Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rauland

Startet av Exi, tirsdag 04. august 2015, klokken 20:20

« forrige - neste »

Rio

Det enkleste og beste er nok å la den stå i, med mindre det lyner.

Skal man regne på slitasje av elektronikk, så må man ta med hvor mye det sliter på en krets å strømsette den. Sannsynligvis like lite/mye som å bare la den stå på.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jensjacob

Jeg har bestilt denne :
http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/11-evr1-type-2-max-37-kw-portable-charging-station.html
Den er forbavsende kompakt. 8x8 cm i tværsnit (ca. ligesom en post-it).
Jeg vil montere den permanent oppe på en bjælke i carporten og afmontere CEE stikket og i stedet tilføje denne afbryder :
http://www.el-grossisten.dk/pi/KATKO-Sikkerheds-Afbryder-16A-3P_1524709_.aspx

Det er et lovkrav at der enten skal være et CEE stik eller en tilgængelig sikkerhedsafbryder.
Den sidder ganske vist på sin egen sikringsgruppe, men denne gruppe sidder i elskabet inde i huset og er således ikke let tilgængelig - måske endda utilgængelig hvis hoveddøren er låst. Derfor den ekstra afbryder.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

elektro

#47
Hva med 22kW utgaven av denne til 699 EUR?
http://www.wallb-e.com/wallb-e-eco-2-0/

Flytter inn i nytt hus på et nytt byggefelt utenfor Oslo neste år, hvor jeg mistenker at det er 400V IT nett, og at jeg kan oppgradere til 32A 3-fas. Jeg snakker nå om noe jeg ikke har peiling på, men må jeg ha en slik kurs for å kunne lade med 22kW i fremtiden (når jeg kjøper en lett brukt Tesla P85D, eller vinner i Lotto og kjøper Audi Q6)?

EDIT: Ser den også kan kjøpes her til lands på http://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner/products/wallb-e-eco-2-0-ladestasjon-22kw-32a-type-1-2?variant=5402738755
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Jacooobs'n

Dårlig at de ikke trekker fra mwst (mva) når man setter Norge som mottakerland. Ikke finnes Vestfold der heller :)
2015 Pacific Blue e-Golf med VP på 18"
2011 Mercedes GL 350 Bluetec
1996 Nissan Skyline GTR

Rio

Sitat fra: elektro på fredag 09. oktober 2015, klokken 08:42
Hva med 22kW utgaven av denne til 699 EUR?
http://www.wallb-e.com/wallb-e-eco-2-0/

Flytter inn i nytt hus på et nytt byggefelt utenfor Oslo neste år, hvor jeg mistenker at det er 400V IT nett, og at jeg kan oppgradere til 32A 3-fas. Jeg snakker nå om noe jeg ikke har peiling på, men må jeg ha en slik kurs for å kunne lade med 22kW i fremtiden (når jeg kjøper en lett brukt Tesla P85D, eller vinner i Lotto og kjøper Audi Q6)?

EDIT: Ser den også kan kjøpes her til lands på http://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner/products/wallb-e-eco-2-0-ladestasjon-22kw-32a-type-1-2?variant=5402738755

Det er 400/230V TN-nett (nytt), eller 230V IT-nett. Ikke noe 400V IT-nett.  :)

Med mindre du har et HELT spesielt kjøremønster, så holder det vanligvis lenge med 2,3 kW lading, og i hvert fall med 3,6 kW lading hjemme.

Det er når du er på tur at 22 kW lading er nyttig. 22 kW er jo 32 A på 3-fas, så da har du intet til overs for selve huset. ;)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Det sagt, jeg forstå det slik at blant Tesla-eiere så er det helt akseptabelt å legge huset mørkt, slik at bilen får 22 kW! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektro

Sitat fra: Rio på fredag 09. oktober 2015, klokken 21:25
Sitat fra: elektro på fredag 09. oktober 2015, klokken 08:42
Hva med 22kW utgaven av denne til 699 EUR?
http://www.wallb-e.com/wallb-e-eco-2-0/

Flytter inn i nytt hus på et nytt byggefelt utenfor Oslo neste år, hvor jeg mistenker at det er 400V IT nett, og at jeg kan oppgradere til 32A 3-fas. Jeg snakker nå om noe jeg ikke har peiling på, men må jeg ha en slik kurs for å kunne lade med 22kW i fremtiden (når jeg kjøper en lett brukt Tesla P85D, eller vinner i Lotto og kjøper Audi Q6)?

EDIT: Ser den også kan kjøpes her til lands på http://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner/products/wallb-e-eco-2-0-ladestasjon-22kw-32a-type-1-2?variant=5402738755

Det er 400/230V TN-nett (nytt), eller 230V IT-nett. Ikke noe 400V IT-nett.  :)

Med mindre du har et HELT spesielt kjøremønster, så holder det vanligvis lenge med 2,3 kW lading, og i hvert fall med 3,6 kW lading hjemme.

Det er når du er på tur at 22 kW lading er nyttig. 22 kW er jo 32 A på 3-fas, så da har du intet til overs for selve huset. ;)

Er det så ille? Er riktig nok passivhus med energiklasse A som behøver veldig lite strøm men.. ;D Her er jeg som dere skjønner på tynn is.. Hva med 11kW utgaven da? Da "holder det" med 400V 16A 3-fas. Vil gjerne ha litt mer futt enn 3,6kW hvis jeg skal ha elbil også som bil nr. 1 med 85kW batteripakke eller mer. Ikke så spennende å lete etter hurtiglader med to barn under 3 år i baksetet.. Heller ikke å gå tom! :D Og hvis vi skal beholde e-Golfen blir det to biler som skal benytte laderen.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Rio

11 kW er selvsagt helt greit. (230V x 3 faser x 16 A = 11 kW)

Men, bare husk, "alle" med ny elbil tenker at de nesten trenger en hurtiglader hjemme. I virkeligheten er folk flest hjemme minst 10 timer i døgnet, og selv med en enkel 16A 230V, så kan du da lade 36 kWh på batteriet.

Kjøper du en Tesla så går faktisk effekbehovet ned (!), med mindre du daglig kjører flere hundre km, fordi du har energi nok i batteriet til å ta "krise-dagene" uten hurtiglading, og du lader greit opp batteriet neste natt.

Det er selvsagt ikke noe galt med 11 kW når man har det tilgjengelig, men de færreste har noe reelt behov for det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektro

Sitat fra: Rio på lørdag 10. oktober 2015, klokken 01:42
11 kW er selvsagt helt greit. (230V x 3 faser x 16 A = 11 kW)

Men, bare husk, "alle" med ny elbil tenker at de nesten trenger en hurtiglader hjemme. I virkeligheten er folk flest hjemme minst 10 timer i døgnet, og selv med en enkel 16A 230V, så kan du da lade 36 kWh på batteriet.

Kjøper du en Tesla så går faktisk effekbehovet ned (!), med mindre du daglig kjører flere hundre km, fordi du har energi nok i batteriet til å ta "krise-dagene" uten hurtiglading, og du lader greit opp batteriet neste natt.

Det er selvsagt ikke noe galt med 11 kW når man har det tilgjengelig, men de færreste har noe reelt behov for det.

Er helt enig med deg, viktig å poengtere dette. Faktisk har vi ingen lademulighet i det hele tatt der vi bor i dag, i leilighet sentralt i Oslo. Baserer oss på offentlig lading, lading på jobb og hurtiglading ved behov. Og som i skrivende stund, på Storo senteret..
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA