Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjørnespjeld

Startet av Toonster, lørdag 12. september 2015, klokken 21:30

« forrige - neste »

Øyvind.h

#45
Ikke akkurat fullt på Brokelandsheia nå :)
98kW ved 31% SOC. Skal sjekke senere hvordan det er sammenlignet med s85.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

GOS

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 28. august 2015, klokken 12:13
Ikke akkurat fullt på Brokelandsheia nå :)
98kW ved 31% effekt. Skal sjekke senere hvordan det er sammenlignet med s85.

Da har du ca samme ladeeffekten som en S85 har ved sine 31%SOC (jeg har 97.3 kw ved 33.7% SOC), men S85'en har jo da alt pyttet litt mer inn i batteriet. (Kanskje ca 31% av maks 15 kwh som er ca 5 kwh)

Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Øyvind.h

#47
Da er kjøringen unnagjort. Det ble ca 500km på veldig varierte veier.
Kort oppsummert:
1. Bilen er bedre støydempet i høy hastighet. Usikker på hvor mye som skyldes bedre dekk (Michelin vs Goodyear).
2. Bilen er veldig god å kjøre med standard understell. Jeg ville valgt det med 4wd. Det er bittelitt stivere enn min gamle s85 med luft. Men ikke ukomfortabelt stivt slik som + understellet. Man flyter ikke like umerkelig over dumper og hull i veien som med luft, men komforten er helt på høyde med eks 5-serie!
3. Liten frunk var litt utfordrende, men klarte å pakke bra nok til at det holdt. Var tross alt bare en helgetur.
4. Forbruket var lavt. 175Wh/km på 246km. Startet med 91% SOC og kom frem med 26%. Av dette var ca 10 mil i 50-80 sone og resten i 100/110 sone hvor venstre felt fløt i 120-135. Jeg tror dette er bedre enn hva jeg kunne klart med s85 på motorvei, men jeg vet ikke helt sikkert!
5. Bilen er en drøm å kjøre, presis styring, svært stille, premium interiør med høy opplevd kvalitet.
6. Nextgen setene er gode også på langtur. Bittelitt smale for øvre del av rygg, men vente meg til det.
7. Savnet el bakluke.

Om man ikke har råd til s85d eller s90d er 70d et knallbra alternativ!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Diravi

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. august 2015, klokken 19:30

2. Bilen er veldig god å kjøre med standard understell. Jeg ville valgt det med 4wd.


Fin oppsummering! Men hvorfor er det spesielt med 4wd du ville valgt stål? Fordi du da ikke er så avhengig av muligheten til å heve bil på vinterstid?

Jeg fikk endelig prøvekjørt en "normal" S (60) med stålfjæring, og den var fast, men likevel bedre dempet enn P85 med luft som jeg prøvde i Trondheim - og bedre enn den ganske stivt oppsatte bilen som vi har nå. Så Hegnar Online (eller var det DN) sin påstand om at standard fjæring er like stiv som en Mercedes AMG kjøper jeg ikke helt. Ei heller Tesla Trondheims vurdering av at 19" med stålfjærer og 21" P med luft er omtrent sammenlignbare.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Øyvind.h

Sitat fra: Diravi på søndag 30. august 2015, klokken 19:42
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. august 2015, klokken 19:30

2. Bilen er veldig god å kjøre med standard understell. Jeg ville valgt det med 4wd.


Fin oppsummering! Men hvorfor er det spesielt med 4wd du ville valgt stål? Fordi du da ikke er så avhengig av muligheten til å heve bil på vinterstid?

Jeg fikk endelig prøvekjørt en "normal" S (60) med stålfjæring, og den var fast, men likevel bedre dempet enn P85 med luft som jeg prøvde i Trondheim - og bedre enn den ganske stivt oppsatte bilen som vi har nå. Så Hegnar Online (eller var det DN) sin påstand om at standard fjæring er like stiv som en Mercedes AMG kjøper jeg ikke helt. Ei heller Tesla Trondheims vurdering av at 19" med stålfjærer og 21" P med luft er omtrent sammenlignbare.
Jepp. Det er heving av bil som blir mindre relevant med 4wd enn 2wd.
Standard understell er nesten garantert ikke like stivt som
Amg eller m-sport. Men amg/m-sport er alt for stivt for en familiebil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Toonster

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. august 2015, klokken 19:30
Da er kjøringen unnagjort. Det ble ca 500km på veldig varierte veier.
Kort oppsummert:
1. Bilen er bedre støydempet i høy hastighet. Usikker på hvor mye som skyldes bedre dekk (Michelin vs Goodyear).
2. Bilen er veldig god å kjøre med standard understell. Jeg ville valgt det med 4wd. Det er bittelitt stivere enn min gamle s85 med luft. Men ikke ukomfortabelt stivt slik som + understellet. Man flyter ikke like umerkelig over dumper og hull i veien som med luft, men komforten er helt på høyde med eks 5-serie!
3. Liten frunk var litt utfordrende, men klarte å pakke bra nok til at det holdt. Var tross alt bare en helgetur.
4. Forbruket var lavt. 175Wh/km på 246km. Startet med 91% SOC og kom frem med 26%. Av dette var ca 10 mil i 50-80 sone og resten i 100/110 sone hvor venstre felt fløt i 120-135. Jeg tror dette er bedre enn hva jeg kunne klart med s85 på motorvei, men jeg vet ikke helt sikkert!
5. Bilen er en drøm å kjøre, presis styring, svært stille, premium interiør med høy opplevd kvalitet.
6. Nextgen setene er gode også på langtur. Bittelitt smale for øvre del av rygg, men vente meg til det.
7. Savnet el bakluke.

Om man ikke har råd til s85d eller s90d er 70d et knallbra alternativ!

Dette er jo nærmest musikk i ørene for en som har bestilt seg 70D med standard fjærer. Jeg har valgt det meste av tilvalg unntatt luft og ekstra bakseter.

Birol Kilinc

Sitat fra: Toonster på lørdag 15. august 2015, klokken 00:48
Høres veldig bra ut :)  jeg hører ikke sinnsykt mye på musikk, men liker at det er god lyd og med mulighet til å jazze på litt.

Tok med autopilot-, Premium interiør- og vinterpakke også. Jeg droppet luft.

Ellers ble det med panotak, Next gen seter og carbon.

Akkurat det samme som det jeg har bestilt da :)

Får min i september/oktober . Blir moro

Toonster

Sitat fra: Birol Kilinc på mandag 31. august 2015, klokken 14:31
Sitat fra: Toonster på lørdag 15. august 2015, klokken 00:48
Høres veldig bra ut :)  jeg hører ikke sinnsykt mye på musikk, men liker at det er god lyd og med mulighet til å jazze på litt.

Tok med autopilot-, Premium interiør- og vinterpakke også. Jeg droppet luft.

Ellers ble det med panotak, Next gen seter og carbon.

Akkurat det samme som det jeg har bestilt da :)

Får min i september/oktober . Blir moro

God sans for bil du da ;) Farge valgte du?

oleredv

Sitat fra: Toonster på søndag 30. august 2015, klokken 20:45
Dette er jo nærmest musikk i ørene for en som har bestilt seg 70D med standard fjærer. Jeg har valgt det meste av tilvalg unntatt luft og ekstra bakseter.

Synes desse tilbakemeldingane er musikk også for ein som har bestillt 70D med alle tilvalg unntatt barneseter :)
Tesla Model S 75D i bestilling (bekr 01.08) - utlevering 13.12
Tesla Model S 70D - solgt

Toonster

Noen flere 70D eiere som har lyst å dele litt erfaring?

TEK

Hei

Har gått fra en 60 til en 70D. Har hatt den i 3 uker. Meget godt fonøyd.
Har mistet luft og lyd. Luft var veldig kult i begynnelsen, men nå er det deilig å vite at jeg ikke har den for lavt i noen situasjoner. Styrerespons har blitt bedre. Litt stivere fjæring, men det er positivt for meg. (Sport)
Litt mer trøkk i bilen, men ikke så mye så det utgjør noe. Litt mer balanserte kjøreegenskaper på 70D.
Mer støyisolert, bedre seter. Lakken er nå metallic som er bedre.

Litt elektromotorstøy fra fronten er det eneste jeg har merket som negativt.
Mindre plass i frunken, men det brukte jeg ikke på den gamle heller.

Jeg klarer meg lenge med 70D uten masse utstyr. Har bare metallic og next gen. seter.


E-golf-2014

Er det noen av de nye 70D eierne som vil dele sin erfaring med bilen? Hadde og vært kjekt å høre fra de som har hatt bilen en stund nå. Er dere fortsatt fornøyd? Opplever dere noen problemer med bilen. Hva med støynivå, kjørekomfort? Forbruk? Annet.

Hilen en som fortsatt venter i spenning.

Toonster

Sitat fra: E-golf-2014 på torsdag 24. september 2015, klokken 14:39
Er det noen av de nye 70D eierne som vil dele sin erfaring med bilen? Hadde og vært kjekt å høre fra de som har hatt bilen en stund nå. Er dere fortsatt fornøyd? Opplever dere noen problemer med bilen. Hva med støynivå, kjørekomfort? Forbruk? Annet.

Hilen en som fortsatt venter i spenning.

Tror dessverre forumet ikke er altfor fylt opp med 70D eiere her. Jeg er i dine sko og venter på 70D, så da suger jeg til meg alt av erfaringer og omtaler av 70D som skulle dukke opp. :)

N00b

98 kwh er det SC på Brokelandsheia klarer levere.

Når begynte det å gå nedover med ladeeffekten etter 31% SOC?

Ladet på Lier og i Porsgrunn på min 85D.  Den ladet med 118kw helt til 31% før det begynte å falle.
43% = 93kw
52% = 79kw
62% = 60kw

tkjoerlaug

#59
Sitat fra: Toonster på torsdag 24. september 2015, klokken 21:00
Sitat fra: E-golf-2014 på torsdag 24. september 2015, klokken 14:39
Er det noen av de nye 70D eierne som vil dele sin erfaring med bilen? Hadde og vært kjekt å høre fra de som har hatt bilen en stund nå. Er dere fortsatt fornøyd? Opplever dere noen problemer med bilen. Hva med støynivå, kjørekomfort? Forbruk? Annet.

Hilen en som fortsatt venter i spenning.

Tror dessverre forumet ikke er altfor fylt opp med 70D eiere her. Jeg er i dine sko og venter på 70D, så da suger jeg til meg alt av erfaringer og omtaler av 70D som skulle dukke opp. :)

Jeg fikk en 85D i slutten av juni, og har kjørt 3000km med den så langt. Bortsett fra noe bedre akselerasjon og rekkevidde er vel det meste likt.

Kjørecomforten er helt super. Bilen er silkemyk på veien og svært behagelig å kjøre. Jeg liker godt å kunne justere motstand i rattet. Den kan stilles til å være lekende lett på rattet i bykjøring, men kan gi fin motstand for mer presis kjøring på landevei. Dette er min første bil med ryggekamera, så parkering går veldig lett når man rygger inn. Det eneste som er litt negativt her er at bilen er nokså bred, og kombinert med next-gen setene jeg har er det forholdsvis plundrete å komme seg ut av bilen ved byparkering.

Jeg har ikke opplevd noe feil på min bil. Man kan bli helt paranoid å lese "feil og mangler"-tråden, så jeg vil heller oppdage de småting som evt. måtte oppstå når de kommer i stedet for å gå rundt å lete etter de.

Har tatt flere dagsturer på ca 100-200km tur retur (dvs. totalt 200-400km). Slik jeg kjører er reell rekkevidde på 85D med min kjørestil og norske veier 400km uten å "tenke rekkevidde", men man kan tyne dette til 450km dersom man fokuserer på å kjøre økonomisk. Min erfaring så langt er at batteri-estimatoren som viser estimert batteriforbruk i prosent i forhold til distanse er svært bra. Med den kan man følge med om man kan gi på eller holde litt igjen og sånn sett treffe forholdsvis bra (innenfor +/- 5%). På de fleste turene jeg har tatt treffer jeg med ca 1-2% feilmargin. Å kunne stole på denne synes jeg fjerner noe av rekkevdde-angsten, men for å teste denne gjorde jeg en test på egen psyke. Jeg planla en dagstur i et område med kun sakte-lading og distanse på ca 300km totalt. Så ladet jeg opp slik at bilen påstod at jeg hadde bare 3% batteri når jeg kom hjem igjen og la avgårde. Tok det litt rolig de første 100km, men så var det bare å kjøre normalt og jeg kom hjem igjen uten problem. Rekkevidde på 70D tror jeg at holder helt greit (jeg har bare ladet til 100% en gang, de fleste turene mine er tatt på 90% lading). Chademo-adapter kan dog være greit å ha, spesielt dersom man beveger seg utenfor supercharger nettverket. Supercharger lader kun super-fort fra 0-50%, og fra 60-70% batteri så lader Chademo omtrent like raskt.

Bare å glede seg!



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA