Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av bil

Startet av nie, torsdag 27. august 2015, klokken 13:52

« forrige - neste »

Diravi

Sitat fra: Softblue på lørdag 05. desember 2015, klokken 12:20
Når Megafactory kommer i gang så skal vel prisen på batterier ned.
Jeg antar også at prisen vil presses når andre bilfabrikkanter kommer på banen.
I tillegg vil vi få en svekkelse av dollaren om oljeprisen stiger.
Prisen på brukte Tesla vil falle etter nyttår når etterspørselen fra Danmark faller bort.
Jeg antar derfor at prisen på Tesla har sin "peak" nå.

Tesla har nå priset bilene sine ut fra en veldig "snill" dollarkurs på 8,0. Det tar nok en god stund før dollarkursen kommer såpass under 8,0 at det rettferdiggjør en prisreduksjon.

Jeg ser ikke hvordan prisen på brukt Tesla (i Danmark) vil påvirke prisen på ny Tesla i Norge.

At prisene på batteri skal ned og at det kommer konkurrenter er sikkert riktig, men jeg tror ikke den situasjonen begynner å endre seg før i 2017-2018. De første reelle alternativene til Model S vil være ny Leaf og evt. Chevrolet Bolt, og Tesla har et svar på dem innen den tid: Model 3. Ingen grunn da til å senke prisen på Model S ytterligere for å dekke samme behovet som Model 3 dekker. Tross ulike finishproblemer så er det en bil som opererer i luksus-sjiktet i de fleste andre markeder enn Norge. Det er bare vi som finner det neeeeeeesten rentabelt å vurdere den som alternativ til en dyr Passat stasjonsvogn. 8)

Jeg antar at dersom Tesla ser behov for eventuelle prisreduksjoner så vil de komme i form av kortsiktige kampanjer eller som mer utstyr for samme penger, for eksempel autopilot-tillegget som jo er ren software. Først på markedet med "selvstyrende" bil som standard er en grei PR-jippo.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

weld77

Det rasjonelle for Tesla er å prise model X ganske dyrt i børjan for å melke de som uansett gir faen. Blir ikke overrasket om model X prises med en mindre gunstig valutakurs enn model s så kan de evt justere senere.

lunitiks

#422
OT, og kanskje nevnt før her inne men skitt la gå:

Nå kan man kun oppgradere fra tekstil til NextGen-seter i Designstudio. Ser ut til å ha vært en gradvis utfasing av de "vanlige" skinnsetene. Jeg husker godt at man nylig (sist måned?) kunne velge disse i en farge.

... og som nevnt av KrW har Tesla "besinnet" seg mht de absurde piggdekkprisene (fortsatt ganske dyrt, likevel)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

vnm

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 08. desember 2015, klokken 08:10
Nå kan man kun oppgradere fra tekstil til NextGen-seter i Designstudio. Ser ut til å ha vært en gradvis utfasing av de "vanlige" skinnsetene. Jeg husker godt at man nylig (sist måned?) kunne velge disse i en farge.
Riktig. Det var inntil nylig mulig å bestille standardsetene i sort skinn. NG-setene er ganske trange og passer ikke alle. Rart at de har kuttet ut standardsetene med skinn.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Muffinman

Synd. Nå er riktignok prisen såpass høy at jeg ikke finner bilen verdt pengene lenger, men disse setealternativene ville vært en dealbreaker for min del. Jeg vil absolutt ikke ha mørkt interiør, helst lyst skinn men sitter ikke godt i nextgensetene. Begynner å ligne litt på T-Fordens fargealternativer - du får den i den fargen du vil, så lenge du vil ha den i sort...

Sjøhyene

Ut i fra siste par dagers nyheter tror jeg minimum en økning til ala ~5% er uunngåelig. Tror det er svært sannsynlig at dollarkursen skal over 9 framover, og da er vi jo langt over det Tesla har bakt inn i prisene.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

FU73

veldig glad for at jeg bestilte min 70D for 1 måned siden. slik jeg har bestilt den, så har den nå blitt 36000,- dyrere.   :D
2016 Model S 70D

krl

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 08. desember 2015, klokken 09:35
Synd. Nå er riktignok prisen såpass høy at jeg ikke finner bilen verdt pengene lenger, men disse setealternativene ville vært en dealbreaker for min del. Jeg vil absolutt ikke ha mørkt interiør, helst lyst skinn men sitter ikke godt i nextgensetene. Begynner å ligne litt på T-Fordens fargealternativer - du får den i den fargen du vil, så lenge du vil ha den i sort...
Det er vel sannsynlig at en ny type seter er på vei.. F.eks. med varm- og kaldluft eller lignende.

vnm

Sitat fra: krl på tirsdag 08. desember 2015, klokken 22:08
Det er vel sannsynlig at en ny type seter er på vei.. F.eks. med varm- og kaldluft eller lignende.
Jepp, ikke overraskende om det skjer. Det var et av mine største savn da jeg bestilte bilen. Jeg er godt vant med ventilerte seter i min "gamle" Skoda(!)
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Teslanewbie

Mest sansynlig nye "X" seter med varme/kulde fra nyttår . Da trenger de ikke variere for mye på produksjonen . Håper de også gir bilen nye hovedlys og den nye autopiloten samtidig 
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

mogu

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 08. desember 2015, klokken 23:05
Mest sansynlig nye "X" seter med varme/kulde fra nyttår . Da trenger de ikke variere for mye på produksjonen . Håper de også gir bilen nye hovedlys og den nye autopiloten samtidig

Har du en kilde eller driver du med synsing igjen?
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Teslanewbie

#431
Sitat fra: mogu på onsdag 09. desember 2015, klokken 07:17
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 08. desember 2015, klokken 23:05
Mest sansynlig nye "X" seter med varme/kulde fra nyttår . Da trenger de ikke variere for mye på produksjonen . Håper de også gir bilen nye hovedlys og den nye autopiloten samtidig

Har du en kilde eller driver du med synsing igjen?

Hva i   "mest sansynlig " vær det som var uklart for deg ?  Fremgår nok så klart at det er synsing.
Men det logiske er at de samkjører produksjon og antall ulikevarianter for å minske kostnadene .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

mogu

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 09. desember 2015, klokken 08:19
Sitat fra: mogu på onsdag 09. desember 2015, klokken 07:17
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 08. desember 2015, klokken 23:05
Mest sansynlig nye "X" seter med varme/kulde fra nyttår . Da trenger de ikke variere for mye på produksjonen . Håper de også gir bilen nye hovedlys og den nye autopiloten samtidig

Har du en kilde eller driver du med synsing igjen?

Hva i   "mest sansynlig " vær det som var uklart for deg ?  Fremgår nok så klart at det er synsing.
Men det logiske er at de samkjører produksjon og antall ulikevarianter for å minske kostnadene .
"Mest sannsynlig" går som ganske bastant synsing i min bok, noe som fikk meg til å tro at du hadde fått klare indikasjoner på at dette ville skje. Min feil :)

Er ikke nødvendigvis sånn at prisene blir så voldsomt mye lavere heller, selv om høyere volum gjerne gir lavere pris. Det kan jo være greit å ha et par ting som skiller de forskjellige modellene.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Stikkkontakt

Med dagens valutakurs er en noenlunde utstyrt 70D igjen ca 70.000 kr dyrere i US enn i Norge. Er neste prishopp like om hjørnet?
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Salvesen

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 05. januar 2016, klokken 21:21
Med dagens valutakurs er en noenlunde utstyrt 70D igjen ca 70.000 kr dyrere i US enn i Norge. Er neste prishopp like om hjørnet?

Kjøpte min før sist justering og ser nå at det er 100 000 i forskjell på prisen jeg betalte og det de går for i USA nå. Tror ikke det er lenge før ny justering nei!
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA