Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: CAR-NET problem

Startet av SabreMan, torsdag 04. juni 2015, klokken 21:56

« forrige - neste »

SabreMan

Fra Dagbladet nylig (http://www.dagbladet.no/2015/03/24/tema/motor/dinside/bil/aller/38364908/)

På en pressekonferanse forrige uke fortalte Elon Musk at bilene til nå leveres med 3G, men at de snart begynner utrulling av 4G/LTE.

- Foreløpig har vi ikke fått vite når biler med 4G kommer til Norge, forteller Esben Pedersen, kommunikasjonssjef for Skandinavia.

Når tror dere dette kommer? Litt kjedelig å bestille bil med bare 3G hvis 4G/LTE er like rundt hjørnet.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Thor2014

Blir nok vill gjetning.
Det kommer alltid noe nytt. Sånn er det med dått kåm selskaper.
Bare å bestille. La ikke mangel på 4G stoppe deg.

mr.rs4

Uansett så kan man oppgradere etterpå, det vil jeg ihvertfall tro.

Har og en liten tro på at bilene som er solgt etter 2015 er kompatibel med 4G og, bare ikke software oppgradert / skrudd på enda
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Dennis

Har sjekket delekatalogen og de nye står enda oppført med 3g antenne. Om selve modemet nå støtter 4g er mulig, men finner ikke noe info på det.
Kan sjekkes i service menyen hvilken type det er, den gamle Sierra saken støtter ikke 4g.

HKS

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 05. mai 2015, klokken 20:52
Har sjekket delekatalogen og de nye står enda oppført med 3g antenne. Om selve modemet nå støtter 4g er mulig, men finner ikke noe info på det.
Kan sjekkes i service menyen hvilken type det er, den gamle Sierra saken støtter ikke 4g.
Nå tviler jeg på at det er forskjell på den fysiske antennen som ligger i bilen på 3G og 4G versjonen. Det er ganske like frekvensbånd som skal dekkes.
Tesla Model S 90D

Dennis

Det har du jo såklart rett i ;) bare jeg som ikke tenkte så langt :P Er det som er årsaken til at bla Telenor ønsker å stenge ned 3G for å få flere frekvenser til 4G, 4G+ bruk.

Flere som har merket at 3G dekningen begynner å bli dårligere? Har flere steder merket at jeg bare får Edge i Teslaen, men mobilen har bra 4G dekning.

xref

Sitat fra: HKS på tirsdag 05. mai 2015, klokken 22:45
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 05. mai 2015, klokken 20:52
Nå tviler jeg på at det er forskjell på den fysiske antennen som ligger i bilen på 3G og 4G versjonen. Det er ganske like frekvensbånd som skal dekkes.

Det krever fortsatt en LTE-kompatibel radio selv om frekvensene er i nærheten av hverandre. Jeg tipper dermed at dagens Model S kan glemme å få oppgradering til LTE, ihvertfall ikke uten å betale dyre dommer.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

thilo

Nå trenger 4G 2 antenner til å virke bra (Mimo). Hjelper da ikke å bare bytte 3G kortet til 4G, hvis det brukes bare en antenne til 3G.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Dennis

Tror også dessverre at det kommer til å bli dyrt å oppgradere. leit at de henger så langt bak på noe så vesentlig som 4G i 2015.
Får kjøpe et 4g modem å ha i bilen for er lei av dårlig 3g allerde. Spesielt siden jeg hører såpass mye på nettradio og blir dårligere kvalitet på 3g samt at det virker som 4g har bedre dekning flere steder når jeg kjører til jobb. For det funker mye bedre hvis jeg bruker mobil til å dele nettet.

Teslanewbie

Synes det er rart at det fremdeles leveres biler med 3g . Det er hevdet at nye oppgraderinger skall gå å ettermontere.  Og hvis 3g nettet stenges 2020 så har ikke Tesla imoe annet valg enn å skifte til 4g på biler som leveres nå ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

HKS

Sitat fra: xref på tirsdag 05. mai 2015, klokken 22:55
Det krever fortsatt en LTE-kompatibel radio selv om frekvensene er i nærheten av hverandre. Jeg tipper dermed at dagens Model S kan glemme å få oppgradering til LTE, ihvertfall ikke uten å betale dyre dommer.
Jepp, man må bytte kommunikasjonskort. Det er en ganske smal sak for Tesla, det ligger bak 17" skjermen. Kan legge ved et bilde fra nettet...

Tesla Model S 90D

mr.rs4

Det kan jo ikke være dyrt, til og med festet med skruer som kan skrues ut.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

HKS

Sitat fra: mr.rs4 på onsdag 06. mai 2015, klokken 09:05
Jepp, det er enkelt å bytte. Tesla har forskjellige kort for forskjellige marked (det er for eksempel en annen versjon av brikken i USA enn i Europa. Kina har også en egen versjon).
Tesla Model S 90D

Dennis

SitatConnectivity – GSM 3G with HSPA+ using the AT&T's network (and others) and using Sierra Wireless AR8550

The Model-S hardware supports HSPA+, which AT&T considers 4G. A software update may be available in the future to add 4G support. The hardware does not support LTE.

Ser jo ut som det i det minste støtter HSPA+ som gir ganske mye bedre hastighet enn 3G, noen som vet om det egentlig er aktivert? Husker jo at mobiler brukte å vise en H istedet for 3G.
Nå regnes bare LTE som 4G her, så noe software oppdatering for å få 4G er da ikke mulig (Selv om AT&T mener HSPA+ er 4G)

Teslanewbie

Sitat fra: HKS på onsdag 06. mai 2015, klokken 09:20
Sitat fra: mr.rs4 på onsdag 06. mai 2015, klokken 09:05
Jepp, det er enkelt å bytte. Tesla har forskjellige kort for forskjellige marked (det er for eksempel en annen versjon av brikken i USA enn i Europa. Kina har også en egen versjon).

greit da regner jeg med at tesla bytter når det er aktuelt :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA