700 km med i3, og bare 25 km med en Mercedes C-klasse.  Da vi satte oss inn i Mercedes'en etter noen uker, så føltes det helt steinalder....det er tross alt en 2012 modell  ;)  Halvparten av kjørelengden kom fra "langturer" til hytta. 18,7 mil hver vei, med en kort hurtiglading underveis. Vintertid er det nok mindre aktuelt å bruke elbil på langtur; det er nok mer for spesielt interesserte.
[/b]

OK, pga rekkevidde eller holder ikke bilen seg varm nok ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

kodalse

#14
Jeg har også rundt 8 - 12 mil kjøring pr dag med lader på jobb.
Normalt har jeg ikke behov for å lade over natt og da blir strømforbruket derettter.
Ser av forbruket i august og september at jeg normalt bruker rundt 20kWh pr dag på sommers tid. Da blir det 30 - 40kWh de dagene jeg lader elbilen.

Av statistikken ser det ut som om jeg ladet to ganger hjemme i august (1. - 2. og 29. - 30.) og to ganger hittil i september (4. - 5. og 19. - 20.)
Det betyr samlet for august og september ca. 80kWh til ca 80 øre pr kWh anslagsvis kr. 64,- på to måneder.
Noe mindre enn 1500 som jeg ville brukt i Diesel samme periode.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA