Nytt eventyr. Sotra til Stjørdal.

Startet av Panzer UP, mandag 20. juli 2015, klokken 10:23

« forrige - neste »

Panzer UP

Jeg sitter og plotter inn mitt neste E-Up eventyr inn på GPS'en min. Sotra til Stjørdal. 766KM og 12 timer kjøring. Midt i blinken for en bil med 120km rekkevidde. Ihht til hurtigladekartet skal dette gå smertefritt helt til Aurland og den nye hurtigladeren der. Der oppstår første problem. Neste hurtiglader er på Fagernes. 155 km unna. Nå mener jeg å erindre at det er mye flat mark på det strekket, men jeg er Vestlending og her rekker ikke bilen 155 km i noen retning på grunn av alle bakkene. Noen som har prøvd det strekket?

Jeg ser også at om jeg klarer det strekket kommer neste utfordring over Beitostølen til neste hurtiglader på Sel. 146 km der mye er oppoverbakke. Her er det jo spennende om bilen i det hele tatt klarer turen opp til Beitostølen. Må jeg kanskje velge en annen vei en over Beitostølen? Forbi Dokka for eksempel?

Har jeg ikke hatt rekkeviddeangst før så har jeg det iallefall nå. Konstruktive innspill mottas med takk.
Folkevogn eOPP

kaiat

Har studert litt på elbiltur Bergen-Stjørdal selv faktisk og kommet til at den beste ruten kanskje er å følge E39 oppover. Ikke den raskeste, men hurtigladerene står litt tettere den veien. Kommer du deg til indre Sogn med elbil, kommer du deg ikke videre østover per i dag. Eventuelt kjøre om Eidfjord østover før du kan sette nesa nordover...

Det er muligens noen sakteladningsmuligheter etter veien også, det kan jo vurderes også.

Panzer UP

Tenker du å kjøre innom Hønefoss og så retning Hadeland mot E6?
Folkevogn eOPP

kaiat

Har bare sett kjapt på hurtigladerkartet og sjekket med jurassictest.ch/GR, men tenker da fra Gol til Leira og deretter over Dokka til Gjøvik. Så nordover mot Lillehammer og E6. Hønefoss blir vel helst en omvei?

Panzer UP

Den siden var ikke dum nei. Det er 140km fra Eidfjord til Gol, men mye nedoverbakke etter en kort stigning. Det burde vel kanskje gå...
Folkevogn eOPP

Panzer UP

Slik jeg ser det, må ruten bli omtrent som jeg har laget til her.

Kun 13 timers kjøring og 11 ladestopp. Jeg kommer til å skippe enten stoppet på Dokka eller i Gjøvik.

Link til NAF sin ruteplanlegger.

Folkevogn eOPP

jensjacob

Når du kører bilen så langt ud på marginalerne, så skal den vel lades op til 100.0 % Blot husk at de sidste 15 - 20% plejer at tage lidt længere. Og vær endelig opmærksom på at laderen ikke selv afbryder ved 80% så du kommer tilbage og får en træls overraskelse.

Ellers god fornøjelse. Det virker som et ambisiøst projekt.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Panzer UP

Sitter faktisk og lurer på om jeg skal svippe over Beitostølen allikevel. Ser det blir 13 timer kjøring minst, og oppimot 6 timer med lading. Altså 19 timer. Selv med store mengder RedBull skal det bli surt uten en overnatting på veien. Om jeg finner en plass å overnatte og lade på Beito skulle det ikke være noe problem å kjøre over der istedet for rundt Gjøvik vil jeg tro.
Folkevogn eOPP

goggo

Sitat fra: Panzer UP på onsdag 22. juli 2015, klokken 14:54
Om jeg finner en plass å overnatte og lade på Beito skulle det ikke være noe problem å kjøre over der istedet for rundt Gjøvik vil jeg tro.

Beitostølen Camping har både hytter og leiligheter, og der er det både 10A og 16A Schuko muligheter mens du sover.

Mere info her i denne tråden
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21784.msg367577.html#msg367577

HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Panzer UP

Hadde kanskje ikke vært så dumt å ta overnattingen der.
Det store problemet er fortsatt å komme seg til Fagernes. Det er 158km fra hurtigladeren på Aurland til Fagernes, så den veien går desverre ikke. Neste alternativ er da å kjøre via Eidfjord til Ål. Men ser Jurrasictest siden mener jeg da har -4% igjen på batteriet om jeg prøver meg på den. Riktignok har jeg lagt inn litt marginer på parameterne. Ser da for meg å kjøre via Gjøvik til Dombås, men om klokken er krøpet til de sene timer når jeg ankommer Leira, kan det være en tanke å fise over Beitostølen og ta natten der. De har en del god mat i den teigen.
Folkevogn eOPP

Autowinder

Du får ta traseen fra Aurland til Hemsedal og ta en strekk i bilen de to-tre timene det tar å lade semihurtig ;)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Panzer UP

Folkevogn eOPP

Panzer UP

Sitat fra: kaiat på mandag 20. juli 2015, klokken 12:40
Har studert litt på elbiltur Bergen-Stjørdal selv faktisk og kommet til at den beste ruten kanskje er å følge E39 oppover. Ikke den raskeste, men hurtigladerene står litt tettere den veien.

Har nå sett på denne veien også. Denne virker jo betydelig mer sikkert med tanke på rekkevidde ja. Her kryr det jo av ladere på veien. Ingen strekk på over 10 mil, men en haug med ferger. Blir mye ferjekø-blues kan jeg se for meg, men en tur fri for rekkevidde angst og man trenger ikke tenke på baggasjevekt, vær og øko+ modus. Man kan faktisk stoppe ladingen på 80% ish og man kan til og med kjøre forbi en lastebil eller to. Med tilstrekkelig forsyning av Red-Bull og motivasjon er det faktisk mulig å klare dette i ett strekk om det skulle bli krise.
Ser for meg at dette burde gå fint på to dager. Kanskje jeg skal revurdere....
Folkevogn eOPP

sims

Hva med å kjøre korteste vei, Aurland - Lom? Er 159km, men du kan jo legge inne en god halvannen times 16A lunsj eller noe.

sims

Eller kystveien (Førde - Norfjoreid - Molde etc), der er det jo ganske tett med CCS ladere hele veien, 731km totalt.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA