Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software 7

Startet av keb, fredag 16. oktober 2015, klokken 08:47

« forrige - neste »

keb

Hei,

Jeg vurderer å kjøpe en i3 for dagpendling fra Nesodden til Kongsberg - ca 90km én vei (kan lade på jobb).

Prøvekjørte en i3 for to uker siden under relativt optimale forhold (20 grader og regnfritt). Kjørte i ECO PRO til Kongsberg og ECO PRO+ hjem igjen. Forbruk til Kongsberg: 14,7kWh/100km. Restlengde: 37km. Analog "tankmåler" viste ca 35% igjen. Retur fra Kongsberg til Ski (tilbakelevering av demobilen) gikk på 12kWh/100km etter 95 kjørte km. 65km i rest og ca 48% igjen på "tanken".

Virker som om "oppoverbakkene" til Kongsberg trakk noe mer enn returen, men jeg har helt sikkert også noe å lære mhp kjørestil og "nullpunkt".

Hvordan vil dette bli på vinteren? Kommer jeg meg fra Nesodden til Kongsberg (90km) med full "tank" og moderate temperaturer i kupeen selv på de verste vinterdagene (-10 til -20 grader) uten å måtte lade underveis?

Takker for alle svar og erfaringer!

(alternativet er å se seg om etter en annen elbil (e-Golf e.l, Tesla er uaktuelt), men det er BMW jeg har lyst på)

Mvh
Kim

Klykken

90km kan gå bra såfremt det ikke blir for kaldt. Bilen må også være forvarmet. Du kan få problemer de verste vinterdagene, her. Ingen lademuligheter på veien?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

bromm

Det finnes HL både på Kiwi Drøbak og Marienlyst (Drammen), så du har to "livbøyer" der. 90 km går bra stort sett hele året - men du må nok regne med en "5-minutter" på de aller kaldeste dagene. Derfor er det egentlig kun tilgjengelighet på de nevnte hurtigladerne dette står i... Jeg ville sjekket om det er flere hurtigladere på gang i dette området - hvis det er flere som kommer opp fremover, så bør ikke dette være noe problem.

keb

Jeg fikk svar fra rth også. Kona hans kjører omtrent samme strekning hver dag. Hvordan det blir i -20 grader gjenstår å se, men da får jeg i såfall klattlade litt på "livbøyene" de verste dagene.

Skulle gjerne sett at det kom opp HL på strekket mellom Drammen og Kongsberg, men har ikke funnet ut av om det er planlagt enda.

Da gjenstår det bare å formalisere tilbudsbrevet hos forhandler.

Takker for svar.

JorgenM

Du har ikke en annen bil du kan bruke på de værste dagene da?
Den brukes kanskje av din kone? (kanskje hun kan ta buss?  ;D )
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

rth

Det er hurtiglader ved Marienlyst. Om det skulle knipe noen gang, så tar du en 5-10 min ladestopp der. Vi har som nevnt aldri trengt det i løpet av det første året bilen har vært i bruk.

Så lenge batteriet ikke taper seg og du starter fulladet, så tror jeg du kommer fram hele året. Så blir det opp til deg hvor varmt du vil ha det i bilen om vinteren. Er det -20, så må du kle deg bedre enn i en vanlig bil. Men vi opplever altså at vi får ett endret mindset mhp varme i kupeen og at dette ikke er noe problem. Alt god varme og påfyll på Marienlyst de få dagene dette er et problem.

TM

Hastigheten har jo også stor betydning. Ut i fra forbruket du registrerte på tørr vei og sommerføre vil jeg anta at du har holdt god fart. De kaldeste dagene ville jeg senket temperaturen noen grader og forsøkt å redusere farten der dette er mulig uten å hindre trafikken. Jeg har selv kjørt strekningen Asker - Kongsberg - Rødberg og har klart det uten ladestopp (153 km) ned 20 km rest. 90 km burde ikke være noe problem med normale vintertemperaturer ned litt forsiktig gassfot  ;)

Leica

Hei,
synes det er lite konkrete svar på ditt spørsmål, det er flere tildigere som har lurt på det samme. Denne linken http://bmwi3owner.com/2014/02/winter/ gir deg kanskje litt mer info. bor selv i innlandet, så ser frem til vinteren i spenning. Men har du mulighet til lading på jobben vil du også kunne varme kupè og batteripakke, det vil gi et markant bidrag til økt rekkevidde.

keb

Sitat fra: TM på tirsdag 15. september 2015, klokken 20:46
Hastigheten har jo også stor betydning. Ut i fra forbruket du registrerte på tørr vei og sommerføre vil jeg anta at du har holdt god fart. De kaldeste dagene ville jeg senket temperaturen noen grader og forsøkt å redusere farten der dette er mulig uten å hindre trafikken. Jeg har selv kjørt strekningen Asker - Kongsberg - Rødberg og har klart det uten ladestopp (153 km) ned 20 km rest. 90 km burde ikke være noe problem med normale vintertemperaturer ned litt forsiktig gassfot  ;)

Tja, kanskje litt uøkonomisk. Fra Måna til Drammen går det jo relativt smått pga all tungtrafikken, så der går det som regel i 70-80km/t. Fra Drammen til Kongsberg går det gjerne i 70-90km/t.  Snittet sier 55 km/t på tur opp og 57km/t på tur ned, men har vel en del å hente på å finne "nullpunktet" og utnytte den såkalte "seilingen".

keb

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 15. september 2015, klokken 11:28
Du har ikke en annen bil du kan bruke på de værste dagene da?
Den brukes kanskje av din kone? (kanskje hun kan ta buss?  ;D )

Joda...biler er det nok av, men skulle gjerne holdt meg til elbilen når jeg først "investerer" i en for å spare litt pendlerkostnader.

Ingeniøren

Det skal bli mildere - er det ikke det de sier...

Synd å måtte gi slipp på en I3 pga en og annen kald dag ila vinteren. Blir litt som folk som ikke kan kjøpe elbil da de skal på hytta en gang i sommerferien og den ligger 40 mil unna.

I dag finnes muligheter for hjemme jobbing med mer, og ladestasjonen på veien på de kaldeste dagene - ikke la dette stoppe prosjektet  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Luftventil

Sitat fra: keb på tirsdag 15. september 2015, klokken 01:01
Hei,

Jeg vurderer å kjøpe en i3 for dagpendling fra Nesodden til Kongsberg - ca 90km én vei (kan lade på jobb).

Prøvekjørte en i3 for to uker siden under relativt optimale forhold (20 grader og regnfritt). Kjørte i ECO PRO til Kongsberg og ECO PRO+ hjem igjen. Forbruk til Kongsberg: 14,7kWh/100km. Restlengde: 37km. Analog "tankmåler" viste ca 35% igjen. Retur fra Kongsberg til Ski (tilbakelevering av demobilen) gikk på 12kWh/100km etter 95 kjørte km. 65km i rest og ca 48% igjen på "tanken".

Virker som om "oppoverbakkene" til Kongsberg trakk noe mer enn returen, men jeg har helt sikkert også noe å lære mhp kjørestil og "nullpunkt".

Hvordan vil dette bli på vinteren? Kommer jeg meg fra Nesodden til Kongsberg (90km) med full "tank" og moderate temperaturer i kupeen selv på de verste vinterdagene (-10 til -20 grader) uten å måtte lade underveis?

Takker for alle svar og erfaringer!

(alternativet er å se seg om etter en annen elbil (e-Golf e.l, Tesla er uaktuelt), men det er BMW jeg har lyst på)

Mvh
Kim

Det ordner seg nok, og om du må hurtiglade 1-2 ganger i året er vel ikke det verdens undergang.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

LMOR

En skal ikke stole på rekkevidden de andre opererer med, så i3 klarer dette like bra som de fleste alternativene om vinteren (unntatt Tesla).

http://e24.no/bil/norske-eksperter-om-volkswagen-skandalen-fremstaar-forbrytersk/23528638

Dette burde vært tatt tak i på elbil også. I USA ligger i3 innenfor det de i EU oppgir som "normal" rekkevidde, mens de andre ligger langt under. Vi burde fått et tilsvarende mer realistisk system med kontroll i EU også, slik at ikke selgere av andre merker kan påstå at bilene kjøre mye lengre enn i3, når dette ikke stemmer i virkeligheten.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Det skriver jeg under på. Jeg sjekker andre fora for liknende biler og svært få oppnår mine kjørelengder med I3.  Jeg kjører sånn rundt 30-60 km pr. dag og i sommer har jeg gjort det uten daglig lading, bare for å se kjørelengder jeg oppnår (ikke det bilen tror etter lading).

Jeg har stort sett kjørt 170km pluss mellom hver lading, (selv om appen  "nekter" å registrere det).
Så idag var det kryss i kalenderen. Appen registrerte mine 170 km siden fulladet torsdag som "lengste kjøring å en lading"(8% igjen på batteri). Max før i sommer 193km med 10km rest, men appen overså den).



SOS

Sitat fra: moonbuggy på mandag 21. september 2015, klokken 21:59
Det skriver jeg under på. Jeg sjekker andre fora for liknende biler og svært få oppnår mine kjørelengder med I3.  Jeg kjører sånn rundt 30-60 km pr. dag og i sommer har jeg gjort det uten daglig lading, bare for å se kjørelengder jeg oppnår (ikke det bilen tror etter lading).

Jeg har stort sett kjørt 170km pluss mellom hver lading, (selv om appen  "nekter" å registrere det).
Så idag var det kryss i kalenderen. Appen registrerte mine 170 km siden fulladet torsdag som "lengste kjøring å en lading"(8% igjen på batteri). Max før i sommer 193km med 10km rest, men appen overså den).

Jeg har og kjørt flere turer med 180-195km mellom hver lading uten at app'en har registrert dette. Lå først på 161km, men hoppet etter hvert opp til 170km og har lagt der siden. Kan det være slik at en må ha et visst antall langturer før dette blir registrert? Eller tar den ikke med den del av distansen som en har regenert?

Kjører forøvrig også en del til Kongsberg, men fra Larvik med avstand 100km. Regner ikke med at det blir noe problem til vinteren. Med en snittfart på 75 km/t har jeg brukt 14.5 kWh når temp har vært nede i 2-3 grader. Ellers ligger jeg på rundt 11.5 med temperaturer over 10 og uten bruk av varmeapparat.
BMW i3 BEV (I01) 07.2015
BMW 520 DAT (F11) 05.2011
TH!NK city (PIV4/A266) 06.2000
PIVCO CityBee (PIV3) 07.1995

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA