Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: CAR-NET problem

Startet av SabreMan, torsdag 04. juni 2015, klokken 21:56

« forrige - neste »

Dennis

HKS

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 06. mai 2015, klokken 09:33
SitatConnectivity – GSM 3G with HSPA+ using the AT&T's network (and others) and using Sierra Wireless AR8550

The Model-S hardware supports HSPA+, which AT&T considers 4G. A software update may be available in the future to add 4G support. The hardware does not support LTE.

Ser jo ut som det i det minste støtter HSPA+ som gir ganske mye bedre hastighet enn 3G, noen som vet om det egentlig er aktivert? Husker jo at mobiler brukte å vise en H istedet for 3G.
Nå regnes bare LTE som 4G her, så noe software oppdatering for å få 4G er da ikke mulig (Selv om AT&T mener HSPA+ er 4G)
Den støtter HSPA+ i Norge også, men kun opp til 14,4 Mbit/s.
Tesla Model S 90D

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Dennis

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

HåkonE

Det er ikke hastigheten som er viktig her, men responstiden (latency). Vi skal ikke streame film eller laste ned store filer.

3G (og HSPA+) er langt fra LTE på det punktet.

Det som derimot kunne gjort GUI-opplevelsen langt bedre i Tesla, hadde vært offline kart og en moderne nettleser. Ettersom jeg forstår har lite/ingenting skjedd på de områdene der, så det kan være de jobber 100% med 7.0 oppgraderingen som kommer nå i sommer. Var snakk om helt nytt GUI, så der kan det ligge større endringer i bunn også.

Det er enkelt å teste hva LTE gjør med opplevelsen i en Model S ved å bruke en moderne smarttelefon som router. Jeg har ikke bilen enda, men ettersom jeg forstår på andre er det ikke store forskjellene (?). Det bekrefter i så fall at det er mer å hente på optimalisering av software, og at 4G ikke bør være av stor bekymring for nye kunder (selv om det selvsagt alltid er best å ha "the latest and greatest").  :)

Et annet alternativ er å kjøpe et dedikert 4G modem m/router til bilen, men får man ikke flyttet over SIM-kortet må man ha et eget abb. til en slik løsning. Jeg ville testet med en telefon først, før man går til slike investeringer.

Jeg er sikker på at Tesla løser dette på en eller annen måte for eksisterende kunder innen 3G nettet stenges. Å legge en slik bil offline eller tvinge kundene til å betale enorme summer for at bilens funksjoner skal kunne ivaretas i fremtiden vil være et dårlig stunt. Media vil fort vri det til "Model S slutter å fungere i Mai. Kundene raser!".....med påfølgende tirade om hvor ubrukelige elbiler er fra en eller annen oljeinvestor med egen blogg.  ;D

mr.rs4

Det kan vel ha en sammenheng med Musk sitt nye nettverk der alle kan få Internett over satellitt.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Dennis

Det fungerer dårlig i tunneler samt at satellitt er kjent for veldig høy latency

Koppa

Hvis du ikke plasserer serveren du skal hente data fra har du 2+ sekunder forsinkelse på en tur opp i satellitten og ned igjen. Og det er før du har kontakt med serveren...

petersv

Sitat fra: Koppa på onsdag 06. mai 2015, klokken 15:05
Hvis du ikke plasserer serveren du skal hente data fra har du 2+ sekunder forsinkelse på en tur opp i satellitten og ned igjen. Og det er før du har kontakt med serveren...

Dette stemmer ikke. Avhengig av type satellitt (geostasjonær, lavbane etc.) så er latency mye lavere. Lavbane kanskje 30-50ms, geostasjonær typisk 250ms. Google it.

Prosjektet Elons er involvert i er det snakk om lavbanesatellitter.

aness

Jeg ser ett sim-kort på 3G-kortet der oppe.

Er det virkelig ingen som har plukket det ut og puttet det i en 4G-router enda?

Muffinman

Synes ambisjonsnivået er i laveste laget her  ;D

Dennis

Ser ut som Tesla endelig kommer med 4g/lte nå.
www.teslamotorsclub.com/showthread.php/48305-It-looks-like-I-have-LTE-enabled/page2

Han fikk nylig levert bilen og er på sw 239. Jeg har også 239 og bil produsert i midten av februar. Dessverre ikke noe slik å se der. Så tipper de har oppdatert hw på de produsert fra april/mai en gang.

twinpeaks

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 05. juni 2015, klokken 16:39
Ser ut som Tesla endelig kommer med 4g/lte nå.
www.teslamotorsclub.com/showthread.php/48305-It-looks-like-I-have-LTE-enabled/page2

Han fikk nylig levert bilen og er på sw 239. Jeg har også 239 og bil produsert i midten av februar. Dessverre ikke noe slik å se der. Så tipper de har oppdatert hw på de produsert fra april/mai en gang.

Det er en del biler med produksjon i april 15 som har kommet seg på norske veier (desverre ikke min, forsinket båt). Er det noen av disse som har samme SW og kan sjekke?
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

MeTesla

Dette var spennende! Jeg ligger veldig godt an i løypa i EM i venting men kan jo da håpe at når sølvpilen kommer så har den 4g - hvem vet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA