Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lydanlegg fikset i ZOE billig og enkelt.

Startet av MrGekko, tirsdag 26. mai 2015, klokken 18:30

« forrige - neste »

Lein

Jeg skal selv kjøpe nye sommerdekk til mine originale 21" når det nå snart nærmer seg varmere vær.
er det noen som har tips om hva man burde gå for av merke og pris for 4 nye?
P85 2013-2015
70D 2016-idag

rsomby

Sitat fra: Lein på torsdag 11. februar 2016, klokken 21:22
Jeg skal selv kjøpe nye sommerdekk til mine originale 21" når det nå snart nærmer seg varmere vær.
er det noen som har tips om hva man burde gå for av merke og pris for 4 nye?

Det beste er Michelin Pilot SuperSport. Koster rundt 3.500,- pr stk online. Dekkonline.com har tilbud på Michelin PilotSport2 til ca 2.600,- stk . men de slites ut fortere og jeg vil ikke anbefale dem til en bil uten dual motor.

D.O

Sitat fra: rsomby på torsdag 11. februar 2016, klokken 22:03
Sitat fra: Lein på torsdag 11. februar 2016, klokken 21:22
Jeg skal selv kjøpe nye sommerdekk til mine originale 21" når det nå snart nærmer seg varmere vær.
er det noen som har tips om hva man burde gå for av merke og pris for 4 nye?

Det beste er Michelin Pilot SuperSport. Koster rundt 3.500,- pr stk online. Dekkonline.com har tilbud på Michelin PilotSport2 til ca 2.600,- stk . men de slites ut fortere og jeg vil ikke anbefale dem til en bil uten dual motor.
Har Michelin Pilot SuperSport 295-21" bak, og opplever at disse slipper mye lettere enn 245-19" GY dekka så lenge ikke asfalten er veldig varm. Da sitter de bedre. Ellers er de forholdsvis støysvak til å være så brede. Grei slitestyrke også.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Muffinman

Stor felg vil som regel gi dårligere feste ved akselerasjon fra lav hastighet enn liten felg om dekkene har like egenskaper. Det er en grunn til at dragstere stort sett bruker trådsnellefelger og store dekk med høye sider som flekser.

Cookie Monster

#34
Lavprofil felger er ikke det optimale for drag nei. På Tesla er det minimal forskjell og de med 21" var faktisk litt raskere på både 201 meter og 402 enn de med org 19" og da ikke pga 21 men at de hadde bedre dekk. 19" med gode dekk hadde kanskje gjort det minimalt bedre.
Dette er info og tider som fiksegts på tmc (Han som driver dragtimes.com) har testet etter de kjørte flere helt like Model S på dragstripa hvor eneste forskjellen var 21 mot 19. Som viser at gode dekk med bra grep er viktig.

En annen grunn til at dragstere har slike dekk med høye sidevegger er at dekkene blir "større" desto fortere man kjører som endrer sluttutvekslingen så man slipper et ekstra gir.
https://books.google.no/books?id=WwO1fJ9iMiQC&pg=PA54&lpg=PA54&dq=dragster+tires+change+ratio&source=bl&ots=YvewJY3Jy8&sig=2S9eSNXjxThNVLaecBGLfQavC9o&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwjczcSBtvLKAhVFBiwKHQ5NBysQ6AEIIjAB#v=onepage&q=dragster%20tires%20change%20ratio&f=false




Og nå blir det vel en diskusjon med D.O her igjen angående bredde på dekk ;D Man skal ikke alltid tro på en gammel fysikk lærer, som tror verden har friksjonsløse overflater :P
Jada i teorien gir ikke et bredere dekk mer kontaktflate. Men i praksis er det ikke slik fordi dekk benytter friksjon. Hadde det ikke vært noe forskjell kunne man likegodt kjørt med smale regndekk og ikke brede slicks på drag.

Har kan man lese hva som faktisk er tilfelle og ikke teoretisk svada fra en skolebok hvor man ikke har satt seg inn i at det er mer komplisert fordi dekk har høyere friksjon enn 1. Og gummien er det som griper asfalten. Feks en dragster har 2.2 og en vanlig bil ca 1.3

http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?f=6&t=9333

SitatIn terms of simple physics F = V mu... If you double the contact area, then the pressure will halve (per mm2) so the friction per mm2 will halve. However, you have twice the area of contact patch so that cancels out the halved pressure. The conclusion is that basic friction is independent of area, it only needs vertical load and a co-coefficient. You can do whatever you want with the area from a stiletto to a surfboard, the friction force will be the same.

However life is more complex than simple physics. The most obvious point is that tyre rubber is adhesive, so if you double the area you double the amount of adhesion (gross approximation). So wide tyres do have more grip than thin tyres.

Another point is that the stiletto will dig into the surface causing interlock but that is also ignored in F = V mu




2015 P85D

D.O

Du missforstår fortsatt C.M... ::) bredde er jo en fordel, men lavorofil er ikke en fordel ( gitt samme dekk og samme bredde,  vil en høyere profil og mindre felg være bedre om du skal raskt fremmover) . Som Muffinmann forklarte. Har egentlig gitt opp å lære deg noe C.M

Eneste grunnen til at jeg kjører 21*10,5/295 er at det ser bra ut ;) . Mere støy, dårligere komfort og høyere forbruk. Kjører 19" på ferie/langtur
Men som nevnt er supersport dekka av de bedre i denne dimmensjonen. Og de har LI som er høy nok.

Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

BMW850

Har kommet litt over det her. Ser feitere ut med breiere dekk bak men gidder ikke å styre med det lenger. Har 235 og 285 bak på BMWèn. Får holde  8)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA