Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brannfare ved bruk av standardkladd

Startet av Mumitrollet, fredag 18. september 2015, klokken 15:35

« forrige - neste »

Rødkleiv

Sitat fra: shaukaas på søndag 23. august 2015, klokken 00:18
Med det sagt - så er Leafen akkurat som forventet, hverken mer eller mindre.

Kan man egentlig være misfornøyd når en bil leverer akkurat som forventet?

Jeg synes også Leafen leverer som forventet. På et par punkter overgår den forventningene, f.eks lydnivå i 120 km/t på motorvei. Men stort sett er den som forventet. Det er få biler man kan si det samme om.

Jeg har hørt Elon Musk snakke, og han gjør sitt beste for å heve forventningene til egne produkter. Klakkørene på forumet følger lojalt opp. Skulle man tatt ham og den mest fanatiske fansen på ordet, er Model S en perfekt krysning av Porsche 911 og Mercedes S-klasse. Noe som slett ikke er tilfelle. Tesla lager bra biler, men jeg forventet faktisk at vannet er utenpå lyktene, ikke inni. At bakluka passer sånn noenlunde inn i åpningen sin og at ikke motoren må byttes tre ganger på ett år.




leafnor

Sitat fra: leafnor på torsdag 20. august 2015, klokken 17:39
2012 Leaf

Storfornøyd så langt, og en del av det jeg kunne ønsket var bedre er nevnt eller fikset på nyere versjon.
Men:
Låsbar ladestikk
Setet kunne vært mulig å justere litt lengre bak
Normal parkeringsbrems, godt gammeldags håndbrekk
Energiforbruk varme, dvs mye unødig tap av energi
Fjernlys som gløder, ikke lyser
Regenerering litt kraftigere (nyere modell fikset)
Cruice control som bremset i nedoverbakke(mer regen)
Vindusspylere
Enklere setpunkt for ladestopp om en vil lade mindre enn 100
uten trikse med timer.
Vindusheis som en stoler på (treg som fy til å lukke vindu førerside)

Egentlig småting, men ville gjort meg enda gladere i bilen.

Etter en langtur hvor jeg tilbrakte 8 timer i førersetet, så kan jeg legge til at setene. Har sittet i bedre seter i en Nissan, så de kan litt bedre.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

emil

#47
Sitat fra: Rødkleiv på tirsdag 25. august 2015, klokken 01:01
Tesla lager bra biler, men jeg forventet faktisk at vannet er utenpå lyktene, ikke inni. At bakluka passer sånn noenlunde inn i åpningen sin og at ikke motoren må byttes tre ganger på ett år.

For å sitere meg selv fra en annen tråd først:

Sitat fra: emil på lørdag 06. september 2014, klokken 12:00
Et eksempel jeg pleier å dra fram er en tidligere kollega som er glad i småelektronikk med fruktlogo. Når mp3spiller/pc/mobil/nettbrett ikke fungerte var det bare å ringe så kom de og hentet på døren og leverte på døren en uke senere uten kostnad. Bedre kunne det jo ikke bli...

Helt til jeg sa at hadde det ikke vært bedre om tingene IKKE måtte på verksted hele tiden og nevnte at jeg aldri hadde hatt behov for å sende inn noe sånt til service de siste ~15 årene.

Og det er der jeg står ang bil og f.eks Leaf vs Tesla. Forhandler/service-appraratet til Nissan kan være så dårlig som bare det, men når Nissan bygger en bil som ikke trenger å dra inn på verksted for å fikset garanti/reklamasjonsting fire ganger pr år er det den bilen jeg velger.

Når det er sagt så har jeg hatt bilen inne på reklamasjon/garantiarbeid hos firmaet som importerte bilen. Kostet meg riktignok i tid to kjøreturer fra Kristiansand til Mandal og det var en liten lidelse å kjøre diesel-golf som lånebil, men alt ble fikset som avtalt. Litt hyggelig elbilprat og kikking på RAV4-EV og et par andre elbiler gjorde at turen ikke føltes helt bortkastet.

Har også bare gode erfaringer med serviceavdelingen til Nissan her, jeg var fornøyd med Honda også helt til de flyttet sammen med annen bilforhandler (som bl.a selger tyske elbiler med merkelige bakdører), men jeg ville aldri kjøpt en ny bil fra noen av dem rett og slett fordi jeg aldri ville kjøpt en helt ny bil uansett. Og når jeg svarer på sånne undersøkelser (som autoindex) og ser hvor mange av spørsmålene der jeg ikke har relevante svaralternativet klarer jeg heller ikke å ta resultatet helt serøst.

Oppsummeringen blir at jeg kan godt leve med en litt kranglete kundeservice den ene gangen noe trøbler gjennom eierforholdet, enn å ha en superhyggelig selger hvis bilen må inn og fikses flere ganger i året.

shaukaas

Sitat fra: Rødkleiv på tirsdag 25. august 2015, klokken 01:01

Kan man egentlig være misfornøyd når en bil leverer akkurat som forventet?


Både ja og nei - forventingene var jo i utgangspunktet ikke særlig høye, men man kan vel være misfornøyd med at utvalget av elektriske modeller er så begrenset, at modellen som scorer best på plass scorer dårligst på svært mye annet. Skuffelsen kom jo sånn sett i forkant av kjøpet - det har vært lite overraskelse, hverken positive eller negative. Bilen tar oss fra A-B uten at den gir oss noe mer enn mer penger på konto sett opp mot et fossilt alternativ. For noen er dette godt nok, og det er det forsovet for oss også - men fremdeles er det på sin plass å påpeke de svake egenskapene med modellen.

Det er kanskje feil å skylde alt på Nissan og Leaf, når det egentlig bør gjelde alle aktørene som tilbyr halvfabrikata. Hvorfor gjør man ikke jobben skikkelig? Hvorfor produseres det for eksempel ikke en liten stasjonsvogn med el-drift?

Hvorfor har produsentene fossilbiler som er bedre gjennomførte på mange av punktene som ikke kan tilskrives el-bilteknologien? Er det av økonomiske grunner? Er el-bil kundene asketer som tar til takke med gårsdagens løsninger? Har virkelig ikke Nissan utviklet bilene sine mer enn dette de siste tiårene? Er Leaf virkelig det beste Nissan har å tilby?


fws

Jeg har i utgangspunktet vært fornøyd med Leafen. Men det er noen ganger jeg lurer på hva Nissan tenkte når de designet bilen. Som fjernlysne, pipelydene (De har satt pipelyd på den ene døra i bilen jeg faktisk har kontroll på), carwings, og stoffmatter som ikke passer skikkelig.

Siden flere har nevnt spyledysene, så kan jeg si at de kan justeres opp. Det hjalp veldig!

Driftssikkerheten er på en måte god, så lenge de får fikset problemet med at 12v batteriet går flatt.

Det er alltids noen ting jeg skulle ønske meg. Som lengdejustering av rattet, DAB og litt bedre stereoanlegg. Dette er ikke ting som plager meg nevneverdig, men jeg kommer til å ha det på min neste bil.

Hvis jeg skal prøve oppsummere litt synes jeg Leafen er en konfertabel og stillegående bil som er perfekt for de daglige kjøreturene. Men om det blir Nissan neste gang vil tiden vise...
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Elbil fundamentalist

#50
Trådstarter spør hvorfor?: Her er kanskje svaret ispedd litt konspirasjon :-D

Problemet med Leaf, Golf, i3 soul merce B etc. etc. er at de alle er compliant biler. Akkurat tilstrekkelig og kaldhjertede forsøk på til å tilfredsstille Californias m.fl krav til å defineres som null utslippbiler. 100 miles kan de vel kun oppnå på en fin sommerdag i lav hastighet uten for mye terreng. Elbilene skal ikke kannibalisere ICE produktlinjene og at de etablerte bilprodusentene konkurrerer om å gå saktest mulig frem på elbilfronten. Derfor er de stygge utilstrekkelige, veldig sent lansert i forhold til når kundene var klare for å kjøpe. Velge bevisst å holde svak rekkevidde som låser de til å være nr 2 bil og dermed også unna de mest populære modellspekterene og prismessing så dyre at de er dømt til å selge svært dårlig og ikke tar fra ICE bilene tittel som "skikkelige biler". Godt krydret med lite/fraværende motivasjon for å hjelpe hurtigladenettverk til å bli tilstrekkelig utbredt og i mange år holde batteribyttepriser ukjent for å unødvendig øke risikoen for førstegangskjøpere og forhåpentligvis sende bruktbilprisene til bunns.

Hybridbiler er hverken gode elbiler eller det beste av fossilbiler da de enten har for lite rekkevidde til å være gode elbiler, eller sliter med å drasse rundt på for mye unødvendig vekt for å være gode på langturer. Dog bedre enn rene ICE biler for normale folks miks av mange korte turer og færre langturer, men det viktigste er det å holde de store kjøpegruppene unna elbilene.

Hydrogenbiler er dødfødt, men fortsatt ett spill for galleriet for å skape mest mulig usikkerhet for elbiler på et industrielt nivå som lykkedes med å stoppe elbilsatsningen i slutten av '90/tidlig 2000tallet. Fortsatt er hydrogenbløffen langt fremme f.eks hos Toyota, og det er åpenbart tydelig at hverken Toyota eller Honda ikke ønsker å lykkes med brenselcelle, når du ser designet på bilene. Noe som også til en viss grad også er tilfelle med Leaf. Jeg har vendt meg til den og synes vanlige biler ser gammeldagse ut, men forstår hvorfor mange synes den er stygg med de ut-stikkende lyktene og "fiskemunnen" og feite bakpartiet samt baugporten. Men hydrogenbiler er viktig for oljebransjen som kan "kamuflere" fossil gass som grønn hydrogen da dette er den billigste fremstilling av hydrogen. Hvor store eierandeler har oljeinvestorene i bilbransjen? Får de bestemme vil selvsagt det mest klimafiendtlige skje, men med null lokal forurensning vil vel mange oljesmurte politikere verden rundt slippe dette gjennom.

Til syvende å sist ønsker vel de etablerte bilprodusentene å kunne konkludere en gang for alle... "Vi forsøkte, men Elbiler fungerer ikke. Kundene vil ikke ha dem"

I mellomtiden jobber de for at elbilfordeler skal defineres som urettferdige konkurransevridende subsidier som er viktigere enn å få bukt med en den kvelende luftforurensningen ICE og i spesielt dieselbiler påfører milliarder av mennesker hjerte og lungesykdommer. Paralleller til kampen mot tobakk er ganske tydelige i mine øyne ihvertfall.

De enste som utfordrer dette er Tesla. Ingen de etablerte bilprodusenter har engang lyst til å komme Model 3 i forkjøpet i forsøk på å stoppe en konkurrent. Om de overlever storkonkurrentene er vanskelig å si. De selger fortsatt forsvinnende lite i forhold til de store. -Oljeprisene er sendt til bunns, gevinstene for elbiler utenfor norges sære avgiftsystem gjør Tesla mindre attraktivt. Fiasko i Kina og Kinakopier av Tesla gjør at det kan bli en langvrig motbakke. Heldigvis har Norge vist veien frem, og er verdens største feltundersøkelse av ellbiler som beviser at elbiler kan bli fremtiden hvis politikerne bestemmer seg. -ingen grunn til å trekke elbilfordelene i Norge tilbake. Vi har akkurat begynt om vi skal lykkes...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

shaukaas

Mja... Det er vel ingen på elbilforum.no som er i tvil om konseptet.

Håper at en global endring i bilbransjen kan bidra til et større modellutvalg. Som bileier her i Norge er det jo ingen som helst tvil om hva som lønner seg - så det er lov å håpe at flere nasjoner bruker den særnorske modellen!

Men jeg snakker daglig med flere "petrolheads" som ikke en gang forstår hvordan det er mulig å ha en elbil som primærbil i en barnefamilie... Jeg ser daglig store SUV'er i speilet, som ligger faretruende nært bakenden - bruker første anledning til å kjøre forbi; og som utviser en nokså genuin anti-elbil holdning ute i trafikken.

Bildet er nok litt mer sammensatt, og endring går sakte fremover. Det må noen store visjonærer til for å endre verden!

AmocoCadiz

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 14. september 2015, klokken 01:53
Trådstarter spør hvorfor?: Her er kanskje svaret ispedd litt konspirasjon :-D

Problemet med Leaf, Golf, i3 soul merce B etc. etc. er at de alle er compliant biler. Akkurat tilstrekkelig og kaldhjertede forsøk på til å tilfredsstille Californias m.fl krav til å defineres som null utslippbiler. 100 miles kan de vel kun oppnå på en fin sommerdag i lav hastighet uten for mye terreng. Elbilene skal ikke kannibalisere ICE produktlinjene og at de etablerte bilprodusentene konkurrerer om å gå saktest mulig frem på elbilfronten. Derfor er de stygge utilstrekkelige, veldig sent lansert i forhold til når kundene var klare for å kjøpe. Velge bevisst å holde svak rekkevidde som låser de til å være nr 2 bil og dermed også unna de mest populære modellspekterene og prismessing så dyre at de er dømt til å selge svært dårlig og ikke tar fra ICE bilene tittel som "skikkelige biler". Godt krydret med lite/fraværende motivasjon for å hjelpe hurtigladenettverk til å bli tilstrekkelig utbredt og i mange år holde batteribyttepriser ukjent for å unødvendig øke risikoen for førstegangskjøpere og forhåpentligvis sende bruktbilprisene til bunns.

Hybridbiler er hverken gode elbiler eller det beste av fossilbiler da de enten har for lite rekkevidde til å være gode elbiler, eller sliter med å drasse rundt på for mye unødvendig vekt for å være gode på langturer. Dog bedre enn rene ICE biler for normale folks miks av mange korte turer og færre langturer, men det viktigste er det å holde de store kjøpegruppene unna elbilene.

Hydrogenbiler er dødfødt, men fortsatt ett spill for galleriet for å skape mest mulig usikkerhet for elbiler på et industrielt nivå som lykkedes med å stoppe elbilsatsningen i slutten av '90/tidlig 2000tallet. Fortsatt er hydrogenbløffen langt fremme f.eks hos Toyota, og det er åpenbart tydelig at hverken Toyota eller Honda ikke ønsker å lykkes med brenselcelle, når du ser designet på bilene. Noe som også til en viss grad også er tilfelle med Leaf. Jeg har vendt meg til den og synes vanlige biler ser gammeldagse ut, men forstår hvorfor mange synes den er stygg med de ut-stikkende lyktene og "fiskemunnen" og feite bakpartiet samt baugporten. Men hydrogenbiler er viktig for oljebransjen som kan "kamuflere" fossil gass som grønn hydrogen da dette er den billigste fremstilling av hydrogen. Hvor store eierandeler har oljeinvestorene i bilbransjen? Får de bestemme vil selvsagt det mest klimafiendtlige skje, men med null lokal forurensning vil vel mange oljesmurte politikere verden rundt slippe dette gjennom.

Til syvende å sist ønsker vel de etablerte bilprodusentene å kunne konkludere en gang for alle... "Vi forsøkte, men Elbiler fungerer ikke. Kundene vil ikke ha dem"

I mellomtiden jobber de for at elbilfordeler skal defineres som urettferdige konkurransevridende subsidier som er viktigere enn å få bukt med en den kvelende luftforurensningen ICE og i spesielt dieselbiler påfører milliarder av mennesker hjerte og lungesykdommer. Paralleller til kampen mot tobakk er ganske tydelige i mine øyne ihvertfall.

De enste som utfordrer dette er Tesla. Ingen de etablerte bilprodusenter har engang lyst til å komme Model 3 i forkjøpet i forsøk på å stoppe en konkurrent. Om de overlever storkonkurrentene er vanskelig å si. De selger fortsatt forsvinnende lite i forhold til de store. -Oljeprisene er sendt til bunns, gevinstene for elbiler utenfor norges sære avgiftsystem gjør Tesla mindre attraktivt. Fiasko i Kina og Kinakopier av Tesla gjør at det kan bli en langvrig motbakke. Heldigvis har Norge vist veien frem, og er verdens største feltundersøkelse av ellbiler som beviser at elbiler kan bli fremtiden hvis politikerne bestemmer seg. -ingen grunn til å trekke elbilfordelene i Norge tilbake. Vi har akkurat begynt om vi skal lykkes...
Hva folk er missfornøyd med (utenom rekkevidde) er vel stort sett mindre ting som er unødvendlig dårlig designet/utformet fra store bilprodusenter som til sammenligning med resten av fossilmodellene fra samme produsent, hvor lignende funksjoner ikke er feil/slappt designet.

Er langt på vei enig i Elbil fundamentalist sin analyse av bil og oljeindustrien, og håret i suppa for fossilindustrien er nettop Tesla som stort sett har motbevist i realiteten alle  ankepunkter mot elbilen.
Tesla er derfor i stor grad drivkraften i utviklingen frem mot elbil 2.0 med lang nok rekkevidde i mellomklasse størrelse (Tesla 3, Leaf 40kWh Chevy Bolt osv ) som resten av bilindustrien ikke kan ignorere. Men HVIS de skulle gå konkurs, da kan globalt sett elbilrevolusjonen stoppe helt opp...

TorC

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 15. september 2015, klokken 12:05
Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 14. september 2015, klokken 01:53
Trådstarter spør hvorfor?: Her er kanskje svaret ispedd litt konspirasjon :-D



Er langt på vei enig i Elbil fundamentalist sin analyse av bil og oljeindustrien, og håret i suppa for fossilindustrien er nettop Tesla som stort sett har motbevist i realiteten alle  ankepunkter mot elbilen.
Tesla er derfor i stor grad drivkraften i utviklingen frem mot elbil 2.0 med lang nok rekkevidde i mellomklasse størrelse (Tesla 3, Leaf 40kWh Chevy Bolt osv ) som resten av bilindustrien ikke kan ignorere. Men HVIS de skulle gå konkurs, da kan globalt sett elbilrevolusjonen stoppe helt opp...

Her er spekulasjonene mange, og konspirasjonene dertil. Tesla er nok en viktig drivkraft, men det er de mer etablerte som driver toget.
Utviklingen på elbil siste 3-4 år har vært ganske stor. Fra 1.gen Leaf og trillingene kom på markedet for 4-5 år siden har rekkevidden gått opp ganske mye. Forbedringene på elbilene overstiger LANGT fossilbilene. 5% forbedring årlig er ganske heftig. Skulle fossilbilene hatt samme utvikling ville de nå gått Nordkapp-Lindesnes på en desiliter. Utviklingne på LEAF fra 160 km til 199km til antakeligvis over 250 km har skjedd på kun 5 år. Hvis dette fortsetter vil vi se 400 km på tilsvarende LEAF om rundt 5 år.

Og personlig er jeg tilfreds med at det ikke kommer revolusjoner innen elbil. Hvis noen imorgen kommer med en elbil til 250K som har 400 km rekkevidde, så vil verdien på min LEAF synke som en stein...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

shaukaas

Rekkevidde er nå én ting - skikkelig bil er en annen. For de fleste av oss er ikke rekkevidden et stort problem? Men det er klart at med bedre rekkevidde, så blir motargumentene færre...

Aleco

Eg er stort sett nøgd med bilen :) Det er berre eit par ting som skurrar for min del.
    ¨
    • Altfor optimistisk oppgjeve rekkjevidd. Eg køyrde 202 km på éi lading ein gong. Ved neste fullading meinte bilen at eg fint kunne køyre 246 km.
    • Glødepærene ... dei får bilen til å sjå minst ti år eldre ut enn han er
    • Lading framme passar meg særs dårleg då eg i alle år har ryggeparkert
    • Ubrukeleg ryggekamera om vinteren (snø eller slafs og skit etter desse)
    • Designet? :P Men det visste eg jo føre eg kjøpte han.

Limbeck

Jeg liker ikke at de prøver å være bensinbiler. Hva er vitsen med gir stang? Det er ingen gir boks. Kan ikke modusene være knapper på rattet?

Dette er egentlig verre med andre elbiler enn Nissan. Men de har det de også

cra

Sitat fra: Limbeck på onsdag 16. september 2015, klokken 08:36
Jeg liker ikke at de prøver å være bensinbiler. Hva er vitsen med gir stang? Det er ingen gir boks. Kan ikke modusene være knapper på rattet?

Dette er egentlig verre med andre elbiler enn Nissan. Men de har det de også

Vel, det senker jo terskelen for å enkelt kjøre elbil kontra fossilbil, slik at det blir intuitivt for brukeren. På andre biler (med automatgir) velger man vel også bare hvilken retning man vil bilen skal gå, og etter det er det gass eller brems det går i.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

BE

Det er vel ingen av dagens moderne biler med automat som har mekanisk forbindelse mellom girstang og girkasse, elektronisk alt sammen. Så dette er nok fordi kundene ønsker følelsen av at de gjør noe annet enn å trykke på en bryter, selv om det er det de i praksis gjør.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA