Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kommer det ikke snart en rimelig elbil med litt plass?

Startet av moonbuggy, søndag 06. september 2015, klokken 21:23

« forrige - neste »

LMOR

#60
Sitat fra: bromm på fredag 04. september 2015, klokken 18:10
Ok,  da har du faktisk forstått det jeg uthevet ovenfor nemlig at kartet var ment som en illustrasjon over den 360° beregningen som hele tiden foretas for i3... Jeg fikk vel kanskje litt feil ifm. kartoppdateringene, men du har vel fått med deg at alle BMW med 4G telemetry vil ha dette fra nå av, så hvis i3-2014 kan oppdateres til ny com-box (noe som min forhandler ser som sannsynlig), så fikk jeg vel rett allikevel ;)
Ja, jeg har lagt ut det tidligere her, og det skrev jeg den gangen også bromm.
Jeg har også skrevet om oppkjøpet av Nokia kartene som åpner for helt andre muligheter i årene fremover.
Har ellers oppdatert innlegget over med svar på spørsmålene dine.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

model3citizen

Jeg prøvekjørte i3 distansen Moss-Sarpsborg-Moss som. Returen kjørte jeg med Eco Pro og hadde nullstilt måler.

95-105km/t på CC
Varme: Av (14-15grader ute)
Snittforbruk: 14.2kWh/100km

Totalt falt oppgitt rekkevidde fra 105km (ikke fullladet) til 43Km (62Km) over de drøye 64km-ene.

Til sammenligning kjørte vår Kia Soul samme distanse en time tidligere på 17kWh/100km i ECO, samme hastighet, varme av.

Jeg har nå solgt Kiaen, og lurer veldig på i3. Så vidt jeg kan se så burde pendlerdistansen min på E6 Sarpsborg-Oslo være mulig å gjøre én vei på én lading i alle fall store deler av året, om ikke hele. Er blitt komfortabel med å kjøre sakte i høyrefila, så det er ikke noe problem for meg.

Er det noen her som har erfaring fra denne, eller deler av strekningen med i3. Kjører daglig, så det blir mange ladesykluser, har det noe si? Kiaen later ikke til å tapt nevneverdig rekkevidde på grunn av det til nå.

P.S. Har en Ford Fiesta TDCI som kan ta de verste dagene om rekkevidden ikke holder på vinteren.

P.P.S. En stor fordel med å kjøre som en kjiping i høyrefila er betydelig færre steinsprang i frontruta. Kiaen er til nå den første bilen jeg har kjørt gjennom en vinter på E6 uten større steinsprang i frontruta.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

model3citizen

Da har jeg prøvd i3 nok en gang på distansen Sarpsborg - Moss - Sarpsborg.

Denne gangen passet jeg på å nullstille før avreise. Kjørte med 19grader i kupeén denne gangen, dvs. klimaanlegg på. Utetemp. +9grader. En god del lavere enn sist. CC på 95km/t hele veien i Eco Pro. Noen passeringer av lastebiler ble det også denne gangen, de ble tatt i 110km/t.

Snittet på distansen ble denne gangen: 15.4kWh/100km, og 50% av batteriet oppbrukt.

Fordelen denne gangen var at jeg fikk prøvd en bli med noen km på nakken, forrige bil hadde kjørt 1000km, denne hadde 15000km kjørelengde.

Konklusjon er fortsatt at dette børe holde store deler av året for mine 86km, om ikke så mye som hele.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

02jan

Noen tall fra en bil med 30'k på teller og gammel SW ( og soltak).

3 i bilen ,nittedal - Gjøvik. Tørr vei. 10+. Eco pro. Ikke "elbil kjørestil".

Hadde 35 % kap. Ved ankomst.

Siste bilde, 3 minus her idag morges, på med vinterhjul. Ingen skraper/merker på sommerfelgene eller vinter ( har vært noe obs på å ikke kantkjøre disse felgene) , dekken på både sommer og vinter minst 2 nye sesonger. Ingen steinsprut i glass, eller shoppingbulker- riper. Kun noen få små steinsprut i den svarte panser folie.

Unødvendig å si at jeg er fornøyd med bilen , som brukes til det meste av familiens bilkjøring. Bilen føles like ny som for 16 mnd siden.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

chiefoff

Hadde min første kjøretur til jobb i går. 102 km i vestlandsk vær. Regn og vind.
Kjørte eco pro med ac på 22 grader.
Total kjøredistanse med et par avstikkere 107 km
Rest distanse 15 km
8 - 9 varmegrader
14,5 i forbruk

Har mye å lære ser eg her inne

rth

Skulle til Oslo i dag fra Kongsberg. Tenkte å prøve litt forsiktig kjørestil og Eco Pro +. Start Kongsberg med 95% batteri og kald bil uten forvaring. Ved ankomst bussterminalen var det 49% rest. 3 grader i lufta og lett regn. Det vil faktisk bety at rekkevidden er rundt 17 -  18 mil. Snittfart var 64.

cj

#66
Sitat fra: Dawg Dee-Lux på torsdag 08. oktober 2015, klokken 21:24
Er det noen her som har erfaring fra denne, eller deler av strekningen med i3. Kjører daglig, så det blir mange ladesykluser, har det noe si? Kiaen later ikke til å tapt nevneverdig rekkevidde på grunn av det til nå.

Jeg kjører strekningen Fredrikstad-Oslo rett som det er. Det er ikke noe problem. Ved minus 3-5, og forvarmet bil, Eco Pro, 19C, ca 95km snitthastighet på E6, og noen forbikjøringer sitter jeg igjen med ca 40km.

Problemet jeg opplever er at mange av ladepunktene i parkeringshusene ofte er opptatt, og at det er stor manko på hurtigladere. Det å velge å kjøre til McDonalds ved Vestby er litt for risikabelt på så lite gjenstående energi.

model3citizen

Sitat fra: cj på lørdag 19. desember 2015, klokken 20:46
Sitat fra: Dawg Dee-Lux på torsdag 08. oktober 2015, klokken 21:24
Er det noen her som har erfaring fra denne, eller deler av strekningen med i3. Kjører daglig, så det blir mange ladesykluser, har det noe si? Kiaen later ikke til å tapt nevneverdig rekkevidde på grunn av det til nå.

Jeg kjører strekningen Fredrikstad-Oslo rett som det er. Det er ikke noe problem. Ved minus 3-5, og forvarmet bil, Eco Pro, 19C, ca 95km snitthastighet på E6, og noen forbikjøringer sitter jeg igjen med ca 40km.

Problemet jeg opplever er at mange av ladepunktene i parkeringshusene ofte er opptatt, og at det er stor manko på hurtigladere. Det å velge å kjøre til McDonalds ved Vestby er litt for risikabelt på så lite gjenstående energi.

Takk!

Har nå kjørt i3en ca. halvannen mnd., 5600km, på distansen Sarpsborg - Oslo (og tilbake, m/lading på jobb). På det aller aller verste, med sterk motvind og -10c, hadde jeg 15km restrekkevidde igjen ved ankomst (20kWh/mil). Ellers ligger det i på 35-45km (15-16kWh/mil). Helt i tråd med dine erfaringer.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Ingeniøren

Sitat fra: cj på lørdag 19. desember 2015, klokken 20:46
Sitat fra: Dawg Dee-Lux på torsdag 08. oktober 2015, klokken 21:24
Er det noen her som har erfaring fra denne, eller deler av strekningen med i3. Kjører daglig, så det blir mange ladesykluser, har det noe si? Kiaen later ikke til å tapt nevneverdig rekkevidde på grunn av det til nå.

Jeg kjører strekningen Fredrikstad-Oslo rett som det er. Det er ikke noe problem. Ved minus 3-5, og forvarmet bil, Eco Pro, 19C, ca 95km snitthastighet på E6, og noen forbikjøringer sitter jeg igjen med ca 40km.

Problemet jeg opplever er at mange av ladepunktene i parkeringshusene ofte er opptatt, og at det er stor manko på hurtigladere. Det å velge å kjøre til McDonalds ved Vestby er litt for risikabelt på så lite gjenstående energi.

Artic Roads har vel et par i Vestby/Moss regionen men de har jo en håpløs prispolitikk med års abbo eller dropp inn på 220/240 kr  :(
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ali_ben

Sitat fra: Dawg Dee-Lux på torsdag 08. oktober 2015, klokken 21:24
Er det noen her som har erfaring fra denne, eller deler av strekningen med i3. Kjører daglig, så det blir mange ladesykluser, har det noe si? Kiaen later ikke til å tapt nevneverdig rekkevidde på grunn av det til nå.

Jeg kjører daglig Moss (Jeløya) - Stovner tur retur med i3. 75 km hver vei. Har hatt bilen i 1 1/2 år og har kjørt 45000 km og er veldig fornøyd. På vinteren ligger jeg i 98 km i timen på E6. På sommeren litt over 100 (da er det 110 sone fra Moss til Årungen. Mange lastebiler som man kan legge seg bak på E6. Nå som temperaturen ligger over null grader har jeg ca halvt batteri igjen ved ankomst jobb. Lader som regel i fire timer på jobb og da er det mer enn nok til å komme hjem igjen. På vinteren i fjor var det noen dager med minus 20 ute. Da hadde jeg ca 30% batteri ved ankomst jobb (40 km rekkevidde). På sommeren kan jeg fint kjøre tur-retur med lett gassfot. Kan nevne at i dag hadde jeg 143 km rekkevidde når jeg dro fra jobben. Hadde da forvarmet i 15 minutter før avgang. Hadde da over 50% batteri når jeg kom hjem. Kjører alltid i EcoPro med 19 grader i kupeen på vinteren. I likhet med Ingeniøren kan jeg trygt anbefale i3 til E6-pendling.
BMW i3 levert 2. mai 2014

JorgenM

En dag det var 20 minusgrader og jeg kjørte en kortere tur viste bilen 85 km rekkevidde. 22 grader i kupé.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

JorgenM

10 minusgrader i dag.
Kjørte 74 km og 29 km rest, altså 103 km rekkevidde.
22 grader i kupe.
Tørr veg.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Sungrazer

Startet i morges med prekondisjonert kupé og batteri. Hadde rekkevidde på 115 km på GOM. Kjørte så 50 km og kom frem med 64 i rest. 10 minus grader ute. Bilen ble kjørt i comfort mode og 19 grader i kupé.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

bromm

Sitat fra: Sungrazer på tirsdag 05. januar 2016, klokken 15:27
Startet i morges med prekondisjonert kupé og batteri. Hadde rekkevidde på 115 km på GOM. Kjørte så 50 km og kom frem med 64 i rest. 10 minus grader ute. Bilen ble kjørt i comfort mode og 19 grader i kupé.
Kanskje på tide at du forkaster betegnelsen "GOM" til fordel for "RI" (Rekkevidde-Indikator). For den "gjetter" ikke så veldig mye ;)

moonbuggy

Jeg startet med 121 på rekkeviddeindikatoren. Kjørte en tur på 12 km. og endte opp med rest på 118 km. Fremdeles får jeg 140+ på min kjøring (0-4 grader), mens RI eller GOM stadig predikerer sin +-120km  rekkevidde.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA