Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avdanket "petrol head, " bilgal osv, søker ny bås.

Startet av TM, mandag 15. juni 2015, klokken 20:41

« forrige - neste »

TM

Sitat fra: kos på tirsdag 23. juni 2015, klokken 18:04
1. du får en bil som alle andre
Så får du fra Renault som ingen andre har:
2. du får 25 000 kr i kampanjeperioder for et vrak.
3. du får 25 000 mer enn hva en taksert bil er verdt i kampanjeperioden
4. du får med Fortun sine ladere i perioder fra 1 - 5 år i kampanjeperioden
5. du fikk med hurtiglader fra 10 000 til 20 000 av avhengig av modell og tidspunkt
6. man får ladesystem montert i garasjen som andre tar betalt for,

Så er det problemet med TN og IT nett som en del her på siden har laget til en elefant i en container, men som heller er en mus i en Container.
Fint at du sørger for at det nå framstår som krystallklart for alle potensielle Zoe kunder hva de kan forvente

emil

Sitat fra: kos på tirsdag 23. juni 2015, klokken 18:04
Jeg har kjøpt noen biler fra flere forhandlere og prisen er som kjøttprisen i London.

Var nylig noen uker i London og Paris og kjøttprisene der var mye mer oversiktige og stabile enn kampanjene og prissystemet Renault kjører på Zoe. Her var det til og med sånn at personen som kom inn etter meg og kjøpte det samme som meg fikk samme pris. Prisene annonsert stemte med sluttsummen og begge kunne gå hjem og lage mat uten tenke på om kjøttet måtte være kompatibelt med stekepanna og komfyr (strøm eller gass), eller om man måtte ha med noe dyrt ekstrautstyr (spesiell stekespade?) for å få stekt biffen.

kos

Hei

Da har du vært heldig med din første tur til London - for øvrig er det et allment utrykk for variable priser.
 

AmocoCadiz

Sitat fra: emil på tirsdag 23. juni 2015, klokken 21:26
Sitat fra: kos på tirsdag 23. juni 2015, klokken 18:04
Jeg har kjøpt noen biler fra flere forhandlere og prisen er som kjøttprisen i London.

Var nylig noen uker i London og Paris og kjøttprisene der var mye mer oversiktige og stabile enn kampanjene og prissystemet Renault kjører på Zoe. Her var det til og med sånn at personen som kom inn etter meg og kjøpte det samme som meg fikk samme pris. Prisene annonsert stemte med sluttsummen og begge kunne gå hjem og lage mat uten tenke på om kjøttet måtte være kompatibelt med stekepanna og komfyr (strøm eller gass), eller om man måtte ha med noe dyrt ekstrautstyr (spesiell stekespade?) for å få stekt biffen.

Spot on Emil ! ;D

Blir svært forvirret av overlappende pristilbuds fluktuasjoner fra Renault.
I tilegg mener jeg trafo problematikken er helt underkommunisert,
både et høyt kontinuerlig støynivå, og at Renault leverer en svært strømsløsende 3.6Kw trafomodell med tomgangsbruk opp mot 150W kontinuerlig.
Dette rimer svært dårlig fra en leverandør av en MILJØbil, og gir ikke en god kundeopplevelse.

emil

Sitat fra: kos på tirsdag 23. juni 2015, klokken 22:08
Da har du vært heldig med din første tur til London - for øvrig er det et allment utrykk for variable priser.

Hverken første eller andre tur til London/Paris uten at det har noe med saken å gjøre. Bor ikke på hotell og handler og lager mat hjemme som de lokale.

emil

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 23. juni 2015, klokken 22:35
og at Renault leverer en svært strømsløsende 3.6Kw trafomodell med tomgangsbruk opp mot 150W kontinuerlig.

Kjører man en "bjart" i året risikerer man da nesten at tomgangsforbruket til trafoen er like stort som bilens forbruk.


Regnestykke:

150W * 24t * 365døgn = 1314kWh iløpet av et år

1 bjart = 7500km (strekningen SSB-forskjer Bjart Holtsmark mener en elbil kjører pr år)

750mil * 2kWh/mil (tar med tap i ladeprosess her) = 1500kWh

ZOE

Sitat fra: emil på tirsdag 23. juni 2015, klokken 22:52

Regnestykke:

150W * 24t * 365døgn = 1314kWh iløpet av et år

1 bjart = 7500km (strekningen SSB-forskjer Bjart Holtsmark mener en elbil kjører pr år)

750mil * 2kWh/mil (tar med tap i ladeprosess her) = 1500kWh

Ca samme regnestykke som jeg sendte MF og spurte om hvorfor de ikke hadde informert meg om når jeg kjøpte bilen.

Vips var det en elektriker her og monterte bryter for å skru av trafo når den ikke er i bruk. Jeg bruker bare hjemmeladeren når det er frost og  noen ganger i helgen. Så det er helt ok for meg.

Jeg er sikker på at de leser på dette forumet og irriterer seg over at jeg skriver dette, men MF: det er deres egen feil. Det er dere som lover 600 ladepistoler,  hjemmelader og zaptec...
Jeg blir direkte sjokkert om zaptec er klar til levering i august. Og gleder meg til å bytte bøtta.



kos

Sitat fra: ZOE på tirsdag 23. juni 2015, klokken 23:31
Sitat fra: emil på tirsdag 23. juni 2015, klokken 22:52

Regnestykke:

150W * 24t * 365døgn = 1314kWh iløpet av et år

1 bjart = 7500km (strekningen SSB-forskjer Bjart Holtsmark mener en elbil kjører pr år)

750mil * 2kWh/mil (tar med tap i ladeprosess her) = 1500kWh

Ca samme regnestykke som jeg sendte MF og spurte om hvorfor de ikke hadde informert meg om når jeg kjøpte bilen.

Vips var det en elektriker her og monterte bryter for å skru av trafo når den ikke er i bruk. Jeg bruker bare hjemmeladeren når det er frost og  noen ganger i helgen. Så det er helt ok for meg.

Jeg er sikker på at de leser på dette forumet og irriterer seg over at jeg skriver dette, men MF: det er deres egen feil. Det er dere som lover 600 ladepistoler,  hjemmelader og zaptec...
Jeg blir direkte sjokkert om zaptec er klar til levering i august. Og gleder meg til å bytte bøtta.


Hva er så irriterende med dette ?

Du kan slå av trafoen eller kjøpe deg en Nissan med 85 kroner for 30 minutter lading. For å oppdage at den 100 lappen som det koster i mnd for trafoen er brukt opp på under 100 mil. Så kjører du 750 mil i året og er avhengig av hurtig lading så er det smart å si opp den avtalen. Krevd pengene igjen for mattetimene dine, de har vært bortkastet.

emil

Sitat fra: kos på onsdag 24. juni 2015, klokken 02:35
Du kan slå av trafoen eller kjøpe deg en Nissan med 85 kroner for 30 minutter lading. For å oppdage at den 100 lappen som det koster i mnd for trafoen er brukt opp på under 100 mil. Så kjører du 750 mil i året og er avhengig av hurtig lading så er det smart å si opp den avtalen. Krevd pengene igjen for mattetimene dine, de har vært bortkastet.

Bryter på trafoen er ikke standard, og for de som ikke har behov for eller mulighet til å bruke Fortum-avtalen (hvor ble det av alle ladeplassene som var lovet av Renault?) er ikke den verdt noe som helst. Vi vet alle at du elsker Zoe og Renault, men du må snart forstå at ikke alle deler ditt syn eller har dine kjøre/ladevaner. At man sparer mye på en ting betyr ikke at man skal godta unødvendige kostnader som f.eks tomgangstap i trafo når det enkelt kunne vært unngått enten ved at de leverte lavtapstrafo eller monterte bryter som fast prosedyre.

THE

Sitat fra: emil på onsdag 24. juni 2015, klokken 06:27
Sitat fra: kos på onsdag 24. juni 2015, klokken 02:35
Du kan slå av trafoen eller kjøpe deg en Nissan med 85 kroner for 30 minutter lading. For å oppdage at den 100 lappen som det koster i mnd for trafoen er brukt opp på under 100 mil. Så kjører du 750 mil i året og er avhengig av hurtig lading så er det smart å si opp den avtalen. Krevd pengene igjen for mattetimene dine, de har vært bortkastet.

Bryter på trafoen er ikke standard, og for de som ikke har behov for eller mulighet til å bruke Fortum-avtalen (hvor ble det av alle ladeplassene som var lovet av Renault?) er ikke den verdt noe som helst. Vi vet alle at du elsker Zoe og Renault, men du må snart forstå at ikke alle deler ditt syn eller har dine kjøre/ladevaner. At man sparer mye på en ting betyr ikke at man skal godta unødvendige kostnader som f.eks tomgangstap i trafo når det enkelt kunne vært unngått enten ved at de leverte lavtapstrafo eller monterte bryter som fast prosedyre.

Jeg er også veldig glad i min Zoe, men er helt enig med Emil i at det er en dårlig løsning av Renault/RBI å levere med en trafo med så stort tomgangstap til en elbilinstallasjon. Jeg har lavtapstrafo som leveres standard med 11kW PodPoint, men hadde også krevd å få en lavtapstrafo levert med 3,6kW PodPoint (selv om jeg hadde måtte dekke mellomlegget selv). Jeg har ikke kjøpt elbil hovedsakelig pga at det er "miljøvennlig", men når jeg først har elbil så blir det helt feil å kaste bort 1000kWh/år helt unødvendig for lade bilen.

Jeg har så godt som ingen nytte av 1 år gratis Fortumlading da det ikke eksisterer Fortum (eller andre) hurtigladere i nærheten av der jeg bor. Når jeg er på langtur er det heller ikke Fortumladere som har fornuftig plassering i forhold til mine ladebehov, så da betaler jeg hos andre leverandører uansett.

Jeg leste meg godt opp her på forumet om alle ulemper med Zoe før jeg bestilte bil, og visste nok mer om utfordringene med bilen enn selgeren hos Motor Forum gjorde. Jeg forstår veldig godt at en gjennomsnittlig bilkjøper kan bli skuffet, og direkte lurt, når han kjøper Zoe basert på informasjonen på nettsidene til Renault og informasjon fra selger.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

AmocoCadiz

Sitat fra: emil på onsdag 24. juni 2015, klokken 06:27
Sitat fra: kos på onsdag 24. juni 2015, klokken 02:35
Du kan slå av trafoen eller kjøpe deg en Nissan med 85 kroner for 30 minutter lading. For å oppdage at den 100 lappen som det koster i mnd for trafoen er brukt opp på under 100 mil. Så kjører du 750 mil i året og er avhengig av hurtig lading så er det smart å si opp den avtalen. Krevd pengene igjen for mattetimene dine, de har vært bortkastet.

Bryter på trafoen er ikke standard, og for de som ikke har behov for eller mulighet til å bruke Fortum-avtalen (hvor ble det av alle ladeplassene som var lovet av Renault?) er ikke den verdt noe som helst. Vi vet alle at du elsker Zoe og Renault, men du må snart forstå at ikke alle deler ditt syn eller har dine kjøre/ladevaner. At man sparer mye på en ting betyr ikke at man skal godta unødvendige kostnader som f.eks tomgangstap i trafo når det enkelt kunne vært unngått enten ved at de leverte lavtapstrafo eller monterte bryter som fast prosedyre.

Bryter ( som koster ekstra) kunne vært en brukbar løsning for å stoppe strømsløsing og lydforurensing, men slik referert uttalelser fra installasjonselektriker er det ikke rekommendert å bryte strømmen til trafoen, og det smeller skikkelig i trafo når dette gjøres.
Kan umulig være sundt for en trafo og elektronikken i lengden?
Problemet er ikke nødvendligvis bilen som er bra på mye, men lettvinte og teknisk dårlige løsninger levert fra Renault Norge

ZOE

Sitat fra: kos på onsdag 24. juni 2015, klokken 02:35
Hva er så irriterende med dette ?

Du kan slå av trafoen eller kjøpe deg en Nissan med 85 kroner for 30 minutter lading. For å oppdage at den 100 lappen som det koster i mnd for trafoen er brukt opp på under 100 mil. Så kjører du 750 mil i året og er avhengig av hurtig lading så er det smart å si opp den avtalen. Krevd pengene igjen for mattetimene dine, de har vært bortkastet.


Det der skjønte jeg ikke en gang?
Mener du noe med Fortum lading? Som i at jeg skal kjøre en halvtime-trekvarter til nærmeste fortumlader for å spare 5 kr i strøm hjemme?

Jeg bruker ikke laderen hjemme til vanlig, men IKKE fordi det er Fortumladere tilgjengelig. Jeg har ikke en gang hentet fortumbrikken hos Renault.

kos

Hei

Nå begynner det å bli noe useriøst hele denne diskusjonen om trafo ikke trafo og forbruk av tomgang eller ikke. Alle trafoene kan bli slått av. Men når vi allerede snakker om tap så tror jeg at alle som har et hus med vinduer kan se i perspektiv at et moderne vindu av i dag har ca 300 watt i tap gjennom vinduet. Et vindu fra 80 tallet har et tap per m2 på ca 2000 watt. Så denne diskusjoner rundt tap og ikke tap er helt tullete med mindre den blir sett helt isolert. I så fall så bytt til et nytt vindu om du har et hus fra 80 tallet og bytt 2 fra 90 tallet og du går i pluss. Det er sluttsummen på kassalappen som teller.

Noen har vist sett for seg at bil er noe som er helt statisk når det gjelder kjøp. Få et tilbud og se om det passer om ikke kjøp noe annet. Det er ikke slik at det er 100 % alt som står i en annonse at det passer deg. Et tilbud vil alltid være det reelle. Med mindre man kjøper bil i blinde da.

Nå er det slik at uansett merke så har jeg aldr opplevd at det er annonsen som er retningsgivende for om kjøpet passer eller ikke.

Samtidig så er det slik at Renault har noen kreative kampanjer og om det passer så kan man gjøre et godt kjøp. Så er det nok noen som disse kampanjene ikke passer for og da er det bare å la være å kjøpe.

Må det være så vrient dette. Eller er det slik at alle utenom Renault er super seriøse. Jeg har ikke opplevd en eneste forhandler som ikke har noe som ikke klager på de. 

kos

Sitat fra: ZOE på onsdag 24. juni 2015, klokken 20:06
Sitat fra: kos på onsdag 24. juni 2015, klokken 02:35
Hva er så irriterende med dette ?

Du kan slå av trafoen eller kjøpe deg en Nissan med 85 kroner for 30 minutter lading. For å oppdage at den 100 lappen som det koster i mnd for trafoen er brukt opp på under 100 mil. Så kjører du 750 mil i året og er avhengig av hurtig lading så er det smart å si opp den avtalen. Krevd pengene igjen for mattetimene dine, de har vært bortkastet.


Det der skjønte jeg ikke en gang?
Mener du noe med Fortum lading? Som i at jeg skal kjøre en halvtime-trekvarter til nærmeste fortumlader for å spare 5 kr i strøm hjemme?

Jeg bruker ikke laderen hjemme til vanlig, men IKKE fordi det er Fortumladere tilgjengelig. Jeg har ikke en gang hentet fortumbrikken hos Renault.


Om du ikke har bruk for hva som følger med på kjøpet så er vel ikke det et stort problem ? Ser ikke denne diskusjonen som særlig konstruktiv når man klager på tjenester som man ikke engang har kjøpt og som man ikke selv bruker. har selv en zoe og en Tesla og er fornøyd med kjøpet og ser at de som ikke har bilen har kjempeproblemer med bilen. Man får en pakke fra Renault og om man vil bruke den eller ikke er opp til den enkelte. Selv ser jeg ikke problemet.

ZOE

Problemet er selvfølgelig at man kjøper en vare og ikke får beskjed om at den bruker for 9000kr i strøm på 5 år, når du ikke bruker den!

Hadde du akseptert at varmepumpen du kjøpte for å spare oppvarmingskostnader hadde en fjernkontroll som trakk 100watt hele året selv om varmepumpen var av?

Jeg skjønner ikke at det et useriøst å reagere på.

Når det gjelder kampanjene så er det sluttsummen på kassalappen som gjelder , men RBi roter det til for seg selv med å endre kampanjer hele tiden , besluttningsprosessen for å kjøpe bil kan være så lang at kunden til slutt gir opp å forholde seg til dette og kjøper en annen bil.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA