Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brannfare ved bruk av standardkladd

Startet av Mumitrollet, fredag 18. september 2015, klokken 15:35

« forrige - neste »

shaukaas

Kommer fra 9 år gammel tyskfødt diesel-purke til britisk nabofabrikk til Sellafield - en 2015 Tekna. Kun kjørt bilen ca 3000km over noen uker sommerstid, så har ikke veldig lang erfaring. Livet som el-billist er ukomplisert og rimelig. Men....

:'(


ALLTID ET MEN eller ti:

1. Rart å føle at en ny bil føles teknologisk og kjøremessig eldre enn en 9 år gammel tysker kjørt 140.000km!
2. Ventilasjon og Auto-funksjon er jo en vits? Og det dugger hvis man ikke sitter med beina samlet...  ???
3. Infotainment systemet har håpløse menyer og menyvalg. Navi jeg ikke tør å stole på. Kart fra steinalderen!
4. Elendige høyttalere, til tross for såkalte "Bose" - hvor er mellomtonen?  :-X
5. Fjernlys på nivå med en 1963 VW Boble - forøvrig drømmebilen, gjerne konvertert til el.  :P
6. Knapper på ratt og ellers i bilen er ulogisk plassert/lite intuitive.
7. Svingradius!!! Er ikke dette en bybil? Den er jo et mareritt i trange parkeringshus, nesten som lang HiAce!
8. Ryggekamera? Hvorfor ikke ryggealarm? Jeg kan jo ikke rygge og se ned på skjermen samtidig??!?!?!
9. Alt for korte sitteputer - jeg er 186 og finner ingen god sittestilling. Heldigvis har den begrenset rekkevidde!
10. Carwings er jo en vits. Er det SAP konsulenter som har programmert dette rallarverket? Gud hjelpes!
10. Hva betyr alle disse pipelydene?
10. Hvorfor synkroniserer den ikke mobiltelefon vha Bluetooth automatisk?
10. Hvorfor bruker den strøm fra batteriet til å varme opp kupéen, når laderen står tilkoblet?
10. Hvorfor er det ikke gassfjærer på panseret? En stang som henger i en plastdings? Her burde man lært av Audi A2 - påfylling av spylerveske fra "utsiden" av motorrommet - det er jo ingenting av interesse under panseret på denne bilen uansett.


Vi kjøpte bilen ene og alene fordi den er elektrisk - og fordi den dekker 98% av vårt bilbehov. Ny bil med garanti til halve prisen av en brukt dieselbil. Bortsett fra alle fordelene med en elektrisk bil, så er det lite som tiltaler oss med en Leaf. Ikke engang nybilselger hos Nissan var personlig overbevist: "Ja, det er jo Japansk................."

Det kan hende vi er spesielt kresne, ikke vet jeg - men bortsett fra et tragisk ytre mangler bilen mange andre kvaliteter vi mer eller mindre har tatt for gitt... Bare den holder i sammen, ikke får noen form for driftsproblemer eller andre uforventede store vedlikeholdskostnader - så har vi forsovet fått hva vi har betalt for. På grunn av bagasjeromsplass ble det Leaf i stedet for Golf, som jo faktisk føles som en virkelig ny bil... Jeg skal ikke engang begynne. Mercedes mangler hurtiglader - hvilke EGENTLIGE alternativer har man? Renault?? Har hatt 1 fransk bil, og aldri-aldri-aldri igjen - ikke en gang som leiebil! KIA? Etter Sportage? hmm...

Dette er den 3 Japanske bilen i mitt eie - og de har alle vært noen uslitelige "jævler."
Men kjøreglede, noen form for entusiasme eller fascinasjon over ingeniørkunst finnes ikke. Det er drittkjedelige produkter som er omtrent like interessante som en høyrentekonto. Sikkert som banken. Jeg er overhodet ingen bilentusiast, men en teknisk skrue - neste gang håper jeg at banken gir meg lån til en Tesla! De har ihvertfall gjort et stykke skikkelig ingeniørarbeid, laget et produkt som vekker "har lyst på" følelsen - og har en kjøreopplevelse jeg aldri noensinne har vært i nærheten av hverken til lands eller til vanns...

Jeg trodde virkelig Nissan produserte bedre biler enn dette - er alle modellene på dette nivået? Jeg må lé!

Nå høres jeg sikkert ut som en vaskeekte sutrepave, men jeg synes faktisk el-bilteknologien er fantastisk. Det er bare synd at markedet er såppass umodent i global sammenheng, at bilkunder som ønsker et smartere alternativ blir avspist med halvfabrikata. Å mangle MULIGHET FOR Å KUNNE BESTILLE innebygd DAB, filskiftevarsler, adaptiv cruisekontroll, elektriske seter, alarm, skikkelig stereo +++ i 2015 er jo nesten å holde folk for narr? Er Norge blitt en dumpingplass for en el-bil satsing som ikke fungerer i land uten noen vanvittige insensitiver?

Enn så lenge, så er jeg ihvertfall glad jeg hoppet over modeller som Think med Reva!  ;D ;D ;D

Øyvind.h

#16
Er bagasjerommet i Leaf større enn eGolf? Mitt inntrykk er at Golf har veldig stort bagasjerom, men jeg har ikke målt de to konkrete modellene mot hverandre. Mtp. hva du føler for Leaf skulle en kanskje tro du hadde sett igjennom fingrene med et (muligens) marginalt mindre bagasjerom i Golf?

1. Hadde du samme gassrespons i en 9 år gammel tysker? Tviler
8. Ryggesensorer: dette tror jeg bilen kan leveres med om du ber om det? Fikk i hvert fall muligheten til det tidligere
13 (som du kaller punkt 10): Bilen tar strøm fra veggen, men du har antakelig ikke kraftig nok tilførsel. Om du bare har 10 amp standard kabel trekkes noe fra vegg og noe fra batteri. Fiks 16A ladeboks så trekkes så og si alt fra vegg. Har du forvarmet mye disse ukene på sommeren som du skriver at du har hatt bilen?

For øvrig: Sportage (ny type) har da fått gode tilbakemeldinger, og Kia har gjort enorme fremskritt de senere år).
Etter å ha lest innlegget ditt kan jeg egentlig ikke fatte hva du gjør i en Leaf. Høres egentlig ut som en spøk  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

lunitiks

Sitat fra: shaukaas på torsdag 20. august 2015, klokken 18:03
7. Svingradius!!! Er ikke dette en bybil? Den er jo et mareritt i trange parkeringshus, nesten som lang HiAce!
8. Ryggekamera? Hvorfor ikke ryggealarm? Jeg kan jo ikke rygge og se ned på skjermen samtidig??!?!?!


(...)

Nå høres jeg sikkert ut som en vaskeekte sutrepave (...)


+1
+1
+1
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

shaukaas

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. august 2015, klokken 18:17
1. Hadde du samme gassrespons i en 9 år gammel tysker? Tviler
8. Ryggesensorer: dette tror jeg bilen kan leveres med om du ber om det? Fikk i hvert fall muligheten til det tidligere
13 (som du kaller punkt 10): Bilen tar strøm fra veggen, men du har antakelig ikke kraftig nok tilførsel. Om du bare har 10 amp standard kabel trekkes noe fra vegg og noe fra batteri. Fiks 16A ladeboks så trekkes så og si alt fra vegg. Har du forvarmet mye disse ukene på sommeren som du skriver at du har hatt bilen?

Etter å ha lest innlegget ditt kan jeg egentlig ikke fatte hva du gjør i en Leaf. Høres egentlig ut som en spøk  ;D

1. Mnja - vi hadde multitronic-kasse, så overgang til el-bil ga marginal endring i gassrespons/komfort. Men med El-bil kjører man jo sjelden med gassen i bånn anyway...

8. Aldri blitt presentert muligheten. Kan jo kjøpe hos Biltema, men dette burde kanskje fått plass i bilen fra fabrikken?

13. Det var jeg ikke klar over: Godt det blir 16A ladestasjon snart. Har faktisk brukt både forvarming og kjøling - det har vært en relativt kald sommer, så det er jo kjekt å bruke de funksjonene man har?

Sarkasme er artige greier... :)

Powerflux

Sitat fra: shaukaas på torsdag 20. august 2015, klokken 21:00

Sarkasme er artige greier... :)
Hehe, ikke noe å bry seg om  ;D Sarkasmen sitter løst hos en del her inne, meg selv inkludert ;)

Når det er sagt, jeg er enig i alt du skriver, med unntak av svingradius som jeg syntes er helt grei.
Jeg skal dog ALDRI ha Nissan igjen. Jeg har lært meg å leve med bilens ufattelig mange svakheter rett og slett fordi bruksmønsteret mitt er ideelt for denne typen elbil.
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Gliderman

Har kjørt Leafen 37.500 km siden januar i 2014, hovedsaklig på motorvei. Fikk byttet spylerdyser rett etter at jeg fikk bilen og siden det er det ikke mye å klage på. God lyd i Boosen er det også.
Hadde ikke blitt trist om batteriet var større,  men kjøpte bilen med åpne øyne.
Vi har alle forskjellige sammenligningsgrunnlag og jeg blir litt lattermild når man sammenligner en medium bil med større premium merker.
Jeg solgte en 2 år gammel Hyundai i20, så for meg er Leafen rimelig premium.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Mumitrollet

Sitat fra: RuneW på torsdag 20. august 2015, klokken 09:17
Sitat fra: Mumitrollet på torsdag 20. august 2015, klokken 09:03
Ser det står på spesifikasjonene til Nordic utgaven, på Nissan sine nettsider at den skal ha Led- hovedlys. På min Nordic har jeg kun led på nærlysene, mens jeg har halogen på fjernlysene!  Er dette riktig? Trodde da virkelig hovedlys var fjernlysene, eller tar jeg feil?

Tror faktisk nærlys = hovedlys.


Er det noen som vet om problemer som kan oppstå ved å montere xenonkit i fjernlysene? Kan dette gå ut over garantien? Synes det er alt for dårlig fjernlys...
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

Sele

Sitat fra: Mumitrollet på torsdag 20. august 2015, klokken 22:49
Sitat fra: RuneW på torsdag 20. august 2015, klokken 09:17
Sitat fra: Mumitrollet på torsdag 20. august 2015, klokken 09:03
Ser det står på spesifikasjonene til Nordic utgaven, på Nissan sine nettsider at den skal ha Led- hovedlys. På min Nordic har jeg kun led på nærlysene, mens jeg har halogen på fjernlysene!  Er dette riktig? Trodde da virkelig hovedlys var fjernlysene, eller tar jeg feil?

Tror faktisk nærlys = hovedlys.


Er det noen som vet om problemer som kan oppstå ved å montere xenonkit i fjernlysene? Kan dette gå ut over garantien? Synes det er alt for dårlig fjernlys...

Problemet er at det er ulovlig så da må du selv velge hva du ønsker og gjøre.

shaukaas

Sitat fra: Powerflux på torsdag 20. august 2015, klokken 21:18
Jeg skal dog ALDRI ha Nissan igjen. Jeg har lært meg å leve med bilens ufattelig mange svakheter rett og slett fordi bruksmønsteret mitt er ideelt for denne typen elbil.

Du har funnet akkurat de riktige ordene som beskriver hvorfor vi har en Leaf.  ;)

+1

emil

Sitat fra: shaukaas på torsdag 20. august 2015, klokken 18:03
10. Hva betyr alle disse pipelydene?

Dette var det eneste punktet fra listen jeg kunne kjenne meg igjen i. Carwings ikke tatt med siden jeg aldri har brukt det.

Øyvind.h

Sitat fra: emil på fredag 21. august 2015, klokken 08:41
Sitat fra: shaukaas på torsdag 20. august 2015, klokken 18:03
10. Hva betyr alle disse pipelydene?

Dette var det eneste punktet fra listen jeg kunne kjenne meg igjen i. Carwings ikke tatt med siden jeg aldri har brukt det.
Når jeg gikk gjennom innstillingsmenyen nylig fant jeg "sounds" og kunne velge mellom forskjellige. Tror også jeg kunne deaktivere. Men det er kanskje bare oppstartslyden?

Carwings er jeg til dels enig med shaukaas om. Det fungerer greit, men feiler om bilen er i bevegelse. Responsen er også alt for treg, selv om jeg ikke kunne tenkt meg å klare meg helt uten app. Og jeg savner en del funksjoner fra Tesla-appen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

emil

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. august 2015, klokken 08:53
Sitat fra: emil på fredag 21. august 2015, klokken 08:41
Sitat fra: shaukaas på torsdag 20. august 2015, klokken 18:03
10. Hva betyr alle disse pipelydene?

Dette var det eneste punktet fra listen jeg kunne kjenne meg igjen i. Carwings ikke tatt med siden jeg aldri har brukt det.
Når jeg gikk gjennom innstillingsmenyen nylig fant jeg "sounds" og kunne velge mellom forskjellige. Tror også jeg kunne deaktivere. Men det er kanskje bare oppstartslyden?

Oppstartslyden er jo grei å skru av. Selv varselpip hvis jeg glemmer å skru av lys er unødvendig siden bilen skrur dette av selv etter en kort stund. TopGear/Clarkson illustrerte ellers denne unødvendige pipingen da han testet Nissan Cube for noen år siden og det er omtrent det samme i Leaf i dag.

shaukaas

Oppstartlyden var vel omtrent den første innstillingen jeg febrilsk lette meg frem til - det var utrolig herlig å bare bli kvitt denne først som sist. Men fortsatt sitter jeg litt igjen med følelsen av mine første bekjentskap med noe som før i tiden var nokså kjent: AIWA. Noen var jo fornøyd med disse produktene også...

Say no more.


Rødkleiv

Sitat fra: shaukaas på torsdag 20. august 2015, klokken 18:03



ALLTID ET MEN eller ti:

1. Rart å føle at en ny bil føles teknologisk og kjøremessig eldre enn en 9 år gammel tysker kjørt 140.000km!
2. Ventilasjon og Auto-funksjon er jo en vits? Og det dugger hvis man ikke sitter med beina samlet...  ???
3. Infotainment systemet har håpløse menyer og menyvalg. Navi jeg ikke tør å stole på. Kart fra steinalderen!
4. Elendige høyttalere, til tross for såkalte "Bose" - hvor er mellomtonen?  :-X
5. Fjernlys på nivå med en 1963 VW Boble - forøvrig drømmebilen, gjerne konvertert til el.  :P
6. Knapper på ratt og ellers i bilen er ulogisk plassert/lite intuitive.
7. Svingradius!!! Er ikke dette en bybil? Den er jo et mareritt i trange parkeringshus, nesten som lang HiAce!
8. Ryggekamera? Hvorfor ikke ryggealarm? Jeg kan jo ikke rygge og se ned på skjermen samtidig??!?!?!
9. Alt for korte sitteputer - jeg er 186 og finner ingen god sittestilling. Heldigvis har den begrenset rekkevidde!
10. Carwings er jo en vits. Er det SAP konsulenter som har programmert dette rallarverket? Gud hjelpes!
10. Hva betyr alle disse pipelydene?
10. Hvorfor synkroniserer den ikke mobiltelefon vha Bluetooth automatisk?
10. Hvorfor bruker den strøm fra batteriet til å varme opp kupéen, når laderen står tilkoblet?
10. Hvorfor er det ikke gassfjærer på panseret? En stang som henger i en plastdings? Her burde man lært av Audi A2 - påfylling av spylerveske fra "utsiden" av motorrommet - det er jo ingenting av interesse under panseret på denne bilen uansett.


Det som slår meg er at de fleste av disse punktene er adressert og løst i en typisk orange rånerstylet Opel Ascona av den typen som går i dalstrøka innafor.
Med hardpumpa bilsteindempere går den kjøremessig utenpå en slitt Audi fra 2006, ventilasjon er ut av vinduet der man har armen. Anlegget spiller for hele bøgda så det trenger du ikke å tenke på. Svingradius er på størrelse med en doughnut og vil du ha den mindre er det bare å gi mer gass. Kupeen er alltid varm og velduftende, og under panseret finnet du blankpussede silikondempede fjærer. Fjernlyset kan skremme vannet av en moskus. Når du i tillegg får med potetsekkformede bøtteseter og garantert ingen piping (bortsett fra hvining i dekk), er det egentlig rart at ikke flere slår til.

shaukaas

Been there, done that - cured by the mistake.  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA