Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avdanket "petrol head, " bilgal osv, søker ny bås.

Startet av TM, mandag 15. juni 2015, klokken 20:41

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: TM på lørdag 16. mai 2015, klokken 08:06
Ser at Renault annonserer i en helside i Aftenposten i dag på følgende måte.

NÅ INKLUDERT:
5 års gratis hurtiglading (verdi 25.000)
Ny universal ladekabel   (Verdi 15.900)

Pris fra 199.900

Det må være ulovlig og villedende reklame.
For det første støtter ikke Zoe lenger hurtiglading, så hvis du skal ha full nytte av hurtiglading må du kjøpe en annen elbil.

Verre er det at fra prisen som oppgis i annonsen faktisk ikke inkluderer denne universal ladekabelen. Dvs, fra pris er 215.800 dersom du skal få det som annonsen lover.  Det står riktignok med liten skrift at ladekabelen er tillegg for Zoe Life, men en vanlig forbruker vil ikke kunne oppfatte dette. Så man må som vanlig ta markedskommunikasjonen fra RBI med en klype salt.


Hei det står virkelig pris fra -- og ikke max pris med.

hsa77

Er forsåvidt enig i at Renault bør "roe ned" markedsføringsavdelingen sin litt, bilen er så god at den fortjener mer ærlig markedsføring. Men at det er en gruppe her inne som har som hobby å finlese alt Renault skriver for å finne den minste kommafeil forstår jeg virkelig ikke! Det er såvidt jeg vet ikke mulig å bestille bilen på nett, man må gå til en selger hos en forhandler. Selgeren gir deg et eller flere tilbud på forskjellige pakker/utstyrsnivåer, så kan man velge å kjøpe eller ikke - være er det ikke! Dette er ikke så veldig unikt I bilbransjen, ta en titt på prislistene til VW eller Mercedes, ørten sider med forskjellige utstyrspakker som kan kombineres på forskjellige måter, da kan man snakke om uoversiktlige priser!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

kos

Sitat fra: ZOE på onsdag 24. juni 2015, klokken 23:25
Problemet er selvfølgelig at man kjøper en vare og ikke får beskjed om at den bruker for 9000kr i strøm på 5 år, når du ikke bruker den!

Hadde du akseptert at varmepumpen du kjøpte for å spare oppvarmingskostnader hadde en fjernkontroll som trakk 100watt hele året selv om varmepumpen var av?

Jeg skjønner ikke at det et useriøst å reagere på.

Når det gjelder kampanjene så er det sluttsummen på kassalappen som gjelder , men RBi roter det til for seg selv med å endre kampanjer hele tiden , besluttningsprosessen for å kjøpe bil kan være så lang at kunden til slutt gir opp å forholde seg til dette og kjøper en annen bil.

Kjære vene har du enda ikke fått med deg at det går an å slå et apparat av. Jeg har selv  standard løsning fra Renault, og om du ikke kan slå laderen av så har du enten fått et produkt som ikke er slik det skal være, eller så har du enda ikke funnet av knappen.

Samtidig er det merkelig at du tenker at et apparat skal være uten driftskostnader ? Hva får deg til å tro det ?. Tror du samtidig at omformeren på PC en din ikke bruker strøm ?. Likeså at fryseboksen , kjøleskapet osv ikke trekker strøm. Som vinduene dine i huset - lekkasje av flere tusen watt - ble du opplyst om det da du kjøpte huset.

Som konsumenter må man forvente at man setter seg inn i produktet man kjøper og om det ikke er slik man vil ha det så er det enkelt - la være å kjøpe det. En elektrisk bil er faktisk ganske avansert, og man må forvente at en viss almen kunnskap ligger til grunn ved et kjøp. Men at en omformer koster strøm burde ikke være en bombe , samtidig er det enkelt å slå av om man ønsker det.

Men jeg hadde ikke slått av og på et apparat som er jevnlig i bruk for å spare 4 kroner dagen.  Men om du aldri  bruker det er det enkelt - slå det av.

Men som en bilselger sa  - noen kunder vil vi ikke ha som kunde. De er rett og slett for krevende i forhold til produktet.

TM

#78
Sitat fra: hsa77 på torsdag 25. juni 2015, klokken 00:32
Er forsåvidt enig i at Renault bør "roe ned" markedsføringsavdelingen sin litt, bilen er så god at den fortjener mer ærlig markedsføring.Selgeren gir deg et eller flere tilbud på forskjellige pakker/utstyrsnivåer, så kan man velge å kjøpe eller ikke - være er det ikke!
Da er vi enige om noe iallefall  ;) Men det er faktisk ikke bare snakk om "kommefeil", når de
t hele tiden (også blandt forhandlerne) er usikkerhet om hva som faktisk gjelder. Når RBI i juli-utgaven av Auto Motor & Sport averterer med en kampanje som forhandlerne sier sluttet 15. juni ( 5 års lading og gratis Zaptec). Og i den pågående kampanjen med vrakpant er det usikkerhet om man må levere bil, eller det holder med en vrakmelding på eget navn slik RBI skrev på sine nettsiden da de relanserte kampanje. (og som de nå har endret ordlyden på til "kontakt din forhandler...."

Og sist, men ikke minst. I aftenposten har RBI en helsides annonse for "Renaultver" som de skriver at gjelder til 31.8.2015, mens de på nettet skriver 30.6.2015. Det er vel mer enn "kommafeil". Jeg sendte en kopi av annonsen til en forhandler som ikke var kjent med dette og fikk beskjed at de skulle sjekke det opp. Jeg venter fortsatt på svar.

Ja alle bilfirmaer gjør feil av og til, men RBI må begynne å gjøre flere ting riktig  ;)

En annen forskjell på RBI og andre importører er at de andre takker for at man gjør dem oppmerksom på feil eller uklarheter i annonser. RBI svarer med krass kritikk og kommenterer at man har feilsitert dem på blant annet elbil-forum. Jeg liker den franske damen Zoe, men maken til arrogant importør skal du lete lenge etter.

Til RBI: "Som man reder ligger man"

Men nå skal dere slippe å høre fra meg på en stund. Snart ruller en 2016 BMW i3'en inn på tunet  ;D


Speeder

Sitat fra: kos på torsdag 25. juni 2015, klokken 02:23
Sitat fra: ZOE på onsdag 24. juni 2015, klokken 23:25
Problemet er selvfølgelig at man kjøper en vare og ikke får beskjed om at den bruker for 9000kr i strøm på 5 år, når du ikke bruker den!

Hadde du akseptert at varmepumpen du kjøpte for å spare oppvarmingskostnader hadde en fjernkontroll som trakk 100watt hele året selv om varmepumpen var av?

Jeg skjønner ikke at det et useriøst å reagere på.

Når det gjelder kampanjene så er det sluttsummen på kassalappen som gjelder , men RBi roter det til for seg selv med å endre kampanjer hele tiden , besluttningsprosessen for å kjøpe bil kan være så lang at kunden til slutt gir opp å forholde seg til dette og kjøper en annen bil.

Kjære vene har du enda ikke fått med deg at det går an å slå et apparat av. Jeg har selv  standard løsning fra Renault, og om du ikke kan slå laderen av så har du enten fått et produkt som ikke er slik det skal være, eller så har du enda ikke funnet av knappen.

Samtidig er det merkelig at du tenker at et apparat skal være uten driftskostnader ? Hva får deg til å tro det ?. Tror du samtidig at omformeren på PC en din ikke bruker strøm ?. Likeså at fryseboksen , kjøleskapet osv ikke trekker strøm. Som vinduene dine i huset - lekkasje av flere tusen watt - ble du opplyst om det da du kjøpte huset.

Som konsumenter må man forvente at man setter seg inn i produktet man kjøper og om det ikke er slik man vil ha det så er det enkelt - la være å kjøpe det. En elektrisk bil er faktisk ganske avansert, og man må forvente at en viss almen kunnskap ligger til grunn ved et kjøp. Men at en omformer koster strøm burde ikke være en bombe , samtidig er det enkelt å slå av om man ønsker det.

Men jeg hadde ikke slått av og på et apparat som er jevnlig i bruk for å spare 4 kroner dagen.  Men om du aldri  bruker det er det enkelt - slå det av.

Men som en bilselger sa  - noen kunder vil vi ikke ha som kunde. De er rett og slett for krevende i forhold til produktet.

Verken trafo eller ladeboks har vel muligheten til å slås av med standard montering?
I allefall har ikke min ladeboks det(TN så ingen trafo). Men ladeboksen trekker heller ikke stort, tror det var 3-4kWh på de to månedene den sto før bilen var på tunet:)
Zoe 43kW

THE

Sitat fra: Speeder på torsdag 25. juni 2015, klokken 08:28
Sitat fra: kos på torsdag 25. juni 2015, klokken 02:23

Kjære vene har du enda ikke fått med deg at det går an å slå et apparat av. Jeg har selv  standard løsning fra Renault, og om du ikke kan slå laderen av så har du enten fått et produkt som ikke er slik det skal være, eller så har du enda ikke funnet av knappen.

Verken trafo eller ladeboks har vel muligheten til å slås av med standard montering?
I allefall har ikke min ladeboks det(TN så ingen trafo). Men ladeboksen trekker heller ikke stort, tror det var 3-4kWh på de to månedene den sto før bilen var på tunet:)

Eneste måten å slå av trafo og ladeboks med standard montering er å legge ut kursene i sikringsskapet. Installatør som monterte trafoen min sa at trafo bør stå på kontinuerlig. Kursen til ladeboksen kunne jeg godt legge ut når den ikke skal brukes på ei stund.

Sitat fra: kos på torsdag 25. juni 2015, klokken 02:23
Samtidig er det merkelig at du tenker at et apparat skal være uten driftskostnader ? Hva får deg til å tro det ?. Tror du samtidig at omformeren på PC en din ikke bruker strøm ?. Likeså at fryseboksen , kjøleskapet osv ikke trekker strøm. Som vinduene dine i huset - lekkasje av flere tusen watt - ble du opplyst om det da du kjøpte huset.

Som konsumenter må man forvente at man setter seg inn i produktet man kjøper og om det ikke er slik man vil ha det så er det enkelt - la være å kjøpe det. En elektrisk bil er faktisk ganske avansert, og man må forvente at en viss almen kunnskap ligger til grunn ved et kjøp. Men at en omformer koster strøm burde ikke være en bombe , samtidig er det enkelt å slå av om man ønsker det.

Men jeg hadde ikke slått av og på et apparat som er jevnlig i bruk for å spare 4 kroner dagen.  Men om du aldri  bruker det er det enkelt - slå det av.

Men som en bilselger sa  - noen kunder vil vi ikke ha som kunde. De er rett og slett for krevende i forhold til produktet.


De fleste produkter du kjøper viser produsentnavn og modellnummer. Du får med dokumentasjon (datablad) sammen med produktet. Kjøleskap og frysere som du viser til er produkter som trekker strøm når de er i bruk, hvis du slår de av trekker de ingenting, og forbruket under drift kan du finne i datablad.

Da jeg byttet vinduer fant jeg all tenkelig info om U-verdi for vinduene jeg bestilte, og også formler for å beregne lekkasje. Det er i tillegg mulig å finne klimatabeller for hele Norge slik at du kan beregne hva endring i U-verdi har å si for ditt hus på en bestemt plass i Norge. Selv valgte jeg ikke beste U-verdi fordi beregningen mine viste at prisforskjellen på vinduene var så stor at det vil ta 35 år før de er tjent inn igjen. 

Standardtrafoen som RBI leverer har jeg forsøkt å få opplysninger om produsent/modell og datablad for flere ganger, men ingen har klart å hoste opp informasjon. Har forsøkt Renault, PodPoint, installatør, her på forumet og googlet litt. 12,5kVA trafoen til 11kW PodPoint har jeg all dokumentasjon på, og det er en lavtapstrafo med ca 45W tomgangstap. Jeg ser det er antydet 150W tomgangstap på standardtrafoen, en Noratel 4kVA lavtapstrafo (3RT 4.0) har et tomgangstap i følge datablad på 17W. Forskjellen på tomgangstap mellom standard (1300kWh/år) og lavtapstrafo (150kWh/år) blir over 1100kWh/år.

Med 15000 km kjørelengde i året, og et snittforbruk på 16kWh/100km vil bilen bruke 2400kWh/år. Dvs at tomgangstapet i standardtrafo utgjør en økning i forbruk på  over 50%. Tomgangstapet i en lavtapstrafo vil utgjøre økning i forbruket på 6-7%. I tillegg kommer en del andre tap i lader og tap i trafoen ved lading som også utgjør mange kWh/år.

Jeg vil tro at 90% av de som kjøper Zoe ikke har noe forhold til IT vs TN og Cu vs Fe tap i trafo. Det er heller ikke selvsagt for noen uten elektrokompetanse at en trafo bruker strøm også når den ikke belastes. Min kritikk mot RBI er ikke basert på at trafo har tomgangstap, men at det faktisk ikke er mulig å finne ut hvor stort tomgangstapet er, og at RBI ikke informerer om dette.

Elbil blir jo sett på som et miljøtiltak, og da synes jeg også at man bør forsøke å spare energi der det er mulig. Jeg forstår jo at prisforskjellen på billigtrafoen og lavtapstrafoen er betydelig, men hvis Renault hadde informert om tap i trafo, og også hatt en opsjon på å velge lavtapstrafo mot pristillegg, så kunne kunden selv velge.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kos

Sitat fra: THE på torsdag 25. juni 2015, klokken 09:36
Sitat fra: Speeder på torsdag 25. juni 2015, klokken 08:28
Sitat fra: kos på torsdag 25. juni 2015, klokken 02:23

Kjære vene har du enda ikke fått med deg at det går an å slå et apparat av. Jeg har selv  standard løsning fra Renault, og om du ikke kan slå laderen av så har du enten fått et produkt som ikke er slik det skal være, eller så har du enda ikke funnet av knappen.

Verken trafo eller ladeboks har vel muligheten til å slås av med standard montering?
I allefall har ikke min ladeboks det(TN så ingen trafo). Men ladeboksen trekker heller ikke stort, tror det var 3-4kWh på de to månedene den sto før bilen var på tunet:)

Eneste måten å slå av trafo og ladeboks med standard montering er å legge ut kursene i sikringsskapet. Installatør som monterte trafoen min sa at trafo bør stå på kontinuerlig. Kursen til ladeboksen kunne jeg godt legge ut når den ikke skal brukes på ei stund.

Sitat fra: kos på torsdag 25. juni 2015, klokken 02:23
Samtidig er det merkelig at du tenker at et apparat skal være uten driftskostnader ? Hva får deg til å tro det ?. Tror du samtidig at omformeren på PC en din ikke bruker strøm ?. Likeså at fryseboksen , kjøleskapet osv ikke trekker strøm. Som vinduene dine i huset - lekkasje av flere tusen watt - ble du opplyst om det da du kjøpte huset.

Som konsumenter må man forvente at man setter seg inn i produktet man kjøper og om det ikke er slik man vil ha det så er det enkelt - la være å kjøpe det. En elektrisk bil er faktisk ganske avansert, og man må forvente at en viss almen kunnskap ligger til grunn ved et kjøp. Men at en omformer koster strøm burde ikke være en bombe , samtidig er det enkelt å slå av om man ønsker det.

Men jeg hadde ikke slått av og på et apparat som er jevnlig i bruk for å spare 4 kroner dagen.  Men om du aldri  bruker det er det enkelt - slå det av.

Men som en bilselger sa  - noen kunder vil vi ikke ha som kunde. De er rett og slett for krevende i forhold til produktet.


De fleste produkter du kjøper viser produsentnavn og modellnummer. Du får med dokumentasjon (datablad) sammen med produktet. Kjøleskap og frysere som du viser til er produkter som trekker strøm når de er i bruk, hvis du slår de av trekker de ingenting, og forbruket under drift kan du finne i datablad.

Da jeg byttet vinduer fant jeg all tenkelig info om U-verdi for vinduene jeg bestilte, og også formler for å beregne lekkasje. Det er i tillegg mulig å finne klimatabeller for hele Norge slik at du kan beregne hva endring i U-verdi har å si for ditt hus på en bestemt plass i Norge. Selv valgte jeg ikke beste U-verdi fordi beregningen mine viste at prisforskjellen på vinduene var så stor at det vil ta 35 år før de er tjent inn igjen. 

Standardtrafoen som RBI leverer har jeg forsøkt å få opplysninger om produsent/modell og datablad for flere ganger, men ingen har klart å hoste opp informasjon. Har forsøkt Renault, PodPoint, installatør, her på forumet og googlet litt. 12,5kVA trafoen til 11kW PodPoint har jeg all dokumentasjon på, og det er en lavtapstrafo med ca 45W tomgangstap. Jeg ser det er antydet 150W tomgangstap på standardtrafoen, en Noratel 4kVA lavtapstrafo (3RT 4.0) har et tomgangstap i følge datablad på 17W. Forskjellen på tomgangstap mellom standard (1300kWh/år) og lavtapstrafo (150kWh/år) blir over 1100kWh/år.

Med 15000 km kjørelengde i året, og et snittforbruk på 16kWh/100km vil bilen bruke 2400kWh/år. Dvs at tomgangstapet i standardtrafo utgjør en økning i forbruk på  over 50%. Tomgangstapet i en lavtapstrafo vil utgjøre økning i forbruket på 6-7%. I tillegg kommer en del andre tap i lader og tap i trafoen ved lading som også utgjør mange kWh/år.

Jeg vil tro at 90% av de som kjøper Zoe ikke har noe forhold til IT vs TN og Cu vs Fe tap i trafo. Det er heller ikke selvsagt for noen uten elektrokompetanse at en trafo bruker strøm også når den ikke belastes. Min kritikk mot RBI er ikke basert på at trafo har tomgangstap, men at det faktisk ikke er mulig å finne ut hvor stort tomgangstapet er, og at RBI ikke informerer om dette.

Elbil blir jo sett på som et miljøtiltak, og da synes jeg også at man bør forsøke å spare energi der det er mulig. Jeg forstår jo at prisforskjellen på billigtrafoen og lavtapstrafoen er betydelig, men hvis Renault hadde informert om tap i trafo, og også hatt en opsjon på å velge lavtapstrafo mot pristillegg, så kunne kunden selv velge.


Hei
Har du ikke fått med samsvarserklæring fra montører ? - så ring DSB og klag på montørfirmaet som har montert det elektriske anlegget. Det har du krav på, og skal leveres med. Om ikke er det en vesentlig feil.

Samtidig så er det bra at du har funnet ut at du kan legge ut trafoen om du ikke bruker den.

Samtidig så er det nedslående at du ikke er klar over eiers krav til å sette seg inn i et elektrisk produkt når du er eier av et hus eller garasje. ref lovverket som kun ansvarlig gjør eier.  At man mener at man ikke har peiling på TN - IT nett er helt greit men lovverket tar verken hensyn til dine følelser eller din kompetanse. Det er ditt ansvar. Du kan jo prøve å spille dum som eier om det skulle bli en sak av det?

THE

Sitat fra: kos på torsdag 25. juni 2015, klokken 10:05
Hei
Har du ikke fått med samsvarserklæring fra montører ? - så ring DSB og klag på montørfirmaet som har montert det elektriske anlegget. Det har du krav på, og skal leveres med. Om ikke er det en vesentlig feil.

Samtidig så er det bra at du har funnet ut at du kan legge ut trafoen om du ikke bruker den.

Samtidig så er det nedslående at du ikke er klar over eiers krav til å sette seg inn i et elektrisk produkt når du er eier av et hus eller garasje. ref lovverket som kun ansvarlig gjør eier.  At man mener at man ikke har peiling på TN - IT nett er helt greit men lovverket tar verken hensyn til dine følelser eller din kompetanse. Det er ditt ansvar. Du kan jo prøve å spille dum som eier om det skulle bli en sak av det?

Samsvarserklæringen beskriver hva som er gjort, og sier at alt er utført etter lover og forskrifter, men inneholder ingen dokumentasjon på utstyret som er levert. Installatør skal også levere dokumentasjon, men det er ikke krav til å levere med datablad på utstyret som monteres. http://www.elsikkerhetsportalen.no/bedrift/verdt-%C3%A5-vite/samsvarserkl%C3%A6ring-og-dokumentasjon/Samsvarserkl%C3%A6ring%20og%20dokumentasjon

Jeg skriver vel også at jeg har 12,5kVA Noratel lavtapstrafo selv, og at all dokumentasjon er tilgjengelig. Problemet mitt er at jeg før installasjon prøvde å finne dokumentasjon på trafo til 3,6kW PodPoint OG RBI/Renault klarte ikke å dokumentere hva de leverer. Om jeg da er dum som et brød, så har jeg uansett vært meg mitt ansvar bevisst og har faktisk forsøkt å finne ut hva som skal leveres og installeres i boligen min. Det er vel det lovverket også krever? Nå ble det heldigvis ikke aktuelt med 3,6kW PodPoint da jeg kunne få montert 11kW i stedet. Nok en gang så gjentar jeg at vi må kunne kreve at RBI/Renault kan skaffe dokumentasjon på utstyret de vil levere og installere hjemme hos folk.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kos

Sitat fra: THE på torsdag 25. juni 2015, klokken 10:23
Sitat fra: kos på torsdag 25. juni 2015, klokken 10:05
Hei
Har du ikke fått med samsvarserklæring fra montører ? - så ring DSB og klag på montørfirmaet som har montert det elektriske anlegget. Det har du krav på, og skal leveres med. Om ikke er det en vesentlig feil.

Samtidig så er det bra at du har funnet ut at du kan legge ut trafoen om du ikke bruker den.

Samtidig så er det nedslående at du ikke er klar over eiers krav til å sette seg inn i et elektrisk produkt når du er eier av et hus eller garasje. ref lovverket som kun ansvarlig gjør eier.  At man mener at man ikke har peiling på TN - IT nett er helt greit men lovverket tar verken hensyn til dine følelser eller din kompetanse. Det er ditt ansvar. Du kan jo prøve å spille dum som eier om det skulle bli en sak av det?

Samsvarserklæringen beskriver hva som er gjort, og sier at alt er utført etter lover og forskrifter, men inneholder ingen dokumentasjon på utstyret som er levert. Installatør skal også levere dokumentasjon, men det er ikke krav til å levere med datablad på utstyret som monteres. http://www.elsikkerhetsportalen.no/bedrift/verdt-%C3%A5-vite/samsvarserkl%C3%A6ring-og-dokumentasjon/Samsvarserkl%C3%A6ring%20og%20dokumentasjon

Jeg skriver vel også at jeg har 12,5kVA Noratel lavtapstrafo selv, og at all dokumentasjon er tilgjengelig. Problemet mitt er at jeg før installasjon prøvde å finne dokumentasjon på trafo til 3,6kW PodPoint OG RBI/Renault klarte ikke å dokumentere hva de leverer. Om jeg da er dum som et brød, så har jeg uansett vært meg mitt ansvar bevisst og har faktisk forsøkt å finne ut hva som skal leveres og installeres i boligen min. Det er vel det lovverket også krever? Nå ble det heldigvis ikke aktuelt med 3,6kW PodPoint da jeg kunne få montert 11kW i stedet. Nok en gang så gjentar jeg at vi må kunne kreve at RBI/Renault kan skaffe dokumentasjon på utstyret de vil levere og installere hjemme hos folk.


Samsvarserklæring skal inneholde produktdata på eks - ladestasjon om den er levert. Dette er montør sitt ansvar. Ring DSB og undersøk - så vil du få svar at dette er montør sitt ansvar. Renault har ikke montert noe og har leveringene på anbud. Det er du som huseier som må påse dette og om montør ikke følger opp så send en bekymringsmelding til DSB på montør. Så skal jeg love deg at du får svar.

emil

Sitat fra: kos på torsdag 25. juni 2015, klokken 10:31
Samsvarserklæring skal inneholde produktdata på eks - ladestasjon om den er levert. Dette er montør sitt ansvar. Ring DSB og undersøk - så vil du få svar at dette er montør sitt ansvar. Renault har ikke montert noe og har leveringene på anbud. Det er du som huseier som må påse dette og om montør ikke følger opp så send en bekymringsmelding til DSB på montør. Så skal jeg love deg at du får svar.

Jeg vil si at man ikke kan kreve at enhver huseier skal ha detaljkunnskap om hva man skal kreve av dokumentasjon fra håndtverkere, men man skal ta vare på det man får etter monternig. Men her kjøper man faktisk en bil fra Renault, ikke en ladestasjon fra en 3.parts leverandør. Nå er jo behovet for transformator noe som er spesiellt knyttet til Zoe, så man har ikke mulighet til å sammenligne med andre bilmerker her og du står ikke fritt i å velge hva du vil ha av utstyr. Bilen er kjøpt av Renault eller en av deres forhandlere, og det er normalt sett de man skal forholde seg til. Jeg klager ikke til Bring når vaskemaskinen jeg kjøpte med levering fra Elkjøp fusker.

Uansett føyer dette seg inn i rekken av mange "små" ting som Renault med forhandlere ikke informerer om ved kjøp av Zoe.

kos

Sitat fra: emil på torsdag 25. juni 2015, klokken 11:07
Sitat fra: kos på torsdag 25. juni 2015, klokken 10:31
Samsvarserklæring skal inneholde produktdata på eks - ladestasjon om den er levert. Dette er montør sitt ansvar. Ring DSB og undersøk - så vil du få svar at dette er montør sitt ansvar. Renault har ikke montert noe og har leveringene på anbud. Det er du som huseier som må påse dette og om montør ikke følger opp så send en bekymringsmelding til DSB på montør. Så skal jeg love deg at du får svar.

Jeg vil si at man ikke kan kreve at enhver huseier skal ha detaljkunnskap om hva man skal kreve av dokumentasjon fra håndtverkere, men man skal ta vare på det man får etter monternig. Men her kjøper man faktisk en bil fra Renault, ikke en ladestasjon fra en 3.parts leverandør. Nå er jo behovet for transformator noe som er spesiellt knyttet til Zoe, så man har ikke mulighet til å sammenligne med andre bilmerker her og du står ikke fritt i å velge hva du vil ha av utstyr. Bilen er kjøpt av Renault eller en av deres forhandlere, og det er normalt sett de man skal forholde seg til. Jeg klager ikke til Bring når vaskemaskinen jeg kjøpte med levering fra Elkjøp fusker.

Uansett føyer dette seg inn i rekken av mange "små" ting som Renault med forhandlere ikke informerer om ved kjøp av Zoe.

At ditt elektriske anlegg er i orden er huseiers ansvar. Montør er ansvarlig for at dette er forsvarlig montert og skal bekreftes ved samsvarserklæring. Renault har ikke noe ansvar i denne saken utenom at det er de som er betaleren i bestillingen av stasjonene. For øvrig et  godt kjøp.

Om du finner et anlegg på 11 kw som er billigere så tror jeg at du kommer til å lete lenge. Men Renault kan jo ikke noe for at enkelte gidder ikke å sette seg inn i produktet eller norsk lov for den del.

At de har en rekke med kampanjer og tilbud er rart at noen finner ut ikke er bra. Hadde det vært bedre uten?

Jeg sparte over 50 000 på deres kampanje - men ser jo at ikke alle kan nytte seg av den samme kampanjen. Det er de som er drita sur og hevder at det er misvisende da de ikke forstår at du  ikke lage et regnestykke som gir de i pose og sekk - slik som de vil. Enten får du det ene tilbudet og da ikke det andre. Noen vil jo altid ha i pose og sekk.

Et godt eksempel.

- 25 000 kr for et vrak
- montert semi hurtiglader
- alle typer kabler for å lade bilen
- gratis i 5 år fra fortum og utbygget NÅ^ Hvorfor tror de de ga 5 år ?
- beste utstyrte bil
- gratis vinterhjul
- gratis oppdateringer

Og så skal dette koste kun fra 199 000. Og da mener Jeg FRA.

Så lurer jeg på hvilken goder det fulgte med din bil . Jeg vet svaret INGEN - gråimport fra USA.
Kjempekjøp - tenker jeg. Her kan du sikkert klage i det uendelige uten at noen gidder å svare- heller ingen å klage til..
  Men så er du ganske taus om akkurat det poenget -


Sele

Sitat fra: TM på lørdag 20. juni 2015, klokken 20:16
kritikken er som nevnt ikke mot bilen, men mot usann og villedende markedsføring. Jeg vet bare ikke om noen andre importører som skriver så mye som er direkte løgn eller villedende / udokumenterte påstander i sin markedsføring.

Eks. 1: 1 års fri hurtiglading - 600 ladepistoler -DET ER LØGN - kun en brøkdel av disse finnes.

Eks. 2: Standard ladetid hjemme 100 minutter. DET ER LØGN - det er ikke standard men en tilleggsopsjon man må betale hele 20.000 for å få.

De oppgir som sammenlikning standard ladetid for Mercedes B-Klasse til å være 9-13 timer og BMW i3 6-8 timer.  DET ER LØGN. Mercedes B-klasse bruker 3,5 timer med samme 11 kw ladepunkt (som er utgangspunktet for sammenlikningen).

De forteller naturlig nok ikke at Zoe overhode ikke kan lade på de fleste offentlige ladestasjoner og kontakter som folk har hjemme uten tilleggsutstyr til 15900 kr eks. mva. De forteller heller ikke at radioen i bilen slutter å virke om 2 år. Det er å føre kunder bak lyset.

De oppgir som sammenlikning standard ladetid for Mercedes B-Klasse til å være 9-13 timer og BMW i3 6-8 timer.  DET ER LØGN. Mercedes B-klasse bruker 3,5 timer med samme 11 kw ladepunkt (som er utgangspunktet for sammenlikningen).

Dette er IKKE løgn!
Når man skal sammenligne så er det viktig og sammenligne på rett grunnlag. Her er det snakk om lading HJEMME.

http://renault.no/ze/zoe

TM

#88
Klart det er LØGN. For å lade Zoe på 100 minutter må du betale 20.000 ekstra for supercharge lader. Med samme lader kan lade en B-klasse HJEMME på 3,5 timer.
Uansett er det regnet som ekstremt dårlig salgsteknikk å rakke ned på konkurrenter. Når det i tillegg er feil, så har det iallefall motsatt virkning. Jeg er sikkert ikke den enste potensielle Zoe kunde som har valgt heller å satse på en konkurrenrende leverandør med ærlige rabatter og markedsføring.

Sele

#89
Jeg mener de har ordene i behold.
•Som den eneste aktøren i markedet er hjemmelader/wallbox og montering inkl. i prisen.

Mercedes er en bil som har pris fra 272 000,- og som ikke har dette inkludert i prisen.

http://www.dinside.no/933540/test-mercedes-benz-b-klasse-electric-drive

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA