Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brannfare ved bruk av standardkladd

Startet av Mumitrollet, fredag 18. september 2015, klokken 15:35

« forrige - neste »

TorC

Frem til for et par uker siden var jeg egentlig kun (med unntak av det jeg visste på forhånd, såsom rekkevidde) misfornøyd med service fra Nissan. Makan til inkompetanse og løgnaktighet hadde jeg ikke vært borti.

Jeg hadde bestemt meg for ALDRI ha Nissan igjen.
MEN, så hadde jeg EN eneste positiv opplevelse med Solum bil i Larvik som snudde alt opp ned. Og som gjorde at jeg faktisk nå vil vurdere Nissan igjen... Og det kostet dem kun reklamasjonsskjema mot Nissan, og Nissan kostet det kun en vindusheisbryter. Lang historie, men de gjorde det uten å kny og uten å være vrange selv om jeg kom med bryteren i hånden.

Så nå er jeg egentlig ikke misfornøyd med forhandleren. Men, jeg skal nok finne noe annet å være misfornøyd over...  :o
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Carl Anton Stenling

Leafen er faktisk en overraskende behagelig bil, men med sine skavanker.

Det som er overraskende er at Leafen sliter på punkter som ikke er elbil-spesifikke. Nissan må altså bare lære seg å bygge bedre biler så blir også elbilene bedre :-)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rødkleiv

Vis meg en bil uten skavanker...

Synes Leaf får uforholdsmessig mye pepper her. Når jeg kikker innom Tesla delen av forumet, opplever jeg at folk er i en slags rus og skryter bilene sine opp i skyene. Selv fukt i baklyktene virker å være en fordel. Mulig lillehjernen ikke tåler å bli presset bakover i hvert lyskryss og går i sin egen insane mode.

Leafeierne er tilsynelatende mer kritiske, til tross for at Teslaen koster 3-4 ganger mer.

Vi snakker om Norges og verdens mest solgte elbil her. Så enten er alle alternativene frem til nå dårligere, eller så er folk kjøtthuer ::)



Gliderman

På vei hjem fra Gøteborg i ettermiddag oppdaget jeg et forbedringspotensiale, batterikjøling. Motorveihastighet og 3 hurtigladinger kjørte batteritempraturen opp til 50gr. Med gps hastighet på 115km/t steg temperaturen med 0,2 grader pr mil med utetempratur på 25 gr.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Carl Anton Stenling

Det skal jo også nevnes at Leaf kom på 8. plass i en undersøkelse av de mest pålitelige bilene i Storbritannia.

Pålitelighet er kanskje ikke så spennende, men det er faktisk en ganske god egenskap - spesielt for elbiler som har mye ny teknologi.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

emil

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 22. august 2015, klokken 00:24
Pålitelighet er kanskje ikke så spennende, men det er faktisk en ganske god egenskap - spesielt for elbiler som har mye ny teknologi.

Heller en litt kjedelig bil som fungerer problemfritt enn en spennende bil som stadig vekk må på verksted. Særlig når det er snakk om hverdagsbilen.

mo73ro

Sitat fra: shaukaas på fredag 21. august 2015, klokken 09:41
Oppstartlyden var vel omtrent den første innstillingen jeg febrilsk lette meg frem til - det var utrolig herlig å bare bli kvitt denne først som sist.

Hvordan fikk du deaktivert oppstartslyden? Begynte å lete gjennom menyene da jeg så i denne tråden at det skulle være mulig, men fant ikke dette. Var innom Sounds innstillingene også.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

ThomasEL

Kan ikke gjøres via menyene på skjermen. Du må gjøre det vha de 4 menyknappene nede til venstre for rattet.

Trykk knappen merket firkant (øverst til venstre av de 4) flere ganger til du kommer til "Settings"

Velg "effects"

Her kan du velge lyd 1-3 eller "off"

Velg "off"
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

mo73ro

Den menyen tenkte jeg ikke på. Takk for tilbakemelding.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

shaukaas

Det at Leaf har sine "skavanker" som bil, og ikke nødvendigvis el-bil; det er nettopp det som er poenget. Hvorfor skal japanske biler være "dårligere" på så mange punkter vs sine tyske konkurrenter; og hvorfor er det tatt som enormt mange kompromisser? Bare fordi det er en el-bil? Det et ihverfall tilfellet på svært mange andre el-bil modeller fra andre produsenter. eUp fra VW er kanskje et tilsvarende eksempel fra en av konkurrentene, hvor den elektriske mangler endel opsjoner som sin fossile tvilling har. Ford Focus er et annet til dels mislykket forsøk, hvor mye er gjort halvveis.

Med det sagt - så er Leafen akkurat som forventet, hverken mer eller mindre. Salgsapparatet opplever jeg som dønn ærlig, og det skal Nissan ha ros for. Man er ikke i tvil om at de selger biler når man kommer inn i butikken, hos enkelte av konkurrentene er salgslokalene kvalmende oppsminket.

Serviceapparatet/ettermarked er foreløpig uprøvd, så den biten gjenstår å oppleve. Men med Nissan-logo i rattnavet forventes det en driftssiker bil. Min forrige Nissan ble hele 18 år, selv med svært sparsommelig vedlikehold i sluttfasen. Rust drepte den til slutt - alt annet bare virket. Hver dag.

Leaf gir naturligvis opplevelse av å være en ny bil , men langt fra noe bilkonstruksjonsmessig revolusjon. Å lage el-bil kan umulig være så vanvittig komplisert. Batteripakken er nok den største utfordringen, vil jeg tro. El-motorteknologi, inverter og lader er ting som allerede er svært utbredt i diverse industrielle applikasjoner.

Med dette håper jeg at Nissan blir kjent med sine kunder og tar med seg brukererfaringer og tilbakemeldinger fra nåværende Leaf-eiere, og bruker dette konstruktiv ifm utvikling av fremtidige modeller. Mye er bra, endel kan bli bedre - enkelte ting er bare absurd irriterende. Det må være rom for både ris og ros i et diskusjonsforum - det er vel hele poenget? Det gjelder jo å holde seg til trådens nedslagsfelt.

At bilen overhodet ikke innehar "sportslige" kjøreegenskaper, er totalt forutsigbar ved litt sportslig kjøring og har en styrerespons på linje med ei sørlandssnekke - har foreløpig blitt usagt. Dette er ikke nødvendigvis forventning ift fra årsmodell - 2015. Dette er en middelklassebil til en latterlig god pris. Man får ekstremt mye for pengene, både i kjøpsøyeblikket og mtp driftskostnader. Verditap har vel kanskje ikke vært bilens sterkeste side, mye på grunn av stor parallellimport og stadige kampanjer og prisjusteringer. Ny modell med ytterlige forbedringer gjør nok ikke dette bedre. Men den har også sine svakheter, enkelte relativt sentrale.

Dette til tross - dette er ei solid sparebøsse på 4 hjul.
Hverken mer eller mindre. Som sagt, som en høyrentekonto.

Det er utrolig morsomt å se hvor hårsåre mange er når saklig kritikk blir rettet mot denne modellen. Skyldes det mangel på selvironi ift egne preferanser, eller rett og slett bare manglende erfaringer med "premium" biler?

Selv er jeg overbevist om at el-bil er fremtiden, at diesel har vært et megastort feilsteg og at vi om 20 år sitter å ler av partikkelfilter og skyhøye NOx utslipp. Akkurat som vi idag ler av blyholding bensin, kokende radiatorer og unger liggende i hattehylla. Men bilen er allerede oppfunnet, videreutviklet og raffinert i snart et århundre - det er vel ingen vits i å ta et steg tilbake bare fordi man bytter ut drivlinja med noe bedre?

Det et kjekt å ta del i utviklingen, men Leaf imponerer ikke akkurat stort på det rent de rent bilmessige egenskapene; men den passer vårt bilbehov svært bra - og er den modellen som uten tvil gjør det aller rimeligst. Vi bruker heller pengene vi spare på fancy bil på andre ting...

BEVeRage

Följande irriterar mig mest:
- att behöva säga OK till Carwings på mittkonsollen varje gång jag startar bilen. Borde ju räcka med en gång.
- att behöva stänga av VSP varje gång för att slippa oljudet när jag kör sakta framåt. Borde ju kunna välja att bara ha kvar backljudet.
- att det surrar från takbelysningen när den är inställd på Door.
- att bilen själv inte kan visa samma information och hjälp som LeafSpy.
- att bilen saknar information om laddplatser som inte är jättegamla.
- att klädseln i Acenta är obehaglig att sitta på, iallafall med kortbyxor.
- att bilen inte är bättre ljudisolerad, det värsta är resonansljudet över 30km/h. Min gamla bil har samma resonansljud men då över 110km/h på grov asfalt.

emil

Sitat fra: shaukaas på søndag 23. august 2015, klokken 00:18
Det er utrolig morsomt å se hvor hårsåre mange er når saklig kritikk blir rettet mot denne modellen. Skyldes det mangel på selvironi ift egne preferanser, eller rett og slett bare manglende erfaringer med "premium" biler?

Jeg synes Leaf-eiere er blandt de minst hårsåre her på forumet. For de fleste som velger Leaf er funksjon og pris viktigere enn design og prestisje. Synes en del eiere av andre biler blir personlig fornærmet bare man kritiserer løsniger deres produsent har valgt. For min del kan man kritisere bilen og forhandlerene så mye man vil, men gjør det basert på fakta og ikke synsing og gjetting.

Tomrolun

Vi er helt ferske el-bil eiere, har hatt vår Leaf i 3,5 uke nå og akkurat rundet 2000km. Må si vi stort sett er strålende fornøyd og dieselbilen har levd ett tilbaketrukket liv i garasjen etter at Leafen kom på gårdsplassen :)
Men noen småting irriterer litt:
-Spylerdyser som så vidt rekker opp på frontruta.
-Carwings, ihvertfall på Android.....(har lastet ned Leaf manager som fungerer 100 ganger bedre)

Ellers koser vi oss max i Leafen, og tror ikke vi blir belønnet med ny kaffeavtale på Statoil til neste år ;D
2015 Nissan Leaf Tekna 6,6 Kw lader,og Ratio hjemmelader fra El-bilhjelpen.
2009 Renault Grand Espace 2,0 dci

timingbeltkiller

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 21. august 2015, klokken 19:30
Det som er overraskende er at Leafen sliter på punkter som ikke er elbil-spesifikke.
Nissan må altså bare lære seg å bygge bedre biler så blir også elbilene bedre :-)
Her stiller Nissan i samme klasse som aristokratiet. Du kunne like gjerne ha skrevet:
Det som er overraskende er at Tesla sliter på punkter som ikke er elbil-spesifikke.
Tesla må altså bare lære seg å bygge bedre biler.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

E_S

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 23. august 2015, klokken 13:48
Stopp en halv!
Taler vi om driftsikkerhet og få/ingen småfeil, er japsebilene bedre enn europeiske og US biler.

MEN
Nissan er i så måte ujapansk. Den scorer i motsetning til de fleste japsemerkene
dårlig på AutoIndeks og lignende undersøkelser.
Og beviser således at en bilfabrikk beholder sine feil og mangler
når den utvider modellutvalget med en eller flere elbiler.

Det virker som Nissan-bilene er akkurat som andre japsebiler hva angår kvalitet, men forhandlernettet får veldig mye pepper. Dårlig service, vanskeligheter med garanti/reklamasjon, skyhøye servicepriser og lignende er ikke akkurat bra for omdømmet. Da hjelper det ikke om produktet er helt på linje med konkurrentene, når apparatet rundt er vesentlig dårligere enn det Toyota, Mazda, Honda, Hyundai, Kia etc. kan skilte med..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA