Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekordhøye bensinpriser

Startet av Elbi, søndag 07. juni 2015, klokken 18:15

« forrige - neste »

Elbi

Mandagen hadde jeg vår trofaste Think, 2010 med Zebra batterier, til 60000 km service hos Røhne Selmer. Jeg kjørte hjem igjen til Østfold og brukte bilen tirsdag og fredag formiddag. Da vi skulle kjøre på ettermiddagen lyste lampen, Power limit, og Tinken startet ikke. Denne uken fikk vi NAF til å hente bilen og nå har vi fått dommen hos Røhne Selmer. Det er enten BMI eller PCU som må skiftes. Reperasjonen vil komme på ca 30.000 kr. Nå er gode råd dyre.... Noen som har tips til meg om hva jeg bør gjøre, er det f.eks andre muligheter?

flipflap

Hei! Har du funnet en løsning?
------

2008 Think City Zebra

arnejorg1

Hmm. Lurer på om det kan være det samme som er feil hos meg. Jeg har nå hvert borte i 5 måneder og bilen har stått siden da. Men kabelen har vært koplet til. Den har vist stått uten strøm noen ganger, men det skal ikke være snakk om mere enn en dag. Bilen var nesten helt tom for strøm når jeg skulle ta den i bruk i dag igjen og det står power limit i displayet samt at den rød fastnøkkelen lyser. Den nekter å ta til seg lading. Hva tror dere kan være feil? Blir det en kostnad på 30000 hos meg også?
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Warlock

Jeg ville ha startet med å sjekke 12V batteriet. Er dette utladet/har svak spenning?
Har du Zebra-batteri blir 12V batteriet ladet greit dersom ladekabelen står i. Zebra-batteriet "kannibaliserer" seg selv for å holde varmen, ca 10% pr dag, og vil begynne å lade igjen.Når fremdriftsbatteriet lader lades også 12V batteriet.
Men dersom du har Litium-ion-batteri holder dette på ladningen veldig lenge (månedsvis?), og dermed er det ikke nødvendig med så mye ekstraladning, kanskje ikke noe i det hele tatt. Da blir heller ikke 12V batteriet ladet. Derimot trekkes det noe strøm fra 12V batteriet for å holde all elektronikk i gang (og noe selvutladning) det er derfor ikke uvanlig at dette batteriet kan gå tomt.
Dersom man reiser vekk lengre enn ca en ukes tid, anbefales det derfor å sette på en ekstra 12V vedlikeholdslader dersom man har Li-ion-batteri.

Uansett, sjekk om 12V har grei spenning og eventuelt lad dette, lav 12V gir alle mulig rare meldinger og feil, inklusive at bilen ikke vil ta imot lading på vanlig måte...

arnejorg1

Jeg har zebra batteri i bilen, men jeg ladet opp 12v batteriet, siden det stod i instruksjonsboken at 12v batteriet hadde 20% kapasitet bare med at bilen stod en måned. Nå har jeg koplet til ladekabelen igjen for å se om det blir. Batteriet må bel varmes opp igjen før det begynner å lade? Forbruket hoppet litt mellom 40w og 600w, så jeg får se om det blir etter hvert.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Rezet

Hvis en Zebra-bil blir stående uten å være koblet til lader vil fremdriftsbatteriet, som Warlock sier, kanibalisere seg selv med 8-14 % pr døgn avhengig av ute-temp. Det er et 200W varmeelement som sørger for å holde batteriet varmt. Zebra-batteriet er et "salt-batteri" og har en drifts-temp på 250-270 grader C. Faller tempen under 230 grader vil innholdet i batteriet begynne å krystallisere seg, og dermed vil det ikke ta lading eller gi fra seg strøm.

Når SOC (State-Of-Charge) når 20% så vil bilen selv skru av batterivarmen for å ikke lade helt ut fremdriftsbatteriet. Fremdriftsbatteriet går da til nedkjøling, og må varmes opp igjen før det tar til seg lading. Dette tar inntil 36 timer for et batteri som er helt nedkjølt. (Min sto 30 timer på oppvarming før den begynte å lade igjen da jeg manuelt hadde slått av batterivarmen før en ferietur på 4 uker på sommerstid, og 40 timer før den begynte å lade etter batteribytte på kalde høst-dager).

Liten avsporing, men jeg vil anbefale ALLE med Zebra-Thinker å gå til innkjøp av en OVMS-boks til bilen sin. Da får du batteri-info, posisjon, ladestatus, temparaturer og all nyttig informasjon rett i en app på smart-telefonen. Også litt mindre smarte telefoner kan motta info fra bilen på SMS. Med litt fikling så fjernstyrer du sentral-lås og varmeapparat også. ;-) Plugges enkelt i data-pluggen i sikringsboksen. Thinker bygd før 2010 har gjerne allerede GSM og GPS-antenne innbygd i taket som standard. Noen tidlige 2010-modeller kan også ha det, men det er null problem å ettermontere disse selv.
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

POSi411

Sitat fra: Rezet på fredag 12. juni 2015, klokken 21:27
<SNIP>
Liten avsporing, men jeg vil anbefale ALLE med Zebra-Thinker å gå til innkjøp av en OVMS-boks til bilen sin. Da får du batteri-info, posisjon, ladestatus, temparaturer og all nyttig informasjon rett i en app på smart-telefonen. <SNIP>
Er vedlig interessert i OVMS. Kan noen være så snille å legge ut en liste over hvilke deler og software som trengs og en tegning av hvordan dette kobles sammen og monteres i bilen?
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

Rezet

2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

POSi411

Sitat fra: Rezet på søndag 14. juni 2015, klokken 00:27
Du finner dele-liste i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6755.msg105018.html#msg105018
Har sett den, men det er ikke detaljert nok til at min maskiningeniørhjerne skjønner hvordan det henger sammen....
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

Go-carter

Jeg er også interessert i OVMS.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Rezet

Jeg kan forsøke å oppklare litt hva det forskjellige er:
Du trenger selve OVMS-boksen: https://www.fasttech.com/products/0/10000001/1000300-ovms-car-module-v2
(Jeg mener jeg kjøpte den fra et annet firma. Bare se til at du får versjon 2).

Videre må du ha kabelen for å koble OVMS-boksen til kontakten i bilen: https://www.fasttech.com/products/1080/10000001/1139300-obd-ii-to-db9-data-cable-for-ovms
(Kan koble deg inn på ledningene under kontakten i bilen etter hvert, når du får det til å virke som tiltenkt).

Antenner må du ha, både til GSM og GPS:
https://www.fasttech.com/products/1080/10000001/1020200-universal-gps-antenna-sma-connector
https://www.fasttech.com/products/1080/10000001/1000500-openvehicles-ovms-gsm-antenna

Trenger også en programmerer, Pickit3, https://www.fasttech.com/products/1080/10000001/1000500-openvehicles-ovms-gsm-antenna.

Til slutt, et standard SIM-kort fra din foretrukne mobiloperatør. Jeg bruker et "alarm-SIM", samme type som sitter i husalarmer osv... Mobiloperatøren vet hva du vil ha når du sier alarm-SIM. :-)

Programvare å legge inn på OVMS-en finner du i postene til hma på OVMS-tråden, eller github som det er lenket til. https://github.com/thinkcity/Open-Vehicle-Monitoring-System/tree/master/vehicle/OVMS.X

Selve tilkoblingen og oppsettet av boksen er så enkelt at selv far kan klare det. Bruksanvisningen er veldig oversiktlig og grei. Så godt som umulig å trå feil der.
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

POSi411

Supert, nærmer seg at jeg tør å prøve.....
Et poeng for meg er å bli kvitt den konstant lysende airbag-lampa. Antar da at OVMS'en skal erstatte RAC'en. Lurer derfor på hvordan RAC'en kommer inn i bildet?
(Mulig dette burde vært flyttet over på OVMS-tråden nå.)
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

POSi411

POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

POSi411

POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA