Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny aksjon på gang!

Startet av svingen, fredag 25. september 2015, klokken 23:37

« forrige - neste »

Rav4_EV

SitatNja, den er ikke i samsvar med standarden lengre. Men så lenge PP ikke er gjennomgående og det derfor er motstand i begge ender (måles enkelt) skal det ikke gå an å lade med 32A med den. Bilen skal nemlig også sjekke kabelens motstandskoding i "sin" ende, og heller ikke lade med mer enn kabelen tåler.

Dette blir ikke lett i Type 1 enden   ::)
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 27. august 2015, klokken 22:55
SitatNja, den er ikke i samsvar med standarden lengre. Men så lenge PP ikke er gjennomgående og det derfor er motstand i begge ender (måles enkelt) skal det ikke gå an å lade med 32A med den. Bilen skal nemlig også sjekke kabelens motstandskoding i "sin" ende, og heller ikke lade med mer enn kabelen tåler.

Dette blir ikke lett i Type 1 enden   ::)

Hvorfor ikke...?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rav4_EV

For å presisere:

Pinne 5 på J1772 kalles PP men har en helt annen funksjonalitet enn PP på IEC 62192-2 kontakten.
På J1772 (Type 1) brukes den til å "se" om pluggen er tilkoblet, men motstanden er relatert til mikrobryters posisjon på utløserknappen.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

no_way

Sitat fra: Johnny på torsdag 27. august 2015, klokken 21:43
Sitat fra: svingen på torsdag 27. august 2015, klokken 21:26
hmmm,jeg er ikke noe Hardware kar så får vel bite i den sure eple her og kjøpe en 32a siden jeg og nok skal til Sverige etterhvert (har 16a lader med alle mulige overganger så finner vel vanlig strøm og der men) hvis det ikke er noen som vil selge en modfisert kabel? ;)

Jeg kan i prinsippet selge en slik kabel til deg, men jeg synes det er best om du kjøper en 32A kabel for å løse dette problemet.

Kan nokon anbefale ein 16A kabel som er "lett" å modifisere? Kan Phoenix varenummer 1621481 vera eit alternativ?
S85 med blå metallic lakk, dobbeltladar og stereoanlegg - utlevert sommaren 2014
VIN 396xx

Electrix

Er det ikke mye enklere å bare kjøpe en som er godkjent for 32A? Jeg gjorde det selv om jeg bare har 16A lader i bilen. Pris og tykkelse er minimalt større, og kabelen er også anvendelig til flere biler.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elektrolux

De punktene som ikke støtter 16A kabler burde blitt fikset slik at de gjør det.

Hva med alle VW sine kunder som får 16A kabeler med bilene sine?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Powerflux

Sitat fra: elektrolux på lørdag 12. desember 2015, klokken 07:51
De punktene som ikke støtter 16A kabler burde blitt fikset slik at de gjør det.

Hva med alle VW sine kunder som får 16A kabeler med bilene sine?
Helt enig i det MEN, hvis man er i markedet for å kjøpe en ny kabel så blir det helt meningsløst å fikle og dille med en 16A kabel fremfor å bare kjøpe en 32A kabel og være ferdig med det!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

fredag

Sitat fra: svingen på torsdag 27. august 2015, klokken 11:57
ser det er flere som sliter med og lade med 16a kabel på noen 32a stolper.
så anbefalt er og kjøpe 32a enda bilen bare klarer 16a.
syns det her er litt kjedelig da bilen vår er alltid full (2 voksne og 2 barn på tur ofte med sykkler osv) så ville gjerne ha en 2.5mm kabel vs kabel på 6mm? eller utgjør det her veldig lite på en kabel? (tenker på størelsen når den er pakka sammen)

er det mulig og late som man er 32a på en enkel måte på kabelen så lure ladeboksen? bilen min klarer uansett bare ca 14a.

Nei, sånn gjør du ikke.

16A-kabler er spesifikt kodet for å ikke tillate 32A.

Hvis du selger bilen med kabel om noen år, og kabelen deretter blir brukt på en annen bil som støtter lading på 32A, så har du forårsaket en veldig farlig situasjon.

Tenk elsikkerhet, og dropp sånt tull som dette. Hold deg til standarden. Kjøp en 32A kabel. For enfas er forskjellen på 16A kabel og 32A kabel minimal.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elektrolux

Det er feil at et lite antall ladestasjoner ikke fungerer med 16A kabler, og disse ladestasjonene bør snarest byttes ut/fikses.

Det er også feil at folk skal måtte kjøpe 6mm2 kabler når de kun trenger 2,5mm2 kabler bare for å slippe bryderiet med ladestolper som ikke støtter 16A kabler. Prisen er riktignok kun 100 kr mer, men tenk på at Kobber er en begrenset resurs som bør tas vare på, akkurat som alt annet som er en begrenset resurs. ( Det omfatter omtrent alt bortsett fra solenergi.  ;) )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA