Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av PokerFjes, lørdag 10. oktober 2015, klokken 14:50

« forrige - neste »

PokerFjes

2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

v-i-c

Meget god artikkel. Det er svært bra at den inneholder nødvendig teknisk informasjon uten at det tekniske er hovedtema.

Det er flott at det legges tilrette for økt elbilbruk i OSLO

Jeg for min del legger merke til følgende avsnitt som er viktig for meg og min elbil:
"
- Sikringen er 20A, så det kan være rom for mer, men tanken er at disse ladeplassene skal brukes over tid - og at høy effekt derfor ikke er så viktig, sier Dauti, og legger til at IT-nett (230V) begrenser effektuttaket naturlig.
"

Dette betyr at jeg ikke vil kaste bort tid med å test ut anlegget for å se om jeg kan benytte det.
Min elbil vil normalt ikke kunne lades her (Mangel på TN-strøm).

Nå kan de jo hende at det kan forefinnes noen deler av det elektriske anlegget som har TN-strøm.

I dag f.eks var jeg på Ullevoll i jobb sammenheng. Kjørte inn i parkeringsanlegget fant elbil- avdelingen.
Men kun feil strøm altså ikke lademulighet. Hadde tid til å undersøke andre deler av Parkeringsanlegget oh her var det et sikringsskap merket 400V. Fant en vanlig kontakt knyttet til dette strømsystemet og kunne lade på på 16A enfase (Ja jeg har CEE 16A utstyr)

Som sakt flott artikkel med nok teknisk info til at jeg kan få eveluert min nytte av det n ye anlegget under Akershus.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Ferry

Ikke verst at de setter opp type 2, i motsetning til Gardermoen. Kun 47.000,- pr. punkt må være et røverkjøp, blei nok ikke store fortjenesten på installatøren der..  :o

v-i-c

Sitat fra: Ferry på torsdag 10. september 2015, klokken 18:19
Ikke verst at de setter opp type 2, i motsetning til Gardermoen. Kun 47.000,- pr. punkt må være et røverkjøp, blei nok ikke store fortjenesten på installatøren der..  :o

Egentlig så burde man lagt inn noen få punkter (f.eks 5 stk) med AC 43 kw for topping av batteri ved kortere parkering. Disse punktene burde da f.eks ha maks P-tid på 30 min. Slik at de fungerer som toppingspunkter. Det er jo noen som har etterspurt hurtigkladning i Oslo Sentrum.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

ludo

Kan det tenkes at 400V 3 fas blir mer vanlig på  EU biler? At det ikke blir mulig å lade på 230V?

Hva er vanlig å ha inn til hus i EU land? 230V 1 fas eller 400V 3 fas?

Poenget mitt er at det bygges ut mye 16A 1 fas, men hadde vært fint med litt raskere ladere også 32A 230V, og 400V 3 fas.


v-i-c

#5
Sitat fra: ludo på torsdag 10. september 2015, klokken 20:51
Kan det tenkes at 400V 3 fas blir mer vanlig på  EU biler? At det ikke blir mulig å lade på 230V?

Hva er vanlig å ha inn til hus i EU land? 230V 1 fas eller 400V 3 fas?

Poenget mitt er at det bygges ut mye 16A 1 fas, men hadde vært fint med litt raskere ladere også 32A 230V, og 400V 3 fas.

Jeg tenkte rent praktisk at når man først bruker noen penger på å lage "elbil-parkering" så kunne det jo vært greit at man valgte å gjøre det på en måte slik at også det elektriske annlegget blir utført  på en "adekavat" måte, slik at alle elbiler kan benytte dette nye "parkeringshuset". Nå valgte man en teknisk løsning som ikke alle kan benytte. Alle elbiler kan ikke lade i det som nå er blitt laget til. Hvorfor i allverden kunne man ikke lagt inne en moderne trafo med 400V TN-strøm her forstår jeg ikke. Ja man sparer kanskje litt penger, men lager noe som ikke fungerer for f.eks min elbil en Renault ZOE. Dersom en hadde valgt å benytte standard 400V TN-strøm ville dette blitt et tilbud for alle med elbil i Oslo.

Antagelig har ikke rådgiverne som er benyttet her hatt den nødvendige tekniske kunskap til å lage en teknisk løsning som alle kan benytte.

Men det er kjempe fint at politisk myndighet ønsker å legge tilrette for økt bruk av elbil, en får bare håpe at man nest gang velger en teknisk rådgiver med bedre kunskap, slik at neste slikt anlegg blir laget ut fra tankegangen at dette skal kunne benyttes av alle med elbil i Oslo.

Jeg regner med at det er en selvfølge at alle elbiler får lov til å parkere her og det selvfølgelig ikke blir et krav om koble til elbilen til en ubrukelig ladestasjon, som ikke virker sammen med bilen.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

THE

Sitat fra: v-i-c på fredag 11. september 2015, klokken 00:00
Sitat fra: ludo på torsdag 10. september 2015, klokken 20:51
Kan det tenkes at 400V 3 fas blir mer vanlig på  EU biler? At det ikke blir mulig å lade på 230V?

Hva er vanlig å ha inn til hus i EU land? 230V 1 fas eller 400V 3 fas?

Poenget mitt er at det bygges ut mye 16A 1 fas, men hadde vært fint med litt raskere ladere også 32A 230V, og 400V 3 fas.

Jeg tenkte rent praktisk at når man først bruker noen penger på å lage "elbil-parkering" så kunne det jo vært greit at man valgte å gjøre det på en måte slik at også det elektriske annlegget blir utført  på en "adekavat" måte, slik at alle elbiler kan benytte dette nye "parkeringshuset". Nå valgte man en teknisk løsning som ikke alle kan benytte. Alle elbiler kan ikke lade i det som nå er blitt laget til. Hvorfor i allverden kunne man ikke lagt inne en moderne trafo med 400V TN-strøm her forstår jeg ikke. Ja man sparer kanskje litt penger, men lager noe som ikke fungerer for f.eks min elbil en Renault ZOE. Dersom en hadde valgt å benytte standard 400V TN-strøm ville dette blitt et tilbud for alle med elbil i Oslo.

Antagelig har ikke rådgiverne som er benyttet her hatt den nødvendige tekniske kunskap til å lage en teknisk løsning som alle kan benytte.

Men det er kjempe fint at politisk myndighet ønsker å legge tilrette for økt bruk av elbil, en får bare håpe at man nest gang velger en teknisk rådgiver med bedre kunskap, slik at neste slikt anlegg blir laget ut fra tankegangen at dette skal kunne benyttes av alle med elbil i Oslo.

Jeg regner med at det er en selvfølge at alle elbiler får lov til å parkere her og det selvfølgelig ikke blir et krav om koble til elbilen til en ubrukelig ladestasjon, som ikke virker sammen med bilen.

Jeg ønsker meg også 43kW AC der jeg ferdes, men var fullt klar over at Norge i hovedsak har IT nett da jeg kjøpte bilen. Jeg bestilte med Zaptec-kladden fordi jeg vil lade når jeg parkerer bilen for å gjøre ærender i løpet av dagen/kjøreturen. Selvfølgelig velger jeg plasser som har TN-nett og type 2 uttak om det er praktisk i forhold til kjøreute, men mange steder vet jeg at jeg kun finner schuko IT-uttak, og må ha med ladeutstyr selv (Zaptec/bøtta) for å kunne lade.

Nå er det nesten ingen problem å komme seg rundt i Sør-Norge med elbil uansett hurtigladestandard, og da synes jeg det er veldig bra at det opprettes slike sentrale ladeplasser der mange elbiler har mulighet til å treglade samtidig. Hvis jeg skal til Oslo med elbil, så vet jeg i alle fall hvor jeg sannsynligvis kan finne ledig ladeplass, og det gjør det også enklere å velge elbilen i stedet for dieselen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

THE

Sitat fra: ludo på torsdag 10. september 2015, klokken 20:51
Kan det tenkes at 400V 3 fas blir mer vanlig på  EU biler? At det ikke blir mulig å lade på 230V?

Hva er vanlig å ha inn til hus i EU land? 230V 1 fas eller 400V 3 fas?

Poenget mitt er at det bygges ut mye 16A 1 fas, men hadde vært fint med litt raskere ladere også 32A 230V, og 400V 3 fas.

Det ser i alle fall ut til at 43kW (og 86kW 400V 125A) AC kan bli standard på busser med eldrift.
http://www.elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3511-na-kan-du-reise-med-elbuss-i-stavanger
http://www.elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3577-her-er-elbussen-i-geiranger

En buss/lastbil med 300kWh batteripakke kan fint lade over natten på 43kW lader, det vil ta ca 7-8 timer å fullade. Med større batteripakke vil nok 86 kW være løsningen. For hurtiglading på dagtid må det uansett bli en pantografløsning el.likn. for å få høy nok ladeeffekt.

Jeg vil tro at det blir mye rimeligere å etablere mange 43/86 kW AC uttak enn å sette opp DC hurtigladere for "treglading" av tyngre kjøretøy, og derfor tror jeg ikke at 43kW AC er dødt. Spørsmålet er jo om det vil dukke opp flere personbiler med 43kW AC lademulighet, og der er jeg mer i tvil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

emil

Sitat fra: v-i-c på fredag 11. september 2015, klokken 00:00
Jeg tenkte rent praktisk at når man først bruker noen penger på å lage "elbil-parkering" så kunne det jo vært greit at man valgte å gjøre det på en måte slik at også det elektriske annlegget blir utført  på en "adekavat" måte, slik at alle elbiler kan benytte dette nye "parkeringshuset". Nå valgte man en teknisk løsning som ikke alle kan benytte. Alle elbiler kan ikke lade i det som nå er blitt laget til. Hvorfor i allverden kunne man ikke lagt inne en moderne trafo med 400V TN-strøm her forstår jeg ikke. Ja man sparer kanskje litt penger, men lager noe som ikke fungerer for f.eks min elbil en Renault ZOE. Dersom en hadde valgt å benytte standard 400V TN-strøm ville dette blitt et tilbud for alle med elbil i Oslo.

Antagelig har ikke rådgiverne som er benyttet her hatt den nødvendige tekniske kunskap til å lage en teknisk løsning som alle kan benytte.

Ser ingen grunn til at utbyggere skal ta store kostnader for å dekke et fåtall biler når disse utfordringene kan dekkes på andre måter med f.eks ladebøtte eller Zaptec kladd.

PokerFjes

Sitat fra: emil på fredag 11. september 2015, klokken 09:02
Sitat fra: v-i-c på fredag 11. september 2015, klokken 00:00
Jeg tenkte rent praktisk at når man først bruker noen penger på å lage "elbil-parkering" så kunne det jo vært greit at man valgte å gjøre det på en måte slik at også det elektriske annlegget blir utført  på en "adekavat" måte, slik at alle elbiler kan benytte dette nye "parkeringshuset". Nå valgte man en teknisk løsning som ikke alle kan benytte. Alle elbiler kan ikke lade i det som nå er blitt laget til. Hvorfor i allverden kunne man ikke lagt inne en moderne trafo med 400V TN-strøm her forstår jeg ikke. Ja man sparer kanskje litt penger, men lager noe som ikke fungerer for f.eks min elbil en Renault ZOE. Dersom en hadde valgt å benytte standard 400V TN-strøm ville dette blitt et tilbud for alle med elbil i Oslo.

Antagelig har ikke rådgiverne som er benyttet her hatt den nødvendige tekniske kunskap til å lage en teknisk løsning som alle kan benytte.

Ser ingen grunn til at utbyggere skal ta store kostnader for å dekke et fåtall biler når disse utfordringene kan dekkes på andre måter med f.eks ladebøtte eller Zaptec kladd.
Jeg er helt enig med deg Emil og jeg synes dette er et supert tiltak som jeg håper det blir mange fler av.
Det er lite nyttig å synse om rådgivernes tekniske kunnskap, for vi har ingen forutsetninger for å vite hva som var de tekniske rammene til dette prosjektet. Vi burde helt klart holde oss til europastandard, men kanskje en TN-trafo hadde veltet prosjektet økonomisk.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

v-i-c

Sitat fra: PokerFjes på fredag 11. september 2015, klokken 09:16
Sitat fra: emil på fredag 11. september 2015, klokken 09:02
Sitat fra: v-i-c på fredag 11. september 2015, klokken 00:00
Jeg tenkte rent praktisk at når man først bruker noen penger på å lage "elbil-parkering" så kunne det jo vært greit at man valgte å gjøre det på en måte slik at også det elektriske annlegget blir utført  på en "adekavat" måte, slik at alle elbiler kan benytte dette nye "parkeringshuset". Nå valgte man en teknisk løsning som ikke alle kan benytte. Alle elbiler kan ikke lade i det som nå er blitt laget til. Hvorfor i allverden kunne man ikke lagt inne en moderne trafo med 400V TN-strøm her forstår jeg ikke. Ja man sparer kanskje litt penger, men lager noe som ikke fungerer for f.eks min elbil en Renault ZOE. Dersom en hadde valgt å benytte standard 400V TN-strøm ville dette blitt et tilbud for alle med elbil i Oslo.

Antagelig har ikke rådgiverne som er benyttet her hatt den nødvendige tekniske kunskap til å lage en teknisk løsning som alle kan benytte.

Ser ingen grunn til at utbyggere skal ta store kostnader for å dekke et fåtall biler når disse utfordringene kan dekkes på andre måter med f.eks ladebøtte eller Zaptec kladd.
Jeg er helt enig med deg Emil og jeg synes dette er et supert tiltak som jeg håper det blir mange fler av.
Det er lite nyttig å synse om rådgivernes tekniske kunnskap, for vi har ingen forutsetninger for å vite hva som var de tekniske rammene til dette prosjektet. Vi burde helt klart holde oss til europastandard, men kanskje en TN-trafo hadde veltet prosjektet økonomisk.

Jeg ser av noen innlegg at noen oppfattet meg som "surmaget" det var ikke intensjoenen.

Forsøkte etter beste evne å formidle glede over at det fra politisk hold er vilje til å tilrettelegge for økt bruk av elbil spesielt i bykjerner som til dels sliter med lokalt dårlig luftkvalitet.

Det hadde jo vært fint på en enkel måte å kunne benytte seg av dette tilbudet, spesielt om vinteren og i helgen om man da skulle ha noe å gjøre i Oslo sentrum.

Vi får bare håpe at noen ser nytten av i tillegg til dette utmerkede tiltaket også etablerer greie parkeringsplasser under tak der jeg og min ZOE kan lade på en grei måte. Personlig så synes jeg at alle parkeringsplasser for handle-parkering bør minimum ha 11kw eller 22kw type2 lade-hull opplegg, da har bilen full tank etter handlerunden på en time eller to.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

THE

Sitat fra: v-i-c på fredag 11. september 2015, klokken 11:18
Det hadde jo vært fint på en enkel måte å kunne benytte seg av dette tilbudet, spesielt om vinteren og i helgen om man da skulle ha noe å gjøre i Oslo sentrum.

Vi får bare håpe at noen ser nytten av i tillegg til dette utmerkede tiltaket også etablerer greie parkeringsplasser under tak der jeg og min ZOE kan lade på en grei måte. Personlig så synes jeg at alle parkeringsplasser for handle-parkering bør minimum ha 11kw eller 22kw type2 lade-hull opplegg, da har bilen full tank etter handlerunden på en time eller to

Hvis jeg har forstått det riktig, så har du bestilt Zaptec til Zoe'n din, og da kan du lade her på en grei måte. Om rykter stemmer, så kan du lade opp til 16A via Zaptec på type2 uttak. Med løsninger som her, der det er satt opp type 2 uttak, så vil du kunne lade mer eller mindre på samme måte som andre elbiler forutsatt at du har Zaptec-kabelen. En fordel med type 2 på offentlige ladeplasser er at ladekabel låses både i bilen og stolpen, så det bør ikke være noen stor risiko for at den dyre Zaptec-kabelen blir stjålet heller.

Jeg synes dette er et anlegg som bør fungere som mal for andre parkeringsanlegg. Få opp veldig mange type 2 uttak med 16A 230V der det er behov for parkering over lengre tid. Dette kan være innfartsparkeringer, fornøyelsesparker, togstasjoner, sykehus, flyplasser osv. Semihurtig lading er veldig godt egnet for parkering i tilknytning til kjøpesenter, kafeer/veikroer, rasteplasser og severdigheter der man stopper for kortere perioder, så jeg håper det blir bygd ut masse 22kW AC på slike steder i årene framover, men ser ikke helt behovet for det der det er beregnet på parkering over lengre tid.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

emil

Sitat fra: THE på fredag 11. september 2015, klokken 12:49
Jeg synes dette er et anlegg som bør fungere som mal for andre parkeringsanlegg. Få opp veldig mange type 2 uttak med 16A 230V der det er behov for parkering over lengre tid. Dette kan være innfartsparkeringer, fornøyelsesparker, togstasjoner, sykehus, flyplasser osv.

Ikke fått like mye oppmerksomhet, men Arendal kommune opprettet 20 Type2 ladeplasser (230V/16A) i et av parkeringshusene før sommeren. Her er i tillegg plasene plassert godt opp i p-huset så sansynligheten for missbruk av ikke-ladende er mindre. Greit for de som parkerer hele dagen og trenger strøm, for de som bare trenger strøm blir det dyrt når man må betale for parkeringen på lik linje med fossilbilene. Har ikke sjekket bruken på en gjennomsnittlig arbeidsdag, kan godt være at det bare er sjefen for parkeringsetaten sin e-Golf som står der og lader.

Her trenger man vistnok RFID kort for å starte lading, og dette må hentes hos parkeringsetaten.

Electrix

Sitat fra: emil på fredag 11. september 2015, klokken 13:00
Her trenger man vistnok RFID kort for å starte lading, og dette må hentes hos parkeringsetaten.
Og der ødela man et ellers godt tilbud. Dette er jo kun et tilbud som passer for de få som pendler til Arendal og bor så langt unna at de ikke rekker tur-retur på en lading. For andre som er i Arendal en gang iblant er det raskere, enklere og antakeligvis billigere å heller ta en hurtiglading på veien. Kan man ikke klare å samarbeide med en av de allerede etablerte operatørene? Hvorfor skal alle lage sine egne lukkede løsninger?

En stund så det ut til at dette ble bedre og bedre, men nå har det visst snudd. Det ender vel opp med at et eller annet tilsyn må kreve at alle varer inkludert lading skal kunne betales med enten kort eller kontanter. Det vil sannsynligvis føre til mange stengte anlegg og en del økte utgifter for alle operatører, men dette har de bare seg selv å takke for, rotekoppene som ikke gidder å sette seg inn i kundenes ønsker og behov.

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

emil

Sitat fra: Electrix på fredag 11. september 2015, klokken 13:31
Sitat fra: emil på fredag 11. september 2015, klokken 13:00
Her trenger man vistnok RFID kort for å starte lading, og dette må hentes hos parkeringsetaten.
Og der ødela man et ellers godt tilbud. Dette er jo kun et tilbud som passer for de få som pendler til Arendal og bor så langt unna at de ikke rekker tur-retur på en lading. For andre som er i Arendal en gang iblant er det raskere, enklere og antakeligvis billigere å heller ta en hurtiglading på veien. Kan man ikke klare å samarbeide med en av de allerede etablerte operatørene? Hvorfor skal alle lage sine egne lukkede løsninger?

Når man ført må betale for å stå parkert skjønner jeg ikke hvorfor disse ladestasjonene ikke er helt åpne, men det er nok ganske tydelig at disse ladeplassene er beregnet for leietakere og folk med mer faste besøk i byen. Det er grei tilgang på sentrumsnære parkeringsplasser med "ubegrenet" p-tid for de som ikke trenger å lade og det er kun de som skal innover i landet (retning Evje ca) og ikke har CHAdeMO hurtiglader som vil ha utfordringer hvis de ikke vil kjøre en liten omvei for å komme til hurtiglader. Skal prøve å kikke innom en dag jeg har anledning innenfor normal kontortid for å se hvordan bruken er, samt på lørdag i 13-14tiden.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA