Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dombås - Aurland i TMS 60?

Startet av ElectroShock, onsdag 24. juni 2015, klokken 21:35

« forrige - neste »

cairnz

Sitat fra: amund på onsdag 27. mai 2015, klokken 19:38
Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. mai 2015, klokken 15:23
Nei, det er effekten som motoren utvikler som bestemmer. Effekt er et produkt av moment og turtall (litt upresist men du skjønner tegningen). Mye moment betyr at mye effekt kan tas ut på lavt turtall.

HK kan også regnes ut fra fart, i steden for turtall.

Noen som føler kallet til å konvertere noen dynografer til fart i steden for turtall?  8)

Power (hp)= Torque  (ft-lb) * Rotational Speed (RPM) / 5252.
P = T * N / 5252

Hverken Torque eller RPM har noe med fart å gjøre i utregningen av HK. Kun turtallet til motoren. Fart styres av utvekslingen.

Elbilist

Dennis

Sitat fra: D.O på onsdag 27. mai 2015, klokken 22:03
Jeg fortsatte diskusjonen på p85d teknisk tråden... Hvor ble det av deg? Aamund har veldig mye rett og cookie monster har jammen tatt til seg litt lærdom utfra siste innlegg

nie

Har fulgt endel med på markedet for S85D på finn.no.
Synes dette virker nokså "fastlåst" med lite omsetning?
Selv biler som tilsynelatende er gunstig priset ser ut for å bli liggende uten å bli solgt.
Noen tanker om dette:

Min begrunnelse for at jeg ikke har slått til på en av disse:
- feil utvendig farge (alt er jo svart eller grått)
- ingen med next-gen seter

Når/hvis jeg skal kjøpe bil til 700k++ vil jeg ikke kompromisse på farge og utstyr.

Det er tydeligvis flere som tenker som meg?




Krishell


nie

Glasstaket kunne jeg nok ha levd med, særlig når det viser seg at også ALU-taket lekker.
Trenger også mulighet for skistativ/boks.

Øyvind.h

Sitat fra: nie på tirsdag 02. juni 2015, klokken 08:52
Glasstaket kunne jeg nok ha levd med, særlig når det viser seg at også ALU-taket lekker.
Trenger også mulighet for skistativ/boks.
Det selges nesten ikke biler uten glasstak, så mangel på glasstak bør være en langt større årsak til at en bil blir stående usolgt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Dennis

#51
Hatt 2 intresserte på å kjøpe bilen min selv om den ikke er til salgs en gang. Siden det er en P85D uten panotak som var det de ville ha.
Så er nok flere og flere som ikke orker det pano tullet. Må man ha takstativ er  det en annen sak. Hadde selv heller hatt bagasje på fanget enn å ha panotak :p Tyder på at Tesla har innsett at panotaket er dårlig og kommer med et nytt design som ny grafikk fra feks Android appen viser.

Har sjekket og finner kun 2 stk som har hatt lekasje fra vanlig tak (som har nevnt det på nett) mot så å si alle med pano. Slipper også 50-60 kg døvekt på taket.
Har en kompis som jobber hos Kia og samme driten der også. Men ikke like ille og begynner som oftest etter en stund. Blir nok kjempegøy med panotak om 7-10 år med morkne gummipakninger osv. Og det gjelder ikke bare Tesla.

Øyvind.h

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 02. juni 2015, klokken 11:25
Hatt 2 intresserte på å kjøpe bilen min selv om den ikke er til salgs en gang. Siden det er en P85D uten panotak som var det de ville ha.
Så er nok flere og flere som ikke orker det pano tullet. Må man ha takstativ er  det en annen sak. Hadde selv heller hatt bagasje på fanget enn å ha panotak :p Tyder på at Tesla har innsett at panotaket er dårlig og kommer med et nytt design som ny grafikk fra feks Android appen viser.

Har sjekket og finner kun 2 stk som har hatt lekasje fra vanlig tak (som har nevnt det på nett) mot så å si alle med pano. Slipper også 50-60 kg døvekt på taket.
Har en kompis som jobber hos Kia og samme driten der også. Men ikke like ille og begynner som oftest etter en stund. Blir nok kjempegøy med panotak om 7-10 år med morkne gummipakninger osv. Og det gjelder ikke bare Tesla.
Hehe. Om du har behov for å komme med tirader mot panotak står du fritt til det :D Det endrer ikke det faktum at det selges svært få biler uten panotak.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Dennis

Var ment som at det er ikke svart/hvit at alle vil ha panotak og en uten er vanskelig å selge. At nesten alle andre har panotak kan også gjøre de uten lettere å selge. Spesielt hvis ikke Tesla får en løsning som holder i mange år.

Går man 1-2 år tilbake er jeg sikker på at en bil uten hadde vært veldig vanskelig å selge. Men etter hva man vet nå er jeg ganske på at det ikke er tilfelle lengre :)
Uansett får man kjøpe det som gjør en selv fornøyd og ikke alltid tenke videre salg. For min del er hva jeg selv ønsker først på lista.

tonl

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 02. juni 2015, klokken 11:47
Var ment som at det er ikke svart/hvit at alle vil ha panotak og en uten er vanskelig å selge. At nesten alle andre har panotak kan også gjøre de uten lettere å selge. Spesielt hvis ikke Tesla får en løsning som holder i mange år.

Går man 1-2 år tilbake er jeg sikker på at en bil uten hadde vært veldig vanskelig å selge. Men etter hva man vet nå er jeg ganske på at det ikke er tilfelle lengre :)
Uansett får man kjøpe det som gjør en selv fornøyd og ikke alltid tenke videre salg. For min del er hva jeg selv ønsker først på lista.

Litt off topic: Har pano S85 reg juli 2014 og 85D reg april 2015. Ikke hatt noe problem med pano på begge bilene. Det vil alltid være noen få prosent av bilene som opplever feil på. Det gjelder egentlig alle bilmerker og ikke Tesla isolert sett.

HåkonE

Problemer med lekkasjer fra panotak og DU-problemer har jeg hørt fra 3 personer uten Tesla, så ryktene går. Situasjonen blir ikke noe bedre at Tesla nå prøver å løse det med et tak som ikke kan åpnes. Det tyder på at de ikke er spesielt optimistiske hva dagens design angår, og hvis den løsningen også forsvinner som valg vil det være spikern i kista for hvor ettertraktet den løsningen er på bruktmarkedet. Da gir Tesla indirekte beskjed om løsningen er for dårlig.

I tillegg legger man vekten av en voksen mann på toppen av bilen (kjøreegenskaper/ytelser), mer støy og det er ingen mulighet for å skjerme av om man vil det (det må vel være eneste bil på markedet?).

Ikke er det noe pent heller når det "vippes opp" (min mening).

Tror det er en kultur for å gå "all-in" på disse bilene, og panotaket ser unektelig stilig ut første gangen man åpner lukker det fra skjermet. Så har man festene en del sikkert trenger eller tror de trenger.

Har lest om flere som har valgt panotak bort på bil nummer 2. Det kan gjøre de få bilene som ikke har dette taket ettertraktet på Finn. Spesielt om Tesla ikke en gang for alle klarer å finne en permanent god løsning på eksisterende biler.

Bruktmarkedet renner over av biler som er spesielt ettertraktet fordi de ikke har spesifikt utstyr produsenten hadde mye problemer med (men som "alle" skulle ha når modellen var i salg). Det hjelper ikke at noen stikker hodet frem og sier at de aldri har hatt problemer når produktet først har blitt assosiert med svakheten.

aness

Her det vel uansett snakk om at smaken er som baken, delt.

Når jeg skulle ha min var ett av kravene stoffseter, ett annet ønske var glasstak.

Jeg kikker ikke lenger på finn, men i perioden jeg gjorde det så jeg nøyaktig null biler som hadde den kombinasjonen.

Jeg har forøvrig ingen illusjoner om at salgspris skal være noe nærheten av kjøpspris, men jeg er sikker på at en eller annen vil kjøpe den, så lenge prisen er riktig.

fonberg

Sitat fra: aness på tirsdag 02. juni 2015, klokken 14:55
Her det vel uansett snakk om at smaken er som baken, delt.

Når jeg skulle ha min var ett av kravene stoffseter, ett annet ønske var glasstak.

Jeg kikker ikke lenger på finn, men i perioden jeg gjorde det så jeg nøyaktig null biler som hadde den kombinasjonen.

Jeg har forøvrig ingen illusjoner om at salgspris skal være noe nærheten av kjøpspris, men jeg er sikker på at en eller annen vil kjøpe den, så lenge prisen er riktig.

Jeg har samme preferanse som deg: stoffseter (de er mest komfortable etter min mening) og glasstak (pga. luftigere følelse inne i bilen samt takstativbehov). Så da er vi i hvert fall to  ;)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

cirys1

Man vinner noen cm i høyden i kupen med pano, det synes jeg var et bra argument for og gå for pano. For bilen er veldig lav bak med for høy passasjerer.

GOS

Sitat fra: fonberg på tirsdag 02. juni 2015, klokken 15:08
Sitat fra: aness på tirsdag 02. juni 2015, klokken 14:55
Her det vel uansett snakk om at smaken er som baken, delt.

Når jeg skulle ha min var ett av kravene stoffseter, ett annet ønske var glasstak.

Jeg kikker ikke lenger på finn, men i perioden jeg gjorde det så jeg nøyaktig null biler som hadde den kombinasjonen.

Jeg har forøvrig ingen illusjoner om at salgspris skal være noe nærheten av kjøpspris, men jeg er sikker på at en eller annen vil kjøpe den, så lenge prisen er riktig.

Jeg har samme preferanse som deg: stoffseter (de er mest komfortable etter min mening) og glasstak (pga. luftigere følelse inne i bilen samt takstativbehov). Så da er vi i hvert fall to  ;)

Og jeg, og det er mange flere som jeg vet om:-)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA