Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rauland

Startet av Exi, tirsdag 04. august 2015, klokken 20:20

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 29. juni 2015, klokken 16:50
Jeg skulle gjerne sett statistikk over antallet elbilbranner siden f.eks 1990 og årsaken til disse!
Meg bekjent har ikke schuko-kontakt vært årsaken til en eneste brann.
Siden du ikke har en slik statistikk er vel dette det en kan kalle et ukvalifisert utsagn.
Heldigvis oppdager vel de fleste at kontakten er brent og dårlig før den starter en brann. Et faktum er det at Oslo kommune hadde en betydelig utgift på vedlikehold (utskifting) av brente schukokontakter i sine ladestolper.
Det skulle også forundre meg mye om de par tilfellene som har stått i avisen hvor elbiler har startet brann mens de lader har sin årsak i bilens system. Da tror jeg mer på at feilen skylles opplegget i garasjen, og det svakeste punktet er schuko.
Heldigvis er det slik at de fleste Schuko feil blir reddet av jordfeilbryter før det blir en virkelig brann.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

SteinarSun

Nå kom kravet om CEE inn i siste Nek400 (2014), så gamle branner er ikke relevant for denne diskusjonen.

Skal man legge opp en dedikert kurs til el-bil, er det ingen grunn til ikke å velge CEE eller fastmontert lader kontra shucko, men å påstå at det har vært mange branner på grunn av shucko-kontakt er vel å dra diskusjonen vel langt.

Hvis kunden sier han skal ha en 16A kurs for å lade el-bil, har ikke elektrikeren lov å montere shucko etter dagens forskrifter.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Thomas Parsli

Sitat fra: Griffel på mandag 29. juni 2015, klokken 18:22
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 29. juni 2015, klokken 16:50
Jeg skulle gjerne sett statistikk over antallet elbilbranner siden f.eks 1990 og årsaken til disse!
Meg bekjent har ikke schuko-kontakt vært årsaken til en eneste brann.
Siden du ikke har en slik statistikk er vel dette det en kan kalle et ukvalifisert utsagn.

Nuvel.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: SteinarSun på mandag 29. juni 2015, klokken 18:43
Hvis kunden sier han skal ha en 16A kurs for å lade el-bil, har ikke elektrikeren lov å montere shucko etter dagens forskrifter.

Jeg håper elektrikere anbefaler CEE til 10A og 13A også -og skulle ønske alle dagens schuko-ladepunkter ble bygd om til CEE.

Dagens situasjon med schuko, CEE og Type-2 er ganske så rotete, og når hybrider som trekker 13A blir solgt med schuko går det ikke helt i riktig retning.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

GreenBeHH

Min ladeløsning er å bruke en 16A lader med kladd fra Ratio (selges på Elbilhjelpen).  Byttet ut Schuko kontakten med et CEE kombistikk for å ha god kontakt på min 16A kurs.  Dette gir akkurat nok lading for meg og jeg slipper å bruke ladekladden som fulgte med bilen.
Min utfordring var at jeg parkerer bilen enten i garasje eller i carport vegg i vegg.  Løsningen var å lage et hull i veggen og en luke mellom.  på grunn av gipsvegger i garasjen så måtte jeg bruke noen baderoms plater til feste.  Foruten ladekladden og kontakt kostet denne installasjonen kr 0,-

Litt usikker på hvordan jeg legger inn bilder så jeg har vedlagt 6 bilder som viser min installasjon
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

emil

Sitat fra: GreenBeHH på tirsdag 30. juni 2015, klokken 21:37
Min ladeløsning er å bruke en 16A lader med kladd fra Ratio (selges på Elbilhjelpen).  Byttet ut Schuko kontakten med et CEE kombistikk for å ha god kontakt på min 16A kurs.  Dette gir akkurat nok lading for meg og jeg slipper å bruke ladekladden som fulgte med bilen.
Min utfordring var at jeg parkerer bilen enten i garasje eller i carport vegg i vegg.  Løsningen var å lage et hull i veggen og en luke mellom.  på grunn av gipsvegger i garasjen så måtte jeg bruke noen baderoms plater til feste.  Foruten ladekladden og kontakt kostet denne installasjonen kr 0,-

Så enkelt kan det gjøres :)

Da har du også en 16A ladekladd du kan ta med på tur ved behov og bruke "alle steder" med riktig overgang.


Exi

Sitat fra: GreenBeHH på tirsdag 30. juni 2015, klokken 21:37
Min ladeløsning er å bruke en 16A lader med kladd fra Ratio (selges på Elbilhjelpen).  Byttet ut Schuko kontakten med et CEE kombistikk for å ha god kontakt på min 16A kurs.  Dette gir akkurat nok lading for meg og jeg slipper å bruke ladekladden som fulgte med bilen.
Min utfordring var at jeg parkerer bilen enten i garasje eller i carport vegg i vegg.  Løsningen var å lage et hull i veggen og en luke mellom.  på grunn av gipsvegger i garasjen så måtte jeg bruke noen baderoms plater til feste.  Foruten ladekladden og kontakt kostet denne installasjonen kr 0,-

Litt usikker på hvordan jeg legger inn bilder så jeg har vedlagt 6 bilder som viser min installasjon

Dette virket veldig fornuftig, en slik løsning koster jo totalt sett mindre enn boksen fra VW, selv om jeg må ha elektriker til og legge om ny kurs.

Hvor lang tid tar lading fra tilnærmet null til full for deg?

Om jeg først skal legge inn ny kurs, har 10A i nærmeste stikk hvor bilen parkeres, anbefales det da at man har 16A eller kan jeg like gjerne gå for 25A?

Gordon Retriever

Sitat fra: Exi på onsdag 01. juli 2015, klokken 18:26
Om jeg først skal legge inn ny kurs, har 10A i nærmeste stikk hvor bilen parkeres, anbefales det da at man har 16A eller kan jeg like gjerne gå for 25A?

Mitt tips: Velg 16A, men be installatøren montere en grovere kabel mellom sikringsskap og ladepunkt, slik at du kan oppgradere til 32A i framtiden uten å måtte legge ny kabel. :)

jkirkebo

Sitat fra: Exi på onsdag 01. juli 2015, klokken 18:26
Sitat fra: GreenBeHH på tirsdag 30. juni 2015, klokken 21:37
Min ladeløsning er å bruke en 16A lader med kladd fra Ratio (selges på Elbilhjelpen).  Byttet ut Schuko kontakten med et CEE kombistikk for å ha god kontakt på min 16A kurs.  Dette gir akkurat nok lading for meg og jeg slipper å bruke ladekladden som fulgte med bilen.
Min utfordring var at jeg parkerer bilen enten i garasje eller i carport vegg i vegg.  Løsningen var å lage et hull i veggen og en luke mellom.  på grunn av gipsvegger i garasjen så måtte jeg bruke noen baderoms plater til feste.  Foruten ladekladden og kontakt kostet denne installasjonen kr 0,-

Litt usikker på hvordan jeg legger inn bilder så jeg har vedlagt 6 bilder som viser min installasjon

Dette virket veldig fornuftig, en slik løsning koster jo totalt sett mindre enn boksen fra VW, selv om jeg må ha elektriker til og legge om ny kurs.

Hvor lang tid tar lading fra tilnærmet null til full for deg?

Om jeg først skal legge inn ny kurs, har 10A i nærmeste stikk hvor bilen parkeres, anbefales det da at man har 16A eller kan jeg like gjerne gå for 25A?

Du kan gjerne legge inn 25A, så lenge du monterer en fast ladeboks. eGolfen vil ikke trekke mer enn 16A, men f.eks en i3 eller Tesla på besøk vil da trekke 25A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Exi

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 01. juli 2015, klokken 18:38
Sitat fra: Exi på onsdag 01. juli 2015, klokken 18:26
Om jeg først skal legge inn ny kurs, har 10A i nærmeste stikk hvor bilen parkeres, anbefales det da at man har 16A eller kan jeg like gjerne gå for 25A?

Mitt tips: Velg 16A, men be installatøren montere en grovere kabel mellom sikringsskap og ladepunkt, slik at du kan oppgradere til 32A i framtiden uten å måtte legge ny kabel. :)

Takk for tilbakemeldingen.

Men tenker da at jeg like gjerne kan legge 32A først som sist, det skader vel ikke selve bilen at selve kursen er høyere?

hottentott33

Sitat fra: Exi på onsdag 01. juli 2015, klokken 21:15

Men tenker da at jeg like gjerne kan legge 32A først som sist, det skader vel ikke selve bilen at selve kursen er høyere?

Neida, bilen vil uansett bare trekke det den trenger og klarer :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Exi

Sitat fra: GreenBeHH på tirsdag 30. juni 2015, klokken 21:37
Min ladeløsning er å bruke en 16A lader med kladd fra Ratio (selges på Elbilhjelpen).  Byttet ut Schuko kontakten med et CEE kombistikk for å ha god kontakt på min 16A kurs.  Dette gir akkurat nok lading for meg og jeg slipper å bruke ladekladden som fulgte med bilen.
Min utfordring var at jeg parkerer bilen enten i garasje eller i carport vegg i vegg.  Løsningen var å lage et hull i veggen og en luke mellom.  på grunn av gipsvegger i garasjen så måtte jeg bruke noen baderoms plater til feste.  Foruten ladekladden og kontakt kostet denne installasjonen kr 0,-

Litt usikker på hvordan jeg legger inn bilder så jeg har vedlagt 6 bilder som viser min installasjon

Startet dialog med elektrikere nå, men er tydeligvis MYE usikkerhet blant dem om hva som anbefales etc.

Har du 230V eller 400V inn el-anlegg?
Er CEE kombistikken din 3 eller 1 fas?
Hvor lang tid bruker du på full lading av bilen?

Din løsning er den jeg ønsker, men når jeg sitter igjen med fler spørsmål etter jeg har snakket med elektrikere enn før jeg snakket med dem så blir jeg litt matt av "fagfolkene".

hottentott33

Sitat fra: Exi på mandag 06. juli 2015, klokken 15:25

Startet dialog med elektrikere nå, men er tydeligvis MYE usikkerhet blant dem om hva som anbefales etc.

Har du 230V eller 400V inn el-anlegg?
Er CEE kombistikken din 3 eller 1 fas?
Hvor lang tid bruker du på full lading av bilen?

Din løsning er den jeg ønsker, men når jeg sitter igjen med fler spørsmål etter jeg har snakket med elektrikere enn før jeg snakket med dem så blir jeg litt matt av "fagfolkene".

Sa du at du skulle lade elbil? For hvis du ikke skal ha ladestasjon, så sier du bare du skal ha 16A kurs. (kontaktene er litt større ved høyere ampere, og derfor er 16A det mest praktiske da ladekablene passer rett inn)
Det gjorde jeg, og innen dagen var omme så hadde jeg lading i garasjen. For det er en smal sak å få en ny kurs på f.eks. 16A, ingen vits i å gjøre ting mer komplisert :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Exi

Ja, presiserte at det var til elbil.

Men han hang seg veldig opp i det at jeg har 400V anlegg inn til huset.

Er disse Type2 kablene enten 1-fas eller 3-fas på 16A?

Ser for meg denne fra Ratio, kan monteres på vegg samtidig som den er enkel og ta med seg?
http://www.elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html#Lader_mest_borte_med_16A

Jeg skal bare be elektriker om 16A kurs med 1-fase CEE kombistikk, eller er det noe jeg ikke skjønner?

jkirkebo

Sitat fra: hottentott33 på mandag 06. juli 2015, klokken 19:52
Sitat fra: Exi på mandag 06. juli 2015, klokken 15:25

Startet dialog med elektrikere nå, men er tydeligvis MYE usikkerhet blant dem om hva som anbefales etc.

Har du 230V eller 400V inn el-anlegg?
Er CEE kombistikken din 3 eller 1 fas?
Hvor lang tid bruker du på full lading av bilen?

Din løsning er den jeg ønsker, men når jeg sitter igjen med fler spørsmål etter jeg har snakket med elektrikere enn før jeg snakket med dem så blir jeg litt matt av "fagfolkene".

Sa du at du skulle lade elbil? For hvis du ikke skal ha ladestasjon, så sier du bare du skal ha 16A kurs. (kontaktene er litt større ved høyere ampere, og derfor er 16A det mest praktiske da ladekablene passer rett inn)
Det gjorde jeg, og innen dagen var omme så hadde jeg lading i garasjen. For det er en smal sak å få en ny kurs på f.eks. 16A, ingen vits i å gjøre ting mer komplisert :)

Nei, ikke før du evt. får tilsyn på det elektriske anlegget og man finner ut at du primært lader fra en schuko på en 16A kurs installert etter at de nye forskriftene trådte i kraft, og også mangler jordfeilbryter av B-typen. Da blir det fort avvik som man får pålegg om å rette opp tipper jeg.
Skulle det skje noe galt med ladingen (varmgang/branntilløp) kan det vel hende at forsikringsselskapet også setter seg litt på bakbena om man bevisst har omgått forskriftene.

Få nå heller satt opp en CEE-kontakt og B-vern ihvertall, om man ikke vil investere i ladestasjon. Så er ihvertfall alt "innafor".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA