Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rauland

Startet av Exi, tirsdag 04. august 2015, klokken 20:20

« forrige - neste »

Exi

Vi vurderer E-Golf om dagen, men spørsmålene er mange da elbil er nytt for meg.

VW tilbyr jo hjemmelader(Bosch?) for snaue 10.000kr+ kobling til egen kurs i sikringskap, men er denne laderen det beste valget av hjemmelader?

Ser at det er mange tilbydere av hjemmeladere, men har ikke nok innsikt til at jeg klarer sortere fordeler/ulemper etc.

Skal inntil videre monteres utvendig på husvegg, hvor bilen står maks 4m fra evt lader, om det er av relevant informasjon.

Takk på forhånd for innspill.


BjarteLunde

Fordelen ved å bestille semihurtiglader via Møller er at du slipper mva.
Møller har fast pris inkl montering på 9500 kr.
Vi fikk levert en Siemens lader fra Møller for noen mnd'er siden. Vi er veldig fornøyd. Kan anbefales.

Blouberg

Kjøpte også en Siemens ladeboks fra Møller, funker som ei kule.

emil

Sitat fra: BjarteLunde på mandag 29. juni 2015, klokken 12:14
Fordelen ved å bestille semihurtiglader via Møller er at du slipper mva.
Møller har fast pris inkl montering på 9500 kr.
Vi fikk levert en Siemens lader fra Møller for noen mnd'er siden. Vi er veldig fornøyd. Kan anbefales.

Ingen av ladeformene du får hjemme til e-Golf er i nærheten av hurtig eller semihurtig. Vanlig ladekabel med kladd gir laderen i bilen mulighet til å lade på rundt 2-2.2kW, en fastmontert laderegulator gir mulighet for ladehastighet på 3.3-3.6kW. Dette er maks av hva laderen i bilen takler. Alt raskere krever Combo hurtig- eller semihurtiglader og vi snakker priser på noen hundre tusen kroner som gir 20-50kW i ladeeffekt.

Husk at veggboksen kun er en litt avansert kontakt som ikke gjør noe som helst med strømmen og at laderen sitter i bilen, ikke på veggen.

BjarteLunde

Vel...dette er iallefall fakta:

Vanlig lading av E-Golf fra 0-100% tar ca 12 timer med ladekladd som følger med bilen.

Semihurtigladeren som du kan kjøpe hos Møller lader e-Golf fra 0-100% på ca 6 timer.

Så kan du selv vurdere hva som er og ikke er "semihurtig"





Sitat fra: emil på mandag 29. juni 2015, klokken 13:25
Sitat fra: BjarteLunde på mandag 29. juni 2015, klokken 12:14
Fordelen ved å bestille semihurtiglader via Møller er at du slipper mva.
Møller har fast pris inkl montering på 9500 kr.
Vi fikk levert en Siemens lader fra Møller for noen mnd'er siden. Vi er veldig fornøyd. Kan anbefales.

Ingen av ladeformene du får hjemme til e-Golf er i nærheten av hurtig eller semihurtig. Vanlig ladekabel med kladd gir laderen i bilen mulighet til å lade på rundt 2-2.2kW, en fastmontert laderegulator gir mulighet for ladehastighet på 3.3-3.6kW. Dette er maks av hva laderen i bilen takler. Alt raskere krever Combo hurtig- eller semihurtiglader og vi snakker priser på noen hundre tusen kroner som gir 20-50kW i ladeeffekt.

Husk at veggboksen kun er en litt avansert kontakt som ikke gjør noe som helst med strømmen og at laderen sitter i bilen, ikke på veggen.

cforoe

Sitat fra: BjarteLunde på mandag 29. juni 2015, klokken 13:52
Vel...dette er iallefall fakta:

Vanlig lading av E-Golf fra 0-100% tar ca 12 timer med ladekladd som følger med bilen.

Semihurtigladeren som du kan kjøpe hos Møller lader e-Golf fra 0-100% på ca 6 timer.

Så kan du selv vurdere hva som er og ikke er "semihurtig"





Sitat fra: emil på mandag 29. juni 2015, klokken 13:25
Sitat fra: BjarteLunde på mandag 29. juni 2015, klokken 12:14
Fordelen ved å bestille semihurtiglader via Møller er at du slipper mva.
Møller har fast pris inkl montering på 9500 kr.
Vi fikk levert en Siemens lader fra Møller for noen mnd'er siden. Vi er veldig fornøyd. Kan anbefales.

Ingen av ladeformene du får hjemme til e-Golf er i nærheten av hurtig eller semihurtig. Vanlig ladekabel med kladd gir laderen i bilen mulighet til å lade på rundt 2-2.2kW, en fastmontert laderegulator gir mulighet for ladehastighet på 3.3-3.6kW. Dette er maks av hva laderen i bilen takler. Alt raskere krever Combo hurtig- eller semihurtiglader og vi snakker priser på noen hundre tusen kroner som gir 20-50kW i ladeeffekt.

Husk at veggboksen kun er en litt avansert kontakt som ikke gjør noe som helst med strømmen og at laderen sitter i bilen, ikke på veggen.

Om jeg skal prøve meg på en liten definisjon fritt etter min oppfatning, så er det vel slik at:

Normallading: effekt mellom 0 - 21 kW
Semi-hurtiglading:effekt mellom 22 - 42 kW
Hurtiglading: effekt mellom 43 - 100+ kW

Korriger meg gjerne om dette er feil. Med en slik definisjon vil både ladekladden fra VW (og andre leverandører) og hjemmeladeren de leverer med 3,6 kW effekt være å anse for normallading.

Se også her: http://www.enova.no/radgivning/privat/rad-om-elbil/ladefart/ladefart/975/2028/

emil

For dagens kortdistanse elbiler snakker man gjerne om følgende sånn ca:

0-7.2kW = saktelading
11-25kW = semihurtig
25-50kW = hurtiglading


At e-Golf (og Leaf for den saks skyld) lader ca 50% fortere på 16A enn 10A 230V gjør det ikke til noe mer enn litt raskere saktelading.

BjarteLunde


moby666

#8
Hvorfor ikke sette opp en CEE 16 ampere kontakt og heller kjøp en kladdløs 16 ampere ladekabel?
Da kan du i tillegg ta den med deg, hvis du har behov for det.
At du slipper å betale MVA , men må betale 60% "Møller avanse" gjør ikke hjemmeladeren til en noen god deal. Hvis noen skal sette opp en fast ladestasjon hjemme så anbefaler jeg også å sette opp en mer fremtidsrettet stasjon (11 kW->), der mer moderne elbiler kan lade raskere. Så sant det er mulig.

Denne feks: http://www.evselect.eu/evselect-16a-type-v3-memory-p-69.html?osCsid=47628dda6bc83ddab28d2e433eff85e3


Sitat fra: BjarteLunde på mandag 29. juni 2015, klokken 12:14
Fordelen ved å bestille semihurtiglader via Møller er at du slipper mva.
Møller har fast pris inkl montering på 9500 kr.
Vi fikk levert en Siemens lader fra Møller for noen mnd'er siden. Vi er veldig fornøyd. Kan anbefales.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

BjarteLunde

Hva som er en god deal kommer ann på hva man sammenligner det med.

Nok 9500 for en hjemmelader ferdig monert var den beste dealen jeg kunne finne på vestlandet for 3 måneder siden. Fikk inn 3 tilbud og nest best var nok 16500 ink mva. Godt mulig det finnes bedre tilbud, men jeg vet iallefall at det er kvalitet når man kjøper Siemens. Eletrikeren jeg snakket med mente at det kun var hjemmelader som var lovelig å montere nå for tiden. Iallefall hvis du ga beskjed om at du skulle lade en elbil.

Å sette opp en CEE 16 amper for å lade med 16 amper er vel heller ikke bra? Er det ikke sånn at hvis du skal lade med 16 amper så må/bør kursen være 20 amper? Det var iallefall det jeg fikk vite av eletrikeren mener jeg.

J

moby666

Hvis du allerede har en 16 ampere kurs til feks garasjen (som de fleste har) er det veldig rimelig å sette opp en CEE16 kontakt på denne kursen. Dette kan umulig koste mer enn 1500 kr inklusive arbeid og utstyr.
Skal du legge opp en ny kurs til garasjen så legger du grovere kabel og størst mulig sikring, slik at du har fler muligheter i fremtiden. Du kan ikke sette opp en større sikring en kontakten er beregnet for. Altså skal du ha mer enn 16 ampere, må du sette opp CEE32.


2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

BjarteLunde

Er vi enige om at det å lade med 16 A på en 16 A kurs ikke er godkjent ift dagens forskrifter?

Hvis man skal lade med 16 A må han ha en kurs på 20 A? Evt lade med 13 A på en 16 A kurs?

Har jeg fortått det rett?

emil

Sitat fra: BjarteLunde på mandag 29. juni 2015, klokken 15:15
Er vi enige om at det å lade med 16 A på en 16 A kurs ikke er godkjent ift dagens forskrifter?

Det er fullestendig lovlig å montere en ny 16A CEE kontakt, sikret med 16A sikring og jordfeilbryter og bruke denne til 16A lading av bil.

Anbefalingene er derimot at man bruker en Mode3 boks (veggboks, laderegulator, "fantorang") og mange av disse kan sikres med 20A for 16A lading, alternativt 16A sikring og ladeffekt litt nedjustert (15A) siden selve boksen også bruker noen watt.

Lader selv jevnlig problemfritt 16A på schuko og har gjort det i snart to år med Chage-Amps kladdløs ladekabel til Leaf.

BjarteLunde

Eletrikeren mente at det kunne være brannfarlig å lade en elbil med schuko kontakt. Går sikkert bra å lade med schuko kontakt i 99,9% av tilfellene, men kjipt hvis du tilhører den 0,1% der det brenner. Jeg er blitt fortalt at å lade via en schuko kontakt kun bør gjøres i nødtilfeller. Nå vet jeg at mange sikkert ler av dette, men de ler neppe så mye hvis det skulle brenne hjemme hos de.

Til trådstarter: sjekk med fagfolk og gjør som de sier. Ikke verdt å ta risikoen for å spare noen få tusen.










Thomas Parsli

Jeg skulle gjerne sett statistikk over antallet elbilbranner siden f.eks 1990 og årsaken til disse!
Meg bekjent har ikke schuko-kontakt vært årsaken til en eneste brann.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA