Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P90D Ludicrous blir ny toppmodell. Ny batteripakke tilbys

Startet av E_S, onsdag 29. juli 2015, klokken 17:03

« forrige - neste »

E_S

Har etter en stund i Leaf blitt "frelst" og vurderer nå brukt Model S. Økonomisk kanskje ufornuftig, men man lever bare en gang og økonomien tillater det. En "unnskyldning" er også at jeg kan redusere fra 2 til 1 bil, noe som er kjekt når jeg er alene.

Pristaket er ca. 550k. Kan sikkert strekkes noe, men over 600k er helt uaktuelt what-so-ever.

Har forsket litt og kommet til følgende "må-krav":
* 85 kWh
* P85, ikke S85 (ytelsen er ikke så viktig, men har prøvd begge, og setene passer meg mye bedre + et par småting til, vil irritere meg evig om jeg ikke kjøper P85)
* Pano-tak
* Dobbeltlader
* Ikke sølvfarget

Følgende "bør-krav":
* Mørkt interiør
* Tech-pakke
* Helst ikke 21" hjul

Ellers ganske åpen for litt av hvert. Hvordan er det med DU-problemene? Om man kjøper en bil uten byttet DU, er det bare å bestille time (ja, jeg vet om ventetiden..) for å få dette gjort? Garantier ellers er uproblematisk selv om bilen skifter eier?

Pga. økonomi er nok ikke biler med autopilot etc. aktuelle. Er det noen forskjell på 2013 og 2014 som er verdt å merke seg?

Hva med kilometerstand? Ser at dette varierer fra snaut 20k til 60k. Er det noen "fallgruver" ved kjøp av bil med 40-50kkm bortsett fra at garantien kun er til 100kkm? Jeg kjører 15-20k i året, så med f.eks. en 2013-modell gått 40-50k vil trolig garantien gå ut på tid og kilometer omtrent samtidig..

Ellers, hvordan er det med irriterende barnesykdommer som lekk panotak, duggete lykter, feil hjulstilling, LED-bremselys som streiker, knirking og så videre? Blir det bare fikset og er like dårlig etterpå, eller har det faktisk blitt bedre?

Bilen er knallgod den, men er litt skeptisk til amerikansk bygge/detaljkvalitet kombinert med en prisklasse på deler/reparasjoner når garantitiden er ute som svir kraftig i lommeboken. Noen tanker rundt dette?

Hva er en spiselig pris for en 2013-2014 P85? Ser mange ligger ute til rundt 550k, er dette "innafor"?
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Muffinman


jazzwheel


andreasmj

Dra til tesla og spør om demobiler. Rimelig skikker på at du får en S85 med autopilot til 550k. Jeg ville valgt autopilot over de ekstra hestekreftene.
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

krister461

Noen innspill:
Rart å velge P85 over S85 om ytelse ikke er viktig.
Er ytelse viktig hadde jeg tatt meg råd til en 85D under 600k da den ekstra ytelsen du får her ikke forsvinner i hjulspinn.
Garanti er ikke begrenset til 100 000km.

mandresen

Jeg ville nok ha valgt en nyere S85. Setene er oppgradert og det viktigste er at bilen er bedre skrudd sammen og mer støydempet.
Men du får nok ikke den råskapen som P gir fra 0km/t, men det er kun artig i starten :-)

Mvh
Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

E_S

Billigste med 4WD på Finn nå koster langt over 600k og billigste 85D koster 660k, så å finne 4WD-biler til under 600k virker ganske umulig.

Ellers er oppgraderte seter etc. definitivt noe jeg kunne tenke meg, men det virker som det er knapt nok en eneste "oppgradert" bil til under 600k uansett drivlinje?
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Epleskreller

Sitat fra: E_S på tirsdag 23. juni 2015, klokken 11:11
Billigste med 4WD på Finn nå koster langt over 600k og billigste 85D koster 660k, så å finne 4WD-biler til under 600k virker ganske umulig.

Ellers er oppgraderte seter etc. definitivt noe jeg kunne tenke meg, men det virker som det er knapt nok en eneste "oppgradert" bil til under 600k uansett drivlinje?
Nextgen-setene kom i konfiguratoren sammen med P85D, det var ikke før i mars (?) de kunne bestilles til andre biler.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

krister461

Sitat fra: E_S på tirsdag 23. juni 2015, klokken 11:11
Ellers er oppgraderte seter etc. definitivt noe jeg kunne tenke meg, men det virker som det er knapt nok en eneste "oppgradert" bil til under 600k uansett drivlinje?
Jeg har "oppgraderte" seter i min S85 med autopilot (ikke nextgen). Vet ikke når disse kom, men alle med autopilot har disse i alle fall. Personlig merker jeg riktignok ikke stor forskjell på disse og setene jeg hadde på min første bil fra mars 14. Min bil var forøvrig en godt spekket S85 med autopilot som jeg fikk en del under 600k fra Tesla i mars.

Men, om ikke autopilot er viktig for deg, så er det mye å spare på å kjøpe en bil som er eldre og har gått lengre. Jeg merker generelt lite forskjell på de to bilene jeg har hatt selvom andre snakker om store forskjeller i kvalitet, lyddemping og seter.

Elbil fundamentalist

Kjøp så ny bil som mulig med minst mulig km. akkurat som når man kjøper andre biler. Tesla har hatt ganske bratt kvalitetskurve og med mange forbedringer hver uke er dette spesielt viktig for en Tesla. Riktignok blir mye av forbedringene oppdatert ved servicebesøk f.eks oppgradering av bremser etc. Så er prisforskjellen stor kan du gå for en 2013, men da ville jeg også statset på en P85. Hva med å satse på en Signatur? Alltid prioritet på verksted Tesla Ranger inkl. Etc etc. Unik fargekombinasjon vil alltid være litt kulere.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

andreasmj

Sitat fra: E_S på tirsdag 23. juni 2015, klokken 11:11
Billigste med 4WD på Finn nå koster langt over 600k og billigste 85D koster 660k, så å finne 4WD-biler til under 600k virker ganske umulig.
Som sagt hør med tesla i stedet. Faren min kjøpte demokjørt 85D til 605k for noen uker siden.
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

E_S

#11
Snakket med Tesla nå og fikk tilbud på tre biler innenfor min prisramme - sa at alt var aktuelt unntatt 60 kWh og sølvfarget. Alt er med autopilot.

Bil 1: P85, 17000 km, alt utstyr unntatt 7-seter. Produsert oktober 14.
Bil 2: P85, 13000 km, mye utstyr, men ikke helt fullt. Produsert november 14.
Bil 3: 70D, 2000 km, null ekstrautstyr. Produsert 2015.

Alle tre til 600k. Mellom bil 1 og 2 hadde jeg nok gått for bil 1 pga. litt mer utstyr og ellers lik.
Men - 4WD er jo fint, men en bil med "null" ekstra? Det høres litt kjipt ut..

Magefølelsen sier bil 1. Noen store innvendinger?

Vad tycks?
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Avh

Passerer 85 000 km snart. Kjørelengde hadde jeg ikke bekymra meg om. Bilen kjennes som ny.
Styr unna 21" om du ikke MÅ HA utseende og veigrep. Reduserer range og lager støy
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

andreasmj

Jeg kan ta hånd om 21" hjulene hvis du ikke ønsker de  ;)
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

tkjoerlaug

Av ekstra-utstyr er det bare to ting som virkelig ville vært show-stopper for meg, og det er pano-tak og lite batteri. Jeg må ha mulighet til å montere ski og sykkel på taket. I tillegg ville jeg valgt størst mulig batteri. Det neste ønsket for min del ville vært next-gen sportseter. Om alle leveres med standard-seter så tror jeg at jeg kunne levd med stoff.

Jeg tror også jeg ville tenkt som følger:
I dag - mer nybilfølelse med 70D-en
Om ett år - forskjellen blir mindre
Om to år - tror ikke du vil merke forskjell og sette større pris på større batteri og ekstra-utstyr

Jeg ville gått for alternativ 1.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA