Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kommer det ikke snart en rimelig elbil med litt plass?

Startet av moonbuggy, søndag 06. september 2015, klokken 21:23

« forrige - neste »

bromm

#75
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 05. januar 2016, klokken 16:43
Jeg startet med 121 på rekkeviddeindikatoren. Kjørte en tur på 12 km. og endte opp med rest på 118 km. Fremdeles får jeg 140+ på min kjøring (0-4 grader), mens RI eller GOM stadig predikerer sin +-120km  rekkevidde.
Ja, det spørs hvor du kjører det da - og ikke minst: hvor du bor i "terrenget". Som forklart tidligere så beregner i3 (dvs. serverne) en 360° rekkevidde (hvis man IKKE setter destinasjon på Nav), basert på topografi, fartsgrenser, vær osv. Den vil mest sannsynlig vise den "dårligste rekkevidden" ved oppstart (som i mitt tilfelle er E-14 retning Storlien i Sverige). Men så er det jo ganske så sannsynlig at man ikke kjører i den retningen, så hvis man kjører langt mot 0% så vil faktisk rekkevidde øke noe (hos meg er det snakk om 15-30 km hvis jeg kjører nesten tom, på "flata"). At den fortsetter å vise +-120 km ved oppstart er derfor begrunnet i at den alltid "mistenker" at du faktisk kommer til å ta den uøkonomiske veien, og derfor er det også svært sjelden at den viser "for lite" ved oppstart. Jeg har sjekket dette flere ganger, ved at jeg faktisk kjører opp til min verste rute (Storlien), og da bommer den ikke i det hele tatt. Så lenge jeg ikke kjører den retningen, så har jeg alltid mer rekkevidde (faktisk) enn oppgitt på start. 

LMOR

Er ikke uenig i at det er forskjell på hva den forventer med og uten destinasjonen satt, men som dokumentert mange ganger så er den konservativ og bygger som den nok bør gjøre på tidligere forbruk i dagene før. Så dermed bommer den så godt som alltid når jeg legger ut på en lengre tur, for så relativt raskt hente seg inn til et bedre estimat. Jeg har flere ganger kjørt 2-3 mil, for så å ha samme estimat på gjenstående som jeg hadde ved start, selv om bilen visste hvor jeg skulle.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Godt Nyttår, LMOR - jeg ser du smeller til rett fra start med en "dokumentert" ;) Ja, med min erfaring med i3, så hjelper sikkert det  ;D

LMOR

Sitat fra: bromm på tirsdag 05. januar 2016, klokken 22:37
Godt Nyttår, LMOR - jeg ser du smeller til rett fra start med en "dokumentert" ;) Ja, med min erfaring med i3, så hjelper sikkert det  ;D
Med dokumentert menes her at jeg har lagt ut bilder og beskrivelser her på forumet flere ganger som viser at bilen endrer estimat underveis, selv om destinasjon, temperatur og vær ikke endres.
Enten er jeg spesielt uheldig, eller så er du spesielt heldig bromm.
Men som oftest er bilen god til å estimere, og den er sjelden for optimistisk. Det er vi begge enige om.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

Jeg bor på Tranby på 290 moh og jobber på Høvik på 5 moh, og bruker bilen for det mest frem og tilbake til jobb. Når jeg reiser på jobb holder estimeret gjenværende kjøre distanse seg stort sett konstant og stikk motsatt andre vei. Slik blir det jo bare når siste tur legges til grunn og noe man må venne seg til . Har ikke sjekket om det endrer seg om jeg bruker navigasjon  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TM

Finnes det noe dokumentasjon på denne avanserte kalkulasjonen av rekkevidde basert på analyse av alle tenkelige ruter i en 360 graders sirkel rundt bilen ?  Er det ikke rimelig å anta at den bare gjør en enkel kalkulasjon basert på forbruk de siste x antall km når desitinasjonen ikke er kjent. Hvis destinasjonen er kjent tar den vel hensyn til høydeforskjellen mellom nåværende posisjon og destinasjon. Men den regner vel ikke med høydeforskjeller underveis, så man kan vel ved fjelloverganger risikere å gå tom for strøm før man når høyeste punkt ? Turen fra Ål til Eidfjord er vel et godt eksempel som kan belyse dette.

pkhamre

Sitat fra: TM på onsdag 06. januar 2016, klokken 07:46
Finnes det noe dokumentasjon på denne avanserte kalkulasjonen av rekkevidde basert på analyse av alle tenkelige ruter i en 360 graders sirkel rundt bilen ?

Det er ikke "dokumentasjon", men hvis du logger på https://www.bmw-connecteddrive.no/ og velger "E-drive" så får du opp et kart som viser rekkevidde i 360 grader. Basert på siste data som bilen har sendt inn sentralt. Bildet vedlagt er mitt eksempel, og bilen er ladet opp 100% og det er -14'C ute.

Edit: Det innerste er for "Comfort", og det ytterste for "ECO PRO +".
2018 Tesla Model X75D - Uglen

Beckern

Kjørte fra Tjuvholmen her om dagen. Startet med ca 60% og 60-70km rekkevidde.
La inn destinasjon og rekkvidden falt med en gang til 52km, samme som destinasjon. Kom frem med 2km igjen.
Den beregnet bra når den fikk destinasjon men var alt for optimistisk før den ble lagt inn.
Ellers er min erfaring veldig lik LMOR sin.
Den er som regel pessimistisk i starten, særlig nå i kulden og klarer ikke kompensere for at forbruket er mye høyere i starten med kaldt (pre oppvarmet) batteri.

LMOR

Har i en tidligere post vist at kartet som vises på nettet/appen er en grov gjetting. Den lager fine linjer, som av og til gir meg 60km rekkevidde, når jeg har 140km osv. Det er ingen avansert algoritme som regner ut dette i real time. I bilen derimot klarer den å beregne mer detaljert estimat for den destinasjonen du legger inn. (Eller hvis du logger inn på "my route" og legger inn en destinasjon der.)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på onsdag 06. januar 2016, klokken 16:46
Har i en tidligere post vist at kartet som vises på nettet/appen er en grov gjetting. Den lager fine linjer, som av og til gir meg 60km rekkevidde, når jeg har 140km osv. Det er ingen avansert algoritme som regner ut dette i real time. I bilen derimot klarer den å beregne mer detaljert estimat for den destinasjonen du legger inn. (Eller hvis du logger inn på "my route" og legger inn en destinasjon der.)
Jeg vet ikke helt hvorfor, men du kommer tilbake gang på gang og stiller deg tvilende til at rekkevidden faktisk beregnes av systemene, og at bilen selv skal ha så mye bedre kontroll på dette. Det kan hende at det har med plassen du bor på og at systemene ikke har riktige data over det området der (evt. at bilen har dårlig 3G-dekning), men for meg så stemmer ihvertfall de fleste beregninger som jeg ser fra både PC, appene og bilen selv. Rekkeviddeberegningen er så nøyaktig, at jeg er sterkt tvilende til at den kan gjøres stort bedre (statistikk derimot, er bare tull og tøys - og der har de virkelig en jobb å gjøre). Her er et utklipp av BMWs eget press release (også vedlagt som pdf) ifm. lanseringen av i3:

LMOR

Dette har vi diskutert før bromm, og det er fungerer når du legger inn en destinasjon, men gjelder ikke "viften" du får momentant på nett/app.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på torsdag 07. januar 2016, klokken 15:27
Dette har vi diskutert før bromm, og det er fungerer når du legger inn en destinasjon, men gjelder ikke "viften" du får momentant på nett/app.
Vel, det gjør det altså hos meg...

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

LMOR

Det er fint det, men som nevnt før:
Fra siden din kan du logge inn på my route. Der tar det et sekund eller 2 per destinasjon du legger inn, på samme måte som i bilen.
Hva er grunnen til det, hvis den allerede på en brøkdel av et sekund har regnet ut dette for alle mulige destinasjoner du kan nå?
Og hvorfor ligger ikke da søket i kartet i portalen i stedet?

Og hva er poenget med å bruker prosessorkraft til å regne ut dette for alle mulige destinasjoner for alle BMWer, når vi sjelden bruker dette ift antall turer vi kjører? Dette kartet er ikke unikt for i3.

Og dette har jeg altså vist i detalj med eksempler innenfra bilen selv, at med nettkontakt stemmer ikke viften med destinasjonsberegningen. Dette ble gjort flere ganger, og høres lite troverdig ut at feil på kartet da ikke slår ut på begge beregningene.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på torsdag 07. januar 2016, klokken 15:49
Og hva er poenget med å bruker prosessorkraft til å regne ut dette for alle mulige destinasjoner for alle BMWer, når vi sjelden bruker dette ift antall turer vi kjører? Dette kartet er ikke unikt for i3.
Poenget er at det selvfølgelig også gjelder for rekkevidde-indikatoren (oppgitt i KM nederst til høyre i instrumentclusteret), som alle bruker på hver eneste tur. Det er vel veldig få som bruker 360-kartet til noe praktisk, verken på nett, app eller nav-skjerm ?! Bilen regner veldig lite selv fordi dette er tunge beregninger, så derfor er dette sentralisert slik at systemene (som er meget kraftige saker) kan gjøre dette mer effektivt for så å oppdatere hver enkelt bil når de er i drift. I praksis vil jeg tro at bilen bare holder holder styr på nåværende verdier for utetemp, nåværende kjøremønster (ikke forrige) satt innetemp og nåværende SoC. Resten av dataene, slik som topografi, "forrige" kjøremønster, vær/vind og gjennomsnittstemp for 360-bergningen, gjøres på serveren - som så bare oppdaterer bilen med en "multiplier" som så hele tiden multipliseres med den lokale bergningen i bilen. Uten satt destinasjon så benyttes "worst case" som indikasjon (dette stemmer jo hos alle, fordi det aldri er noen som rapporterer at det noen gang indikeres "for mye" på start). Resten av eventuelle avvik er selvfølgelig svært avhengig av kjørestil og andre faktorer som ikke kan beregnes på forhånd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA