Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av satheesh.net, torsdag 23. april 2015, klokken 10:56

« forrige - neste »

satheesh.net

Det er ikke bare snakk om pris på selve strømmen, men også tilgjengeligheten på den.

Nå kan man få strøm f.eks. på natten der bruk av solceller gjøres på dagen. På hytter eller andre plasser som mangler innlagt strøm, kan dette være et meget ettertraktet produkt.

Dessuten er det mange plasser der strømmen ikke er like stabil som her hjemme. Altså at strømbrudd er en del av folks hverdag. Også her kan det være et kjekt produkt.

Mulighet for sammenkobling av flere enheter gjør jo at bruksområdene nærmest er endeløse. Dyrt, men mange muligheter.

Og ikke minst miljøgevinsten hvis man benytter dette sammen med solcelleteknologi. Nå har jeg ikke undersøkt hva prisen er for et liknende produkt en annen plass, men totalpakken her virker ikke avskrekkende.

Hyperstress

Om en i fremtiden kan få litt større pakker til god pris så kan det være vedig interessant om de kan lage "hjemmesuperladere" av dem.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

OleJA

#77
En interessant observasjon er at både fysisk størrelse og kapasitet på disse batteriene passer med 2 stk moduler fra hhv S85 og S60 batterier som har mistet noe av sin opprinnelige kapasitet. Ser vi allerede nå at Tesla bruker dette produktet til å gi nytt liv til kasserte Model S batterier?

Edit S85/60 har hhv 16 og 14 moduler.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

sigurdi

Sitat fra: OleJA på fredag 01. mai 2015, klokken 14:20
En interessant observasjon er at både fysisk størrelse og kapasitet på disse batteriene passer med 2 stk moduler fra hhv S85 og S60 batterier som har mistet noe av sin opprinnelige kapasitet. Ser vi allerede nå at Tesla bruker dette produktet til å gi nytt liv til kasserte Model S batterier?

Edit S85/60 har hhv 16 og 14 moduler.

Det skal en ikke se bort fra og når strøm trekket er lagt så lavt vil det bli svært liten belastning på batteriene.

Men 10års garanti var jo svært bra også.

Tror dette også kan bli et ettertraktet produkt i Norge for de som har eller vurderer solceller, stor forskjell på å få 20-30 øre/kWh og 70-80 øre/kWh.
(I dag produseres størsteparten av strømmen på dagtid når hustanden ikke bruker strøm og dermed selges den til spotpris. Kan en bruke det selv på kveld/natt, så vil inntjenings tiden bli lavere siden over halvparten av strømregningen nå er avgifter og mva)
Prisen var ivertfall ikke avskrekkende om staten får inn mva fritak på batteripakker for husbruk også i revidert nasjonalbudsjett.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

OleJA

Sitat fra: Amoss på fredag 01. mai 2015, klokken 09:38
Sitat fra: satheesh.net på fredag 01. mai 2015, klokken 08:03
Litt usikker på om dette produktet er rettet mot "bortskjemte" el-Norge, ...

Nei, er nok ikke det. Men hva jeg finner interessant er hva dette sier om Teslas priser på battericeller...

Antar i utgangspunktet at pris på elektronikk/software og "boks" er relativt lik på disse to pakkene (7kWt og 10kWt), og at forskjellen kun er pris på celler + avanse. Altså betaler man rundt USD500 for 3kWt med battericeller - inklusive Teslas avanse på cellene. De siste prisene jeg har hørt var at cellene kostet Tesla USD180/kWt, men nå selger de disse UT for USD167/kWt? Da bør jo prisen inn være en del under dette.

... og dette setter litt andre perspektiver når man vet at de forventer seg ytterligere MINST 30% reduksjon på disse prisene når de får celler fra GF, og antagelig 50% reduksjon ved full produksjon (2020). For hva det er verd: 30% av 167 er 117, og 50% er 83,5!  Og dette er altså UT prisene....

... men så klart, kan jo være noen hos Tesla som har "tabbet seg ut" på prissettingen her da, eller at de av en eller annen grunn velger å selge de siste cellene til "taps pris" da de uansett tjener godt nok på pakken.
Tror ikke vi skal ta for gitt at det er 3kW større installert effekt i det store batteriet. Dette er beregnet for backup og weekly cycle i følge Tesla, mens det minste er for daily cycle. Sistnevnte sliter mye mer på batteriet, og det er nok satt av mye større reserver i topp og bunn av ladekurven for at det skal holde i 10år, samt endel marginer for redusert kapasitet etterhvert.
Det vil ikke overraske meg om eneste forskjellen på disse er i software, og at pris forskjell en kun er satt av markedshensyn, evt pga forventet høyere garantikostnader på 10kW batteriet.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

chal

Undrer meg på at man ikke ser det revolusjonære i dette. Mannen er jo helt unik! The sun is out everyday - og tilbyr gratis energi for den som har utstyr til å høste. Batteri løser problemet med periodisitet. Modulariteten er jo også genial. Gigafactory som produkt - maskin! Hustakene som gratis areal. Jeg er ganske keen på å få fatt i dette. Håper det blir mulig å kjøpe hos oss.
I siste instans: Kanskje vi får Altaelva tilbake

lurium

Det er pluss kunder i sædalen her i Bergen med solcelle. Da er det mulig alle steder i Norge.

Jeg har selv kjøpt solceller til seilbåten med 23% virkningsgrad... monocrystaller fra sun solar er veldig bra og kan kjøpes på aliexpress eller alibaba.com for en billig penge. levert rett på dør fraktfritt.

Ikea holder jo på med solcellepakker og slikt også nå.... hmmmm må ha :)

Epleskreller

Dette hadde vært konge å hatt på hytta. Kunne droppet  det gamle 12v-systemet..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

lurium

montro om den powerwall saken har inverter også slik at man kan plugge den rett i nettet her eller må den ha egen inverter....

Griffel

#84
Sitat fra: chal på fredag 01. mai 2015, klokken 17:38
Undrer meg på at man ikke ser det revolusjonære i dette. Mannen er jo helt unik! The sun is out everyday - og tilbyr gratis energi for den som har utstyr til å høste. Batteri løser problemet med periodisitet.
Jeg hører: Ikke for oss i Norge - for lite sol.
Er det riktig?
Kirkebø: Give us the numbers.....
Vi har sol men lite om vinteren når vi bruker mest strøm. Batteripakken er egnet til å utjevne korttid, døgn eller i bestefall noen dager, men blir stusslig om overskudd fra sommer skal spares til vinter.

Skulle jeg ha et solpanel som produserer til et årforbruk på la oss si ca. 30000kWh må batteri pakken kunne lagre ca. 16000kWh om jeg skulle gå i 0 over året. Et 20kWh panel kan flytte noe energi fra dag til natt, men vil være ubrukt i minst 4-5 av vintermåntene. 20kWh batteripakken vil gjøre at jeg kan benytte 3000-4000kWh (optemistisk tall) av det jeg ellers ville kunne selge som plusskunde. Et mindre panel er nok mer lønnsomt, samtidig som batteripakken da blir enda mindre lønnsom.

I Mai, Juni, Juli har vi (sørnorge) omtrent like mye sol som i San Diego, men mens de i Januar har omternt 50% av det de har i Mai, har vi i Januar mindre enn 10%. Dette gir en helt annen gevinst av en batteripakke for folk i sydlige lande. I land med sol jevnere fordelt over året kan batterpakke gi stor gevinst.

I Norge er nok salg via plusskundeordningen stadig det beste alternativet.
(På en hytte kan det kanskje konkurere med en kostbar tilkobling til en infrastruktur.)

Vedlegg regneark oppdatert 04.05, sett inn dine egne tall.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

lurium

Ja men om vinter har vi mye vind og da er vindmølle på taket ......

Griffel

#86
Sitat fra: Thomas M på fredag 01. mai 2015, klokken 19:36
Ja men om vinter har vi mye vind og da er vindmølle på taket ......
Hos meg blåser det mest om høsten. Vindmølle er lite aktuelt i boligstrøk, og kun lønnsom der det blåser jevnt hele året. Egentlig ikke et realistisk alternativ for privatbolig til forskjell fra solceller som nå nesten er lønnsomt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Havebigfun

Det er noen mennesker som kjøper ting av politiske (eller religiøse) grunner.
I Tyskland har en hel bygd med flere hundre inbyggere sagt opp kontrakten med strømprodusenten i protest mot den korrupte måten man trenerer overgang til bærekraftig strømproduksjon på. De bruker vind, sol, biogass, og mikrokraftverk og har vært komplett selvforsynte i mange år- jeg tror det er billigere for dem også ;).

Man skal ikke se bort ifra at flere har gått lei den kyniske måten enkelte selskaper trenerer overgangen til bærekraft på og kjøper slikt utstyr selv om det er vesentlig dyrere enn den passive løsningen: vente og håpe at andre gjør noe.
I Norge stiller det seg annerledes men verden er stor.

I mange "utviklingsland" som ligger rundt ekvatoren vil man nå kunne bygge et komplett selvforsynt hus hvor som helst- mange velstående eks i India som på den måten kan få stabil strøm i hjemmet sitt.

Elon omsetter sine visjoner til konkret handling- for en drivkraft denne mannen har- respekt!!

Harlex

Hadde måleravlesning idag.... 4075 kWh forrige mnd.  Må vel ha mer enn 1 Powerwall før det skal monne tenker jeg... ???
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

petersv

Sitat fra: Thomas M på fredag 01. mai 2015, klokken 18:27
montro om den powerwall saken har inverter også slik at man kan plugge den rett i nettet her eller må den ha egen inverter....

Ikke inverter, står i pressemeldingen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA