Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kommer det ikke snart en rimelig elbil med litt plass?

Startet av moonbuggy, søndag 06. september 2015, klokken 21:23

« forrige - neste »

LMOR

Det nok motsatt. Bilens estimat mappes på en enkel måte inn i kartet for å lage viften med fine buede linje.
Hvis du hadde hatt rett, så ville det ikke være avvik mellom beregningene på samme gren i viften.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på torsdag 07. januar 2016, klokken 16:36
Det nok motsatt. Bilens estimat mappes på en enkel måte inn i kartet for å lage viften med fine buede linje.
Hvis du hadde hatt rett, så ville det ikke være avvik mellom beregningene på samme gren i viften.
Så du tror faktisk at prossessorkraften og topografi-data sitter i bilen og at serverne bare er enkle web-servere som er der for å vise frem et 360-kart som "bilen har regnet ut" på app/portal ? Det er veldig komplekse beregninger og store mengder data som skal tygges, men du mener altså at topografi-data enten finnes i bilen, eller evt. oversendes (i store datamengder) til bilen, slik at den så gjennomfører beregningene ? Det tror jeg desverre ikke noe på...

At kartene dine ikke stemmer overens kan det sikkert være flere årsaker til (du har jo eksperimentert litt med kontoen din frem og tilbake til Tysk konto osv.), så jeg ville ha bedt BMW om å evt. nullstille alt vedrørende din bil og konto (da vil du miste den elendige statistikken, men men). Hos meg er kartene og beregningene helt riktige - jeg sjekket faktisk nå nettopp (se bilder), og både kartene og sannsynlig rekkevidde stemmer veldig godt overens og med virkeligheten. Det er jo forskjellige kart da (Gmaps vs Here), så navnene er ikke de samme overalt (Levanger rett før Verdal, Berkåk = Rennebu, Kopperå=Meråker osv.) Jeg glemte å sette "North up" i bilen, men jeg har rotert det ene bildet så det blir enklere å sammenligne.

LMOR

#92
Skal sikkert finne feil på ditt kart også, men jeg tok et annet på flyet hjem :-)
Sjekket kartet fra Oslo på forrige side. Det viser at bilen kommer til Sandefjord, men knapt til Kongsberg, selv om Kongsberg turen kun krever 60% av Sandefjord.

Litt morsomt at du med så stor tiltro til BMW mener at det å være inne på de tyske sidene med bilen klarer å rote til beregningene...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på torsdag 07. januar 2016, klokken 17:55
Skal sikkert finne feil på ditt kart også, men jeg tok et annet på flyet hjem :-)
Sjekket kartet fra Oslo på forrige side. Det viser at bilen kommer til Sandefjord, men knapt til Kongsberg, selv om Kongsberg turen kun krever 60% av Sandefjord.
Ja, bare finn feil - bruk gjerne en globus  ;D ;D ;D

LMOR

#94
Men hvordan forklarer du Kongsberg/Sandefjord?

Og nordover vs Årjeng syd/øst er det 50% feil! Du kommer bare 7 mil nord mot Trondheim
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#95
Sitat fra: bromm på torsdag 07. januar 2016, klokken 17:57
Sitat fra: LMOR på torsdag 07. januar 2016, klokken 17:55
Skal sikkert finne feil på ditt kart også, men jeg tok et annet på flyet hjem :-)
Sjekket kartet fra Oslo på forrige side. Det viser at bilen kommer til Sandefjord, men knapt til Kongsberg, selv om Kongsberg turen kun krever 60% av Sandefjord.
Ja, bare finn feil - bruk gjerne en globus  ;D ;D ;D
Grunnen til at det ser bedre ut hos deg, er at veistrukturen er mye enklere, men du kommer f.eks ikke til Fossli på vei til Ås, som ikke burde være noe problem.
Dette var enkelt, selv uten globus.
Sjekket nå "BMW routes", som måtte tenke i 5 sekund... Og fant ut at jeg akkurat nå kunne kjørt fra Trondheim og nesten til Ås med mine 19,61kWh.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på torsdag 07. januar 2016, klokken 17:58
Men hvordan forklarer du Kongsberg/Sandefjord?

Og nordover vs Årjeng syd/øst er det 50% feil! Du kommer bare 7 mil nord mot Trondheim
Ser du holder på å redigere "foregående" innlegg slik som du pleier - så får prøve å samle opp litt... Det med at du har "leflet" med kontoen din (for å sjekke om bl.a. 6AK kunne kjøpes i ettertid), har ingenting med min tiltro til BMW eller at du tilfeldigvis valgte tysk konto. Dette handler om databaser - hvis du roter med sånne, så blir det, ja, bare rot !

Kongsberg vs Sandefjord fra Oslo ser HELT riktig ut for min del - det er flatt til og rundt Sandefjord, mens det er bare kuppert rundt og vest/nordvest for Kongsberg. Jeg var der selv på ferieturen i August, og vi kjørte bl.a over Siljan skisenter på vei til Porsgrunn - bare opp og ned, så der gikk vi nesten på en smell (slik du nå nettopp gjorde ;) ).

Du kan ikke sitte å regne sånn på et "flatt" kart, da vetdu - helt nytteløst... Hva om det blåser stiv kuling i en av retningene ???

....Oj der kom enda et innlegg om "Fossli på vei til Ås" - går ut fra at du mener Fosalia v/ Fossen nært Selbu... Vel det er jo Fv963 dette da, og det ligger praktisk talt ingenting som ligner på et tettsted i dette området. Jeg håper du har skjønt at rosen avtegnes i forhold til hovedveier og tettsteder/byer - hvis ikke hadde det blitt ganske så rotete. Grensen for hva som skal vises i detalj må jo gå et sted, og i dette tilfellet er det helt greit "å tenke sjæl" hvis man skal ha noen som helst grunn til å ferdes på den veien der ;)

Prøv igjen - frem med globusen !

LMOR

Nei, jeg gir som vanlig opp. Du vil ikke høre etter, men tror de andre får med seg poenget. Jeg har regnet ut forbruket til Kongsberg og Sandefjord ganske nøyaktig, inkl gjennomsnittfart og høydekurve. (Det er 82km til Kongsberg, og 150m i høydeforskjell. Tror du vil ha problemer med å stå inne for at det kan være riktig)
Jeg får nøyaktig samme rose som deg rundt Trondheim, selv med databaserot, utrolige forklaringer du har innimellom...

Når det er sagt, kan du zoome inn og få bedre kvalitet på veiene på rosen, men når jeg flytter meg til et nytt sted, som BMW umulig kan ha hatt tid til å regne ut på forhånd, så tar det mindre enn et sekund å tegne opp alle mulighetene, men BMW Routes bruker 5sek på 1 strekning.
Som du også er inne på, så er det også helt forskjellige kart, så den klarer i tillegg å mappe om i sanntid...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på torsdag 07. januar 2016, klokken 19:01
Nei, jeg gir som vanlig opp. Du vil ikke høre etter, men tror de andre får med seg poenget. Jeg har regnet ut forbruket til Kongsberg og Sandefjord ganske nøyaktig, inkl gjennomsnittfart og høydekurve. (Det er 82km til Kongsberg, og 150m i høydeforskjell. Tror du vil ha problemer med å stå inne for at det kan være riktig)
Jeg får nøyaktig samme rose som deg rundt Trondheim, selv med databaserot, utrolige forklaringer du har innimellom...

Når det er sagt, kan du zoome inn og få bedre kvalitet på veiene på rosen, men når jeg flytter meg til et nytt sted, som BMW umulig kan ha hatt tid til å regne ut på forhånd, så tar det mindre enn et sekund å tegne opp alle mulighetene, men BMW Routes bruker 5sek på 1 strekning.
Som du også er inne på, så er det også helt forskjellige kart, så den klarer i tillegg å mappe om i sanntid...
Rettelse: du gir som vanlig opp, og så fortsetter du !

Konseptet fungerer, rekkeviddeindikatoren er så nøyaktig som den kan bli - så bare fortsett...

LMOR

Ok, får fortsette da  ;)

For det er ikke rekkeviddeindikatoren vi snakker om, det er "vifte"kartet som jeg sier ikke bruker samme algoritme som bilen.

Jeg måtte ut på tur mot Oslo. Langs hovedveien. Bilen sier jeg kan kjøre til Odda på EcoPro+, mens viften rett før jeg gikk ut sa 15% mindre.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pkhamre

Sitat fra: LMOR på torsdag 07. januar 2016, klokken 19:01
men når jeg flytter meg til et nytt sted, som BMW umulig kan ha hatt tid til å regne ut på forhånd

Hva BMW har indeksert på forhånd og hvor kraftige clustere de har for å regne på ruter realtime vet ingen av oss.

Det overrasker meg hverken hvis de har preindeksert alle veier i de fleste land som er deres markeder, eller at de har store maskinparker som regner ut dette på få sekunder eller under sekundet.

At du sier de umulig har regnet ut på forhånd kan vi ikke vite.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

LMOR

At det er ganske bra, og at de har indeksert veiene, og kan legge min rekkevidde på toppen, og raskt får et godt estimat er jeg ikke uenig i. Og det er akkurat det de gjør.
Men det betyr ikke at beregningen er den samme og er like nøyaktig som den som gjøres i bilen når du legge inn destinasjonen.
Da må jeg få en forklaring på hvorfor det tar så lang tid, hvis alle veier allerede ligger inn (siden viften også ligger i bilen), og hvorfor jeg får 15% avvik, osv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

Test i 24,5 minusgrader idag.
2-3 plussgrader i garasjen. Kona kjørte litt før jeg testet så det var 96% batteri igjen da jeg startet.

Bevis for temperatur under kjøring under (det var passasjeren som tok bilde, som de sier...)

22 km kjørt + 57 km gjenværende + 3 km kjørt av kona = 82 km rekkevidde
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

moonbuggy

Noen spørsmål:

Hva hadde du forvarmet til ?
Hvilken temperatur hadde du i bilen, og klarte du å holde denne i 24,5 minusgrader ?
Leste du av batteritemp før og etter turen ?

LMOR

Det "beviser" vel bare at du minst klarer 82km. 2 oppstarter trekker mye, og hvis du hadde kjørt bilen tom, ville batteriet gradvis blitt varmere + kupeen mer stabilt varm, og forbruket hadde gått ned.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA