Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av oaarum, onsdag 23. september 2015, klokken 13:27

« forrige - neste »

oaarum

Vi (eller mest jeg...) vurderer å bytte inn vår 2012 Superb diesel i en ladbar hybrid. Har testa Golf GTE og Passat stv. Synes Passaten skuffet litt med tanke på plass, men er jo kjent i forhold til e-golfen og jeg savner mange av løsningene derfra i Skodaen. Blant annet acc og navien og andre småting.
Superb "GTE" kommer etterhvert. Men ingen vet når.
Er det noen fler som har vurdert noen av disse og evt bestilt Passat?
2015 e-Golf ventepumpe
Passat GTE prod uke 11

hottentott33

Bare ta med i regnestykket at en hybrid bare er billigere i drift ved bykjøring. Hvis dere kjører ofte lenger enn ca 4-5 mil, så vil Passaten bruke mer enn Superb dieselen.
En bekjent lånte med seg en Outlander PHEV og var egentlig fast bestemt på at denne bilen skulle de ha. Fyren hadde allerede begynt å forhandle på prisen før prøveturen. Men de ombestemte seg fort da de så hvor mye den faktisk brukte da bilen ikke gikk i el.modus.
Egentlig rart at ikke flere hybrider blir levert med diesel, da hadde jeg sannsynligvis kjørt 1 bil istedenfor 1 elbil og 1 dieselbil.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

elektro

Vi (eller mest jeg her også...) har fått et godt leasingtilbud på Passat GTE og vurderer å bytte vår 2014 mod. Mazda 6 i denne på nyåret. Mest fordi det ikke er plass til to bakovervendte barneseter i Mazdaen etter min mening. Faktisk nesten bedre plass i e-Golfen. Dessuten mangler Mazdaen ting som DAB og virker håpløst gammeldags/japansk både på navigasjonsenhet og instrumentpanel. Og selv om den for så vidt er god å kjøre er jeg litt lei av den umoderne sugemotoren (bensin) som var morsom til å begynne med og fraværet av demping av hjulstøy.

Ingenting slår Superb på plass i lengderetningen, men den føles vel litt mindre "Premium" enn VW. (Har bare kjørt nye Octavia). Hvis du først skal vente så lenge, kommer nesten alle produsenter med hybridalternativer de neste par-tre årene. Nå har jo Audi annonsert sin første helelektriske bil, Q6, alà Tesla Model X med batteri under hele bilen i 2018. Dette blir jo en dyrere bil igjen, men er et eksempel på at utviklingen går fort..

Eneste som plager meg er at Passat GTE er litt hverken/eller.. Ingen gratis bomring heller og jeg er usikker på hva jeg sparer i drivstoff. Er den først og fremst en tung Passat? Dessuten har den ikke oppvarmet ratt. >:( Bør jeg heller kjøpe en brukt Tesla?
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

oaarum

Greia er at Superben nesten bare blir brukt til småkjøring etter at vi fikk e-Golfen. Eller hvis vi skal ha med mye, har små barn. Fylla diesel i går og da var det over en mnd siden sist.
Fullada batteriet på GTEn og kjørte 77km. Hadde da snitt på 0.3 l/mil. Kan leve med det. De fem gangene i året vi kjører 20mil har ikke så mye å si for totalforbruket.

Tenker mere på turbo, batteri og ikke minst partikkelfilter med så mye kjøring.
2015 e-Golf ventepumpe
Passat GTE prod uke 11

oaarum

Diesel hybrid sliter vel litt med den full-effekt-fra-iskald-motor-greia.  Ikke ideelt med bensin turbo heller, men kanskje litt bedre.
2015 e-Golf ventepumpe
Passat GTE prod uke 11

oaarum

Jeg frykter litt at VAG ikke gidder å prioritere å levere batteri og elmotor systemer til Skoda hvis de selger bra på Passat og Golf og sliter med å produsere nok deler til disse som nok er prioritert foran Skoda.
2015 e-Golf ventepumpe
Passat GTE prod uke 11

Råde

Sitat fra: oaarum på mandag 24. august 2015, klokken 21:42
Greia er at Superben nesten bare blir brukt til småkjøring etter at vi fikk e-Golfen. Eller hvis vi skal ha med mye, har små barn. Fylla diesel i går og da var det over en mnd siden sist.
Fullada batteriet på GTEn og kjørte 77km. Hadde da snitt på 0.3 l/mil. Kan leve med det. De fem gangene i året vi kjører 20mil har ikke så mye å si for totalforbruket.

Tenker mere på turbo, batteri og ikke minst partikkelfilter med så mye kjøring.
Samme her. Passaten vår (kjøpt med stoor entusiasme i 2014, med 4x4 og 177hk) står nå i skammekroken og ruster. Problemet mitt med GTE er manglende 4x4. I tillegg slitasje på deler som veldig sjelden blir brukt og da med 100% effektuttak.

Jeg har bestemt meg for å vente på neste brukanes helelktriske bil. TMS har jeg dessverre ikke lyst på. TMX har bakdører som blir ubrukelige for meg. Satser derfor på megautvikling de neste 2-3 årene.
e-Golf | X75D

gamer73

Passat er vel en rimelig dyr bil? Men syntes dem er tøffe jeg....men jeg tror fremdeles at jeg syntes at mazda 6 2014 model er tøffere..selv om jeg er enig i alt elektro ellers sier om den. Selv har jeg aldri hatt bil med 4x4 og jeg er like nervøs hver eneste gang vi kjører på fjellet. (har kjettinger baki, men har heldigvis ikke brukt dem enda)...MEN...det er vel ikke lett å senke en bil med 4x4 vel?...nå er vel gjerne en passat noe man aldri senker da men hehe.

Jeg ville ventet litt på den nye superstasjonsvognene til KIA...sports ett eller annet...den ser råtøff ut som konsept ihvertfall....

oaarum

Fikk tilbud på 450ettellerannet med det utstyret jeg ville ha. Ryggekamera, krok, gardiner i bakdører blant annet. Får jo nesten to e-Golfer til den prisen. Men er vel heller ikke mer enn 30 tusen mer enn vi ga for Superben med 140hk for 4 år siden.
2015 e-Golf ventepumpe
Passat GTE prod uke 11

Chana

Ingen problem å senke en Passat med 4x4, senkesett står klar til R36'en hjemma.  :D
Passat er fantastske biler, men nå har jeg kun kjørt en som er noe spesiell da, med VR6 motor  ::)
'15 VW e-Golf Limestone Grey
'98 VW Passat R36 (Husbonden sin)
'10 Citroën DS3 150THP Sport - Solgt
'01 Audi S3 - Solgt
'91 VW Corrado G60 - Solgt
'90 VW Corrado G60 - Skrapet

elektro

Sitat fra: Råde på mandag 24. august 2015, klokken 21:51
Sitat fra: oaarum på mandag 24. august 2015, klokken 21:42
Greia er at Superben nesten bare blir brukt til småkjøring etter at vi fikk e-Golfen. Eller hvis vi skal ha med mye, har små barn. Fylla diesel i går og da var det over en mnd siden sist.
Fullada batteriet på GTEn og kjørte 77km. Hadde da snitt på 0.3 l/mil. Kan leve med det. De fem gangene i året vi kjører 20mil har ikke så mye å si for totalforbruket.

Tenker mere på turbo, batteri og ikke minst partikkelfilter med så mye kjøring.
Samme her. Passaten vår (kjøpt med stoor entusiasme i 2014, med 4x4 og 177hk) står nå i skammekroken og ruster. Problemet mitt med GTE er manglende 4x4. I tillegg slitasje på deler som veldig sjelden blir brukt og da med 100% effektuttak.

Jeg har bestemt meg for å vente på neste brukanes helelktriske bil. TMS har jeg dessverre ikke lyst på. TMX har bakdører som blir ubrukelige for meg. Satser derfor på megautvikling de neste 2-3 årene.

Det får bli Audi Q6 på deg da Råde!

Oppdaget først nå at det er kun bakdørene på TMX som blir måkevinger. :D Ja ja.. Skulle gjerne bestilt en jeg, men prisen blir vel minst 2x Passat så det blir litt vanskelig å få gjennomslag for her i huset! ::) En brukt TMS til rundt 500' blir nok eneste mulighet for helelektrisk de nærmeste årene. Men vil gjerne ha Dual motor og de nye 2nd Gen setene osv. Så da må man vel vente litt til.. En annen ting er at vi antakelig har bare én fast parkeringsplass når vi flytter neste år, da blir det litt slitsomt ettersom e-Golfen må lades ganske ofte. :o

2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

elektro

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 25. august 2015, klokken 08:06

Jeg ville ventet litt på den nye superstasjonsvognene til KIA...sports ett eller annet...den ser råtøff ut som konsept ihvertfall....

Du tenker på Sportspace.. Ser kul ut den! Spørsmålet er plass osv. da men. http://www.kia.com/eu/future/kia-sportspace/?checkmobile=false
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

gamer73

Sitat fra: elektro på onsdag 26. august 2015, klokken 07:13
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 25. august 2015, klokken 08:06

Jeg ville ventet litt på den nye superstasjonsvognene til KIA...sports ett eller annet...den ser råtøff ut som konsept ihvertfall....

Du tenker på Sportspace.. Ser kul ut den! Spørsmålet er plass osv. da men. http://www.kia.com/eu/future/kia-sportspace/?checkmobile=false

ja vet..plass..hehe..men men jeg har jo planer om bmw 3 eller 5 serie sedan, så en sånn sportspace er jo bare bonusplass;)..MEN...det går sikkert fint med 2 bakovervendte barneseter i en bmw 5 serie da hmmm...

Men den KIA'en er den tøffeste stasjonsvognen jeg har sett i mitt liv :)

Ellers syntes jeg stasjonsvogn bmw'er ser HELT FEIL ut!!...

oaarum

La inn bestilling i dag. Fikk beskjed i går om minimum 12mnd leveringstid. Møller har visst fått tildelt 4000 biler neste år og de er solgt....
Nytt begrep: Vente-GTE...
Er ikke så ille når jeg er forberedt på det fra bestilling.  Og venta jo 11mnd på e-Golfen og det var jo verdt det☺
2015 e-Golf ventepumpe
Passat GTE prod uke 11

PokerFjes

Sitat fra: oaarum på fredag 28. august 2015, klokken 08:43
La inn bestilling i dag. Fikk beskjed i går om minimum 12mnd leveringstid. Møller har visst fått tildelt 4000 biler neste år og de er solgt....
Nytt begrep: Vente-GTE...
Er ikke så ille når jeg er forberedt på det fra bestilling.  Og venta jo 11mnd på e-Golfen og det var jo verdt det☺
Sånn er det når man skal ha skreddersøm ;). Jeg hater venting... og fant min helt nye, nesten perfekte e-Golf på noen få dager. En kollega som venter på Soul EV har ventet siden oktober eller november ifjor..... fortsatt hverken leveringsdato eller håp :).
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA