Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av PokerFjes, lørdag 10. oktober 2015, klokken 14:50

« forrige - neste »

secman

Jeg var innom der i sist uke, men klarte ikke å komme inn. Er anlegget på festingen åpnet? Vet noen når det skal åpnes?

mo73ro

Sitat fra: secman på mandag 28. september 2015, klokken 15:16
Jeg var innom der i sist uke, men klarte ikke å komme inn. Er anlegget på festingen åpnet? Vet noen når det skal åpnes?

Lastet ned appen etter å ha lest artikkelen. Da var 'Akershus festning el-kjøretøy' knappen rød. Uka etter var den grønn, så jeg tenkte de hadde åpnet. Kjørte innom en gang jeg var i nærheten, trykte på knappen og porten åpnet seg. Kjørte ned og møtte to elektrikere som kunne fortelle at brannsikring ikke var på plass ennå, så det var ikke mulig å parkere.

Håper dette er nok til at det går an å finne parkering med lading i sentrum igjen. Bruker bilen til kundebesøk, og det er uhyre sjelden jeg har klart å finne ledig plass med lading. Faktisk det som overrasket meg mest etter at el-bil ble tatt i bruk, er at det skulle være så vanskelig å finne ladeplass.

Fikk faktisk plass med lading i Roald Amundsens gate idag, da en kjørte ut akkurat når jeg kom. Der er det seks plasser med lading og jeg var den eneste som ladet. Det vil si fem biler stod parkert uten å lade! Nå var det ingen andre plasser ledig, så kan jo forstå at det blir sånn.

Men hvilket inntrykk får parkeringsvakter som ser dette rundt i Oslo hele tiden, hver dag? De kan jo ikke få annet inntrykk enn at el-bilister faktisk ikke trenger å lade når de står parkert...?
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

clundestad

SitatJeg var innom der i sist uke, men klarte ikke å komme inn. Er anlegget på festingen åpnet? Vet noen når det skal åpnes?

Jeg sendte en henvendelse til Enter Security (med spørsmål om åpning på Vulkan) og fikk følgende svar fra CTO:

SitatVi vet lite om åpningene.
Vi har hørt at Akershus skal åpne i desember.
Tror at alt åpner samtidig.

Men vi har ingen dato enda fra Oslo Kommune.

Philip Marlowe

Jeg lurer på hvordan vi kan komme oss til dette parkeringshuset når flertallet i bystyret gjør Oslo sentrum bilfritt. Vil det bli unntak for elbilene tro?

http://www.osloby.no/politikk/8-sporsmal-og-svar-om-hva-det-betyr-at-Oslo-sentrum-skal-bli-bilfritt-8182497.html

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

mo73ro

Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 02. oktober 2015, klokken 17:45

Vil det bli unntak for elbilene tro?


Det kommer vel an på intensjonen med å gjøre sentrum bilfritt. Om grunnen er støy/luftkvalitet burde vel elbiler fortsatt kunne tillates.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

OlavEmil

Vel, støyargumentet forsvinn jo neste år, når det blir påbudt med støy på elbilane...
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Softblue

Sitat fra: mo73ro på tirsdag 29. september 2015, klokken 16:43
Sitat fra: secman på mandag 28. september 2015, klokken 15:16
Jeg var innom der i sist uke, men klarte ikke å komme inn. Er anlegget på festingen åpnet? Vet noen når det skal åpnes?

Lastet ned appen etter å ha lest artikkelen. Da var 'Akershus festning el-kjøretøy' knappen rød. Uka etter var den grønn, så jeg tenkte de hadde åpnet. Kjørte innom en gang jeg var i nærheten, trykte på knappen og porten åpnet seg. Kjørte ned og møtte to elektrikere som kunne fortelle at brannsikring ikke var på plass ennå, så det var ikke mulig å parkere.

Håper dette er nok til at det går an å finne parkering med lading i sentrum igjen. Bruker bilen til kundebesøk, og det er uhyre sjelden jeg har klart å finne ledig plass med lading. Faktisk det som overrasket meg mest etter at el-bil ble tatt i bruk, er at det skulle være så vanskelig å finne ladeplass.

Fikk faktisk plass med lading i Roald Amundsens gate idag, da en kjørte ut akkurat når jeg kom. Der er det seks plasser med lading og jeg var den eneste som ladet. Det vil si fem biler stod parkert uten å lade! Nå var det ingen andre plasser ledig, så kan jo forstå at det blir sånn.

Men hvilket inntrykk får parkeringsvakter som ser dette rundt i Oslo hele tiden, hver dag? De kan jo ikke få annet inntrykk enn at el-bilister faktisk ikke trenger å lade når de står parkert...?

Jeg trodde også at Akerhus festning var åpent etter alt som stod i media før kommunevalget i Oslo, og stod med snuten mot porten i Myntgata uten at den åpnet seg. Jeg ringte selskapet og de sa at P-garasjen ikke åpnet før i desember 2015 fordi monteringsarbeidet ikke var ferdig ennå.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

eivhelle

Når det nye byrådet har planlagt å gjøre Oslo bilfritt innenfor Ring 1, er det vel bare å legge ned denne og alle andre lade plasser i Oslo sentrum. Ikke mye vits i å etablere lade muligheter innenfor et område der det ikke er lov å kjøre bil. :o
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

mo73ro

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 18:55
Når det nye byrådet har planlagt å gjøre Oslo bilfritt innenfor Ring 1, er det vel bare å legge ned denne og alle andre lade plasser i Oslo sentrum. Ikke mye vits i å etablere lade muligheter innenfor et område der det ikke er lov å kjøre bil. :o

Tenkte akkurat det samme. Blir vel bråstopp i utbygging av ladeplasser i sentrum nå. Hvorfor bygge opp en infrastruktur som ikke skal brukes til noe om noen år...
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Softblue

Var det MPG eller MGP som skulle styre Oslo?  ::)
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Amoss

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 18:55
Når det nye byrådet har planlagt å gjøre Oslo bilfritt innenfor Ring 1, er det vel bare å legge ned denne og alle andre lade plasser i Oslo sentrum. Ikke mye vits i å etablere lade muligheter innenfor et område der det ikke er lov å kjøre bil. :o

Nja og tja...  Så langt har vi bare valg-pratet (jada, og noe løst som har kommet ut ifm de lukkede forhandlingene som har pågått) om "bilfritt innenfor ring 1". Nøyaktig hvordan dette blir implementert i praksis vet vi lite om, og noen unntak MÅ nok regnes med. F.eks. kjøring til Oslo S - i det minste for Taxi.

Ett annet blir kjøring til/fra Danskebåtene på Vippetangen. E18 Festningstunnellen. Kjøring til deler av regjeringen som for tiden holder til på/ved Akershus festning. Osv....  For enkelhets skyld ser i alle fall ikke jeg bort i fra at man velger å definere Rådhusgata og/eller E18 som en del av ring 1 - tradisjonelt har den jo gått fra kai til kai slik jeg har forstått det. I så fall havner vel både denne garasjen og ladestolpene ved festningen utenfor "ringen"?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Philip Marlowe

Ja, ja, den nye miljøbyråden vil ikke ha private elbiler innenfor Ring 1 heller.

" Det er også et nytt parkeringshus for elbiler under Akershus festning. Hva skal man bruke det til hvis man ikke kan kjøre elbilene inn i det?
- Det kan jeg ikke svare på her, men det er noe vi skal finne gode løsninger for."


https://www.linkedin.com/comm/wvmx/profile?trk=eml-prof-pid-wvmp&midToken=AQEyrMhQlJAbDA&trkEmail=eml-b2_professional_identity_digest-null-4-null-null-3zb707%7Eigaqsrk6%7E33
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA