Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Helt død bil

Startet av medic.66, fredag 04. september 2015, klokken 08:40

« forrige - neste »

medic.66

Jeg har lest masse på dette forumet her. Det som synes å gå igjen er feil og mangler både på brukte og på nye model s. Også månedsvis venting for å få fiksa dette på et servicesenter. Jeg falt for Tesla første gangen jeg så en. Har også prøvd en s85 og en s85D. Ble helfrelst etter disse prøvekjøringene. Er litt sånn gadgetfan og falt veldig for dette konseptet som Tesla har skapt her. Bilene var også nydelige å kjøre og akselerasjonen var jo bare deilig. Fikk ikke mindre lyst på Tesla etter dette. Kjører Leaf til vanlig så er litt vant med å kjøre elbil (rekkevidden til Leaf er jo i et annet segment, har derfor lyst på elbil som kan ta meg en god del lengre mellom ladingene).
Så er det noen der ute som kan overbevise meg om at Tesla er det rette valget selvom feil og mangler følger modellene og selvom det tar lang tid å utbedre feilene?
Håper det... :)
Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

MeTesla

Jeg gikk fra Leaf til Tesla i juni. Hadde akkurat samme betenkninger som deg og levde i frykt og angst for "hva har jeg gjort" helt fram til levering ;)

Man kan jo bli helt gal av å lese alt negativt som folk har erfart.

Min erfaring etter kun noen ukers eierskap, dog 6000 km på telleren er at bilen er en drøm. Våt drøm.

Kun hatt problem med ladeluke i et par tilfeller (gikk alltid opp til slutt) men det har på mirakuløst vis gått over av seg selv.

Leafen var jeg storfornøyd med egentlig, skulle gjerne ha beholdt den som bil nummer 2 men der sa kona stopp  - en elbil er nok. Men Teslaen er jo BIL!! På samme måte som BMW525d som jeg hadde før jeg gikk på elbilsmellen.

Så mitt råd er - løp og kjøp, benytt sjansen nå før prisen stiger og nyttiggjør deg av en rabattkupong, disse finner du jo plenty av i eget tråd.

Jeg anger ikke!! Har både ny S i  bestilling med levering om ett år + en X så jeg får valgets kvaler når den tid kommer.

Rico

Sitat fra: MeTesla på onsdag 05. august 2015, klokken 15:30
Jeg gikk fra Leaf til Tesla i juni. Hadde akkurat samme betenkninger som deg og levde i frykt og angst for "hva har jeg gjort" helt fram til levering ;)

Man kan jo bli helt gal av å lese alt negativt som folk har erfart.

Min erfaring etter kun noen ukers eierskap, dog 6000 km på telleren er at bilen er en drøm. Våt drøm.

Kun hatt problem med ladeluke i et par tilfeller (gikk alltid opp til slutt) men det har på mirakuløst vis gått over av seg selv.

Leafen var jeg storfornøyd med egentlig, skulle gjerne ha beholdt den som bil nummer 2 men der sa kona stopp  - en elbil er nok. Men Teslaen er jo BIL!! På samme måte som BMW525d som jeg hadde før jeg gikk på elbilsmellen.

Så mitt råd er - løp og kjøp, benytt sjansen nå før prisen stiger og nyttiggjør deg av en rabattkupong, disse finner du jo plenty av i eget tråd.

Jeg anger ikke!! Har både ny S i  bestilling med levering om ett år + en X så jeg får valgets kvaler når den tid kommer.

Ble nesten litt skremt her, trodde jeg hadde skrevet dette selv (bortsett fra siste linjene dine). Kommer fra 3 år i Leaf, fikk Tesla i juni, ville også beholde Leaf som nr 2 (samme argument fra kona). Digger bilen. Løp og kjøp!

lunitiks

Easy peasy!

Jeg har også en 6,6 kW Leaf nå, og vet alt om rekkeviddeangst - særlig vinterstid. I år var imidlertid tiden inne for å anskaffe nytt kjøretøy. Måtte ha en ekstra bil etter familieforøkningen. Fruen forlangte elbil, så da var valget svært enkelt: TESLA!

Du kjøper deg ikke en bil full av feil. Du kjøper deg verdens mest avanserte kjøretøy. Smart som du er, har du også lest deg opp om andres mindre heldige opplevelser, og dermed innsett at ingenting er 100% perfekt (welcome to the real world). Nå er imidlertid feil på TSM unntaket - ikke hovedregelen. Hadde Tesla vært "kjent" for "problemer" ville den aldri vært så populær som den er.

Har du lyst og råd - peis på. Ingenting å gruble på, spør du meg!

Jeg venter forressten på levering denne måneden. Holder på å DØ så mye jeg gleder meg!!!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

fonberg

Sitat fra: MeTesla på onsdag 05. august 2015, klokken 15:30

Kun hatt problem med ladeluke i et par tilfeller (gikk alltid opp til slutt) men det har på mirakuløst vis gått over av seg selv.


Hold inn bakluke på FOB i tre sekunder, den åpner ladeluka bombesikkert (min erfaring).

Forøvrig er også jeg medlem i en husholdning som lever veldig godt med bilkomboen Leaf+TMS.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Martinius

Feil finnes hos alle bilmerker. Hvis du skal kjøpe bil uansett, og har råd til det, gå for TMS! Det er så gøy å kjøre den bilen at jeg kommer nok aldri til å gå tilbake til fossilbil.

Jeg fikk min 85D i mars og har snart kjørt 8000 km. Jeg har hatt en vedvarende feil. Dugg i ryggelyset. Det er overhodet ingen alvorlig feil, og Tesla har sagt de skal fikse det på første service. En dag oppførte en av bakdørene seg rart, en soft reset (holde begge rullehjulene på rattet inne til skjermen blir svart) på 30 sekunder ble utført, og siden har jeg ikke hatt det problemet.

En kollega av meg fikk sin splitter nye Passat rundt samme tid som jeg fikk min TMS, og da han kom tilbake fra 2 ukersferie hadde bakluka lekket 20 liter vann inn i bagasjerommet...

Jeg ble faktisk bekymret for panoramataket at jeg valgte til slutt alu-tak. Jeg angrer litt på det, jeg synes bilen ser bedre ut nå, men livet blir lettere med takstativ, selv om jeg har funnet en god løsning på Vsport.no.


Teslanewbie

Skjønner ikke hvorfor folk utsetter panotak grunnet frykt for lekkasje..

Dette er jo teslas problem.. hvis du har lekkasje så har du jo 5års garanti.. og jeg har aldri beholdt en bil i mer enn 2-3 år...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Espen Hugaas Andersen

Jeg vil anbefale videoene til Bjørn Nyland: http://www.youtube.com/user/bjornnyland

De viser at ja, innimellom er det problemer med Model S, men ja, Model S er absolutt verdt det. I mitt syn er Model S er verdens beste bil, totalt sett.

Når det er alvorlige feil med bilen er som regel Tesla raske å ta inn bilen, men man kan samle seg opp en liste over mindre småfeil. En del av disse feilene ville andre bilprodusenter ha sagt at bare er sånn, mens andre feil er overraskende at en så dyr bil kan ha. Nå er ikke Tesla *elendig* når det gjelder feil - i USA har de blitt rangert ganske midt på treet. Folk får feilfrie biler og mandagsbiler, akkurat som på enhver bilprodusent. Men Tesla går langt for å rette opp feilene, selv om det kanskje tar tid.

For rabatt ville jeg brukt linken til Bjørn Nyland: http://ts.la/bjrn3169 Da kan det hende vi får se like informative filmer om Model X som vi har gjort om Model S. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Brede

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 05. august 2015, klokken 15:48
Skjønner ikke hvorfor folk utsetter panotak grunnet frykt for lekkasje..

Dette er jo teslas problem.. hvis du har lekkasje så har du jo 5års garanti.. og jeg har aldri beholdt en bil i mer enn 2-3 år...

Det er langt i fra bare Teslas problem for oss som bor en dagsreise unna servicesenter..  ::)
Feil på bil er en ting, noe annet er all dritten med logistikk for å få time, å få bilen dit den skal, hente bilen, bruke en feriedag her og en feriedag der..

Jeg har stort sett vært skånet og ikke hatt noen kjempeproblemer og har fått bare god service, så jeg klager ikke.
(men nå har ikke jeg pano heller da, og bilen håper jeg å ha i 10 år)

Tuxedo

Veeel, hvis du tregner en dytt, så ville 98% av amerikanske Tesla-eiere kjøpt bilen igjen:

http://www.greencarreports.com/news/1095745_tesla-model-s-tops-consumer-reports-customer-satisfaction-index-again

Lysår foran neste bilmerke på listen.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Johnny

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 05. august 2015, klokken 16:00
Veeel, hvis du tregner en dytt, så ville 98% av amerikanske Tesla-eiere kjøpt bilen igjen:

http://www.greencarreports.com/news/1095745_tesla-model-s-tops-consumer-reports-customer-satisfaction-index-again

Lysår foran neste bilmerke på listen.

Spesielt om man tenker på hva annet de har å velge blandt til prisen!
TMS og eGolf.

Øyvind.h

Ingenting å lure på om man har behov og betalingsevne. Eierne er ekstremt fornøyde. Ingen annen konkurrent kommer i nærheten.
Jeg vil tippe mindre enn 1% av kjøperne går tilbake til fossilbil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 05. august 2015, klokken 16:00
Veeel, hvis du tregner en dytt, så ville 98% av amerikanske Tesla-eiere kjøpt bilen igjen:

http://www.greencarreports.com/news/1095745_tesla-model-s-tops-consumer-reports-customer-satisfaction-index-again

Lysår foran neste bilmerke på listen.

Bare for å leke litt "djevelens advokat" så har vel dette litt å gjøre med at Tesla kjører i sitt helt eget segment av markedet. Dersom man kunne valgt fritt mellom en rekke merker i segmentet "Langtrekkende elbil med supercharger (eller tilsvarende) tilgang" så hadde nok det tallet vært lavere. Hvor mye lavere tør jeg ikke å spekulere i :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Undertegnede


Hodetelefoner

Verdens beste bil, men du må igjennom et helvete før du får den!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA