Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Helt død bil

Startet av medic.66, fredag 04. september 2015, klokken 08:40

« forrige - neste »

Hodetelefoner

Jeg leste også "feil med bilen" tråden først.  Men så leser man alle de andre trådene. I det siste så har vel egentlig forumet bare blitt brukt til spørsmål om feil etc. Men går man tilbake så ser man litt bedre tråder. Morsomt å lese om "ønsker" de har ang SW etc. Som vi har i dag ( som vi tar som er selvfølge). En del entusiaster har forsvunnet ser jeg. Men nå kunne nok flere av oss skrevet flere sider om hvor bra bilen er også :p

Flylow

Henta S85D med pano medio juni. Snart kjørt 6000 km. Fant et par små ting ved levering (karosseri) som skal utbedres i oktober. Ingen problem med tak. Strålende fornøyd!
S85D

Belloq

kjøpte brukt P85 i mai, kommer også fra Leaf:) var livredd jeg også , men etter 6000 km har jeg ikke opplevd noe feil av noe slag. Pano taket holder tett , min står ute hele tiden. Viste jo om dugg i baklykter, men det blir fikset ved neste service. Er en fantastisk bil:) Går som ei kule , og du vil vaske bil som du aldri før har gjort;) min erfaring så langt.
P85 2014

pej

Jeg hadde mye feil med min første 85 fra 2014 og den var mest på verksted, men den nye 85D er en helt annen bil. 95% av ting virker rettet opp på 2015 modellene. Jeg ville satset på en ny 70D med alt utstyr. Det er et veldig bra kjøp om dagen og nå kan du jo spare 10k ved å bruke en link fra en tidligere eier.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Rødkleiv

Har i motsetning til et par andre tidligere i tråden, har jeg fått lov av kona og beholde Leafen :-)

Det er noen småfeil på min bil, men ikke noe som ikke kan vente til neste service.

Model S er ikke verdens beste bil, men det er likevel den bilen jeg ville valgt om igjen. Value for money mht plass, ytelser, teknologi, komfort, forbruk og anvendelighet, så er bilen det beste valget for oss. Men jeg hadde ikke kjøpt den om den hadde hatt tre års garanti....


jkirkebo

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 05. august 2015, klokken 15:48
Skjønner ikke hvorfor folk utsetter panotak grunnet frykt for lekkasje..

Dette er jo teslas problem.. hvis du har lekkasje så har du jo 5års garanti.. og jeg har aldri beholdt en bil i mer enn 2-3 år...

Jeg har vel aldri beholdt en bil så kort tid tror jeg ;)
Men jeg valgte pano-tak alikevel. Vil ha mulighet for takstativ pluss at det blir lysere og luftigere inni bilen. Men fast glasstak hadde gjort samme nytten for min del, jeg åpner det aldri.

Begge de to forrige bilene jeg kvittet meg med hadde jeg eid i ca. 9-10 år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tuxedo

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 05. august 2015, klokken 18:58
Men fast glasstak hadde gjort samme nytten for min del, jeg åpner det aldri.
Samme her, når jeg kjører alene.  Men datteren min synes det er veldig kult å kjøre kvasi-cabriolet når hun er passasjer...i all slags vær ;D
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Trønderleaf

Jeg kjøpte brukt P85 i april og var ikke i tvil om valget, kom i fra en leaf som forsåvidt også er en kjempebil!
Jeg hadde hatt bilen i en uke da driveuniten small og jeg ble stående på veiskulderen. Dette har ikke endret min mening om bilen, service fra tesla er veldig bra, de ordnet leiebil på flekken og to dager senere kunne jeg hente bilen på verkstedet.

De fortalte også at jeg ville fått innkalling for å bytte driveunit snart uansett pga når bilen var produsert.
Bilen er etter min mening av høy kvalitet og det er ikke nødvendigvis mindre eller mer problemer med andre premium biler.

Ja jeg sa "premium" da jeg mener at tesla er helt på høyde med tilsvarende tyskere, ikke på alle områder men Tesla tar det igjen så det holder på andre ting!
Leaf tekna 2014 solgt
Model S P85 2014 solgt
Model 3 AWD LR 2019 med EAP

dosmont

Noe småtteri må mann regne med på de fleste bilene, og de første bilene ble jo produsert av en nyoppstartet bilprodusenten, så sånn sett er det en bragd at det faktisk er så lite feil :)
Vår går som en klokke, veldig lite og henge seg opp i når det gjelder service fra Tesla :)
Så løp og kjøp, du kommer ikke til å angre! :D
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

cirys1

Få biler gir mer "bang for the buck" i Norge, der man ikke har avgifter..

Leser om folk her som har hatt vannvittig med problemer skiftet DU 4 ganger osv, da hadde jeg nok gått lei, men har bare de vanlige standard problemene, dugg/vann i lykter, løse lister, stripe på vindu, rust på rotorer osv. noe man må bare akseptere tydeligvis, er fornøyd ennå.

storform

Vi hadde to fossilbiler på dette tidspunkt i fjor. I august i fjor bestilte jeg en Kia Soul EV. Fikk den i romjulen. Hadde en idé om at elbiler ikke var ordentlige biler. Så feil kunne jeg ta. Vi ble straks frelst. En super bil til sitt bruk som ble bil nr. 1 for oss. Pga. rekkevidde og bagasjeplass var vi imidlertid nødt til å la den stå når vi skulle på hytten etc. I vår kom nyheten om at vi venter barn nr. 3. Jeg så da at selv bensinbilen vår etterhvert vil bli i knappeste laget. Time for Tesla! Så på alt fra stasjonsvogner til flerbruksbiler. Men tanken på en TMS lå hele tiden i bakhodet. Og når jeg så på biløkonomien, så jeg at jeg fikk MYE bil for pengene grunnet drivstoffbesparelse etc. Hoppet i det og det er jeg veldig glad for. Bestilte en standard S85 midnight grey. Fikk den for en mnd siden og er blitt nærmest religiøs. Herre min hatt for en herlig bil. Vakre former, STOR bagasjeplass, nydelige kjøreegenskaper og sprek til tusen. Har kjørt bil i 22 år og opplever for første gang at jeg har lyst til å kjøre bilen uten noe ærend. Den eneste ulempen er at jeg er blitt livredd for å parkere på offentlige parkeringsplasser og komme tilbake til en bulk i siden.

Så herfra er anbefalingen glassklar! Gi gass! Mitt beste kjøp! Og hvem sa at trivsel ikke kan kjøpes for penger???  ;D
Kia Soul EV Exclusive, caribbean blue - 2015. SOLGT
Tesla Model S85, midnight silver - 2015. SOLGT
Tesla Model 3, RWD, midnight silver - 2019

o.b.lix

Fikk vår 85D i påsken, og nå har den kjørt 17.000 - ingen feil bortsett fra dugg i ryggelys som er helt uviktig.
Kjørt langkjøring Bergen-Verdal T/R samt bilferie i Danmark.

Vi hadde bare hatt bilen 3 uker før kona sa hun også ville ha elbil, hun fikk en leaf (forresten imponerende gode biler det også, om de er aldri så stygg). Nå har vennina til kona kjøpt seg elbil etter anbefaling fra oss, hun valge zoe.

Eneste jeg savner er hengerfeste.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Mr.Hansen

Det er bare ett problem med Tesla...

Det er bare så nedtur og prøve andre biler enn Tesla. Spesielt når man får en ICE lånebil når min er inne hos Tesla.

Det er ikke noe og lure på, klikk og kjøp!

http://ts.la/dagleslie96
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

BjornLo

Slenger meg på her.

Kjørt min S85 siden april2014, ca 13 000 km  (riktignok ikke så langt som mange andre her inne). Ingen store problem bortsett fra skifte av 12V-batteri som jeg opplevde som et ikke-problem da det ble skiftet av Tesla uten noe om og men før det fikk noen innvirkning på bruken av bilen.

Ellers er det kanskje småting som jeg aldri hadde tenkt over hadde det ikke vært for dette forumet, eksempel:

- ladeluken har ved 5-6 anledninger ikke villet åpne seg når jeg trykker på UMC. Før oppdatering av FOB strakk jeg meg da inn i bilen og trykket på skjermen, etter oppdatering trykker jeg på FOB-en og luken åpner seg. Skjønner ikke de som beskriver dette som et problem.

- dugg i ryggelys. Mulig jeg hadde det på min forrige (fossile) bil, men jeg vet ærlig talt ikke, for jeg ble ikke gjort oppmerksom på det ved å lese på slike forum. Nå er jeg oppmerksom på det på denne og regner med det å få det fikset på neste service.
Har av og til lurt på hvorfor dugg i lyktene er en så stor krise som enkelte vil ha det til (and at this point Im too afraid to ask...)

-"knirk" i interiør. Hørte det knirket litt i ventil på passasjerside en dag. Da klemte jeg litt på "rillene" og knirkingen stoppet. (Ringte ikke Tesla og krevde erstatning.)

Det er en bil, noen småting vil det alltid være. Her på forumet får du alle stormene i vannglassene rundt omkring i tillegg til de som faktisk opplever alvorlige feil. Det resulterer i at man ved å lese på forumet sitter igjen med en følelse av at det er mye problemer med Tesla.

Jeg opplever min Tesla som tilnærmet problemfri.

Ikke stol på forumet, stol på følelsen du hadde da du prøvekjørte.  :)
S85
Finalized 06.11.13
VIN 08.01.14
ferdig prod. 15.02.14

Muffinman

#29
Sitat fra: BjornLo på torsdag 06. august 2015, klokken 12:14
Har av og til lurt på hvorfor dugg i lyktene er en så stor krise som enkelte vil ha det til (and at this point Im too afraid to ask...)
Hint: Teknisk/EU-kontroll.

For øvrig hadde heller ikke jeg så veldig mange feil på min når den var gått bare 13.000km. Byttet noen sidevinduer pga riper, byttet ratt pga feil i søm + diverse annet småtteri. Men det har dratt på seg svært mye siden, og en del av feilene er faktisk tilført ved reklamasjonsarbeid eller softwareoppdateringer. Kjører du ikke mer enn 13.000 på 13-14 måneder vil feilene komme sjelden og man vil oppleve at det ikke er særlig mye krøll. Jeg har kjørt 83.000 på 22 måneder, og i perioder har det dukket opp nye feil hver uke. Nå er det en smørbrødliste med 12 punkter, blant annet utbedring av driveunit for tredje gang, som gjenstår som jeg ikke har noen forhåpninger å få rettet i inneværende år grunnet køer på servicesentrene. I tillegg er det en del punkter jeg har akseptert aldri vil bli rettet.

Jeg blir litt oppgitt når man skal hevde nesten feilfri bil på grunnlag av veldig få kjørte kilometre. Da er nok grunnlaget for lite. Kvaliteten på bilene stiger jo også etterhvert som tiden går, og erfaringer med 2013 og 2014 modeller trenger ikke være 100% gyldige for hvordan en 2015 modell vil oppføre seg. En del feil lukes ut i produksjonen, noen har bestått siden 2012, og andre dukker opp samtidig med nye løsninger.

Når det er sagt, jeg har aldri blitt stående med bilen og den har alltid tatt meg dit jeg skulle, dog med en og annen gangen med litt "hikke". Bruker bilen i jobb og kjører i tillegg mye privat og er endt opp som en litt kritisk entusiast som ikke kan tenke seg å kjøre rundt i noe annet (så lenge det ikke finnes konkurrenter). Min andre Model S leveres om et par måneder slik at 2013-modellen ikke får det så ensomt i oppkjørselen.

Konklusjon: Kjør på med kjøp, men ikke forvent perfeksjon langs alle dimensjoner. Med et kjøp foretatt med åpne øyne er du klar for tidenes opplevelse som bileier. :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA