Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mange rare opplevelser som elbil-eier

Startet av Muffinman, lørdag 30. mai 2015, klokken 10:05

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: amund på fredag 01. mai 2015, klokken 10:40
Sitat fra: GeirHM på torsdag 30. april 2015, klokken 23:45
@jkirkebo
Ja, jeg la merke til bl.a. din energiøkonomiske kjøring. Og flere andres. Og de får meg til å stille spørsmål ved sannhetsgehalten ved påstanden om at dualdrivesystemet sparer strøm. Jeg får også mye lavere forbruk på landeveien enn på motorveien. Det er forklaringen på at jeg hadde 187 på det ene strekket og 209 på det andre. Poenget er at det er uansett mye høyere snittforbruk enn dere rapporterer om med deres RWD modeller.


Ikke tenk på det. Min S85 hadde snitt på 201 etter 4 mnd med sommerdekk, og 230 i snitt med vinterdekk. Det er sjelden jeg har sett tall under 200, og da ikke under 190. Og jeg har prøvd å kjøre som en prest. Jeg tror det rett og slett er topografi, fartsgrenser osv som gjør at det ikke er teknisk mulig på østlandet, hvor det går mye i 90-100 eller tett by. Min teori er at bor man et sted hvor det er 60-70 mesteparten av tiden blir forbruket noe helt annet. Ellers er det noe galt med min bil også. Eller er det kjøreteknikken som er feil?

Har Hakka R på vinter og GY 19" på sommer.

Jeg mistenker at en del er litt 'lure', med eller uten overlegg, når de poster disse flotte tallene. Jeg hadde f.eks. 154 i snitt etter å ha kjørt hjem fra ei hytte høyt oppe på et fjell. Men jeg legger ikke vekt det tallet, for jeg vet det hadde vært noe annet hvis jeg også hadde regnet med turen opp. Det samme vil nok skje med vind som man ikke nødvendigvis har kontroll over. Ville heller sett på snittall over lang tid, enn én heldig tur.

En rundtur gir jo ikke mye rom for å ha "luretall". Se min post om forbruk Stavanger -Hafjell - Stavanger her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6560.msg344131.html#msg344131

Noen bilder fra strekkene før ny lading kan du se her.
Bildene viser forbruk mellom ladeplassene med start fra Stavanger. (Startet med forvarmet batteri)
Lading Lyngdal, Brokelandsheia, Sandefjord, Lier, Lillehammer, ved passering Lillehammer på vei hjem, Gol og hjemme igjen.

Strekkene Sandefjord-Lier og Hafjell-Gol ble startet med kaldt batteri, ca -3 grader.

På bildene så vil Trip A alltid vise forbruk for hele turen Stavanger - rundt Sørlandet og til Hafjell, litt kjøring i Hafjell distriktet, og med retur til Stavanger via Hardangervidda.
Bildet i fart er tatt på E6 i det en passerer hurtigladerne i Lillehammer.

@GeirHM
Er det regn og mye vann på bakken kan du legge til ca 10% forbruk.

Total kjørelengde siden utlevering i juni i fjor var 12.400 km, snitt forbruk 201 wh/km.
(194 på sommerdekk og 207 på vinterdekk)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Thor2014

Hadde vært interessant å se om dere som lave forbrukstall sammenligner når dere får på 21".

Står litt om rullemotstand her
http://www.dekkonline.com/FAQs/Sprsml_angende_produktene_Sprsml_om_EUs_dekkmerking_Oppbygning2FVurderingskriterier_til_EUs_dekkmerking.html

Muffinman

Det blir naturligvis noe helt annet. Jeg smalt i fjor vår rett opp i 270wh/km på nye 21" med Conti-dekk i +5 grader med samme kjøring. Møkkadekk på absolutt alle måter, muligens feilvare. Forbruket sank noe når det ble varmere, støyen også. Med PS2 ble det bedre, men klarte sjelden å komme langt ned mot 180 i sommerlige temperaturer. Det blir nok et sjokk i år også, både mtp forbruk og støy. Får vel stikke og handle inn en stabel med butylplater.

Thor2014


Elon sier at forbruket øker ca 3% med 21". Det vil da ved gå fra feks 180 til 186 w/km.
Hva jeg erfarer er det langt høyere.
Dekkprodusenter sier at 20% av forbruket kommer fra rullemotstand?


Cowboystrekk

Sitat fra: Thor2014 på fredag 01. mai 2015, klokken 20:36

Elon sier at forbruket øker ca 3% med 21". Det vil da ved gå fra feks 180 til 186 w/km.
Hva jeg erfarer er det langt høyere.
Dekkprodusenter sier at 20% av forbruket kommer fra rullemotstand?
kommer an på hastighet. Ifølge tester kan dekk som er virkelig dårlige kontra virkelig gode gi merforbruk på nærmere 20%, men jo større farta er, jo mindre har det å si.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Thor2014

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 01. mai 2015, klokken 23:24
Sitat fra: Thor2014 på fredag 01. mai 2015, klokken 20:36

Elon sier at forbruket øker ca 3% med 21". Det vil da ved gå fra feks 180 til 186 w/km.
Hva jeg erfarer er det langt høyere.
Dekkprodusenter sier at 20% av forbruket kommer fra rullemotstand?
kommer an på hastighet. Ifølge tester kan dekk som er virkelig dårlige kontra virkelig gode gi merforbruk på nærmere 20%, men jo større farta er, jo mindre har det å si.
Synes det er høyt, men er sikkert riktig og erfart.
På siden jeg linket til over står det at forbruket øker 7,5% fra Klasse A til G.
R2 i 19" er vel i klasse A? Og de fleste 21" i klasse F?

Cowboystrekk

I NAF-testene har de testa dekk som har fått B mot E og i de verste tilfellene økte forbruket m3d 7% bare på 2 karakterer. D finnes ikke.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på fredag 01. mai 2015, klokken 19:02
Det blir naturligvis noe helt annet. Jeg smalt i fjor vår rett opp i 270wh/km på nye 21" med Conti-dekk i +5 grader med samme kjøring. Møkkadekk på absolutt alle måter, muligens feilvare. Forbruket sank noe når det ble varmere, støyen også. Med PS2 ble det bedre, men klarte sjelden å komme langt ned mot 180 i sommerlige temperaturer. Det blir nok et sjokk i år også, både mtp forbruk og støy. Får vel stikke og handle inn en stabel med butylplater.
De første 9-10 milene under forhold som gav ca. 170wh/km med R2 gir meg nå i overkant av 200wh/km med 21" PS2. Måtte bytte til sommerdekk grunnet et litt uheldig funn:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12415.900.html

fonberg

Sitat fra: Muffinman på mandag 04. mai 2015, klokken 09:23
Sitat fra: Muffinman på fredag 01. mai 2015, klokken 19:02
Det blir naturligvis noe helt annet. Jeg smalt i fjor vår rett opp i 270wh/km på nye 21" med Conti-dekk i +5 grader med samme kjøring. Møkkadekk på absolutt alle måter, muligens feilvare. Forbruket sank noe når det ble varmere, støyen også. Med PS2 ble det bedre, men klarte sjelden å komme langt ned mot 180 i sommerlige temperaturer. Det blir nok et sjokk i år også, både mtp forbruk og støy. Får vel stikke og handle inn en stabel med butylplater.
De første 9-10 milene under forhold som gav ca. 170wh/km med R2 gir meg nå i overkant av 200wh/km med 21" PS2. Måtte bytte til sommerdekk grunnet et litt uheldig funn:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12415.900.html

Du opplever altså nesten 20% merforbruk med 21" kontra R2 i kaldt vær. Jeg kan supplere med at 19" GoodYear hos meg ser ut til å legge seg midt mellom R2 og 21" i kaldt vær, dvs. merforbruk på ca. 10% i kaldt vær (ca. 1-6 varmegrader).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Muffinman

Temperaturen i mitt tilfelle kan du sette til 5-10 grader. Tørre veier.

Car-El

Finner også alt dette lave forbruket rart. Nå har vi hatt bilen i to vintre og en sommer. Kjørt 22000km der cirka 1/3 er på landeveien. Snitt forbruk fra trippteller er 247W/km. Har 19" til sommer (GY) og vinter (R2).
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Muffinman

#41
Vi snakker ikke om snittforbruk, men forbruk i den hyggelige perioden man fortsatt kjører på lettrullende R2 på tørr asfalt samtidig som klimaanlegget hverken trenger å varme eller kjøle. Og i moderate hastigheter.

I dag er tempen 15 grader, og forbruket mitt har krøpet ned på 183 med 21" ps2.

Nick

S85D kjørt 4000km med 19" std felg og R2 dekk. Snitt på 185 W/km. Kjører alltid med range mode. Merker at høye hastigheter gjør mye med forbruket, kan fint ligge omkring 150 W/km ved hastigheter rundt 80km/t.

jkirkebo

Sitat fra: Car-El på mandag 04. mai 2015, klokken 19:20
Finner også alt dette lave forbruket rart. Nå har vi hatt bilen i to vintre og en sommer. Kjørt 22000km der cirka 1/3 er på landeveien. Snitt forbruk fra trippteller er 247W/km. Har 19" til sommer (GY) og vinter (R2).

To vintre og en sommer her også. Snart 47.000km. 19" R2 og 21" PS2 m/265 bredde bak. Snitt hittil 218Wh/km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GeirHM

@jkirkebo
Takk for info om gj.snitt. Min 85D har nå passert 7500 og snittet er på vei ned. Akkurat nå er det på 212 wh/km. Jobbkjøring i Oslo ( ca 80km hver dag) ligger på rundt 202-205 i snitt, motorveikjøring drar opp, snitt rundt 218-220, og annen landeveiskjøring i 70-80 drar ned mot 200 og under. Bilen har de vanlige 19 tommer standarddekkene fra Michelin. Jeg lurer også på om ikke den siste SW oppdateringen bidrar positivt til dualdrivesystemets energiøkonomi. I tillegg lærer bilens to sjåfører stadig mer om wattpedalens hemmeligheter.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA